بی بی عطار
طرز پخت فلافل بدون روغن
  • آشپزخانه ایرانی

طرز پخت فلافل بدون روغن

فلافل یکی از غذاهای دوست داشتنی و مورد علاقه افراد می باشد. این ماده غذایی دارای فواید بی شماری می باشد. پخت فلافل بدون روغن سرشار از مواد مغذی است. در ادامه در خصوص پخت فلافل بدون روغن اطلاعاتی را برایتان شرح می‌دهیم. خیلی از افراد به طعم و مزه این غذا علاقه ویژه دارند. اما از بوی سرخ کردنی بیزار هستند. توصیه ما به این عزیزان پخت فلافل بدون روغن در فر می باشد. خیلی از افراد به دنبال غذایی هستند که ظاهری شبیه به گوشت داشته باشد، این افراد گیاه خوار هستند و از مصرف گوشت امتناع می کنند. عده ای از افراد به گلوتن حساسیت دارند و ترجیح می‌دهند غذای مصرفی‌شان فاقد روغن و مواد مضر باشد. 
 


پخت فلافل بدون روغن


مواردی که در هنگام پخت فلافل بدون روغن باید به آن دقت نمود.

در هنگام پخت فلافل باید به مواردی توجه ویژه داشته باشید. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. این موارد به شرح ذیل می باشند.
با توجه به این که ماده اصلی و تشکیل دهنده فلافل نخود می‌باشد، حتما قبل از مصرف فلافل اقدام به خیساندن نخود نمایید. خیس کردن نخود باعث می‌شود نفخ نخود به صورت کامل از بین برود. همچنین خیساندن نخود باعث می‌شود نخودها نرم شوند و در هنگام طبخ، فلافل‌ها شکل بهتری داشته باشند. توصیه ما به عزیزانی که به دنبال پخت فلافل بدون روغن هستند خیساندن نخودها از شب قبل می‌باشد. در طی این مدت حتما آب نخودها را عوض کنید. این کار باعث می‌شود نفخ نخود به صورت کامل از بین برود. 
نکته دیگری که در هنگام پخت فلافل باید به آن دقت داشته باشید تاثیر استفاده از زیره در فلافل می‌باشد. زیره سبز و سیاه در مزه، تفاوت آنچنانی با یک دیگر ندارند. جدا از تفاوت میان زیره سبز و زیره سیاه، تاثیر مزه زیره بر طعم فلافل بسیار موثر می‌باشد. همچنین استفاده از ادویه فلافل به خاطر ادویه‌های موجود در آن، باعث هضم راحت تر غذا نیز می‌شود. در نتیجه در هنگام پخت فلافل بدون روغن حتماً از زیره استفاده نمایید. 


 
پخت فلافل


میکس کردن مواد فلافل


در مرحله بعدی و برای میکس کردن نخودها لازم است تا نخودهای از قبل خیس شده را میکس کنید. میکس کردن این مواد به چند شکل امکان پذیر می‌باشد. می‌توانید نخودها را به وسیله چرخ گوشت چرخ نمایید تا آماده مصرف شوند می‌توانید به وسیله میکسر و یا بلندر اقدام به میکس نخودها نمایید. توجه داشته باشید لازم است نخودها را چند مرتبه میکس کنید تا زبری خود را به صورت کامل از دست بدهد. نکته قابل توجه در خصوص میکس کردن نخودها توجه به میزان شل بودن و سفت بودن مواد می‌باشد.
 مواد فلافل نباید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. چرا که در صورتی که مواد فلافل خیلی شل باشند در هنگام سرخ کردن وا می روند. 
عده‌ای افراد به دنبال پف کردن فلافل‌ها در هنگام پخت می‌باشند. می‌توانید برای پف کردن فلافل از بکینگ پودر و یا جوش شیرین استفاده کنید. اما اگر به دنبال استفاده از یک ماده سالم تر هستید، می‌توانید به جای استفاده از بکینگ پودر و یا جوش شیرین از یک عدد تخم مرغ استفاده نمایید.


 
فلافل بدون روغن


برای قوام بهتر و پخت راحت تر در هنگام آماده سازی مواد، از مقداری آرد نخودچی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود فلافل‌ها در هنگام پخت وا نروند. 
چاشنی مناسب برای طبخ این غذا ترشی لیته، انبه و انواع سس تند می‌باشد. 
برای حالت دادن به فلافل‌ها اگر قالب مخصوص فلافل را ندارید می‌توانید از قاشق و یا دست برای انجام این کار استفاده نمایید.


در ادامه روش پخت فلافل بدون روغن را شرح خواهیم داد:
نخود  :   500 گرم
پیاز   :  2 عدد
لیمو ترش :   یک عدد
سیر  :  3 حبه
گشنیز خرد شده  :  یک قاشق غذاخوری
ادویه فلافل : یک قاشق غذاخوری
پودر زیره :   1/2  قاشق چایخوری
نمک  :  به مقدار لازم
بکینگ پودر  :  1/2 قاشق چایخوری
آرد نخودچی  :   130 گرم
آب  :  یک پیمانه

برای پخت فلافل لازم است تا به مواد میکس شده فلافل ادویه‌های لازم را اضافه نمایید. 
با استفاده از همان روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم، نخودها را میکس کنید. در هنگام میکس کردن نخودها، سیر و یا پیاز را هم به این مواد اضافه نمایید. در این مرحله اقدام به اضافه کردن ادویه فلافل، گشنیز تازه خرد شده، پودر زیره، نمک، بکینگ پودر و آرد نخودچی نمایید. برای اضافه کردن سبزیجات بهتر است آن ها را ساطوری نمایید و به مواد فلافل اضافه نمایید. 
بعد از میکس کامل مواد فلافل، مواد را به به یک ظرف دیگر انتقال دهید و به این مواد لیموترش را اضافه نمایید. 
در این مرحله لازم است تا اقدام به شکل‌دهی مواد فلافل نمایید. 
برای شکل دهی این مواد از قاشق و دست می‌توانید استفاده نمایید. در این مرحله لازم است تا فر را گرم کنید. فر را گرم کنید و سینی فر را چرب کنید در این مرحله می‌توانید برای کف سینی از کاغذ روغنی استفاده کنید. دمای فر باید بالاتر از 180 درجه باشد. در این دما لازم است تا فلافل ها به مدت 3 دقیقه پخته شوند. در این دما و با این میزان درجه فر، فلافل‌ها طلایی می‌شوند. 


 
فلافل


بعد از پخت می‌توانید میل کنید و از طعم بی نظیر این فلافل لذت ببرید. 


اشاره به خواص پادشاه حبوبات

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم نخود دارای خواص بی نظیری می باشد. در ادامه به خواص نخود اشاره خواهیم کرد.
با قاطعیت می توان بیان کرد نخود پادشاه حبوبات است. چرا که این ماده ارزشمند غذایی دارای خواص زیر می‌باشد:
ملین 
اشتها آور
تغذیه کننده
ارزش غذایی بسیار بالا.
نخود باعث تقویت قلب می‌شود و از بین برنده یبوست مزمن می‌باشد. همچنین نخود باعث تقویت عضلات اسکلتی در بدن نیز می شود به همین دلیل این ماده غذایی به ورزشکاران توصیه می‌شود. 
نخود علاوه بر خاصیت‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم دارای خواص ضد سرفه نیز می‌باشد چرا که این ماده غذایی ارزشمند باعث تقویت سیستم ایمنی در افراد می‌شود. این ماده غذایی به افرادی که دارای بیماری خود ایمنی مانند ام اس هستند توصیه می شود. 
خوردن این ماده غذایی برای افرادی که به گرفتگی صدا دچار هستند، توصیه می‌شود. البته لازم به ذکر است اگر گرفتگی صدا همراه با تب نباشد، از این ماده غذایی به همراه شیر استفاده نمایید. در صورتی که گرفتگی صدا همراه با تب باشد نخود را به همراه آب مصرف کنید. 
لازم به ذکر است خیساندن این ماده غذایی ارزشمند در سرکه نیز باعث از بین رفتن کرم معده می‌شود. البته برای از بین بردن کرم معده بهتر است تا نخود را یک شب قبل در سرکه بخیسانید تا برای از بین بردن کرم معده کارساز باشد. 
آبی که در آن نخودها را خیسانده اید نیز باعث از بین بردن ورم لثه می‌شود. 
نخود به دلیل سرشار بودن از کلسیم برای پوکی استخوان بسیار موثر می‌باشد. در نتیجه از این ماده غذایی در دوران رشد کودکان استفاده نمایید. 
در انتها لازم است بیان کنیم به جای عادت‌های بد غذایی کودکان و جوانان به ماده غذایی مضر فست فود، بهتر است فرزندان خود را ترغیب به مصرف این ماده غذایی ارزشمند نمایید. چرا که این ماده غذایی دارای خواص بی‌شماری می‌باشد و مصرف آن برای تمامی افراد در هر رده سنی توصیه می‌شود. 
 
 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت