بی بی عطار
طرز تهیه سبزی پلو با سبزی خشک
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه سبزی پلو با سبزی خشک

سبزی پلو با ماهی یکی از غذاهای بسیار پر طرفدار و مهم برای ایرانیان است. این غذای خوشمزه را می‌توانید با سبزی خشک هم تهیه کنید. سبزی پلو با سبزی خشک یکی از انواع پلوهای خوشمزه و محبوب بین مردمان ایران است که معمولاً به همراه ماهی سرو می‌شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سبزی پلو با سبزی خشک در ادامه با بی بی عطار همراه باشید.

سبزی پلو با ماهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولاً برای شب عید نوروز تهیه می‌شود :


مواد لازم برای ۴ نفر


برنج  :  ۴ پیمانه
کره   : ۲۰ گرم
سیر  :  ۳ حبه
پودر تخم گشنیز  : یک قاشق غذاخوری
نمک :   یک قاشق غذاخوری
سبزی معطر خشک  :  به مقدار کافی
زردچوبه  :  به مقدار کافی

طرز تهیه سبزی پلو با سبزی خشک


برای تهیه سبزی پلو با سبزی خشک خوشمزه در ابتدای کار برنج را شسته و درون یک کاسه حاوی آب و نمک به مدت یک الی دو ساعت قرار می‌دهیم تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم.


حالا قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده، سپس مقداری نمک و زردچوبه به آن می‌افزاییم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد گذاشته و اجازه می‌دهیم آب به نقطه جوش برسد. زمانی که آب جوش آمد برنج خیس خورده را آبکشی می‌کنیم.

حالا برنج را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخته اولیه آن انجام شود. در ادامه سه دقیقه اخر پخت، سیر را با دندانه‌های ریز رنده، رنده کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم.


پس از گذشت این مدت یک دانه برنج را بین دو انگشت له می‌کنیم، سپس زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت پخت برنج کافی می‌باشد. حالا قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می‌کنیم.


در ادامه اجازه می‌دهیم آب اضافی برنج خارج شود. حالا مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب ریخته و ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می‌کنیم، سپس یک لایه برنج آبکشی شده درون قابلمه می‌ریزیم.

در این مرحله مقداری سبزیجات خشک معطر (تره، گشنیز، جعفری، شوید و خیلی کم شنبلیله) را به همراه پودر تخم گشنیز به صورت پخش روی برنج ریخته و به همین ترتیب لایه‌ها را ادامه می‌دهیم تا مواد تمام شوند.

حالا کره را به صورت مکعبی خرد کرده و روی برنج قرار می‌دهیم، سپس روی حرارت زیاد شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می‌دهیم. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی بسته و روی قابلمه قرار می‌دهیم.

در این مرحله پس از گذشت ۵ دقیقه حرارت را ملایم کرده و اجازه می‌دهیم سبزی پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در نهایت سبزی پلو را درون ظرف مورد نظرمان ریخته و به همراه ماهی، مرغ یا چلو گوشت سرو می‌کنیم. نوش جان.

 

 

منبع : https://chishi.ir

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت