بی بی عطار
طرز تهیه زیره پلو با مرغ
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه زیره پلو با مرغ

زیره پلو با مرغ از غذاهای خوشمزه شهر کرمان می‌باشد و در بیشتر موارد با گوشت مرغ تهیه می‌شود اما می‌توان با گوشت گوسفندی نیز آن را تهیه کنید، این غذا به خاطر داشتن زیره از خواص شگفت انگیزی برخوردار است، در ادامه مطلب با طرز تهیه زیره پلو با مرغ آشنا خواهید شد.

زیره پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر کرمان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه زیره پلو با مرغ در ادامه با مجله بی بی عطار همراه باشید.

مواد لازم زیره پلو با مرغ

  • سینه مرغ : یک عدد
  • برنج 3 پیمانه
  • کشمش پلویی: 2 قتشق غذاخوری
  • گردو : 3 عدد
  • پیاز : یک عدد
  • زیره :  2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: مقدار کافی
  • زعفران دم‌کرده : یک قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه : به میزان لازم
  • فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری
  • نمک : به میزان لازم

طرز تهیه زیره پلو با مرغ

ابتدا یک عدد پیاز متوسط را با اب می شوریم. پیاز را با چاقو پوست می‌کنیم. سپس آن را با چاقو به صورت ریز و نگینی خرد می‌کنیم. درون یک ماهی تابه یا قابلمه کمی روغن مایع می‌ریزیم و آن را روی شعله گاز قرار می‌دهیم. وقتی روغن داغ شد، پیاز خرد شده را به تابه اضافه می‌کنیم و کمی زردچوبه نیز به پیاز می زنیم و پیاز را در روغن تفت می‌دهیم تا نرم و طلایی و کم حجم و سبک شود. می‌توان بجای خرد کردن پیاز آن را رنده کرد سپس آب پیاز را گرفت و در تابه روغن دار تفت داد تا طلایی شود.

سپس در این مرحله یک عدد سینه مرغ را با آب می شوریم. سپس با ساطور آن را روی تخته به صورت تکه ای و مکعبی برش می‌زنیم. تکه های مرغ بهتر است ریز باشد. سپس مرغ خرد شده را به قابلمه پیاز داغ ها اضافه می‌کنیم و آن را با پیاز داغ ها تفت می‌دهیم تا رنگ مرغ ها تغییر کند. (همچنین می توان سینه مرغ را در آب جوش پخت و ریش ریش کرد و در غذا استفاده کرد) .

بعد از تغییر رنگ مرغ یک قاشق چایخوری رب گوجه فرنگی را به مرغ‌ها اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. رب گوجه را آنقدر تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود و رب پررنگ تر شود. بعد از اضافه کردن رب کمی زعفران دمکرده را به قابلمه مرغ و پیاز اضافه می کنیم و مواد را خوب با هم قاطی می‌کنیم. سپس نصف استکان آب درون قابلمه می‌ریزیم و آن را روی شعله گاز قرار می دهیم. شعله گاز را ابتدا زیاد می کنیم تا آب درون آن به جوش آید. وقتی آب جوش آمد شعله گاز را کم می کنیم و درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم مرغ به آرامی روی شعله ملایم گاز بپزد.

سپس در این مرحله در یک ماهی تابه کشمش را که از 1 ساعت قبل در آب خیس کرده بودیم و 5 دقیقه نیز آنها را در زعفران دمکرده قرار داده بودیم، در روغن مایع در داخل یک ماهی تابه تفت می‌دهیم.

سپس در این مرحله برنج را آماده می‌کنیم. به این صورت که 3 پیمانه برنج را که از قبل در آب و نمک خیس کرده بودیم آبکش می کنیم. سپس در یک قابلمه آب می ریزیم و وقتی آب آن جوش آمد نمک و روغن مایع داخل آب قابلمه می ریزیم و بعد برنج را به قابلمه اضافه می‌کنیم، وقتی برنج تقریباً پخت آن را آبکش می‌کنیم. سپس داخل یک قابلمه کمی روغن مایع می‌ریزیم و سیب زمینی را به صورت ورقه ای برش می‌زنیم و از آن به عنوان ته دیگ استفاده می‌کنیم (می‌توانیم از نان تکه ای نیز بعنوان ته دیگ استفاده کنیم). یک لایه از برنج را روی سیب زمینی ها یا نان ها می ریزیم و روی برنج مرغ تکه شده را می ریزیم و با دست کمی مواد را مخلوط می‌کنیم سپس یک لایه دیگر برنج روی مواد می‌ریزیم و در قابلمه را می‌بندیم. قابلمه را روی گاز می‌گذاریم و منتظر می شویم تا برنج دم بکشد.

در این مرحله برنج را آماده می‌کنیم. به این صورت که 3 پیمانه برنج را که از قبل در آب و نمک خیس کرده بودیم آبکش می‌کنیم. سپس در یک قابلمه آب می‌ریزیم و وقتی آب آن جوش آمد نمک و روغن مایع داخل آب قابلمه می‌ریزیم و بعد برنج را به همراه 2 قاشق غذاخوری زیره شسته شده و تمیز به قابلمه اضافه می‌کنیم، وقتی برنج تقریبا پخت آن را آبکش می‌کنیم. سپس داخل یک قابلمه کمی روغن مایع می‌ریزیم و سیب زمینی را به صورت ورقه ای برش می‌زنیم و از آن به عنوان ته دیگ استفاده می‌کنیم (می‌توانیم از نان تکه ای نیز بعنوان ته دیگ استفاده کنیم). یک لایه از برنج را روی سیب زمینی ها یا نان ها می ریزیم و روی برنج مرغ تکه شده می‌ریزیم و با دست کمی مواد را مخلوط می‌کنیم سپس یک لایه دیگر برنج روی مواد می‌ریزیم و در قابلمه را می‌بندیم. قابلمه را روی گاز می‌گذاریم و منتظر می‌شویم تا برنج دم بکشد. بعد از دم کشیدن برنج آن را در دیس مناسب می‌کشیم و با کشمش پلویی و مرغ و برنج زعفرانی و گردو تزیین می کنیم و برای وعده غذایی ناهار میل می‌کنیم.

نکته تهیه زیره پلو با مرغ

زیره پلو را می‌توانید به صورت کته نیز تهیه کنید. به این ترتیب که پس از پخت مرغ، آن را ریش ریش کنید یا به قطعات کوچک برش بزنید. سپس برنج را به صورت کته همراه با آب و روغن در قابلمه بریزید و وقتی آب آن کم شد، مرغ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که روی شعله کم دم بکشد.

خواص زیره پلو

جالب است بدانید طبق یافته دانشمندان، ادویه‌های خاصی مثل میخک و زیره، مکمل‌های خوبی برای برنج هستند؛ به خصوص که این ادویه‌ها به عنوان ادویه‌های لاغری محسوب می‌شوند، سموم بدن را دفع می‌کنند و در افزایش سوخت وساز بدن تاثیر دارند. علاوه بر این مصرف برنج همراه با زیره به کاهش حجم دریافتی غذا می انجامد و فرایند هضم برنج سریع تر و راحت تر انجام می‌شود.

زیره، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و به کاهش قند خون کمک می‌کند. کاهش استرس، بهبود دیابت، کاهش درد معده و نفخ و تقویت حافظه از دیگر مزایای خواص استفاده از زیره همراه با برنج است. علاوه بر این، زیره سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به دلیل داشتن خاصیت ضدمیکروبی و آنتی بیوتیکی در جلوگیری از مسمومیت غذایی موثر است و خواص ضدسرطانی دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت