بی بی عطار
پخت فلافل در خانه و کسب تجربه ای فوق العاده
  • آشپزخانه ایرانی

پخت فلافل در خانه و کسب تجربه ای فوق العاده

فلافل جزو غذاهای بسیار خوشمزه عربی می‌باشد. این غذا بین المللی می‌باشد و در سراسر دنیا کاملا شناخته شده است. این غذا به دلایل متنوعی جزو خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای خاورمیانه می‌باشد. دلایل پرطرفدار بودن این غذا به شرح ذیل می‌باشد:

  • سرعت سریع در زمان پخت
  • قیمت بسیار مناسب
  • گیاهی بودن این غذا

 
پخت فلافل در خانه

دقیقاً به همین دلایل انواع متنوعی از این غذا تولید شده است. به طور مثال حتی افرادی که از روغن زیاد فراری هستند نیز می‌توانند این غذا را به طرز دیگری تهیه کنند. می‌توانند بدون سرخ کردن در روغن بسیار، فلافل را درون فر قرار دهند و غذایی کاملاً رژیمی طبخ نمایند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا طرز پخت فلافل در خانه را به صورت مفصل شرح دهیم:


مواد مورد نیاز برای پخت فلافل در خانه

نخود  :  300 گرم
پیاز  :  2 عدد متوسط
سیر   : 3 حبه
سیب زمینی  :  یک عدد 
جعفری  :  50 گرم
زردچوبه  :  به مقدار لازم
روغن  :  به مقدار لازم
نمک :   به مقدار لازم
فلفل سیاه :   به مقدار لازم
فلفل قرمز :   به مقدار لازم
تخم گشنیز  :  یک قاشق چایخوری
پودر زیره سبز و یا زیره سیاه :  یک قاشق چایخوری

 
پخت فلافل

مرحله اول پخت فلافل در خانه
اولین مرحله برای پخت یک فلافل خوشمزه خیس کردن نخودها می‌باشد. هرچقدر زمان خیس کردن نخودها بیشتر شود در هنگام طبخ شاهد پخت بهتر فلافل خواهید بود. به طور کلی می‌توان بیان کرد حداقل زمانی که برای خیس کردن فلافل‌ها احتیاج است 6 ساعت می‌باشد. این کار یعنی خیس کردن نخودها علاوه بر کمک به نرم شدن نخودها باعث هضم راحت تر و از بین رفتن نفخ نخود نیز می‌شود. بعد از خیس خوردن کامل نخودها و عوض کردن آب آن به صورت مدام، نوبت به میکس کردن نخودها می‌رسد. برای این کار می‌توانید از چرخ گوشت و یا گوشت کوب برقی استفاده نمایید.


در این مرحله یعنی میکس کردن فلافل‌ها، لازم است تا ادویه‌های لازم را به فلافل اضافه نمایید. در این مرحله از ادویه‌هایی نظیر تخم گشنیز، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است اگر به دنبال فلافل تند هستید در پخت و آماده سازی مواد فلافل از فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده نمایید. مرحله میکس کردن مواد فلافل را چندین بار انجام دهید، این کار را تا جایی انجام دهید که مواد فلافل به صورت کامل نرم و یک دست شوند.


در این مرحله و بعد از اطمینان از نرم و یکدست شدن مواد فلافل، سیر، پیاز و سیب زمینی را به مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی با یک دیگر مخلوط نمایید. 
اگر به دنبال عطر بی‌نظیر در فلافل خود هستید، توصیه ما به شما استفاده از جعفری تازه یا پودر جعفری خشک در فلافل می‌باشد. استفاده از این سبزی کاملاً اختیاری می‌باشد. اما به طعم نهایی این غذا عطر خاصی می‌دهد.
لازم به ذکر است یک دست کردن مواد فلافل باعث می‌شود، در هنگام سرخ کردن مواد فلافل از هم باز نشوند و ظاهر خود را حفظ کنند. توجه کنید در این مرحله و بعد از اتمام چرخ کردن مواد، با دست مواد را ورز دهید. این کار کمک می‌کند تا تمام ادویه‌ها به خورد تمامی مواد برود و مواد به خوبی له شوند. 
به این نکته توجه داشته باشید که مایه فلافل نباید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد.
 


پخت فلافل در خانه


فوت کوزه گری
در صورتی که مایع فلافل بیات شود خوشمزه‌تر می‌شود. در نتیجه اگر زمان کافی برای پخت فلافل را دارید، حتماً قبل از پخت، اجازه دهید تا این مواد حداقل 2 ساعت در یخچال بماند. 
اگر به دنبال این هستید که فلافلی که در منزل درست می‌کنید، پف کند می‌توانید از اندکی جوش شیرین استفاده کنید. مصرف جوش شیرین باعث می‌شود فلافل در هنگام پخت پف کند.
در این مرحله لازم است تا از یک ظرف گود مانند شیر جوش استفاده نمایید. بعد از اینکه روغن به خوبی داغ شد مواد فلافل را یا با دست و یا به وسیله قاشق حالت دهید و درون روغن بیاندازید. زمانی که روی فلافل‌ها طلایی شد زمان آن رسیده است تا فلافل‌ها را از ظرف حاوی روغن خارج کنید.
بهتر است بعد از اتمام پخت، فلافل‌ها را بر روی یک توری قرار دهید تا روغن اضافه از آن خارج شود. 
نکته مهم در هنگام پخت فلافل‌ها میزان شعله گاز می‌باشد. در هنگام پخت، میزان شعله گاز نباید خیلی زیاد باشد. شعله باید به اندازه ای باشد که مواد فلافل به صورت کامل مغز پخت شوند. در صورتی که شعله گاز زیاد باشد فلافل‌ها سریع می‌سوزند و دیگر قابل مصرف نیستند. 
اگر به دنبال این هستید که فلافلی همانند فلافل مغازه‌ها طبخ نمایید باید اصولی را رعایت کنید. در ادامه به راز فلافل فروش‌ها اشاره خواهیم کرد تا فلافلی بی نظیر را طبخ نمایید. فلافل فروش‌ها از این روش‌ها استفاده می کنند:
در هنگام میکس کردن مواد فلافل، مقدار بسیار زیادی پیاز به مواد فلافل اضافه نمایید. پیاز زیاد در هنگام پخت باعث طعم فوق‌العاده فلافل‌ها خواهد شد.
استفاده از انواع ادویه‌ها در طعم نهایی فلافل تاثیر بسزایی دارد. ادویه‌هایی نظیر ادویه فلافل، تخم گشنیز و یا غیره.
فلافل فروش‌ها معمولاً ابتدا نخودها را با رنده درشت میکس می‌کنند. ادویه‌های لازم را به مواد اضافه می‌کنند و سپس دوباره اقدام به میکس مواد با رنده ریز می‌کنند. این کار باعث می‌شود فلافل‌ها به صورت کامل به خورد مواد بروند و طعم دلپذیری را ایجاد کنند.
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم مواد فلافل نباید نه خیلی سفت و خیلی شل باشد.
 


فلافل


استفاده از ادویه مخصوص در طبخ فلافل
معمولاً ادویه مخصوص فلافل با توجه به سلیقه هر فرد انتخاب می‌شود اما توصیه ما به شما برای ترکیب ادویه مخصوص، استفاده از تخم گشنیز، نعنا خشک، ریحان خشک، زیره سبز، زیره سیاه و زنجبیل می‌باشد.


علت پف کردن فلافل
همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم یکی از دلایلی که باعث پف فلافل‌ها در زمان سرخ کردن می‌شود، استفاده از جوش شیرین در مواد فلافل می‌باشد. با استفاده از جوش شیرین در هنگام پخت، با فلافل‌هایی پف کرده روبرو خواهید شد.


طبخ فلافل کنجدی
اگر به دنبال آن هستید که فلافل‌هایی طبخ نمایید که مانند بعضی از فلافل‌های بیرون کنجدی باشند می‌توانید در زمان پخت بعد از شکل‌دهی به فلافل‌ها، آن‌ها را درون کنجد بغلطانید و بعد سرخ کنید. فقط توجه داشته باشید کنجد خیلی زود می‌سوزد. در نتیجه به زمان پخت فلافل‌ها توجه داشته باشید.


طبخ فلافل با گوشت و یا سوسیس
اگر به دنبال ایجاد کردن یک مزه جدید در فلافل هستید می‌توانید از سوسیس و یا گوشت در هنگام میکس مواد فلافل استفاده کنید. توجه داشته باشید مقدار استفاده از گوشت و سوسیس در هنگام میکس کردن مواد باید کمتر از میزان کنجد باشد چرا که با استفاده بیش از حد از سوسیس و گوشت، طعم آن‌ها بر مزه فلافل غالب می‌شود. در نتیجه در هنگام استفاده از سوسیس و گوشت مقدار مناسبی از آن‌ها را استفاده کنید.


چاشنی مخصوص فلافل
معمولا فلافل با سس تند سرو می‌شود. این سس می تواند سس انبه و یا سس فلفل باشد اما در حالت کلی چاشنی‌های همراه فلافل ترشی لیته و یا ترشی بندری می‌باشد. در نتیجه با استفاده از این چاشنی‌ها یک ترکیب فوق العاده را خلق نمایید.
در این مقاله در خصوص طرز پخت فلافل در خانه اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشته‌ایم. امیدواریم با مطالعه این مطلب و پخت یک فلافل خوشمزه، تجربه ای بی نظیر را کسب کنید. 
 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت