بی بی عطار
طرز تهیه ترشی لیته
  • خانه و آشپزخانه
  • آشپزخانه ایرانی
  • تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی لیته

یکی از ترشی‌های سنتی ایرانی که می‌تواند در لیست بهترین و پرطرفدارترین ترشی‌ها جای بگیرد، لیته می‌باشد. ترشی لیته از ترکیب چندین و چند نوع سبزیجات متنوع و ادویه ترشی و سرکه تشکیل شده است. سبزیجات این ترشی به‌ طور کامل خرد شده‌اند، همین موضوع باعث شده این ترشی عطر و طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشد. یعنی شما می‌توانید با خوردن تنها مقدار کمی از این ترشی، عطر و طعم فوق‌العاده‌ی سبزیجات متنوع در کنار سرکه و نمک را حس کنید. اگر می‌خواهید در رابطه با طرز تهیه ترشی لیته بدانید، حتما با بی بی عطار تا انتهای این محتوا همراه بمانید. ترشی لیته از سبزیجات متنوعی تهیه شده است؛ اما شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود برخی سبزیجاتی که دوست ندارید را از این ترشی حذف کنید یا برخی سبزیجات مورد علاقه خود را به ترکیب آن اضافه نمایید.

به ‌طور کلی، این شما هستید که تعیین می‌کنید در طرز تهیه ترشی از هر سبزیجات در چه اندازه‌ای بهره ببرید؛ اما معمولاً بادمجان جزو آن دسته از مواد اولیه ترشی لیته می‌باشد که حجم آن باید به نسبت سایر سبزیجات بیشتر باشد. با این پیش‌فرض، بیایید با هم در رابطه با طرز تهیه ترشی لیته صحبت کنیم و یاد بگیریم چگونه می‌توانیم این ترشی خوش عطر و طعم و فوق‌العاده را درست کنیم.


طرز تهیه ترشی لیته

 

برای تهیه ترشی لیته خوش‌طعم و خوش‌رنگ، به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

پیشتر برای شما گفتیم که شما می‌توانید موادی که درون ترشی لیته وجود دارند را خودتان تعیین کنید؛ اما در ادامه سبزیجاتی که برای تهیه ترشی لیته استفاده‌ بیشتری دارند آورده شده‌اند. گل کلم، هویج، فلفل، زیتون، خیار، سیر، بادمجان، سبزی‌های معطر، ادویه، نمک و سرکه جزو آن دسته از مواد اولیه می‌باشند که هنگام تهیه ترشی لیته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سبزی‌های معطر می‌توانند به انتخاب شما تهیه شوند. ادویه‌ای که برای شما نام‌ بردیم نیز معمولاً شامل سیاه‌دانه، گلپر، تخم گشنیز و... می‌شود. شما امکان این را نیز دارید تا برای زیباتر شدن ترشی لیته، مقداری زردچوبه در آن بریزید تا بتوانید رنگ آن را تغییر دهید. اما بهتر است این کار را نکنید تا سبزیجات موجود در ترشی به ‌خوبی خودشان را نشان دهند. سعی کنید که حتماً این محصولات را به‌ صورت کاملاً تازه و باکیفیت تهیه کنید تا بتوانید ترشی لیته خوش عطر و طعم فوق‌العاده‌ای داشته باشید. هنگامی‌ که به فصل ترشی نزدیک می‌شویم، یعنی پا به بخش سرد سال می‌گذاریم، مواد اولیه ترشی لیته به ‌راحتی قابل تهیه کردن می‌باشند.

برای تهیه ترشی لیته خوش‌طعم و خوش‌رنگ، به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مراحل تهیه ترشی لیته 

بعد از صحبت در رابطه با مواد اولیه‌ای که شما برای تهیه ترشی لیته به آن‌ها نیاز دارید، اجازه دهید برای شما راجع ‌به مراحل تهیه این ترشی نیز صحبتی داشته باشیم. اگر شما مراحلی که در ادامه برایتان آورده شده را با دقت بالایی پشت ‌سر بگذارید، مطمئن باشید که می‌توانید بهترین ترشی لیته را درست کنید و از میل کردن آن نهایت لذت را ببرید. پس با ما همراه بمانید تا این مراحل را با هم بررسی کنیم:

 

مرحله اول از تهیه ترشی لیته

در مرحله اول تهیه ترشی لیته، شما باید مواد را به ‌طور کامل بشویید و اجازه دهید که کاملاً خشک شوند. همان ‌طور که همه شما میدانید، موادی مانند سبزی‌های معطر، به مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند. پس بهتر است که شما زمان لازم برای خشک شدن را به سبزیجاتی که می‌خواهید در ترشی استفاده کنید، بدهید. شما می‌توانید برای خشک کردن، از پارچه‌های تمیز بهره ببرید. به این صورت که بعد از شستشو، این مواد اولیه را روی پارچه تمیز پهن کنید و روی آن نیز پارچه‌ی تمیز دیگری بگذارید. این کار باعث می‌شود تا به‌ طور کامل آب اضافی مواد اولیه گرفته شود. با این کار ترشی شما دیگر کپک نخواهد زد.

 

مرحله‌ دوم 

در مرحله دوم نوبت به آماده کردن بادمجان‌ها یعنی مهم‌ترین ماده اولیه ترشی می‌رسد. برای تهیه ترشی لیته، شما باید بادمجان‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را به‌ صورت نسبتاً بزرگ برش بزنید. در ادامه، ته قابلمه مقداری آب بریزید و اجازه دهید که بادمجان‌های شما مقداری مغزپخت شوند‌. شما می‌توانید از بادمجان خام نیز استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید ترشی شما زودتر به عمل بیاید، بخارپز کردن بادمجان‌ها، انتخاب عاقلانه ای برای شما می‌باشد. در قدم بعد بادمجان ها را در بیاورید و آن‌ها را به‌ صورت ریز و همان طور که می‌خواهید در ترشی باقی بماند، خرد کنید. شما امکان این را هم دارید که از همان ابتدا، بادمجان‌ها را با مقداری سرکه، آب و گلپر و ادویه ترشی روی حرارت بگذارید. این ‌که می‌خواهید بادمجان شما به آب بپزد یا با سرکه، به سلیقه خود شما وابسته است.

مراحل تهیه ترشی لیته

مرحله‌ سوم 

در مرحله سوم از روند تهیه ترشی لیته شما باید در کنار بادمجان، مواد اولیه مورد نیاز خود را نیز آماده کنید‌. یعنی شما باید محصولاتی مانند گل کلم، هویج، فلفل، خیار، سیر و سبزی‌های معطر را کاملاً ریز کنید. در صورت در دتسرس نبودن سبزی‌ تازه می‌توانید از سبزی خشک هم برای تهیه ترشی استفاده کنید.

این ‌که میزان ریز بودن سبزیجات ترشی لیته‌ شما چقدر باشد، به خودتان وابسته است. اما به ‌طور کلی، ترشی لیته، ترشی می‌باشد که سبزیجات موجود در آن به ‌طور کامل با یکدیگر ترکیب شده‌اند و بسیار ریز خورد شده‌اند. شما هم می‌توانید بادمجان‌ها را با پوست بپزید، هم امکان این را دارید که اجازه دهید تا پوست آن‌ها در تمامی مراحل روی آن‌ها باقی بماند.

مرحله‌ چهارم از تهیه ترشی لیته

در مرحله چهارم از تهیه ترشی لیته، نوبت به مرحله هیجان‌انگیز ترکیب مواد با یکدیگر می‌رسد. هنگامی ‌که تمامی مواد را با هم خرد کردید، آن‌ها را با بادمجان هایی که پخته شده ترکیب کنید. بعد از ترکیب این مواد با هم، سرکه را به مقدار لازم اضافه کنید و آن‌ها را یک دور دیگر با سرکه نیز ترکیب کنید. سعی کنید که خوب ترشی را هم بزنید تا سرکه به تمامی مواد برسد. در ادامه ترشی را در یک ظرف تمیزی که از قبل شسته و کاملاً خشک‌ شده بریزید.

در قدم بعد کمی روی ترشی را فشار دهید تا هوای موجود درون لایه‌های متفاوت ترشی خالی شود. این کار باعث می‌شود تا ترشی شما با گذر زمان خراب نشود. در انتها نیز مقداری سرکه خالص روی ترشی بریزید تا هیچ‌ گونه شانسی برای خراب شدن ترشی باقی نماند. درب ترشی را کامل ببندید و اجازه ندهید که هیچ ‌گونه هوایی وارد آن شود. برای‌ اینکه بتوانید جلوی ورود هوا را بهتر بگیرید، می‌توانید از یک کیسه فریزر استفاده کنید. برای ‌اینکه ترشی به‌ طور کامل جا بیفتد، به حداکثر دو الی سه روز زمان نیاز دارید. به واسطه این ‌که بادمجان ترشی بخارپز شده و مواد اولیه آن نیز به‌ طور کامل ریز شده‌اند، این ترشی به زمان کمتری برای برای جا افتادن نیاز دارد.

ترشی لیته

نکات تهیه ترشی لیته

  • میزان ریز کردن مواد ترشی بسته به ذائقه شما می تواند متفاوت باشد.

  • استفاده از سیاه دانه و گلپر به همراه ادویه ترشی از بهترین مزه سازی‌ها در تهیه ترشی‌های ایرانی می‌باشد.

  • میزان تندی این ترشی نیز به ذائقه شما وابسته است‌. اگر ترشی تند دوست دارید، می‌توانید از فلفل سبزهای تند بیشتری بهره ببرید. اما اگر ذائقه شما با غذاهای تند سازگار نیست، قاعدتاً بهتر است که کمترین میزان ممکن فلفل را در این ترشی استفاده کنید.

جمع‌بندی 

در این محتوا برای شما در رابطه با طرز تهیه ترشی لیته صحبت کردیم و به شما گفتیم که چگونه می‌توانید خوش طعم‌ترین و بهترین ترشی لیته را تهیه نمایید. برای این‌ که بتوانید شانس خراب شدن ترشی لیته را پایین بیاورید، به میزان نمک و سرکه استفاده‌ شده توجه داشته باشید.

روش‌های گوناگونی برای خرد کردن مواد لازم این ترشی وجود دارند. شما می‌توانید از چرخ گوشت، غذاساز یا سایر ابزارهای موجود بهره ببرید. البته امکان این را هم دارید که خودتان با دست مواد اولیه موجود را خرد کنید. حتماً ترشی لیته با این روش را امتحان کنید، زیرا مطمئناً عاشق عطر و طعم آن خواهید شد و روند درست کردن آن را ادامه خواهید داد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت