بی بی عطار
طرز تهیه ادویه کاری همراه کاربردهایش در آشپزی
  • ادویه های ترکیبی

طرز تهیه ادویه کاری همراه کاربردهایش در آشپزی

آشپزی یک هنر است و رنگ و طرح بندی آن با استفاده از مواد غذایی و ادویه‌ها انجام می‌شود. ادویه‌های مورد استفاده در غذاهای هرکشور بسته به فرهنگ غذایی و آب و هوای آن منطقه است. ادویه کاری یکی از ادویه‌هایی است که در کشورهای هند و شهرهای جنوبی ایران و کشورهای عربی بسیار پرطرفدار و در آشپزی پرکاربرد است.

ادویه کاری شامل چیست؟

پودر کاری اگرچه به صورت یک ادویه مجزا فروخته می‌شود، ولی ترکیبات آن در کشورها و ملل مختلف، متفاوت است؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت: مخلوطی است از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره سیاه و تخم گشنیز است.اما عنصر اصلی پودر کاری در تمام کشورها زردچوبه‌ است که موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق‌العاده آن می‌شود.

طبیعت ادویه کاری به خاطر ترکیبات آن گرم است و از لحاظ طعم و عطر، با توجه به تنوع دستورالعمل‌های تهیه و مواد تشکیل دهنده متفاوت است.

در حالت کلی ادویه کاری، ادویه‌ای با طعمی نسبتاً تند و شیرین و با طبیعتی گرم است که از ترکیب چند ادویه تهیه می‌شود. بسته به سلیقه افراد ترکیبات این ادویه بسیار متنوع است و می‌توان با کم و زیاد کردن این ترکیبات و همین طور میزان هر کدام از آن‌ها، طعم و عطر ادویه کاری را متفاوت کرد ولی به طور کلی این ادویه از برگ کاری، زردچوبه، هل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، برگ بو، تخم گشنیز و… تهیه می‌شود.

 

یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در آشپزی هندی، ادویه کاری است. این ادویه در ایران هم طرفداران بسیار زیادی دارد. ادویه کاری از ترکیب چند ادویه تشکیل شده است. بادیان رومی، جوز هندی، دارچین، میخک، برگ بو، برگ کاری و زعفران…استفاده می‌شود. این ادویه به راحتی در خانه آماده می شود و با حفظ شرایط نگهداری از ادویه‌ها می‌توانید حداقل به مدت هشت ماه از آن استفاده کنید. ادویه کاری در خورش کاری، پلوکاری و غذاهایی مانند کوکوسبزی، چلوگوشت، فلافل و… استفاده می‌شود. این ادویه به دلیل ترکیبات فراوانی که دارد، دارای خواص زیادی است.

 طرز تهیه ادویه کاری در منزل

پودر کاری یکی از خوشمزه‌ترین ادویه‌ها محسوب می‌شود که رنگ و طعم خاصی به غذا می‌دهد و از ترکیبات زیادی برای تهیه آن استفاده می‌شود. در اینجا یکی از ترکیبات برای تهیه این ادویه خوش عطر و طعم را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

زردچوبه: یک قاشق غذا خوری

فلفل سیاه: نصف قاشق چای خوری

فلفل قرمز تند: یک قاشق چایخوری

زنجبیل: نصف قاشق چایخوری

زیره: یک قاشق چایخوری

پودر گشنیز خشک: یک قاشق چایخوری

چوب دارچین: یک عدد یا پودر دارچین ۲ قاشق چایخوری

پودر میخک: یک قاشق چای خوری

دانه هل: ۳ عدد یا نصف قاشق چای خوری پودر هل

پودر سیر: یک قاشق چایخوری

برگ کاری خشک شده : چند عدد

زنجبیل : یک  قاشق چای خوری

زیره سیاه : یک قاشق چای خوری

پودر تخم شنبلیله : یک قاشق چای خوری

برای درست کردن کاری ابتدا باید ادویه‌ها را بو بدهیم یا برشته کنیم. برشته کردن ادویه مقداری از روغن آن‌ها را آزاد می‌کند و مخلوط را خوشبوتر می‌کند. در آخر هم باید همه مواد را در آسیاب پودر کنیم.

ادویه کاری در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

ادویه کاری یکی از ادویه‌های پر استفاده است و در صورتی که طعم و عطر آن مناسب با مذاق شما باشد، می‌تواند در انواع غذاها مورد استفاده قرار گیرد. ادویه کاری ادویه‌ای است که معمولاً در آشپزی هندی کاربرد دارد و معمولاً ترکیب چند ادویه دیگر است. با پیشرفت ارتباطات و آگاهی مردم از فرهنگ و تمدن دیگر کشورها، در کشورهای دیگر نیز از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌کنند.

در آشپزخانه ایرانی از این ادویه برای پخت هر نوع غذایی اعم از نیمرو، املت، غذا‌های گوشتی، انواع غذاهای مرغی و … استفاده می‌شود. برای پخت خورش کاری یا بقیه برای غذا‌های هندی و غذا‌هایی که دوست دارید طعم تندی داشته باشند هم بسیار مناسب است. ازادویه کاری در انواع سوپ‌ها مثل سوپ ورمیشل یا سوپ جو هم می‌توانید استفاده کنید . یا برای طعم دار کردن مرغ برای تهیه جوجه کباب و یا برای تهیه سوخاری‌ها می‌توانید کمی ادویه کاری اضافه کنید.

مهم ترین خواص ادویه کاری چیست؟

پودر کاری به دلیل وجود کورکومین که عامل ضدالتهاب و یک آنتی‌اکسیدان قوی است، موجب کاهش التهاب مفاصل می‌شود؛ و طبق نظر بعضی پزشکان از آلزایمر جلوگیری می کند، حافظه را بهبود می بخشد و خاصیت ضد سرطانی نیز دارد. کاری خاصیت لاغرکنندگی هم دارد. ضد نفخ و میکروب کش است.

همچنین مقدار چشمگیر پروتئین موجود در این ادویه به انتقال مواد مغذی از قسمتی به دیگر قسمت‌های بدن کمک می کند. بنابراین، در بهبود هضم و گوارش کلی فرد موثر است.

پودر کاری از جنبه های خوشمزه و مغذی رژیم رژیم غذایی فرد است. پودر کاری به عنوان یک ضد منعقد کننده خون شناخته شده است، بنابراین اگر از قبل داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید تا خطرات خونریزی بیش از حد از بین برود. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت