بی بی عطار
بهترین ادویه‌ها برای سرماخوردگی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دمنوش ها
  • گیاهان دارویی

بهترین ادویه‌ها برای سرماخوردگی

از قدیم الایام هر موقع سرماخوردگی میومد سراغمون توی همون روزای اول شروع می‌کردیم به استفاده از دمنوش‌های طبیعی و گیاهی برای کم شدن علایم، ارامش گرفتن و جدی نشدن علایم سرماخوردگی. البته که استراحت کافی و مراقبت از خودتون، همراه مراجعه به پزشک رو هم فراموش نکنید، ولی در کنارش استفاده از دمنوش‌های گیاهی و رژیم غذایی مناسب هم باید استفاده کنید.

امروز و توی این مقاله سعی داریم شما رو با تعدادی از این دمنوش‌های گیاهی موثر در سرماخوردگی آشنا کنیم. پس با بی بی عطار همراه باشید تا با بعضی از این  ادویه‌ها و خواصشون آشنا بشید:

زنجبیل: یکی از معروفترین گیاهانی که در طب سنتی برای سرماخوردگی تجویز میشه زنجبیل هست. شما می‌تونید از زنجبیل تازه برای تسکین سرماخوردگی استفاده کنید. برای اینکار باید زنجبیل ها رو به ورقه های خیلی ریز برش بدید یا رنده کنید و اون رو توی آب جوش ریخته و در صورت تمایل کمی عسل برای کاهش طعم تندش بهش اضافه کنید و نوش جان کنید.

این ادویه خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند در کاهش التهاب و علائم سرماخوردگی موثر باشد. در صورتی که به زنجبیل تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از پودر زنجبیل در چای یا آب جوش استفاده کنید و همچنان توصیه ما استفاه از عسل در کنار این دمنوش برای اضافه کردن طعم و البته خاصیت به دمنوشتون هست.

فلفل سیاه: فلفل سیاه برای تسکین سرفه و گرفتگی صدا بسیار مفید هست.فقط مراقب میزان استفاده از اون باشید. شما می‌تونید فلفل سیاه را با عسل و آب جوش مخلوط کنید و مصرف کنید، یا توی سوپ گرمی که با سبزیجات تازه و آب مرغ یا هر پروتئین دیگه‌ای آماده کردید، بریزید و از اون سوپ پرخاصیت میل کنید. البته که می‌تونید از فلفل سیاه در پخت غذاهای مختلف هم استفاده کنید.

فلفل سیاه خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضد ویروسی داره و به تسکین علایم سرماخوردگی کمک می‌کنه.

پودر آویشن: آویشن از گیاهان معطر و پرخاصیتی هست که توی فصل زمستون می‌تونید به عنوان یه دمنوش قوی و خوب برای کاهش سرفه و گلودرد روش حساب کنید.

آویشن دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد‌التهابی هم هست. استفاده از آویشن به این صورت هست که شما، برگ یا پودر آویشن را در قوری دم کنید و سپس از این دمنوش به صورت گرم میل کنید.

از آویشن می‌تونید توی آشپزی و غذاهایی که در دوران سرماخوردگی نوش جان می‌کنید هم استفاده کنید.

می‌تونید با اضافه کردن کمی برگ یا پودر آویشن به آب جوش، ازش بخور بسازید و با بخور آویشن سرماخوردگی رو از خودتون دور کنید.

دارچین: چای دارچین از چای‌های پرطرفداره، ولی موقع سرماخوردگی، استفاده از دارچین در چای یا به عنوان دمنوش به خاطر دارا بودن خواص ضدالتهابی و ضدویروسی می‌تونه در بهبود سرماخوردگی مفید باشد. هرچند می‌تونید از چوب یا پودر دارچین برای غذاهای سنتی ایرانی هم استفاده کنید و از عطرش لذت ببرید.

گل پنیرک یا ختمی : یکی از خوشرنگ‌ترین و پرفایده‌ترین دمنوش‌ها برای سرماخوردگی، گل پنیرک هست. رنگ آبی-بنفش خوشرنگ گل پنیرک در کنار خواص ضد سرفه قوی اون بسیار مورد توجه هست.
گل پنیرک دارای خاصیت ضد التهابی می‌باشد و 

برای استفاده از گل پنیرک برای سرماخوردگی، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

1. تهیه چای گل پنیرک: یک قاشق چایخوری گل پنیرک خشک را در یک فنجان آب جوشانده قرار دهید و به مدت 10-5 دقیقه انباشته کنید. سپس، چای گل پنیرک را صاف کرده و می‌توانید آن را با یک قاشق عسل یا پنیر کم چرب مخلوط کنید. هر روز چندبار در طول روز این چای را بنوشید.

2. استفاده از محلول گل پنیرک برای کمک به سرفه عمده: 10-5 قطره عصاره مخلوط گل پنیرک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

3. بخورید گل پنیرک خشک: با خرید گل پنیرک خشک از فروشگاهی که تامین کننده این ماده طبیعی است و بیشترین اطلاعات را از فروشنده دریافت کنید، می‌توانید به آرامی از آن‌ها بخورید تا به طور مداوم به سیستم تنفسی کمک کنید.

بابونه : می‌تونید گل‌های خشک بابونه را در یک قوری یا فنجان قرار داده و روی آن آب جوش ریخته و به مدت 5-3 دقیقه دم کنید. اگر به مقادیر بیشتر می‌خواهید استفاده کنید، اضافه کردن لیمو ترش تازه و عسل میتونه طعم این دمنوش پرخاصیت رو بهتر کنه.

به دانه: به‌دانه که از هسته‌های موجود در میان میوه به به دست می‌آید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسکین سرفه خشک و رفع سرماخوردگی است. گذاشتن به دانه در دهان یا اضافه کردن به‌دانه، به آبجوش برای داشتن خواص ضد التهابی و ضد سرفه هستند می‌توانند به بهبود عوارض ناشی از سرماخوردگی در سیستم تنفسی کمک کنند.

دمنوش به‌دانه می‌تواند به طور موثری از تحریکات زودرس تنفسی استفاده کند و تسکین سرفه خشک را فراهم کند. همچنین، این دمنوش می‌تواند مجاری تنفسی را نرم کند و به رفع خلط‌های اضافی کمک کند 

برای طبخ دمنوش به‌دانه، یک قاشق غذاخوری از دانه یا دانه آسیاب شده را در یک لیوان آب جوشان قرار دهید و آن را به مدت 10-15 دقیقه بگذارید تا مواد معطر و مؤثر در آب جذب شوند. سپس آن را صاف کرده و می‌توانید به آرامی آن را نوشید.

مصرف دمنوش به‌دانه می‌تواند به بهبود و تسکین سرفه شما کمک کند. با این حال، در صورت استمرار مشکل یا شدت بیشتر سرفه، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و به علاوه از داروها و درمان‌های دیگری که پزشک تجویز می‌کند استفاده کنید.

توصیه ویژه : مرهم سینه بی بی عطار

یکی از داروهای سنتی خوب و بسیار موثر در درمان سرفه های خشک و سرماخوردگی، داروی ترکیبی است که از چندین نوع دانه و گیاه موثر برای کاهش سرفه و ارامش بخش در آن استفاده شده است. اگر به دنبال یک داروی جامع و کامل برای کاهش عوارض سرفه در زمان سرماخورگی هستید این مرهم سینه بی بی عطار رو حتماً امتحان کنید و شب‌های سخت سرماخوردگی همراه با سرفه رو با آرامش طی کنید.

توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه ادویه، نکات مربوط به مصرف و مقدار مصرف را با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، اگر علائم شما بهتر نشدند یا بدتر شدند، به پزشک مراجعه کنید.

توصیه‌های مصرف

استفاده از این ادویه‌ها به عنوان درمان سرماخوردگی ممکن است منجر به تسکین علائم شود، اما قبل از استفاده همواره نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  •  بهتر است قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی یا ادویه‌ای، با پزشک خود مشورت کنید.

  • اگر علائم سرماخوردگی شدید و مزمن هستند، بهتر است پزشک را ملاقات کنید.

  • استفاده از این ادویه‌ها در مقادیر مناسب و با درنظر گرفتن داشتن یا نداشتن هرگونه حساسیت یا عوارض جانبی احتمالی باید انجام گیرد.
  • همواره مهم است به میزان مصرف ادویه‌ها توجه کنید و بیشتر از حد مصرف نکنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت