بی بی عطار
نکاتی در رابطه با طرز تهیه بادمجان مجلسی
  • آشپزخانه ایرانی

نکاتی در رابطه با طرز تهیه بادمجان مجلسی

طرز تهیه بادمجان مجلسی روند بسیار آسان و ساده‌ای است. خورش بادمجان که ترکیبی از بادمجان، گوجه، پیاز و سبزیجات دیگر است؛ به ‌عنوان یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی شناخته می‌شود و دستورهای پخت متنوعی دارد. به‌ طور کلی این خورش، غذای بسیار منعطفی است و در برخی موارد می‌توان به آن ترکیبات دیگری مانند لپه را اضافه کرد. بسیاری از سرآشپزها ترفندهایی را به کار می‌گیرند تا بتوانند خورش بادمجان را در مجلسی‌ترین حالت ممکن سرو کنند. اگر شما نیز قصد دارید طرز تهیه بادمجان مجلسی به سبک بی بی عطار را آموزش ببینید و می‌خواهید که از میل کردن این خورش خوشمزه لذت ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را همراهی کنید. ما در ادامه به‌ صورت مرحله به مرحله و کامل برای شما در رابطه با نحوه طبخ این غذای خوشمزه صحبت خواهیم کرد.

 برای تهیه بادمجان مجلسی شما باید با کیفیت‌ترین و بهترین انواع مواد اولیه را تهیه کنید. بیایید با یکدیگر مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این خورش را بررسی کنیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه بادمجان مجلسی 

 بادمجان: 6 عدد متوسط 

 گوشت گوسفند: 400 گرم 

 گوجه‌ فرنگی: 2 عدد 

 پیاز:  2 عدد 

 رب گوجه: به میزان لازم 

فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم 

 زعفران دم ‌کرده غلیظ: حدوداً یک قاشق غذا خوری 

 

بررسی طرز تهیه بادمجان مجلسی به ‌صورت مرحله به مرحله 

 حال که با یکدیگر در رابطه با مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه بادمجان مجلسی صحبت کردیم، بهتر است که به‌ صورت مرحله به مرحله طرز تهیه بادمجان مجلسی را پیش بگیریم. بررسی مرحله به مرحله روند پخت این غذا می‌تواند به شما کمک کند تا با دقت بالاتری این غذای خوشمزه را طبخ کنید و نوش‌ جان کردن آن لذت ببرید.

مرحله اول تهیه بادمجان مجلسی

 در قدم اول از طرز تهیه بادمجان مجلسی شما باید پیازها را به ‌صورت نگینی بسیار ریز خرد کنید و بعد آن را با مقداری روغن تفت دهید. اجازه دهید که پیازها کمی سبک شوند. بعد از سبک شدن پیازها، فلفل سیاه و زردچوبه خودتان اضافه کنید و اجازه دهید که طعم ادویه‌‌ها به خورد پیاز برود. در مرحله بعدی گوشت را نیز به‌ صورت قیمه‌ای و ریز خرد کنید و آن را به قابلمه مورد نظر اضافه کنید. هر چه گوشت‌های شما ریزتر باشند، خورش شما ظاهر بهتری خواهد داشت. علاوه ‌بر این موضوع، روند پخت آن نیز سریع‌تر طی خواهد شد.

  مرحله دوم

 در مرحله دوم از تهیه بادمجان مجلسی، گوشت را کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر پیدا کند و طعم ادویه‌ها را به خودش بگیرد. بعد از این ‌که حس کردید گوشت شما به‌ خوبی طعم ادویه‌‌ها را گرفت و کمی پخت، رب گوجه‌ فرنگی را به میزان لازم اضافه کنید و آن را کمی تفت دهید. تفت دادن رب گوجه‌ فرنگی می‌تواند بوی خامی آن را بگیرد و باعث خوش‌رنگ‌تر شدن غذای شما شود.

 مرحله‌ سوم 

 بعد از این ‌که رب شما با گوشت به‌ خوبی تفت خورد، به میزان کافی در قابلمه مورد نظر خود آب اضافه کنید. حدوداً سه لیوان سر پر آب مقدار مناسبی است. هنگامی ‌که آب را اضافه کردید، زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب سریعاً بجوش بیاید. می‌توانید برای صرفه‌ جویی در زمان از آب جوش استفاده کنید. بعد از جوشیدن آب حرارت را کم کنید و اجازه دهید که برای حدود 2 ساعت گوشت به ‌طور کامل بپزد.

 مرحله چهارم 

 در حالی‌ که گوشت شما در حال پختن است، بادمجان‌ها را پوست بکنید و آن‌ها را به ‌صورت دلخواه خرد کنید. به این ‌موضوع توجه داشته باشید که بادمجان‌های شما نباید زیادی نازک باشند. بعد از این‌ که بادمجان‌‌ها را به ‌دلخواه خرد کردید، آن‌ها را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و روی آن‌ها مقداری نمک بپاشید. این ‌موضوع باعث می‌شود تا تلخی بادمجان گرفته شود. همچنین جذب روغن توسط بادمجان هنگام پخت را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. بعد گذشت حدود نیم ‌ساعت با پارچه تمیز آب بادمجان‌‌ها را بگیرید و آن ‌ها را به‌ طور کامل در روغن فراوان سرخ کنید. بعد از سرخ کردن بادمجان‌ها، آن‌‌ها را روی دستمال ‌کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی کشیده شود.

مرحله آخر طرز تهیه بادمجان مجلسی

 در مرحله ششم از طرز تهیه بادمجان مجلسی شما باید زعفران دم‌ کرده را به قابلمه خود اضافه کنید. بعد از این ‌که زعفران را اضافه کرید، خورش را به ‌طور کامل هم بزنید. حال بادمجان‌‌ها را به ‌همراه گوجه‌ فرنگی‌هایی که کمی سرخ شده‌اند به قابلمه اضافه کنید. بهتر است که برای حفظ ظاهر غذا گوجه‌ فرنگی‌ها را نیز از وسط نصف کنید و آن‌‌ها را زیادی ریز نکنید. هنگامی که بادمجان‌‌ها را اضافه کردید نباید به ‌هیچ‌ عنوان خورش را هم بزنید. برای حفظ ظاهر غذا می‌توانید بادمجان‌‌ها را به‌ صورت چینشی و آرام‌آرام درون قابلمه قرار دهید. در انتها نیز می‌توان برای خوش‌طعم‌تر شدن غذا مقداری آب‌لیمو یا آبغوره به ترکیب اضافه کرد. این ‌موضوع باعث می‌شود تا خورش شما کمی طعم ترشی بگیرد.

 

طرز تهیه بادمجان مجلسی به ‌صورت مرحله به مرحله

 

فوت وفن های طرز تهیه بادمجان مجلسی 

 در طرز تهیه بادمجان مجلسی فوت‌ و فن‌های گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌توانند در زمینه تهیه این غذا به شما کمک‌ کنند. برای مثال شما به ‌هیچ‌ عنوان نباید این خورش را به‌ صورت آبدار سرو کنید. خورش بادمجان خورشی است که آب بسیار کمی دارد و به لعاب شگفت ‌انگیز و خوش ‌طعمش مشهور است. پس اجازه ندهید تا آب زیاد طعم خورش شما را کم‌رنگ‌تر کند. بعد از اضافه کردن بادمجان‌ها نیز حرارت را روی ملایم‌ترین حالت ممکن قرار دهید تا خورش شما به ‌آرامی بپزد و به ‌طور کامل جا بیفتد. به این موضوع مورد توجه داشته باشید که اگر به گوشت گوسفندی علاقه ندارید، می‌توانید این خورش را با گوشت مرغ نیز تهیه نمایید. این‌ موضوع کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. 

 

تهیه بادمجان مجلسی

 جمع‌بندی 

 ما در این مقاله از بی ‌بی عطار تلاش کردیم تا برای شما در رابطه با طرز تهیه بادمجان مجلسی صحبت کنیم. دو فاکتور مهم وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کند تا یک غذای خوش عطر و طعم داشته باشید. فاکتور اول استفاده از مواد اولیه‌ی با کیفیت و فاکتور دوم دقت به مراحل طبخ غذا می‌باشد. با توجه به این دو نکته ساده، شما می‌توانید خوش عطر‌ترین، خوش ‌طعم‌ترین و خوش‌ رنگ‌ترین بادمجان مجلسی را داشته باشید و از میل کردن آن لذت ببرید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت