بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

دلمه برگ مو مجلسی غذایی است که باید با آداب رسوم خاصی تهیه شود. همه شما اکثراً می‌دانید که طرز تهیه دلمه برگ مو چگونه است. اما اگر می‌خواهید از روشی جدید و نوین بهره ببرید و به ‌دنبال تهیه دلمه برگ مو مجلسی هستید، با بی‌بی عطار همراه باشید. ما در این ادامه قصد داریم که به‌ طور کامل برای شما در رابطه با طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید این غذای خوشمزه را با یک چاشنی شگفت‌ انگیز درست کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی

مواد میانی برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی شامل گزینه‌های زیر می‌شوند

  • برگ مو (بهتر است که از برگ موی درخت عسگری بهره گرفته شود): حدوداً ۶۰ عدد 
  • گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم 
  • برنج: یک پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
  • سبزی معطر: ۲۵۰ گرم 
  • پیاز: یک عدد بزرگ 
  • لپه: ۲/۳ پیمانه 
  • ادویه: به مقدار لازم 
  • زعفران: به مقدار لازم 

برای تهیه چاشنی مجلسی، به مواد زیر نیاز خواهید داشت

  • آب جوش: ۲ لیوان 
  • سرکه: ۳ قاشق غذاخوری 
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری 
  • ادویه ‌های دلخواه: به مقدار لازم 
  • زعفران دم شده: به مقدار لازم 
  • شیره انگور: به مقدار لازم
  • کشمش یا زرشک: به اندازه‌ی کافی

طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی 

به این‌ موضوع توجه داشته باشید که اگر به‌ دنبال دلمه برگ مو مجلسی هستید، باید تمامی مراحل پخت این غذا را با دقت کافی طی کنید. برای مثال نحوه پیچیدن دلمه‌ های برگ مو بسیار مهم می‌باشد؛ زیرا در ظاهر نهایی غذای شما تاثیرگذار خواهد بود. حال بیایید با یک دیگر به‌ طور کامل بررسی کنیم که برای تهیه دلمه برگ مو مجلسی، باید چه مراحلی را طی کنید.

مرحله اول؛ طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

بهتر است که در قدم اولیه شما چند روز قبل‌ از تهیه غذا، به ‌دنبال برگ مو های درخت عسکری باشید‌. اگر خودتان نمی‌توانید برگ مو ‌های درخت عسگری را تهیه کنید، می‌توانید به سراغ میوه فروشی ‌های معتبر بروید. معمولاً میوه ‌فروشی‌ ها می‌توانند باکیفیت‌ترین و بهترین انواع برگ مو را در اختیار شما قرار دهند. هر چه برگ مو های شما تازه‌تر، جوان‌تر، سالم‌تر و شاداب‌تر باشند؛ ظاهر غذای شما زیباتر و طعم آن بهتر خواهد بود.

مرحله دوم؛ طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

در قدم دوم شما باید مواد اصلی دلمه برگ مو مجلسی را آماده کنید. یک پیاز را به‌ صورت نگینی و مرتب خرد کنید و اجازه دهید تا با روغن بپزد. استفاده از روغن‌ کنجد یا زیتون، در این مرحله می‌تواند باعث خوش‌طعم‌تر شدن غذای شما شود. بعد از سبک شدن پیاز، شما باید گوشت را اضافه کنید. در قدم بعد، پس از خرید ادویه، ادویه ‌ها را به همراه زعفران به این ترکیب اضافه کنید تا گوشت به ‌خوبی طعم ادویه ‌ها را به خودش بگیرد. در ادامه نیز سبزی را اضافه کنید این ترکیب را تا حدی هم بزنید تا سبزی کمی نرم شود.

به این موضوع توجه داشته باشید که اگر سبزی شما بیش ‌از اندازه بپزد، طراوت و طعم خودش را از دست خواهد داد. برای خوش‌طعم‌تر شدن دلمه برگ مو مجلسی، اجازه ندهید که سبزی بیش ‌از حد بپزد. در قدم نهایی لپه‌ ها و برنج از پیش آماده‌ شده را به این ترکیب اضافه کنید و با حرارت خاموش این مواد را به‌ طور کامل با یکدیگر ترکیب کنید. لپه و برنج را به‌ صورت نیم‌پز تهیه کنید تا هنگام هم ‌زدن، خرد نشوند و ظاهر مواد میانی غذای شما را خراب نکنند. 

 مرحله سوم؛ طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

در این مرحله شما باید روند پیچیدن دلمه برگ مو مجلسی را پیش ببرید. می‌توان گفت که این مرحله مهم‌ترین مرحله درست کردن دلمه برگ مو مجلسی می‌باشد؛ زیرا در ظاهر غذای شما تاثیر بسیار زیادی دارد. دم های اضافی برگ موها را بچینید و آن‌ ها را به ‌صورت کاملاً صاف روی یک تخته یا بشقاب پهن کنید. در قدم بعد مقداری از مواد برگ بردارید و آن ‌ها را روی دلمه بریزید. می‌توانید به‌ دلخواه خودتان به دلمه مقداری زرشک تفت ‌داده شده یا پیاز داغ را اضافه کنید. این‌ موضوع باعث می‌شود تا غذای شما طعم بهتری بگیرد. اگر می‌خواهید دلمه‌ های شما یکدست و مرتب باشند، می‌توانید از قالب‌ های کیک استفاده کنید. 

مرحله چهارم؛ طرز تهیه دلمه برگ مو مجلسی

در قدم چهارم از تهیه دلمه برگ مو مجلسی، بهتر است که شما به سراغ تهیه سس بروید. مواد گفته شده شامل سرکه، کره، رب انار، ادویه‌ ها، زعفران، روغن، شیره انگور و کشمش و زرشک را با یکدیگر مخلوط کنید و اجازه دهید که طعم ‌های موجود در ترکیب طور کامل به خورد یکدیگر بروند. می‌توانید به سلیقه خودتان برای ترش‌تر یا شیرین‌تر شدن این چاشنی، مقدار رب انار یا شیره انگور را زیاد و کم کنید. 

در قدم آخر برای درست کردن دلمه برگ مو مجلسی، شما باید دلمه‌ هایی که پیچیده بودید را در قابلمه به‌ صورت مرتب بچینید. می‌توانید در لا به ‌لای برگ مو ها از چند دانه زرشک، گردو، و آلوچه خشک ‌شده استفاده کنید. در انتها به ‌آرامی سس یا چاشنی را از لبه‌ های قابلمه اضافه کنید. اجازه ندهید که سس روی دلمه ‌ها بریزند زیرا این کار می‌تواند باعث وا رفتن آن ‌ها شود. حتما یک بشقاب سنگین را روی دلمه‌ ها پشت‌ و رو کنید. این‌ موضوع باعث می‌شود تا دلمه‌ های شما وا نروند و ظاهر مرتب تری داشته باشند. 

چگونه دلمه برگ مو مجلسی را سرو کنیم؟

برای این ‌که دلمه‌ های شما ظاهر بهتری داشته باشند، بعد از گذشت یک ساعت درب قابلمه و بشقاب روی دلمه ‌ها را بردارید و حرارت را زیاد کنید. اجازه دهید برای حدود یک الی دو دقیقه دلمه ‌های شما با حرارت بالا بجوشند تا غذای شما لعاب بیندازد. در مرحله بعدی زیر غذا خاموش کنید و اجازه دهید که دلمه‌ های شما کمی سرد شوند.

این کار به شما کمک می‌کند که هنگام چیدن دلمه‌ ها درون ظرف، آن ‌ها وا نروند و خراب نشود. بهتر است با یک قاشق تخت یا یک انبر، دلمه ‌ها را درون ظرف سرو مورد نظر بچینید. مقداری از سس را روی دلمه‌ ها بریزید و به سلیقه خودتان آن را تزیین کنید. برای تزیین شما می‌توانید از ترکیب پیاز داغ و زرشک استفاده کنید. این ترکیب، ترکیبی فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند به شما کمک کند دلمه برگ مو مجلسی تری داشته باشید. علاوه‌ بر ترکیب زرشک و پیازداغ، شما مجاز هستید که از خرده‌ های گردو و زعفران نیز برای تزیین این غذای خوشمزه بهره ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت