بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو به سبک تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که طرف ‌داران زیادی دارد. همه شما کوفته تبریزی را می‌شناسید و می‌دانید که این غذا تا چه حد خوش‌طعم و شگفت‌انگیز است. دلمه برگ مو تبریزی نیز شباهت‌های زیادی به کوفته دارد. همین موضوع باعث شده تا این غذا نیز درست مانند کوفته‌تبریزی بسیار خوش‌طعم و پرطرفدار باشد. برای پخت دلمه برگ مو تبریزی به سبک بی‌بی عطار، شما باید به نکات گوناگونی دقت داشته باشید. تنها در این شرایط است که می‌توانید دقیقاً به سبک تبریزی‌ها دلمه برگ مو درست کنید و از میل کردن آن لذت ببرید. به این نکته توجه داشته باشید که شاید مواد اولیه اصلی دلمه برگ مو تبریزی تفاوت‌‌های چندانی با سایر دلمه‌ها نداشته باشد، اما استفاده از چاشنی‌های گوناگون در این غذا باعث شده تا این نوع دلمه، به یکی از خوش‌طعم ترین دلمه‌‌ها در سراسر کشور تبدیل شود. 

 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو تبریزی

برای حدود چهار نفر، شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید. همچنین به این موضوع توجه داشته باشید که پیمانه در اندازه‌گیری‌های زیر، به ‌عنوان لیوان دسته ‌دار فرانسوی شناخته می‌شود. اگر لیوان دسته‌دار فرانسوی ندارید، می‌توانید از هر لیوان دیگری بهره ببرید. 

برنج: ۲ پیمانه 

لپه: ۱ پیمانه 

گوشت چرخ کرده: ۱ پیمانه و نیم 

سبزی دلمه: یک پیمانه

برگ مو: ۷۰ عدد 

پیاز: یک عدد 

ادویه‌ ها و روغن: به ‌اندازه کافی 

گوجه خشک‌ شده: نصف پیمانه 

برای تهیه دلمه برگ مو تبریزی به کدام مواد اولیه نیاز داریم؟

 

طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی

همان‌ طور که همه شما نیز مشاهده کردید، استفاده از گوجه خشک ‌شده در این غذا باعث می‌شود تا دلمه برگ مو تبریزی طعم مخصوص به خودش را داشته باشد. حال بیایید با یک دیگر بررسی کنیم که مراحل تهیه این دلمه برگ مو خوشمزه کدام‌ ها می‌باشند.

 

مرحله اول 

در قدم اول برای این ‌که دلمه برگ مو تبریزی خوش ‌طعم تری داشته باشید، باید برنج و لپه را بپزید. با توجه به اطلاعاتی که در رابطه با زمان پخت برنج و لپه خودتان در دست دارید، می‌توانید این دو با هم در یک قابلمه بپزید یا آن‌ ها را به‌ صورت جدا جدا آماده نمایید. به این موضوع توجه داشته باشید که لپه‌ و برنج‌ باید کاملاً نیم‌پز شده باشند. سفت ماندن یا له شدن لپه ‌ها، می‌تواند غذای شما را خراب کند.


مرحله دوم 

در مرحله دوم بعد از نیم‌پز کردن برنج و لپه، بهتر است که شما برگ مو های مورد نظر خودتان را آماده کنید. شما میتوانید برگ مو ها به‌ صورت کنسروی تهیه نمایید یا آن‌ ها را خودتان از درخت بچینید و برای دو الی سه دقیقه بجوشانید. هنگامی‌ که حس کردید رنگ برگ مو ها کمی به زردی زد، آن ‌ها را دربیاورید و آب شان را به ‌طور کامل بگیرید. این‌ موضوع به شما کمک می‌کند تا دلمه‌ ها را راحت‌تر و سریع‌تر بپیچید. 

 

مرحله سوم 

در قدم سوم که اصلی‌ترین مرحله پخت دلمه برگ مو تبریزی است، شما باید مواد میانی غذا را آماده کنید. پیاز را به‌ صورت نگینی خرد کنید وآن را با روغن در تابه بریزید. بعد از این ‌که حس کردید پیاز سبک شد، گوشت را به ترکیب اضافه کنید. در ادامه بعد از خرید ادویه، آنها را نیز اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا گوشت بپزد و طعم ادویه ‌ها را به خودش بگیرد. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را تفت دهید و نیمی از گوجه‌ های خشک‌ شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا گوجه ‌ها کمی نرم شوند. بعد از این ‌که خامی رب را گرفتید، آن را به ترکیب اضافه کنید و با گوشت و پیاز به‌ طور کامل هم بزنید. در ادامه برنج و لپه را نیز به ترکیب اضافه کنید و با حرارت خاموش این ترکیب را هم بزنید. اجازه دهید تا مواد میانی دلمه کمی خنک شوند تا هنگام پیچیدن برگ دلمه برگ مو تبریزی شما را اذیت نکنند. 

دلمه برگ مو تبریزی

مرحله چهارم 

در مرحله چهارم شما باید دلمه برگ مو تبریزی را بپیچید. برگ موهایی که اندازه بزرگی دارند، برای پیچیدن یک دلمه کافی هستند. اگر برگ مو های شما کوچک هستند یا پاره شده‌اند. می‌توانید از ۲ یا حتی در برخی موارد ۳ عدد برگ مو برای پیچیدن دلمه‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید دلمه‌ های یکدستی داشته باشید، سعی کنید هنگام چیدن برگ موها، برگ‌های بزرگ و یک اندازه‌ای را بچینید. این‌ موضوع به شما کمک می‌کند تا هنگام سرو کردن غذا، دلمه‌های شما کاملاً یکدست و مناسب باشند. شما می‌توانید به روشی رولی یا بقچه‌ای برگ موها را بپیچید.

نحوه پیچیدن برگ موها کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. در قدم  بعدی برای این ‌که دلمه‌های شما وا نروند، باید آن‌ها را به ‌صورت کاملاً منظم و مرتب در قابلمه بچینید. در ادامه باید آب و گوجه خشک ‌شده را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را روی دلمه‌ ها بریزید تا دلمه ‌های شما به‌ طور کامل بپزند. اگر می‌خواهید طعم بیشتری به غذای خود بدهید، می‌توانید در ترکیب آب و گوجه خشک ‌شده، مقداری سرکه و شکر نیز بریزید. اما مطمئن باشید که گوجه خشک ‌شده طعم شگفت‌انگیزی را به غذای شما خواهد داد و نیازی نیست که شما از طعم ‌دهنده دیگری بهره ببرید.

 

دلمه برگ مو تبریزی یکی از خوشمزه‌ترین انواع دلمه برگ مو است 

دستور پخت نسبتاً ساده برای چاشنی که با ترکیب آب و گوجه خشک‌ شده درست شده، می‌تواند به شما کمک کند غذایی خوش‌طعم و خوش عطر را داشته باشید. گوجه خشک ‌شده یکی از ترکیبات شگفت‌انگیزی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در خوش‌طعم شدن غذا داشته باشد. شاید در دید اول تاثیر این ماده زیاد به چشم نیاید، اما اگر شما حتی یک‌بار نیز از گوجه خشک ‌شده در غذاهای خود استفاده کرده باشید، می‌دانید که این ماده تا چه حد می‌تواند در خوشمزه‌تر شدن غذاهای شما تاثیر گذار باشد. به‌ هر حال دلمه برگ مو تبریزی یک سبک پرطرف‌دار از روش درست کردن دلمه برگ مو می‌باشد که می‌تواند به شما کمک کند دلمه را به سبک متنوع‌تری درست کنید. امیدواریم که آموزش دلمه برگ مو تبریزی به سبک بی بی عطار مورد پسند شما واقع‌ شده باشد. اگر به دلمه برگ مو علاقه‌مند هستید، حتما این ترکیب جدید را برای پخت دلمه امتحان کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت