بی بی عطار
با باور نکردنی ترین خواص نارگیل آشنا شوید!
  • گیاهان دارویی

با باور نکردنی ترین خواص نارگیل آشنا شوید!

نارگیل یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرخاصیت است که در سراسر دنیا یافت می‌شود. خواص نارگیل بسیار شگفت انگیز است و تقریبا می‌توان گفت برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. در بی بی عطار، فروشگاه آنلاین خرید ادویه قصد داریم تا شما را با خواص و مضرات نارگیل آشنا کنیم. با ما همراه باشید:

خـواص نارگـیل

همانطور که می‌دانید زمانی که پوسته قهوه ای رنگ و سفت و سخت نارگیل را بشکافید، به یک گوشت سفید رنگ می‌رسد. این گوشت سفید رنگ دارای خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی است که می توان آن را نه تنها به عنوان میوه، بلکه به عنوان یک غذای کامل استفاده کرد. خواص نارگیل بسیار زیاد است چرا که این میوه دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است. نارگیل، آب نارگیل، روغن نارگیل و پودر نارگیل هر کدام دارای خواص بی‌شماری هستند که آنها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

کنترل کننده دیابت

یکی از خواص نارگیل این است که فیبر غذایی بسیار زیادی را در خود جای داده است به همین علت می توان آن را برای پایین آوردن قند خون استفاده کرد. فیبر های موجود در نارگیل برای لوزالمعده بسیار مفید هستند و به طور کلی می توانند خطر ابتلا به دیابت را در انسان کاهش دهند. با مصرف نارگیل انسولین در بدن ترشح می شود و هورمون های کنترل کننده قند خون فعال می شوند و در نهایت از ابتلا به دیابت جلوگیری می شود.

تقویت کننده سیستم گوارشی

از دیگر خواص نارگیل می توان به تقویت سیستم گوارشی اشاره کرد. همانطور که میدانید دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی در بدن دارد. مصرف نارگیل به دلیل فیبر های زیادی که دارد می تواند از اختلالات روده، معده، کبد و... جلوگیری کند و باعث بهتر هضم شدن غذا شود. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که نارگیل از بین برنده حالت تهوع و اسهال است.

جوانسازی پوست

از دیگر خواص نارگیل می توان به خواص ضد پیری آن اشاره کرد. نارگیل برای پوست بسیار مفید است و شما می توانید با مصرف نارگیل از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری کنید. در نارگیل سیتوکینین و کینتین و همچنین ترانسیتین وجود دارد که همگی آنها خاصیت ضد پیری دارند.

تقویت کننده سیستم دفاعی بدن

همانطور که میدانید اگر بدن از یک سیستم ایمنی قوی برخوردار باشد، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها در بدن کاهش می یابد. نارگیل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و شما می‌توانید با مصرف آن بدن خود را در برابر ابتلا به بسیاری از ویروس ها و عفونت ها ایمن کنید. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید مصرف نارگیل می تواند شدیدترین گلودردها و عفونت های ادرای را از بین ببرد.

کاهش وزن و چربی سوزی

یکی دیگر از خواص نارگیل، چربی سوزی و کاهش وزن است. چربی های اطراف شکم یکی از بدترین نوع چربی ها در بدن هستند که ضمن به خطر انداختن سلامتی، باعث اضافه وزن و چاقی نیز می شوند. طبق مطالعاتی که بر روی خواص نارگیل انجام شده است، کسانی که طی 12 هفته روزانه 200 گرم نارگیل مصرف کرده اند، کاهش وزن چشمگیری را تجربه کرده اند و چربی های اطراف شکم و پهلوی آنها از بین رفته است.

انرژی زا

نارگیل یک میوه انرژی زاست. شما می توانید از نارگیل برای تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه استفاده کنید. نارگیل یک میوه پرخاصیت است و بسیاری از نیازهای بدن به ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف نارگیل برطرف می شود.

مبارزه با سرطان

یکی دیگر از خواص نارگیل، ضد سرطانی بودن آن است. نارگیل حاوی مقادیر قابل توجهی از انواع آنتی اکسیدان هاست و می تواند از بروز بسیاری از انواع سرطان ها که این روزها در بین مردم بسیار شایع است، جلوگیری کند.

هیدراته شدن بدن

افرادی که فعالیت‌های سنگینی انجام می‌دهند، باید بدن خود را هیدراته نگه دارند. مصرف نارگیل به دلیل دارا بودن الکترولیدهای مهم، باعث هیدراته شدن بدن می شود. بنابراین اگر بنا به هر دلیلی نمی توانید آب مصرف کنید، با مصرف نارگیل بدن خود را هیدراته نگه دارید.

کاهش دهنده کلسترول خون

یکی دیگر از خواص نارگیل برای بدن این است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و سطح کلسترول خون بدن را کاهش می دهد. نارگیل دارای چربی های اشباع شده ای است که باعث کمک به بهبود کلسترول خون بدن می شود.

سلامت دهان و دندان

همانطور که گفتیم نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری است، به همین علت یک مقوی بسیار خوب برای دهان و دندان است. مصرف نارگیل مانند یک دهانشویه عمل میکند و از به وجود آمدن بیماری های باکتریایی در دهان و لثه جلوگیری می کند. همچنین نارگیل باعث خوشبو شدن دهان می شود.

کمک به سلامت استخوان ها

کسانی که مرتبا از نارگیل استفاده می کنند، به نوعی سلامت استخوان ها و مفاصل بدن خود را تضمین کرده اند. نارگیل جذب کلسیم و منیزیم را در بدن بالا می برد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. بسیاری از افراد به لاکتوز حساسیت دارند و نمیتوانند شیر یا هر فرآورده دیگری که حاوی لاکتوز است را مصرف کنند؛ نارگیل بهترین گزینه برای افرادی است که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی توانند فراورده های لبنی را مصرف کنند.

مضرات نارگیل

طبیعتا اگر در مصرف هر ماده غذایی زیاده روی شود، مضراتی هم به همراه خواهد داشت. به خاطر داشته باشید همانطور که خواص نارگیل بیشمار است، در صورتی که بیش از حد مصرف شود، ممکن است عوارضی هم برای بدن در بر داشته باشد.

نارگیل قند بالایی دارد

به خاطر داشته باشید نارگیل میوه ای است که قند بالایی را در خود جای داده است. در صورتی که سابقه دیابت خون دارید، باید در مصرف این میوه احتیاط کنید زیرا مصرف زیاد نارگیل باعث افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت می شود.

احتمال افزایش وزن

در بخش خواص نارگیل به این موضوع اشاره کردیم که مصرف متعادل نارگیل باعث چربی سوزی و از بین رفتن اضافه وزن می شود. اما در صورتی که در مصرف آن احتیاط نشود، موجب افزایش وزن می شود. بنابراین فراموش نکنید که باید نارگیل را در حد متعادل مصرف کنید.

ایجاد واکنش های آلرژیک

ممکن است بعضی از افراد با خوردن نارگیل دچار حساسیت و آلرژی شوند. معمولا افرادی که به انواع مغزها و آجیل ها حساسیت دارند، به نارگیل هم حساسیت پیدا می کنند. بنابراین اگر احساس کردید که با مصرف نارگیل دچار آلرژی و حساسیت شدید، بهتر است از خواص آن چشم پوشی کنید و دیگر نارگیل مصرف نکنید.

خواص نارگیل در بارداری

خانم های باردار می توانند از خواص نارگیل در بارداری استفاده کنند تا هم بدن خودشان و هم بدن جنین شان از فواید آن بهره مند شود. نارگیل دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی است که مصرف آن می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

خانم هایی که در بارداری خود حالت تهوع شدید دارند و یا دچار ضعف صبحگاهی می شوند می توانند با مصرف نارگیل این مشکل را برطرف کنند. همچنین مصرف نارگیل در بارداری باعث از بین رفتن تورم پاها می شود. نارگیل را می توان یک غذای سالم برای جنین دانست چرا که خون ساز است و از کم خونی بدن مادر و جنین جلوگیری می کند. همچنین مصرف نارگیل در بارداری باعث ازدیاد شیر مادر می شود.

یکی از بزرگترین دغدغه خانم ها در دوران بارداری این است که با سلولیت های به وجود آمده در ناحیه شکم، ران، سینه و... چه کنند؟ خانم های باردار می توانند در همان ماه های اول بارداری و قبل از اینکه پوستشان دچار ترک و سلولیت شود، مرتبا از روغن نارگیل استفاده کنند و به صورت موضعی آن را روی پوستشان بمالند. این کار از به وجود آمدن سلولیت پوستی جلوگیری می کند.

نارگیل دارای مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها است. مصرف آن از ابتلای مادر به انواع بیماری های عفونی و باکتریایی جلوگیری می کند. همچنین نارگیل می تواند بدن مادر و جنین را در مقابل بسیاری از بیماری ها ایمن کند. یکی دیگر از خواص نارگیل برای دوران بارداری، تاثیر بر زیبایی جنین است. اگر می خواهید فرزندی که از شما متولد می شود، زیبا و باهوش شود، بهتر است تا در دوران بارداری خود نارگیل مصرف کنید.

یک واقعیت کلی در خصوص مصرف نارگیل در دوران بارداری وجود دارد و آن هم این است که با مصرف نارگیل تمام ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای بدن مادر و جنین تامین می شود. البته باید در نظر داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید و حد اعتدال را رعایت کنید.

 

خواص آب نارگیل برای مو

از زمان‌های قدیم خواص نارگیل، آب نارگیل و روغن نارگیل برای مردم روشن و آشکار بوده است. آب نارگیل جزو یکی از پرخاصیت ترین نوشیدنی های دنیا به حساب می آید. آب نارگیل به طور کلی برای بدن بسیار مفید است اما خواص بی نظیر آن برای پوست و مو به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه با خواص آب نارگیل برای مو آشنا می شویم.

نرمی و لطافت مو

اگر می خواهید موهای نرم و ابریشمی داشته باشید، می توانید از خواص نارگیل و آب آن بهره بگیرید. نوشیدن آب نارگیل باعث تقویت و طراوت ریشه و ساقه مو می شود. اگر شما موهای فر و زبری دارید، با مصرف آب نارگیل و بهره مندی از خواص نارگیل می توانید موهای خود را به موهایی ابریشمی و لطیف تبدیل کنید.

ویتامین رسانی به مو

در آب نارگیل مقادیر بسیار زیادی از ویتامین B وجود دارد. وجود این ویتامین در بدن به ترمیم بافت های فرسوده پوست و مو کمک زیادی می کند. شما می توانید با نوشیدن آب نارگیل، ویتامین B مورد نیاز بدنتان را تامین کنید و به موهای خود تغذیه لازم را برسانید. ویتامین B جزو ویتامین هایی است که باعث براق شدن موها می شود.

هیدراته کردن مو

خشکی مو یکی از علت های اصلی موخوره و بیمار شدن مو است. کسانی که آب نارگیل می نوشند، در واقع موهای خود را در برابر خشکی، هیدراته می کنند. آب نارگیل با ترکیباتی که دارد، مو را تغذیه رسانی می کند و به رطوبت موی سر و پوست سر کمک می کند.

مفید برای نوجوانان

نوجوانان در سن رشد قرار دارند و بدن آنها به دریافت ویتامینها و کالریهای مورد نیاز، به شدت نیاز دارد. نوجوانانی که آب نارگیل مصرف میکنند، روند رشد مطلوبتری خواهند داشت. به خاطر داشته باشید در سنین رشد، تامین انرژی و ویتامینهای مورد نیاز بدن اهمیت بسیار بالایی دارد. نوشیدن آب نارگیل در نوجوانان می تواند به سلامت و رشد موهای آنها کمک زیادی کند.

خواص پودر نارگیل

همانطور که در بخش های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، شما می توانید با نوشیدن آب نارگیل، مصرف روغن نارگیل، خوردن میوه نارگیل و پودر آن، از خواص نارگیل بهره مند شوید. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید نارگیل برای تک تک اعضای بدن فواید بسیار زیادی دارد. این میوه خوشمزه به قدری مفید است که باید برای حفظ سلامتی و تامین نیازهای بدن حتما از آن مصرف کرد. در ادامه می خواهیم خواص پودر نارگیل را مورد بررسی قرار دهیم.

پودر نارگیل دارای طبع چرب و خشک است. معمولا برای همه ما این گونه جا افتاده است که از این پودر برای دیزاین انواع شیرینی ها و دسرها استفاده کنیم، اما در واقع می توان از این پودر در موارد مختلفی استفاده کرد. پودر نارگیل دارای همان خواص نارگیل است اما با مزایای بیشتر. این پودر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای بدن است.

بهبود عملکرد و سلامت دستگاه گوارش

همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم، یکی از خواص نارگیل، تقویت دستگاه گوارش است. پودر نارگیل هم از این خاصیت برخوردار می باشد. پودر نارگیل به هضم غذا کمک می کند و باعث رفع یبوست می شود. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید مصرف پودر نارگیل، حجم مدفوع را افزایش می دهد و این موضوع می تواند برای سلامتی روده ها به شدت مفید باشد.

بهبود عملکرد و سلامت قلب

قلب یکی از اصلی ترین اعضای بدن است که وظیفه خون رسانی به کل اعضای بدن را دارد. یکی از خواص نارگیل و به طور کلی پودر نارگیل، کمک به سلامت و بهبود عملکرد قلب است. پودر نارگیل باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می شود و تا 20 درصد به کاهش تری گلیسرید که همان چربی بد بدن است، کمک می کند. به همین علت می توان آن را ضامن سلامتی قلب دانست. همانطور که میدانید بالا رفتن سطح کلسترول خون و افزایش چربی در بدن، سلامت قلب را به خطر می اندازد. بنابراین مصرف پودر نارگیل می تواند برای سلامت قلب به شدت مفید باشد.

کمک به کاهش وزن

فیبر و پروتئین دو ماده غذایی هستند که به کاهش اشتها کمک زیادی می کنند. یکی از خواص پودر نارگیل این است که به کاهش وزن کمک می کند؛ چرا که پودر نارگیل دارای مقادیر بسیار بالایی از فیبر و پروتئین است.

بهبود عملکرد مغز

یکی از خواص نارگیل خشک یا پودر نارگیل این است که عملکرد مغز را تقویت می کند. با مصرف پودر نارگیل، سلول های مغز فعال می مانند و این باعث می شود تا هوش و ذکاوت به خوبی تقویت شود. همچنین مصرف پودر نارگیل از ابتلا به آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می کند.

جلوگیری از ناباروری مردان

طبق تحقیقات علمی و پزشکی مشخص شده که ترکیبات موجود در پودر نارگیل از ناباروری مردان جلوگیری می کند. زمانی که پودر نارگیل توسط مردان مصرف می شود، سلنیوم در بدنشان تولید می شود و این موضوع می تواند مانع ناباروری مردان شود.

کاهش کم خونی

کم خونی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که همه با آن درگیر هستند. یکی از خواص نارگیل این است که منبع غنی از آهن می باشد. به همین علت مصرف پودر نارگیل می تواند مانع کم خونی شود. بهتر است تا بسته به ذائقه شخصی تان، پودر نارگیل را به غذاهایتان اضافه کنید و از کم خونی جلوگیری کنید.

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید یکی از خواص نارگیل، مبارزه با سلول های سرطانی است. مصرف نارگیل خشک یا پودر نارگیل از ابتلا به سرطان روده و پروستات جلوگیری می کند. همچنین شما می توانید با مصرف پودر نارگیل به مبارزه با سلول های سرطانی بروید.

جلوگیری از آرتروز

نارگیل خشک برای استحکام استخوان ها و مفاصل فواید بسیار زیادی دارد. شما می توانید با مصرف پودر نارگیل از بروز انواع آرتروزها جلوگیری کنید. پودر نارگیل دارای مواد معدنی بسیار زیادی است که می تواند به تقویت مفاصل و استخوان ها کمک کند و از بروز آرتروز پیشگیری کند.

حفظ رطوبت و سلامت پوست

خشکی پوست یکی از شایع ترین مشکلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. اگر شما هم چنین مشکلی را دارید، می توانید از خواص نارگیل خشک بهره مند شوید و خشکی پوستتان را درمان کنید. اصلی ترین فایده نارگیل برای پوست و مو است. مصرف پودر نارگیل میتواند چربی و رطوبت پوست شما را به خوبی تنظیم کند و از ظهور جوش های پوستی و آکنه ها جلوگیری کند. شفاف سازی و روشن سازی پوست از دیگر مزایای مصرف پودر نارگیل است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت