بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی

دلمه برگ مو غذایی است که دستور پخت‌های متفاوتی دارد. با توجه به تحقیقات انجام ‌شده، می‌توان گفت که در هر شهر از کشور عزیزمان ایران، دلمه برگ مو با روش خاصی طبخ می‌شود. ما در این محتوا قصد داریم برای شما در رابطه با طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی صحبت کنیم. اگر شما می‌خواهید این غذای خوش‌طعم را به روش کرمانشاهی درست کنید و به غذاهای غربی کشورمان علاقه‌مند هستید، ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید. ما به‌ طور کامل برای شما در ادامه به سبک بی‌بی عطار توضیح داده‌ایم که دلمه برگ مو کرمانشاهی چگونه طبخ می‌شود و از چه مواد اولیه‌ای در آن بهره گرفته می‌شود. 


طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی 

برای تهیه این غذای خوش‌طعم و خوشمزه، شما به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

  • برگ مو: حدود نیم کیلو
  • گوشت چرخ‌کرده: حدود نیم کیلو 
  • سبزی دلمه: حدود نیم کیلو 
  • برنج: یک ‌و نیم پیمانه (پیمانه: لیوان دسته دار فرانسوی)
  • پیاز: یک عدد بزرگ 
  • آبغوره: نصف پیمانه 
  • عسل: دو قاشق غذاخوری 
  • روغن و ادویه: به مقدار لازم 
  • لپه یا بلغور: نصف پیمانه

به این نکته مهم و حیاتی توجه داشته باشید که برای پخت دلمه برگ مو کرمانشاهی، شما باید مقدار کمی آب در غذا بریزید. به ‌طور کلی مقدار مورد نیاز آب برای پخت این غذا نسبتاً کم می‌باشد و همین موضوع باعث شده تا در انتها دلمه برگ مو کرمانشاهی یک سس غلیظ و خوش ‌طعم را داشته باشد. پس اگر می‌خواهید دلمه برگ مو را به سبک کرمانشاهی اصل بپزید، غذای شما به‌ هیچ‌ عنوان نباید آبدار باشد و باید اجازه دهید که آب غذا گرفته شود. 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی

طرز تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی 

بعد از صحبت در رابطه با مواد اولیه دلمه برگ مو کرمانشاهی و بررسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این غذا یعنی غلیظ بودن سس آن، بهتر است که بعد شما در رابطه با طرز تهیه این غذای خوشمزه صحبت کنیم.

 

مرحله اول

در مرحله اول برای تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی شما باید برگ مو ها را آماده کنید. کرمانشاهی‌‌ها برای آماده کردن برگ مو ها، آن ‌ها را در ترکیبی از آب و نمک می‌جوشانند. این‌ موضوع باعث می‌شود تا هم برگ موها خوش‌طعم‌تر شوند و هم  نرم‌تر شدن آن‌ها باعث شود تا دلمه ‌ها راحت‌تر پیچیده شوند. بعد از این‌ که حس کردید برگ موهای شما نرم شدند، آن‌ ها را در صافی بریزید و آب آن‌ها را به‌ طور کامل بگیرید. همان‌ طور که پیش‌تر نیز برای شما گفتیم، دلمه برگ مو کرمانشاهی غذایی بدون آب و غلیظ است‌. پس سعی کنید که اجازه ندهید که هیچ ‌گونه آب اضافه‌ای در دلمه ‌های شما باقی بماند. شما می‌توانید با پهن کردن برگ موها روی یک پارچه تمیز، به‌ طور کامل آب آن‌‌ها را بگیرید. 

مرحله دوم 

در قدم دوم برای تهیه دلمه برگ مو کرمانشاهی، شما باید مواد میانی دلمه را آماده کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و آن را با دو قاشق غذاخوری روغن به ‌طور کامل سرخ کنید. در ادامه گوشت را به این ترکیب اضافه کنید و بعد از خرید ادویه، ادویه‌ها را نیز به میزان دلخواه خودتان روی گوشت‌‌ها بریزید. هنگامی ‌که آب گوشت کشیده شد سبزی، برنج و به دلخواه خودتان لپه یا بلغور را نیز به این ترکیب اضافه کنید. در انتها نیز آبغوره و عسل را در مواد دلمه برگ مو کرمانشاهی بریزید. هنگامی‌ که مواد به‌ طور کامل با یکدیگر ترکیب شدند، زیر تابه را خاموش کنید و مایع وسط دلمه را کنار بگذارید. شما حتما باید قبل ‌از پیچیدن دلمه برگ مو کرمانشاهی، اجازه دهید که مایع سرد شود. زیرا این کار می‌تواند از وا رفتن یا پاره شدن دلمه برگ مو هنگام پیچیدن جلوگیری کند. 


مرحله سوم 

در مرحله سوم شما باید برگ موها را بپیچید. مقداری از مایع دلمه برگ مو کرمانشاهی را بردارید، آن را در وسط برگ مو بریزید و به سبک بقچه‌ای یا رولی آن را به ‌طور کامل بپیچید. در قدم بعد  باید دلمه‌ها را به‌ صورت مرتب در قابلمه قرار دهید روی آن‌‌ها را مقداری کنجد بریزید. بعد حدود یک لیوان سرخالی آب را در قابلمه بریزید. زیرا قابلمه را زیاد کنید تا آبی که روی دلمه ها ریخته بودید به جوش بیاید. در ادامه، زیر حرارت را در مقدار ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید که برای حدود یک ساعت غذای شما بپزد. به این موضوع توجه داشته باشید که همان‌ طور که پیش‌تر نیز برای شما گفتیم، اجازه دهید تا آب دلمه برگ موی شما کشیده شود و ته آن یک‌ سس غلیظ باقی بماند. در ادامه می‌توانید دلمه‌‌ها را درون ظرف سرو بچینید و به سبک دلخواه خودتان آن را تزیین نمایید.

دلمه برگ مو کرمانشاهی

نکاتی که می‌توانند به ما کمک کنند دلمه برگ مو کرمانشاهی خوش‌طعم‌تری داشته ‌باشیم :

  1. استفاده از عسل و آبغوره در ترکیب دلمه برگ مو کرمانشاهی کاملاً سلیقه‌ای است. اگر شما می‌خواهید که دلمه برگ مو را به سبک کرمانشاهی درست کنید، مطمئنا به ترکیب عسل و آبغوره نیاز خواهید داشت. 
  2. تفاوت اصلی دلمه برگ مو کرمانشاهی با سایر دلمه‌ها این است که چاشنی‌های ترش ‌و شیرین در سایر دلمه‌‌ها معمولاً به آب دلمه اضافه می‌شوند، اما در دلمه برگ مو به سبک کرمانشاهی، چاشنی‌‌های ترش ‌و شیرین معمولاً به مایع اصلی دلمه اضافه می‌شوند.
  3. برای جلوگیری از وارفتن دلمه‌ها، بهتر است که شما یک بشقاب نسبتاً سنگین را روی آن‌ها برعکس کنید تا اجازه ندهید دلمه‌‌های شما پاره شوند و غذای شما خراب شود.
  4. برای یکدست تر کردن دلمه‌های پیچیده شده، شما باید هنگام چیدن برگ مو، بزرگ‌ترین و هم‌اندازه ترین آن‌ها را بچینید.
  5.  برای تزیین این غذای خوشمزه می‌توانید زرشک، مغز گردو و حتی در برخی موارد کشمش استفاده کنید.
  6. برای ترش‌تر شدن یا شیرین‌تر شدن مواد میانی دلمه خود، شما مجاز هستید مقدار عسل و آبغوره را کمی تغییر دهید.
  7. با استفاده از تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین برگ موها، شما می‌توانید دلمه برگ مو خوش‌طعم‌تری داشته باشید. 
  8. می‌توانید برگ موها را به همان روش که ما گفتیم آماده کنید و بعد آن ‌ها را در فریزر ذخیره‌ سازی کنید. این ‌موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید در فواصل زمانی کوتاه ‌مدت دلمه برگ مو درست کنید از میل کردن آن لذت ببرید. برگ موها تنها در اواخر فصل بهار یافت می‌شوند، اما اگر شما می‌خواهید در تمامی طول سال دلمه برگ مو بخورید، می‌توانید با این روش به ‌راحتی و بدون هیچ مشکلی به هدف خود برسید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت