بی بی عطار
طرز تهیه پتله پلو: غذای سنتی همدان
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه پتله پلو: غذای سنتی همدان

پتله پلو از غذاهای مشهور و بسیار خوشمزه ملایر است. پتله همان گندم آسیاب شده است که با مواد دیگری ترکیب می‌شود و در نهایت یک غذای بی‌نظیر و با ارزش غذایی بالا را در اختیارتان می‌گذارد. البته در شهرهای دیگر ایران از جمله قم و استان مرکزی هم این غذا به روش‌های دیگر پخته می‌شود.

این پلوی مخلوط به دلیل داشتن مواد مغذی خاص مانند گردو و گندم، به‌ عنوان یک وعده غذایی مقوی و انرژی‌بخش برای بدن محسوب می‌شود. وجود پروتئین گیاهی در این غذا و ترکیبات گیاهی دیگر بدون وجود محصولات گوشتی، این غذای محلی را به یک گزینه عالی برای پیشنهاد غذای رژیم وگان و رژیم گیاهخواری تبدیل کرده است. بنابراین، اگر وگان یا گیاهخوار باشید، می‌توانند با خیال راحت این غذای محلی ملایر را تهیه کنند.

در ادامه، با روش تهیه پته پلوی خوشمزه استان همدان همراه بی بی عطار باشید:

مواد لازم برای تهیه پتله پلو

برنج: سه پیمانه

گندم (آسیاب‌شده): یک‌و‌نیم پیمانه

پیاز بزرگ: یک عدد

کشمش: یک‌ دوم پیمانه

گردو (خردشده): یک‌ دوم پیمانه

کره پاستوریزه : ۵۰ گرم

پیاز داغ: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

مرحله اول
در اولین قدم، پتله‌ یا همان گندم آسیاب شده را برای دو ساعت در آب بخیسانید. هم‌زمان، برنج را همراه نمک در آب خیس کنید و اجازه دهید تا زمان آبکشی در همان حالت بماند.

مرحله دوم
پیاز را به شکل نگینی خرد کنید. ماهیتابه را همراه با مقدار کمی روغن روی گاز بگذارید و تا زمان داغ شدن روغن منتظر بمانید. زردچوبه را قبل از اضافه کردن پیازها به تابه اضافه کنید تا کمی روی شعله داغ شود. به این ترتیب، مواد مفید زردچوبه آزاد خواهد شد. پیازها را داخل تابه بریزید و صبر کنید تا رنگ پیازها طلایی یا در اصطلاح کمی سبک شوند. در آخر فلفل سیاه را اضافه کنید و با پیاز داغ خوب مخلوط کنید.

مرحله سوم
سپس، آب پتله را خالی کرده و آن را به پیازهای سرخ‌شده اضافه کنید. دو لیوان آب را به ترکیب پتله و پیازها اضافه کنید. ۴۰ تا ۵۰ دقیقه زمان برای پختن پتله‌ها نیاز است. شعله گاز را کم کنید تا آب مواد به طور کامل تمام شده و گندم‌ها نرم شوند. این نرم شدن باید به شکلی باشد که پتله زیر دندان به‌ راحتی جویده شود.

مرحله چهارم
برنج را درون قابلمه پر از آب در حال جوش بریزید. مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید تا برنج شما زردرنگ شود. پس از آن که برنج قد کشید و نرم شد، آن را آبکش کنید.

مرحله پنجم
برای داشتن ته دیگ، کف قابلمه مقداری روغن بریزید و پس از داغ شدن، سیب‌زمینی حلقه‌شده یا تکه‌های نان لواش را بچینید. سپس، کمی نمک روی آن بپاشید. یک‌ لایه از برنج را درون قابلمه بریزید و روی آن مقداری از مواد پتله را اضافه کنید. این روند مرحله به مرحله و لایه‌ای برنج و پتله را تا جایی انجام دهید که برنج و مایع پتله شما تمام شود.

مرحله ششم
دمکنی را روی قابلمه بگذارید تا برنج دم بکشد. تا بخار کردن کامل و دم کشیدن صبر کنید، حدود 30 دقیقه زمان لازم است. پس از دم کشیدن پتله پلو، کره را در یک قابلمه کوچک جداگانه داغ‌ کرده و مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

مرحله هفتم
برنج را درون دیس بکشید و ترکیب کره و زعفران را به‌عنوان تزیین و عطر و بو بخشیدن، روی برنج بریزید. برای تزیین این غذا، گردو خردشده و کشمش را در یک تابه به‌ صورت جداگانه تفت دهید و پس از آماده‌شدن، آن را روی برنج بریزید.

نکات کلیدی و فوت‌وفن‌های پخت پتله پلو

  • حتما پتله‌ها را از دو ساعت قبل از شروع مراحل پخت در آب خیس کنید. این کار به پخت بهتر آنها کمک می‌کند.
  • بهتر است برای تهیه ته‌ دیگ نان، از نان لواش استفاده کنید تا به‌خوبی سرخ شود و خوردن آن آسان باشد.
  • می‌توانید حبوباتی مانند لوبیاچشم‌بلبلی یا ماش را هم به ترکیبات پتله پلو اضافه کنید.
  • اگر گندم‌ها، با دو لیوان آبی که در ابتدا به آن اضافه کردید، به‌خوبی پخته نشدند، کمی آب به آن اضافه کنید و تا زمان پخت کامل گندم و نرم شدن آن صبر کنید.
  • برخی افراد به‌ جای ترکیب کشمش و گردو، از گوشت خورشتی یا چرخ‌کرده استفاده می‌کنند. این بستگی به ذائقه خودتان دارد.
  • می‌توانید برنج پتله پلو را به‌صورت برنج کته هم درست کنید. برای این کار باید برنج و مایع پتله را پیش از آبکشی کردن با هم مخلوط کنید.
  • این غذا در شهر قم با رشته پلویی هم پخته می‌شود. یعنی در روش قمی، پتله را همراه با رشته پلو و برنج دم می‌کنند.

 

منبع : https://kalleh.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت