بی بی عطار
چگونگی پخت فلافل خانگی
  • آشپزخانه ایرانی

چگونگی پخت فلافل خانگی

بیشتر افراد تصور می‌کنند پخت فلافل در خانه کار بسیار دشواری است. در حالی که اینگونه نیست. پخت فلافل خانگی بسیار راحت و آسان می‌باشد. تا پایان این مقاله با بی بی عطار همراه باشید تا در خصوص پخت فلافل خانگی و روش‌های این پخت اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم:

پخت فلافل خانگی


شاید برایتان جالب باشد بدانید این غذا علاوه بر خوشمزگی برای بدن بسیار مفید می‌باشد و پزشکان در طب سنتی مصرف این غذا را به افراد پیشنهاد می‌کنند. با قاطعیت می‌توان گفت نخود جزو برترین حبوبات می‌باشد و به نوعی پادشاه حبوبات به حساب می‌آید. این حبوبات  دارای ارزش غذایی فوق العاده‌ای می‌باشد. این غذا برای بدن انسان بسیار مفید می‌باشد. البته نکته قابل ذکر در خصوص پخت فلافل خانگی، پخت این غذای محبوب به وسیله روغن‌های گیاهی می‌باشد. سعی کنید این مورد را جدی بگیرید تا از تمام خاصیت این غذا استفاده نمایید. سعی کنید این غذا را جایگزین ساندویچ های مضر کنید و فرزندان خود را به مصرف این ماده غذایی ترغیب نمایید. 
معمولاً فلافل دارای طبع گرمی می‌باشد و مصرف این غذا برای افراد در فصل زمستان بسیار مفید می‌باشد. اما توجه داشته باشید از این غذا در فصول گرم سال استفاده نکنید.


آموزش پخت فلافل خانگی


مواد لازم جهت پخت فلافل خانگی به شرح ذیل می‌باشد:
نخود :   2 پیمانه
پیاز  :  یک عدد
آردنخودچی  :  4 قاشق غذاخوری
پودر زیره  :  یک قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز  :  یک قاشق چای خوری
جعفری و پیازچه :   1/2 پیمانه
تخم مرغ  :  یک عدد
نمک و فلفل قرمز :   به مقدار لازم
سیر  :  4 حبه

مرحله پخت فلافل خانگی

فلافل خانگی نیاز به طی کردن مراحل خاصی دارد. در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد:


مرحله اول طبخ فلافل خانگی
 اگر به دنبال این هستید که فلافلی که در منزل درست می کنید مشابه فلافل‌های بیرون شود، حتماً قبل از اقدام به آماده‌سازی و پخت، نخودها را از یک شب قبل بخیسانید و هر چند وقت یک بار اقدام به تعویض آب آن نمایید. این کار باعث می‌شود هضم نخود‌ها راحت تر شود و دلپیچه و یا نفخی را به همراه نداشته باشد.

پخت فلافل


مرحله دوم طبخ فلافل خانگی
 بعد از خیس خوردن نخود‌ها بهتر است تا اقدام به چرخ کردن نخودها نمایید. استفاده از چرخ گوشت باعث می‌شود مواد فلافل نرم و یک دست شود. اگر یک بار اقدام به چرخ کردن فلافل‌ها کردید و زبری نخود‌ها از بین نرفت چندین بار این عمل را انجام دهید. این مرحله را تا جایی انجام دهید که زبری نخود‌ها به صورت کامل از بین برود. در هنگام چرخ کردن نخود‌ها، پیاز و سیر را هم چرخ کنید و با نخود‌های چرخ شده مخلوط نمایید. شاید برایتان جالب باشد بدانید در صورتی که مواد فلافل در یخچال بماند و بیات شود بعد از پخت طعم و مزه بهتری خواهد داشت.


مرحله سوم طبخ فلافل خانگی
 بعد از چرخ کردن نخود، سیر و پیاز نیاز است تا سبزیجات و ادویه جات دیگر را نیز به این مخلوط اضافه نمایید. در این مرحله از زرده تخم مرغ برای برای استحکام مواد فلافل استفاده کنید. زرده تخم مرغ را درون ظرف مواد بریزید، ورز دهید تا برای پختن آماده شود. در مرحله بعدی آرد سوخاری را به مواد اضافه کنید. دقت کنید آرد سوخاری را کم کم به مواد اضافه کنید تا جایی که مواد به قوام برسد. 


مرحله پایانی پخت فلافل خانگی
 در مرحله پایانی نوبت به اضافه کردن طعم دهنده‌ها می‌رسد. در این مرحله تخم گشنیز را به همراه دانه زیره آسیاب کنید و یا از پودر زیره آسیاب نمایید و به همراه نمک و فلفل به این مواد اضافه نمایید. اگر به دنبال این هستید که فلافل شما نیز مانند فلافل‌های شهرهای جنوبی تند شود می‌توانید در هنگام آماده سازی مواد از فلفل سیاه و فلفل قرمز نیز استفاده نمایید. از آنجایی که ادویههایی که برای فلافل استفاده می کنید مهم ترین قسمت این غذاست، می توانید از ادویه ترکیبی که برای این منظور با ترکیبات ادویه‌های مورد نیاز این غذاست اسفاده کنید و به جای استفاده از چند ادویه جداگانه از ادویه‌ فلافل برای طبخ این غذا استفاده نمایید.قبل از پخت مواد دقت کنید که تمام مواد صاف و یکدست باشند و به خوبی هم خورده باشند و ادویه‌هایی که استفاده کرده اید به صورت کامل به خورد مواد فلافل رفته باشد.


در این مرحله نیاز است تا در یک تابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. بعد از داغ شدن روغن مواد فلافل را یا با دست و یا به وسیله قاشق یا به کمک قالب فلافل زن حالت دهید و درون تابه بیاندازید. توجه داشته باشید بعد از پخت فلافل‌ها می‌توانید از یک توری و یا یک دستمال مخصوص روغن گیر استفاده نمایید تا روغن فلافل به صورت کامل خارج شود. 


فلافل خانگی


ترفندی برای پوک شدن فلافل خانگی

 

  • اگر به دنبال پوک شدن فلافل‌ها هستید می‌توانید در هنگام آماده سازی مواد از جوش شیرین استفاده نمایید. استفاده از جوش شیرین در فلافل باعث پوک شدن آن می‌شود. البته توجه به این نکته الزامی می‌باشد که نباید بیشتر از یک مقدار مشخص از جوش شیرین استفاده کنید. چرا که باعث تغییر مزه فلافل می‌شود.

نکاتی که در هنگام طبخ فلافل خانگی باید به آن توجه داشته باشید.

در هنگام پخت فلافل خانگی لازم است تا اصولی را بدانید و رعایت کنید در ادامه این مقاله به این اصول اشاره خواهیم کرد.

  • برای انسجام بیشتر فلافل‌ها می‌توانید از سیب زمینی به جای تخم مرغ استفاده نمایید. توجه داشته برای استفاده از سیب زمینی لازم است تا آب سیب زمینی را به صورت کامل خارج کنید و بعد به مواد فلافل اضافه نمایید. 
  • میزان استفاده از فلفل قرمز در هنگام پخت بستگی به ذائقه شما و افراد خانواده‌تان دارد. در نتیجه در مصرف آن زیاده روی نکنید. 
  • شما می‌توانید ادویه فلافل را با خیال راحت از کیفیت، به صورت آنلاین از فروشگاه اینترنتی بی بی عطار تهیه کنید
  • شاید توجه کرده باشید در بعضی از فلافل فروشی‌ها بر روی فلافل ارائه شده اندکی کنجد وجود دارد. اگر به طعم کنجد علاقه دارید می‌توانید در هنگام پخت و قبل از قرار دادن فلافل درون روغن، فلافل را به کنجد آغشته نمایید و درون روغن قرار دهید. تنها توجه داشته باشید، کنجد خیلی زود سرخ می‌شود و می سوزد. در نتیجه دقت کنید کنجدهای موجود بر روی فلافل نسوزند.
  • همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم فلافل در صورتی که بیات شود لذیذتر می‌شود. در نتیجه اگر زمان کافی برای پخت فلافل را دارید می‌توانید 2 تا 3 ساعت قبل از پخت مواد فلافل را درون یخچال بگذارید. 
  • به دلخواه خود و در صورت تمایل می‌توانید مقداری پودر انبه درون مواد فلافل خود بریزید.
  • اگر تمایل ندارید فلافل را درون روغن سرخ کنید می‌توانید بعد از شکل‌دهی به فلافل، آن‌ها را بر روی کاغذ مخصوص فر و درون سینی قرار دهید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا فلافل‌ها به صورت کامل طلایی و سرخ شوند. 
  • چاشنی که اغلب افراد در هنگام سرو فلافل استفاده می‌کنند، ترشی لیته و سس تند می‌باشد. 
  • قبل از اقدام به سرخ کردن فلافل‌ها اطمینان حاصل کنید که روغن و تابه به صورت کامل سرخ شده باشند. در غیر اینصورت مواد فلافل به تابه می چسبند و شکل فلافل‌ها بهم می‌ریزد.


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت