بی بی عطار
طرز تهیه بزقرمه ؛ غذای محبوب کرمانی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه بزقرمه ؛ غذای محبوب کرمانی

بزقرمه که با نام‌های دیگری هم شناخته می‌شود یکی از غذاهای سنتی و اصیل استان کرمان است. بزقرمه از غذاهای سنتی کرمان است که اغلب در شهرهای رفسنجان، شهر بابک، ماهان و کرمان طبخ می‌شود و برای افرادی که بومی کرمان نیستند، شاید شبیه گوشت کوبیده‌ای به نظر برسد که با کشک و نعناء داغ تزیین شده است. گوشت سردست و ماهیچه پرچربی بزغاله یا گوسفند، کشک، سیر کوبیده‌، سیرداغ، نخود نیم‌کوب و زعفران مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند که اگر آبدار باشد، آن را به‌شکل آب گوشت با نان محلی می‌خورند و برای خورش، غذا را تنگ‌آب برمی‌دارند و با برنج کته میل می‌کنند. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بزقرمه کرمانی در ادامه با بی بی عطار همراه باشید.


مواد لازم برای تهیه بز قرمه کرمانی

گوشت گوسفندی :   ۴۰۰ گرم
نخود :   ۱٫۵ لیوان
سیر  :  ۶ حبه
پیاز :   ۲ عدد
کشک :   ۵ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده :   ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه :   به مقدار کافی
زردچوبه و روغن :   به مقدار کافی
پیاز داغ و نعناع داغ :   برای تزیین
پودر زیره : یک و نیم قاشق چایخوری

طرز تهیه بزقرمه کرمانی


مرحله اول
برای تهیه بزقرمه به روش کرمانی در ابتدای کار نخود را از شب قبل درون یک کاسه حاوی آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم به خوبی خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود. برای گرفتن نفخ کامل نخود بهتر است کمی پودر زیره نیز درون کاسه بریزیم.


مرحله دوم
نخود را آبکشی می‌کنیم و به همراه دو لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا حرارت را کمتر می‌کنیم و کف‌های روی آب را جمع کرده دور می‌ریزیم.

مرحله سوم
پس از گذشت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه نخود را آبکشی می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم.


 

مرحله چهارم
پیاز را کمی تفت می‌دهیم تا شفاف شود، سپس مقداری سیرها را درون قابلمه رنده می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا عطر سیر خارج شود. در ادامه گوشت را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم.


مرحله پنجم
مواد را کمی تفت می‌دهیم، سپس چهار لیوان آب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم گوشت به طور کامل بپزد. پس از اینکه گوشت کاملاً پخت، آن را از قابلمه خارج می‌کنیم و به صورت ریش ریش خرد می‌کنیم.


مرحله ششم
در این مرحله نخود را با گوشتکوب له می‌کنیم، سپس به همراه گوشت و کشک داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. در ادامه زعفران دم کرده را به همراه یک فنجان از آب گوشت به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را روی حرارت بسیار کم قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم
حالا به مدت ۱۵ دقیقه با گوشت کوب مواد را به صورت رفت و برگشتی هم می‌زنیم تا بافتشان منسجم و یکدست شود. پس از گذشت این زمان نمک غذا را اندازه می‌کنیم و آنرا درون ظرف سرو می‌ریزیم.

مرحله هشتم
برای تزیین این غذا می‌توانیم مانند حلیم بادمجان از مغز گردو، کشک، نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ استفاده کنیم. در نهایت روی غذا را به سلیقه خود تزیین کرده و به همراه نان و سبزی خوردن سرو می‌کنیم.

 

منبع : https://darnahayat.ir

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت