بی بی عطار
طرز تهیه بادمجان و گوجه بدون گوشت + با گوشت
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه بادمجان و گوجه بدون گوشت + با گوشت

اگر از علاقه مندان بادمجان هستید حتماً از خوراک گوجه و بادمجان هم لذت خواهید برد. در تهیه این غذای ساده از مواد متنوعی استفاده می‌شود، ولی گوجه فرنگی و بادمجان مهمترین موادی هستند که در پخت آن به کار می‌روند. در دستور پخت بادمجان و گوجه بی بی عطار می‌‌توانید از کدو سبز، سیر، فلفل دلمه‌ای و انواع ادویه‌جات استفاده کنید. همچنین می‌توانید این خوراک را بدون گوشت و یا با گوشت چرخ کرده و مرغ طبخ کنید.

 

مواد لازم برای خوراک بادمجان و گوجه

در طرز تهیه بادمجان و گوجه برای ۴ نفر به این مواد نیاز خواهید داشت:

بادمجان قلمی (۴ عدد)

گوجه فرنگی (۴ عدد)

پیاز (۲ عدد)

سیر (۲ تا ۳ حبه)

فلفل دلمه ای خرد شده در صورت تمایل (نصف فنجان)

روغن سرخ کردنی (به مقدار لازم)

رب گوجه فرنگی (۲ قاشق غذاخوری)

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه (به مقدار لازم)

تهیه بادمجان و گوجه

طرز تهیه بادمجان و گوجه در پنج مرحله

خوراک بادمجان و گوجه غذایی ساده اما لذیذ است. می توانید این خوراک ساده و خوش طعم را در پنج مرحله آماده کنید. در این بخش با طرز تهیه بادمجان و گوجه به صورت مرحله به مرحله آشنا می‌ شویم.

مرحله اول پخت خوراک بادمجان و گوجه

بادمجان‌ها را بشویید، آن‌ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه ای یا حلقه حلقه برش بزنید. بهتر است برش‌های بادمجان را به مدت نیم ساعت در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. این کار علاوه بر اینکه طعم تلخ بادمجان را از بین می برد کمک می‌کند تا بادمجان‌ها در هنگام سرخ شدن روغن کمتری جذب کنند. برای اینکه بادمجان‌ها شور نشوند بعد از آب نمک آنها را بشویید و به خوبی خشک کنید.

مرحله دوم طرز پخت خوراک بادمجان و گوجه

در تابه به مقدار لازم روغن بریزید و بادمجان‌ها را در داخل آن قرار دهید. باید هر دو طرف بادمجان‌ها را به خوبی سرخ کنید.

مرحله سوم طبخ خوراک بادمجان و گوجه

پیاز را خرد کرده و تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شود. سپس سیر را اضافه کرده و تفت دهید. وقتی بوی سیر بلند شد، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و به مدت کوتاه به تفت دادن ادامه دهید تا ادویه جات هم همراه با سیر و پیاز حرارت دیده و سرخ شوند.

مرحله چهارم طرز تهیه خوراک بادمجان و گوجه

در این مرحله از طرز تهیه بادمجان و گوجه باید بادمجان‌ها را بر روی سیر و پیاز بچینید. سپس گوجه فرنگی‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده و بر روی بادمجان‌ها قرار دهید. در صورت تمایل می توانید فلفل دلمه ای خرد شده را بر روی بادمجان‌ها و گوجه‌ها بریزید.

مرحله پنجم تهیه خوراک بادمجان و گوجه

در مرحله آخر رب گوجه فرنگی را با مقداری آب رقیق کرده و روی خوراک بادمجان و گوجه بریزید. سپس درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت با شعله ملایم بپزد. نیازی نیست به خوراک آب اضافه کنید، چون آب گوجه فرنگی‌ها برای پخت آن کافی است. با این حال می‌توانید گاهی به ظرف سر بزنید تا مطمئن شوید که خوراک ته نگیرد. اگر احساس کردید که آب خوراک گوجه و بادمجان زیاد شده می‌توانید درب ظرف را باز بگذارید تا آب اضافی آن بخار شود.

پخت بادمجان و گوجه

 

طرز تهیه بادمجان و گوجه با گوشت

با طرز تهیه گوجه بادمجان بدون گوشت آشنا شدید. همانطور که می‌‌دانید در پخت این خوراک می‌توانیم از گوشت هم استفاده کنیم. معمولاً در خوراک گوجه و بادمجان از گوشت چرخ کرده یا مرغ استفاده می‌شود.

طرز تهیه بادمجان و گوجه و گوشت تفاوت زیادی با طرز تهیه گوجه بادمجان بدون گوشت ندارد. تنها کافی است که گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کرده و تفت دهید. این کار را باید تا جایی که گوشت چرخ کرده به خوبی سرخ شود ادامه دهید. در مرحله بعد رب گوجه فرنگی را به این ترکیب اضافه کنید و کمی تفت دهید به طوری که بوی خامی آن از بین برود. سپس کمی آب بر روی آن بریزید و اجازه بدهید گوشت به طور کامل بپزد و به غلظت کافی برسد.

در مرحله بعد ورقه های بادمجان را سرخ کنید، سپس گوجه فرنگی‌ها را به صورت حلقه ای برش زده و به صورت مختصر سرخ کنید. در ادامه گوجه فرنگی ها و بادمجان های سرخ شده را در تابه گوشت بچینید و در صورت تمایل به آن کمی آبلیمو یا آبغوره اضافه کنید. سپس درب ظرف را بگذارید و اجازه بدهید که خوراک بادمجان و گوجه خوب جا بیفتد.

در پخت خوراک بادمجان و گوجه و گوشت می‌توانید از فلفل دلمه ای خرد شده یا قارچ نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید انواع ادویه جات مورد نظر خودتان را به این غذا اضافه کنید. طرز تهیه بادمجان و گوجه با مرغ نیز به همین شکل است و تنها به جای گوشت چرخ کرده از گوشت مرغ استفاده می‌شود.

 

نکات مهم در تهیه خوراک بادمجان و گوجه

در طرز تهیه بادمجان و گوجه با توجه به این نکات می‌ توانید یک خوراک سالم و خوشمزه درست کنید:

  • بهتر است تا جای امکان در پخت این غذا از روغن کمتری استفاده کنید. برای مثال با ترفندهای مختلف می‌توانید کاری کنید که بادمجان روغن کمتری به خود بگیرد. در این مورد قرار دادن بادمجان در آب و نمک به شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید بادمجان‌ها را ابتدا در تابه و بدون روغن تفت دهید تا آب خود را از دست بدهند و کمی نرم شوند، سپس آنها را در روغن سرخ کنید. استفاده از آب گوجه فرنگی و تخم مرغ در این مورد موثر است. اگر بعد از قرار دادن بادمجان‌ها در آب نمک سطح آن‌ها را به صورت مختصر به آب گوجه فرنگی یا سفیده تخم مرغ آغشته کنید روغن کمتری جذب خواهند کرد.
  • در تهیه خوراک بادمجان و گوجه می‌توانید از مواد متنوعی استفاده کنید. کدو سبز، سیب زمینی، هویج، فلفل دلمه ای، قارچ و پنیر پیتزا از جمله موادی هستند که می‌ توانید در پخت این خوراک به کار ببرید. همچنین می‌توانید به جای گوجه فرنگی از گوجه گیلاسی استفاده کنید.
  • بسته به ذائقه و سلیقه خودتان ترکیب و مقدار ادویه جات را کم و زیاد کنید. ‌شما می‌توانید علاوه بر زردچوبه و فلفل سیاه از ادویه جات دیگر همچون زعفران هم استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت