بی بی عطار
طرز تهیه ترشی بامیه
  • تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی بامیه

بامیه یکی از سبزیجات دوست‌داشتنی است که فواید بی‌شماری برای بدن ما انسان‌ها دارد. با خوردن بامیه، شما می‌توانید از مزایای بی‌شمار این سبزیجات به همراه عطر و طعم منحصر به فردش بهره ببرید. یکی از روش‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند در مصرف این گیاه خلاقیت داشته باشیم، تهیه ترشی بامیه می‌باشد. با تهیه ترشی بامیه شما می‌توانید این محصول خوش طعم را در طول سال کنار غذای خود مصرف کنید و از مصرف کردن آن لذت ببرید. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که برای اولین ‌بار ترشی بامیه در استان خوزستان تولید شد و از آن‌ جا بود که به سراسر ایران پخش شد.

شما برای تهیه ترشی بامیه می‌توانید از طریق دستور تهیه‌های متفاوتی اقدام کنید و با توجه به سلیقه خودتان، روند تهیه این ترشی را پیش ببرید. به ‌طور کلی برای تهیه هر نوع ترشی، شما امکان این را دارید تا با توجه به سلیقه و خواست خود اقدامات ضروری را انجام دهید، اما اگر به ‌دنبال یک دستور مناسب و امتحان شده برای تهیه ترشی بامیه هستید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید. ما در این مقاله از بی بی عطار ادامه بیشتر در این‌ رابطه برای شما صحبت کرده‌ایم.


طرز تهیه ترشی بامیه

برای تهیه ترشی بامیه به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مرحله اول از روند درست کردن هر نوع ترشی، شناخت و تهیه مواد اولیه این ترشی می‌باشد. شما باید با استفاده از بامیه، سرکه، نمک، و ادویه های لازم شامل فلفل قرمز، دانه فلفل سیاه، تخم گشنیز، سیر و سبزیجات معطر (شوید و ترخون) روند تهیه ترشی بامیه را پیش ببرید. به طور کلی، روند درست‌ کردن ترشی بامیه اصلاً کار سختی نیست. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که مراحلی که در ادامه برای روند درست کردن ترشی آورده شده ‌است را با دقت بالایی پیش ببرید‌. در این شرایط است که می‌توانید با خیال راحت ترشی مدنظر خودتان درست کنید و از میل کردن آن نهایت لذت را ببرید. 

برای تهیه ترشی بامیه به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

بررسی مراحل تهیه ترشی بامیه

 شناخت مراحل تهیه ترشی بامیه قبل ‌از هر اقدامی ضروری است. با شناخت این مراحل، شما می‌دانید که باید چقدر زمان برای درست کردن ترشی بگذارید و به چه چیز‌هایی نیاز دارید. شاید در ابتدا فکر کنید که روند درست کردن ترشی بامیه اصلاً کار سختی نیست، اما این تصور اشتباه است. شاید شما برای درست کردن این ترشی زیاد به ‌زحمت نیفتید، اما مطمئناً فوت‌های کوزه‌گری و نکات جزئی اما مهمی وجود دارند که توجه به آن‌ها می‌تواند در نهایت باعث شود تا ترشی باکیفیت و خوش‌طعمی داشته باشید. اجازه دهید با هم مراحلی از تهیه ترشی بامیه را بررسی کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند به صورت کاملاً حرفه‌ای ترشی مد نظرتان را درست کنید.

مرحله اول 

در قدم اول از روند تهیه ترشی بامیه، شما باید بامیه‌ها و سایر مواد اولیه را آماده کنید. بعد از شستشو و خشک کردن کامل مواد اولیه، باید بامیه‌ها را پاک کنید. شما امکان این را دارید تا بامیه‌ها را با سر و دم به ترشی اضافه کنید، اما عاقلانه‌ترین کار این است که سر آن را جدا نکنید. این‌ که انتخاب شما کدام یک از این موارد است، کاملاً سلیقه ای می‌باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید، این است که هنگام پاک کردن بامیه‌ها، به هیچ عنوان به بدنه بامیه آسیب نزنید و سعی کنید که برای حدود یک میلی‌متر از سر بامیه را باقی بگذارید. این موضوع باعث می‌شود تا سرکه به درون بامیه راه پیدا نکند و ترشی شما بافت خوبی داشته باشد. اجازه دهید که بامیه‌ها به‌ صورت کاملاً سالم در ترشی باقی بمانند تا ترشی شما خوش‌طعم‌تر و خوش‌عطر شود. علاوه‌ بر این موضوع، بهتر است که بامیه‌هایی که به هر دلیل آسیب دیده‌اند را درون ترشی نیندازید.

 

مرحله دوم 

در قدم بعدی از روند تهیه ترشی بامیه، شما به یک ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک نیاز دارید. حتماً به این نکته دقت کنید که برای تهیه ترشی، هم ظرف مورد نظر و هم مواد ترشی شما باید کاملاً و به‌ صورت صددرصد خشک ‌شده باشند، زیرا عدم توجه به این موضوع، می‌تواند باعث شود که ترشی شما سریع‌تر کپک بزند. اگر می‌خواهید ترشی را در مدت زمان کوتاهی برای مثال حداکثر یک هفته استفاده کنید، نیازی نیست به این موضوع توجه داشته باشید زیرا در عرض یک هفته، ترشی شما کپک نمی‌زند.‌ اما اگر می‌خواهید ترشی را نگه‌دارید حتماً این فاکتور را مهم بشمارید.

بعد از این ‌که ظرف ترشی را به ‌طور کامل خشک کردید، بامیه‌هایی که از  پیش شسته و پاک کرده بودید را به ‌همراه فلفل قرمز، دانه فلفل سیاه، سیر و تخم گشنیز و سبزیجات معطر درون شیشه بریزید. سعی کنید که روند ریختن مواد را به‌ صورت لایه لایه پیش ببرید. اول بامیه‌ها را بریزید و بعد، فلفل، سیر و سبزی را به آن اضافه کنید؛ بعد دوباره روی این مواد، بامیه‌ها را بچینید. سعی کنید که هنگام چیدن مواد اولیه، آن‌ها را به‌ صورت منسجم با یکدیگر بچینید. این موضوع به این معنی نیست که متوسل به ‌زور شوید و حتی به برخی بامیه‌ها آسیب بزنید. ‌تنها سعی کنید که فضای اضافی را تا آن‌ جا که می‌توانید پر کنید. این کار باعث می‌شود که به سرکه کمتری نیاز داشته باشید و ترشی شما نیز باکیفیت‌تر شود.

مراحل تهیه ترشی بامیه

مرحله سوم 

مرحله سوم از روند تهیه ترشی بامیه به‌ عنوان مرحله نهایی شناخته می‌شود.‌ شما باید برای نهایی کردن روند تهیه ترشی بامیه در این مرحله سرکه را همراه نمک و مقداری آب مخلوط کنید. اگر سرکه شما تندی زیادی دارد، می‌توانید از مقدار آب بیشتری بهره ببرید. از طرف دیگر، اگر ترشی‌هایی که طعم سرکه خالص می‌دهند را دوست دارید، می‌توانید فقط از سرکه استفاده کنید. ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای کم‌تر کردن ضرر ترشی، حتماً مقداری آب در سرکه خود بریزید تا بتوانید ترشی بهتری داشته باشید. سرکه و آب و نمک را باهم قاطی کنید و این مخلوط را در شیشه بامیه، سیر و سبزیجات که چیده بودید بریزید.

سعی کنید تا جایی شیشه را پر کنید که سرکه و آب و نمک به ‌طور کامل روی بامیه‌ها را بگیرد. حتماً درب ظرف را محکم ببندید زیرا عدم توجه به این موضوع، می‌تواند باعث شود که ترشی شما در سریع‌ترین زمان ممکن کپک بخورد. برای کپک نخوردن ترشی، حتماً ظرف باید کاملاً ایزوله شود تا راه هیچ ‌گونه هوایی به آن باز نماند. این ترشی برای ‌اینکه جا بیفتد، به حدود دو هفته زمان نیاز دارد. بعد از دو هفته، شما می‌توانید ترشی بامیه‌ای که درست کرده‌اید را میل نمایید و از آن لذت ببرید. بعد از باز کردن درب این ترشی، حتماً آن را در یخچال نگهداری کنید تا بتوانید برای مدت زمانی بیشتری ترشی را میل نمایید.

 

 فوت‌های کوزه‌گری که می‌توانند در روند تهیه ترشی بامیه به ما کمک کنند

ما سعی کردیم در مراحل تهیه ترشی بامیه، فوت‌های کوزه‌گری کاربردی را برای شما نام ببریم، اما علاوه ‌بر موارد نام‌ برده شده، گزینه‌های دیگری هم هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا ترشی خوشمزه‌تری داشته باشید. برای مثال اگر به گوجه علاقه دارید، می‌توانید به ‌جای آب، از پوره گوجه‌فرنگی در این ترشی استفاده کنید. در این شرایط ترشی شما خوش‌طعم‌تر می‌شود.
بامیه‌های ریز برای این ترشی گزینه مناسب‌تری هستند. بهتر است که هنگام خرید بامیه به سراغ محصولاتی بروید که اندازه‌های نسبتاً کوچک‌تری دارند. توجه به این فاکتور‌ها می‌تواند به شما کمک کند ترشی بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشید.
استفاده از دانه فلفل سیاه، طعم و عطر بی نظیری به ترشی بامیه می‌دهد. در صورتی که دانه فلفل سیاه در دسترس نبود، از پودر فلفل سیاه استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت