بی بی عطار
پخت کیک در قابلمه
  • آشپزخانه ایرانی

پخت کیک در قابلمه

کیک‌ ها یکی از میان وعده ‌های خوش ‌طعمی هستند که مرزوبوم نمی‌شناسند و در سرتاسر جهان طرف‌دار دارند. هر وقت صحبت از درست کردن کیک به میان می‌آید، ذهن ما ناخودآگاه به سمت پختن کیک با فر می‌رود‌. اما ما در این محتوا می‌خواهیم برای شما روشی را بیان کنیم که شما در آن می‌توانید به پخت کیک در قابلمه بپردازید. اگر به هر دلیلی به فر دسترسی ندارید یا علاقه‌مندید که یک روش جدید را برای پخت کیک امتحان کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ما را تا انتهای محتوا همراهی کنید. ما در ادامه برای شما روش کامل پخت کیک در قابلمه به روش بی بی عطار را توضیح خواهیم داد.

برای پخت کیک در قابلمه به چه مواد اولیه‌ای نیاز دارم؟

به ‌طور کلی، کیک‌‌ها دستورهای پخت متفاوتی دارند. کیک‌ها می‌تواند اسفنجی، ساده، دو رنگ، خیس و ... باشند. به این موضوع توجه داشته باشید که شاید برای پخت هر کیک شما نیاز داشته باشید مواد اولیه متفاوتی به کار بگیرید، اما نحوه پخت تمامی کیک‌ها در قابلمه یکسان است. یعنی در انتها شما باید به روشی که ما در ادامه خواهیم گفت، مواد کیک را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کیک به طور کامل بپزد. مواد اولیه ای که ما در ادامه برای شما خواهیم گفت می‌توانند به شما کمک کنند تا برای چهار نفر، یک کیک خوشمزه و خوش عطر را بپزید.

نکته: پیمانه = لیوان دسته ‌دار فرانسوی. تمامی مواد اولیه را با این پیمانه اندازه گیری کنید.

  • آرد: 2 پیمانه 
  • شیر: نصف پیمانه 
  • شکر: 1 پیمانه 
  • روغن مایع: نصف پیمانه 
  • بیکینگ ‌پودر: 1 قاشق مرباخوری 
  • تخم ‌مرغ: 3 عدد 
  • وانیل: یک قاشق مرباخوری 
  • نمک: به مقدار بسیار کم 

طرز پخت کیک در قابلمه

طرز پخت کیک در قابلمه 

بعد از صحبت در رابطه با نکاتی که شما هنگام پخت کیک باید به آن دقت داشته باشید و همچنین بررسی مواد اولیه، حال بهتر است برای شما در رابطه با طرز تهیه کیک در قابلمه صحبت کنیم. 

مرحله اول 

در مرحله اول شما باید یک ظرف نسبتاً بزرگ را انتخاب کنید و در این ظرف تخم‌مرغ را به ‌همراه شکر و وانیل با همزن برقی برای حدود 7 دقیقه مخلوط کنید. این کار را آن ‌قدر ادامه دهید تا تخم‌مرغ، شکر و وانیل به ‌طور کامل مخلوط شوند و یک ترکیب کش‌دار به دست بیاید. اگر می‌خواهید کیک اسفنجی تری داشته باشید، می‌توانید زرده و سفیده را از یکدیگر جدا کنید. زرده را با شکر و وانیل بزنید و سفیده را به‌ صورت جداگانه بزنید تا کف کند. در ادامه باقی مواد را باید به ترکیب زرده تخم‌مرغ و شکر و وانیل اضافه کنید و در انتها سفیده تخم‌مرغ را به مواد اضافه کنید و به‌ آرامی هم بزنید تا کیکی اسفنجی با کیفیتی داشته باشید.

مرحله دوم 

در ادامه، بعد از ترکیب کردن سه ماده‌ای که ما پیشتر برای شما گفتیم، برای پخت کیک در قابلمه، شیر را به ‌آرامی به ترکیب اضافه کنید و آن را هم بزنید. بعد از هم خوردن شیر، روغن مایع را نیز به ترکیب اضافه کنید و مخلوط کنید. هنگامی‌ که شیر و روغن را اضافه کردید، بهتر است که با هم زن برقی یک‌ بار دیگر، ترکیب را به ‌طور کامل بزنید.

مرحله سوم

در این مرحله آرد و بکینگ ‌پودر را با یکدیگر ترکیب کنید و آن‌ها را سه بار الک کنید. الک کردن سه مرحله‌ای آرد و بیکینگ ‌پودر هم باعث می‌شود تا این دو ماده به‌ خوبی با یکدیگر ترکیب شوند و هم از گلوله گلوله شدن آرد جلوگیری می‌کند. 

پخت کیک

مرحله چهارم 

در مرحله چهارم از پخت کیک در قابلمه، شما باید به‌ صورت چند مرحله‌ای و آرام ‌آرام ترکیب آرد و بکینگ ‌پودر را به مواد قبلی اضافه کنید و آن را با لیسک به ‌صورت دورانی هم بزنید. به ‌هیچ ‌عنوان ترکیب آرد و بیکینگ‌پودر را به ‌صورت یکباره به مایع کیک اضافه نکنید. این کار می‌تواند باعث خراب شدن کیک شود. بعد از این‌ که به‌ طور کامل ترکیب آرد را درون ظرف ریختید، اگر می‌خواهید کیک خود را اسفنجی تر کنید، می‌توانید سفیده تخم‌مرغ را در این مرحله به ترکیب اضافه کنید و به ‌آرامی هم بزنید. اگر می‌خواهید کیکی دو رنگ داشته باشید، می‌توانید نصف مواد را جدا کنید و آن را با یک یا دو قاشق غذا خوری پودر کاکائو ترکیب کنید. 

مرحله پنجم 

در مرحله آخر برای پخت کیک در قابلمه، شما باید قابلمه مناسب برای پخت کیک را انتخاب کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و به ‌صورت کامل دیواره‌ ها و کف قابلمه را چرب کنید. اگر می‌خواهید که کیک شما راحت‌تر از قابلمه جدا شود‌، می‌توانید علاوه‌ بر چرب کردن، از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید. در ادامه می‌توانید به‌ دلخواه کیک دو رنگ خود را با هر ترتیبی که می‌خواهید درون قابلمه بریزید و آن را هر طور که می‌خواهید با خلال دندان تزیین کنید. می‌توانید با کشیدن خلال دندان، طرح ‌های را روی کیک ایجاد کنید. اگر کیک شما تک‌ رنگ است، نیاز به اقدام خاصی نیست. در انتها نیز چند بار قابلمه را محکم روی زمین بکوبید. این کار از باقی ماندن هوا در کیک جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که شما کیک یکدستی داشته باشید.

پخت کیک در قابلمه

مرحله نهایی از پخت کیک در قابلمه 

بعد از این‌ که تمام ترکیبات را در قابلمه ریختید، باید قابلمه را روی حرارت قرار دهید. سعی کنید که برای جلوگیری از سوختن کیک، حتما از یک شعله پخش ‌کن استفاده کنید و حرارت را در کمترین حالت ممکن قرار دهید. به ‌طور معمول براساس قطر مواد موجود در قابلمه، تعیین می‌شود که کیک شما چقدر زمان برای پخت نیاز دارد. اما معمولاً در 50 دقیقه الی یک ساعت، کیک شما خواهد پخت. بعد از گذشت حدود یک ساعت درب قابلمه را بردارید و با یک خلال ‌دندان یا یک سیخ چوبی امتحان کنید که کیک شما به‌ طور کامل پخته یا نه. اگر تکه ‌های کیک به خلال‌دندان یا سیخ چوبی شما چسبید، کیک شما هنوز به ‌صورت کامل نپخته است. در انتها نیز می‌توانید کیک را از قابلمه جدا کنید و آن را همان ‌طور که می‌خواهید تزیین کنید. برای جداشدن راحت کیک از قابلمه، بهتر است که اجازه دهید کیک شما کمی سرد شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت