بی بی عطار
طرز تهیه ته چین گرمساری
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه ته چین گرمساری

ته‌ چین گرمساری یک غذای خوشمزه و خوش طعم است که به راحتی و با مواد ساده‌ای درست می‌شود، این مدل ته‌چین در همه مناطق و با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین گرمساری در ادامه با بی بی عطار همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه ته چین گرمساری

برنج  :  ۴ پیمانه
گوشت تازه گوسفندی  :  ۳۰۰ گرم
پیاز بزرگ  :  ۲ عدد
زعفران دم‌کرده  :  ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه  :  به مقدار لازم
پودر گوجه خشک  :  یک قاشق مرباخوری
گرده غوره  :  یک قاشق مرباخوری
گرده لیمو  :   یک قاشق مرباخوری
فلفل سیاه : نصف قاشق مرباخوری
فلفل قرمز  :  نصف قاشق مرباخوری
پودر زیره  :  یک قاشق مرباخوری
دارچین  :  یک قاشق مرباخوری
کشمش پلویی  :  ۴ قاشق غذاخوری


طرز تهیه ته چین گرمساری

برای تهیه ته چین گرمساری ابتدا برای مزه‌دار کردن گوشت، آن را به شکل ورقه‌ای و نازک برش بزنید و در یک ظرف قرار دهید و سپس پیاز را هم خرد کنید و روی گوشت بریزید و با هم ترکیب کنید.

سپس ادویه پلویی مخصوص ته‌چین که شامل : پودر گوجه خشک، گرده غوره، گرده لیمو و پودر زیره است را همراه با مقداری فلفل سیاه و فلفل قرمز اضافه کنید و هم بزنید.

وقتی همه مواد با هم خوب مخلوط شدند و عطر ادویه‌ها آزاد شد روی ظرف سلفون بکشید و از شب تا صبح در یخچال قرار دهید تا مزه‌دار شود و عطر و بوی ادویه‌ها کاملا به خورد گوشت رود.

حالا در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید، بعد برنج را که از چند ساعت قبل در آب و کمی نمک خیس کرده‌اید، در آب جوش بریزید.

بعد کمی نمک و روغن مایع اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه زمان دهید، تا برنج کمی نرم شود بعد از آن برنج را آبکش کنید و در سبد بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.

در این مرحله در یک قابلمه مقداری روغن مایع بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید، وقتی روغن کمی داغ شد کف قابلمه را مقداری نان بچینید تا ته دیگ درست کنید.

بعد نیمی از برنج آبکش شده را روی نان‌ها بریزید و سپس گوشت مزه دار شده را به شکل خام همراه موادی که گوشت در آن مزه‌دار شده یعنی پیاز خرد شده و ادویه‌ها را روی برنج بریزید.

مقداری زعفران را در کمی آب جوش بریزید و بگذارید تا دم بکشد بعد زعفران دم‌کرده را روی برنج بریزید تا همه قسمت‌های آن را بگیرد و رنگ و عطر زعفران در همه جای برنج پخش شود.

بعد کمی نمک را به اندازه دلخواه روی گوشت‌ها بپاشید و دوباره یک لایه دیگر برنج بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید، درب قابلمه را ببندید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

وقتی که برنج بخار کرد حرارت را کم کنید و به مدت دو ساعت و نیم تا سه ساعت و نیم زمان دهید تا خوب بپزد و جا بیفتد بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید.

حالا در یک ظرف مقداری روغن حیوانی یا کره بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و کشمش‌ها را که از یک ساعت قبل خیس کرده‌اید در آن کمی تفت دهید.

کمی زردچوبه و دارچین را هم به کشمش‌‌ها اضافه کنید و هم بزنید و ۱ تا ۲ دقیقه تفت دهید تا عطر دارچین آزاد شود بعد در یک ساعت آخر پخت ته‌چین، کشمش‌های سرخ شده را روی آن بریزید.
در آخر ته‌چین گرمساری را در ظرف مناسب بکشید و با چند برگ نعناء و شوید تزئین کنید و همراه با سالاد و ماست و انواع دورچین سرو کنید.

منبع : پانا مگ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت