بی بی عطار
آشنایی با طرز تهیه ادویه قورمه سبزی
  • ادویه های ترکیبی

آشنایی با طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با طرز تهیه ادویه قورمه سبزی با ما همراه باشید، خورش قورمه سبزی یکی ازغذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و در بین عموم بسیار محبوب می‌باشد، البته توجه داشته باشید که ادویه می‌تواند آن را خوشمزه‌تر کند. ادویه قورمه سبزی یک چاشنی فوق العاده خوش عطر و بو می‌باشد که هم در قورمه سبزی و هم در کوکو سبزی استفاده می‌شود. ادویه‌ها با رایحه و رنگ‌هایی با تنوع زیاد و خواص گوناگون خود، بهترین چاشنی برای خوشمزه کردن غذا هستند. ادویه‌ها غذاها را معطر و رنگ و طعم بهتری به آنها می‌دهند. خرید ادویه‌ ها در آشپزی ایرانی جایگاه خاصی دارند. ترکیب ادویه‌‍‌های گوناگون در انواع غذاها، دسرها و حتی نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که ادویه جات خاصیت دارویی نیز دارند، از این رو بیشتر ادویه‌جات مواد اولیه طب سنتی گیاهی به حساب می‌آیند. با بی بی عطار همراه باشید.

ادویه قورمه سبزی از چه موادی تشکیل می‌شوند

طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

همان طور که در مطلب بالا گفتیم که ادویه جات نقش مهمی در غذاهای ایرانی دارد پس اینجا می‌خواهیم شما را با طرز تهیه ادویه قورمه سبزی آشنا کنیم:

مواد لازم جهت تهیه ادویه قورمه سبزی 

1 : پودر غوره : 4 قاشق غذا خوری

2 : پودر لیمو امانی : 4 قاشق غذا خوری

3 : پودر گل محمدی :4 قاشق غذا خوری

4 : شنبلیله خشک : 4 قاشق غذا خوری

5 : جعفری خشک : 4 قاشق غذا خوری

6 : گشنیز خشک : 4 قاشق غذا خوری

7 : تره خشک : 4قاشق غذا خوری

8 : اسفناج خشک : 4 قاشق غذا خوری

9 : زردچوبه : 2 قاشق غذا خوری

10 : پودر فلفل سیاه : 2 قاشق غذا خوری

11 : پودر رازیانه : 2 قاشق غذا خوری

طرز آماده سازی و میکس ادویه قورمه سبزی

همیشه برای اینکه ادویه شما عطر و طعم خودش را داشته باشد بهتر است در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی دقت شود مواد اولیه آن را کوبیده نشده از عطاری‌ها تهیه کنید و خودتان موقع استفاده در هاون کوبیده و سپس در آسیاب برقی آسیاب کنید، سپس داخل یک شیشه درب بسته بریزید و در یخچال و یا جایی خشک و خنک که هیچ نوری به آن نتابد نگهداری کنید. شما می‌توانید این چاشنی و ادویه معطر و خوش‌رنگ را در موقع طبخ قورمه سبزی استفاده کنید تا قورمه سبزی شما خوشمزه، معطر و خوش رنگ شود، قورمه سبزی غذایی ایرانی و محبوب می‌باشد که علاقه مندان زیادی دارد، به یقین می توان گفت که اکثر مردم ایران آن را دوست دارند. این غذای اصیل ایرانی طوری در بین مردم جا افتاده است که هر کسی بتواند قورمه سبزی را به خوبی طبخ کند یک آشپز ماهر و کامل می‌باشد . یعنی به عبارتی قورمه سبزی نقطه سنجش مهارت آشپزی خانم های ایرانی است.

خواص شگفت انگیز ادویه قورمه سبزی

پیشنهاد می کنم حتما طرز تهیه ادویه قورمه سبزی را آموزش ببینید تا بتوانید بهترین استفاده لازم را از این غذای اصیل ایرانی ببرید. طرز تهیه ادویه قورمه سبزی را به شما خوبان آموزش داده ام تا بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید. تمام ادویه جات معطری که از آنها استفاده می‌کنید خواص مختلف و مهمی دارند که می‌توانند بهترین راه برای بهبود سلامت بدن، تناسب اندام، تسکین دردها باشند.

ادویه جات معطر با رنگ های مختلف و خواص دارویی گوناگون بهترین چاشنی برای خوشبو و خوشمزه کردن غذا می باشند. هدف ما از مصرف ادویه جات نه تنها برای خوش طعم کردن غذا بلکه مصرف ادویه جات موجب کاهش مصرف نمک هنگام پخت غذا می‌شود، شما با اضافه کردن ادویه جات به غذای خود علاوه بر خوش طعم کردن غذا از فواید آنها برای سلامتی خود استفاده می‌کنید.

اضافه کردن ادویه جات به ترکیب غذا، چربی سوزی و متابولیسم بدن را تقویت می‌کند.

خواص رازیانه و کاربرد آن در ادویه قورمه سبزی

در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی رازیانه کاربرد زیادی دارد، رازیانه گیاهی معطر است که برگ های نخی و نازک شبیه شوید دارد، گل‌های این گیاه خوش بو، زرد رنگ و به صورت خوشه در آخر ساقه دیده می‌شود.

این گیاه هم به صورت وحشی و هم به صورت زراعی یافت می‌شود. رازیانه طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه ضد بلغم و صفرا در طب سنتی ایران شناخته شده است.  اگر شما می‌خواهید به عنوان ملین از آن استفاده کنید باید آن را با ماده ای استفاده کنید که حرارت گیاه را پایین بیاورد، پس بهترین مکمل قابل استفاده با رازیانه می‌توان به سکنجبین و عسل اشاره کرد.

رازیانه به دلیل سرشار بودن از ویتامینB  و C  سبب سنتزکلاژن و حفظ جوانی پوست می‌شود.

خواص بی نظیر لیمو امانی و کاربرد آن در قورمه سبزی

پودر لیمو امانی از جمله ادویه جاتی است که در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی کاربرد فراوانی دارد. لیمو یکی از مشهورترین و پرکاربردترین طعم دهنده در میان ادویه جات قورمه سبزی می‌باشد که جایگاه ویژه ای در غذاهای ایرانی دارد.

روش‌های گوناگونی برای استفاده از لیمو امانی در خورش قورمه سبزی وجود دارد. اکثر افراد دوست دارند که لیمو امانی را به صورت کامل و دست نخورده در خورش سبزی بیندازند، که این کار باعث می‌شود طعم ترش و عطر لیمو درست وارد قورمه سبزی نشود، بنابراین باید لیمو امانی را از وسط نصف کنید و آن را به خورش قورمه سبزی اضافه کنید. با این روش شما می‌توانید هسته های لیمو را جدا کرده تا خورش قورمه سبزی شما تلخ نشود.

طرز تهیه و خواص پودر غوره و کاربرد آن در ادویه قورمه سبزی

پودر غوره با توجه به این که ترش مزه می‌باشد در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی جایگاه خاصی دارد. قورمه سبزی با پودر غوره کمی مزه ترش به خود می‌گیرد، پس قورمه سبزی که ترش نباشد قورمه سبزی نیست. غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک، اسید اگزالیک، اسید فرمیک، اسید سوکسینیک، اسید گلوکولیک و قند می‌باشد.

پودر غوره از ادویه جات خاصی می‌باشد که در غذاهای مختلف از جمله قورمه سبزی استفاده می‌شود، این گیاه در درمان چاقی مفید می‌باشد.

برای تهیه پودر غوره، ابتدا غوره‌ها را شسته و دم آنها را بگیرید و زیر نور آفتاب روی پارچه ای پهن کرده تا خوب خشک شوند سپس آنها را با آونگ کوبیده و بعد با آسیاب برقی آن را پودر کنید. برای آنکه پودر غوره شما ماندگاری طولانی داشته باشد کمی نمک به آن میزنیم تا خراب نشود.

شنبلیله چیست ؟ و چه کاربردی در طعم و بوی قورمه سبزی دارد ؟

شنبلیله یکی دیگر از مهم ترین ادویه جاتی می‌باشد که نقش مهمی در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی دارد.

شنبلبله عطر و طعم عجیبی به غذا می‌دهد. از مهم‌ترین خواص شنبلیله، کمک به رفع کم خونی، درمان بی خوابی، درمان بیمزگی دهان، درمان التهاب، درمان دیابت، پایین آوردن تب، رفع شوره سر، گلو درد، درمان اختلالات گوارشی، سوء هاضمه، بیماری‌های تنفسی و درمان زخم می‌توان اشاره کرد.

شنبلیله در بهبود عملکرد سیستم گوارشی، کاهش کلسترول خون، سلامت مو، افزایش شیر مادر و حفظ سلامت قلب نیز مفید می‌باشد. علاوه بر این محاسن، مصرف گیاه شنبلیله سیستم ایمنی بدن را تقویت و از آنفولانزا جلوگیری می‌کند. این گیاه سرشار از فیبر بوده به همین دلیل داروی گیاهی برای درمان اسهال، درمان یبوست و ناراحتی‌های گوارشی می‌باشد . همچنین وجود فیبر در این گیاه موجب کاهش اشتها و ایجاد حس سیری در افراد می‌شود.

شنبلیله گیاهی خوش بو و معطر می‌باشد که یکی از ارکان مهم قورمه سبزی به حساب می‌آید و دارای خواص زیادی بوده و میتوانید جایگزین خیلی از داروهای شیمیایی باشد. با تمام این محاسن، در مصرف این گیاه دارویی نباید زیاده روی کرد.

خواص اسفناج و کاربرد آن در ادویه قورمه سبزی 

 از دیگر گیاهانی که در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی استفاده می‌شود، اسفناج می‌باشد. اسفناج یکی از گیاهان یک ساله است که برگ پهن و بزرگ و ساقه لطیفی دارد، نام علمی اسفناج در زبان انگلیسی spinacid oleracea می‌باشد.

این گیاه یکی از سبزی‌های قورمه سبزی است که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار غنی می‌باشد و برای درمان انواع بیماری‌ها و سلامت پوست توصیه می‌شود.

یک قورمه سبزی خوب بدون اسفناج اصلا لعاب‌دار نمی‌شود و آب درون قورمه سبزی جدا می‌شود و اگر هم زیاد بریزید طعم قورمه سبزی جالب نمی‌شود، و زمان سرخ کردن، چون اسفناج خودش آب می اندازد، سبزی‌ها را نمیگذارد خوب سرخ شوند و آنها را له می‌کند. اسفناج زیاد درون قورمه سبزی باعث می‌شود که رنگ خورش شما سبز روشن شود. در صورتی که قورمه سبزی با رنگ سبز تیره جالب تر و مورد پسند شما می‌باشد.

همیشه ادویه جات طعمی بی نظیر به غذاها می دهند قورمه سبزی نیز بدون ادویه جات مختلف، عطر و رنگ مخصوص خودش را ندارد. این ادویه جات خاصیت دارویی فراوانی دارند. یک قورمه سبزی خوب نباید بدون نمک باشد! فلفل سیاه، زردچوبه نیز از ادویه جات قورمه سبزی محسوب می‌شوند، که قورمه سبزی شما را خوش رنگ و کمی تند مزه می‌کند.

خواص شگفت انگیزتره و فواید آن در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

تره گیاهی است عالی که در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی کاربرد خیلی زیادی دارد ؛ تره از خانواده پیازهای خوراکی می‌باشد که در آشپزی الخصوص قورمه سبزی برگ آن به دلیل ملایم بودن طعم آن نسبت به پیاز و سیر کاربرد زیادی دارد. بنابر روایات نقل شده که امام صادق (ع) می‌فرماید: این سبزی خوراکی دارای چهار خصلت است. یک: پاک کننده نفس است. دو : دور کننده بادهاست.  سه: قطع کننده بواسیر است. چهار : برطرف کننده جذام است.

 تره از نظر ارزش تغذیه ای جایگاه ویژه ای دارد. این سبزی بسیار مفید و پرخاصیت است و به دلیل خواص بالای آن در درمان بیماری‌ها استفاده فراوانی دارد. اکثر آشپزان ایرانی 40 درصد از سبزی قورمه سبزی را تره می‌ریزند چون طعم ملایم و بهتری نسبت به سیر دارد. این سبزی خوش بو و معطر علاوه بر خواص زیاد می‌تواند طعم فوق العاده ای به خورش قورمه سبزی بدهد. خواص تره حاوی خاصیت، ضد چربی، ضد فشار خون، ضدسرطان و ضد میکروب می‌باشد.

خواص شگفت انگیز جعفری و کاربرد آن در ادویه قورمه سبزی

نکته خیلی مهمی که باید در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی رعایت شود این است که جعفری خشک را نکوبیده از عطاری تهیه و خودتان آن را پودر کنید با این کار طعم و بوی این سبزی حفظ می شود.

جعفری یکی از پر استفاده‌ترین سبزی‌هایی است که به صورت خشک یا به صورت تازه در آشپزی ایرانی الخصوص قورمه سبزی کاربرد زیادی دارد. چرا که این سبزی بسیار معطر و خوشمزه می‌باشد که طعمی خاص به خورش قورمه سبزی می‌دهد.

 درصد از سبزی قورمه سبزی را جعفری تشکیل می‌دهد. برای تهیه جعفری خشک بهتر است ابتدا آن را پاک کرده و خوب بشویید و روی پارچه ای تمیز در مقابل آفتاب خشک کنید.

خواص گل محمدی و فواید آن در ادویه قورمه سبزی

از دیگر ارکان ادویه‌جاتی که در طرز تهیه ادویه قورمه سبزی باید فراموش نشود گل محمدی است. طبع گیاه گل محمدی گرم بوده و دارای خواص بی شماری از جمله تسکین اعصاب، درمان مشکلات گوارشی، رفع سر درد، تقویت و زیبایی پوست و مو می‌باشد. یکی دیگر از خواص گل محمدی خاصیت ضد افسردگی و آرام بخشی آن می‌باشد.

آشپزان ماهر از این گیاه معطر در غذاهای خود استفاده می‌کنند تا نیز از خواص و مزه آن بهره ببرند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت