بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت

دلمه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که به ‌عنوان یکی از منعطف‌ترین غذاها شناخته می‌شود. شما می‌توانید دلمه را به هر روشی که می‌خواهید بپزید. می‌توانید برخی از مواد اولیه آن را حذف کنید، یا به دلخواه برخی مواد اولیه را به آن اضافه کنید. علاوه ‌بر این موارد، شما می‌توانید به تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت بپردازید و یکی از طعم‌ دهنده های اصلی این غذا را به ‌دلخواه خودتان حذف کنید. همان ‌طور که همه شما می‌دانید، بسیاری از ما به دلایل گوناگون و متنوعی به گیاه‌ خواری روی آورده‌ایم و کمتر به مصرف گوشت می‌پردازیم. همین موضوع باعث شده تا متاسفانه بسیاری از ما لذت خوردن غذاهای سنتی ایرانی مانند دلمه را از دست بدهیم. اما خوشبختانه با دستور پختی که ما در ادامه برای شما به سبک بی ‌بی عطار آورده‌ایم، می‌توانید به‌ راحتی و بدون هیچ‌ گونه مشکلی دلمه برگ مو بدون گوشت را طبخ کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد اولیه‌ای که برای تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به آن نیاز داریم، کدام‌ ها هستند

  • لپه: یک پیمانه 
  • بلغور: کمتر از نصف پیمانه 
  • برنج: نصف پیمانه 
  • سبزی: نصف پیمانه 
  • رب (به‌ دلخواه): یک قاشق غذاخوری 
  • برگ مو: 60 عدد 
  • سرکه: نصف پیمانه 
  • شکر: یک یا دو قاشق غذاخوری
  • آب: یک پیمانه 
  • فلفل سیاه: یک و نیم قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز : یک قاشق چایخوری
  • نمک : به میزان لازم

به این موضوع توجه داشته باشید که منظور ما از پیمانه، حدوداً به ‌اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی می‌باشد. شما می‌توانید با توجه به این پیمانه، مواد را کم‌ و زیاد کنید و دلمه را برای تعداد بیشتر یا کمتری تهیه نمایید.

دلمه برگ مو بدون گوشت

 

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت 

بعد صحبت در رابطه با مواد اولیه‌ای که شما برای پخت این غذای خوشمزه و بدون گوشت به آن نیاز دارید، بهتر است برای شما بگوییم که روند پخت این غذا چگونه است. 

مرحله اول 

در مرحله اول از پخت دلمه برگ مو بدون گوشت، شما باید مواد اولیه این غذا را کمی نیم‌پز کنید. بهتر است که از قبل لپه، برنج و بلغور را به‌ صورت جداگانه خیس کنید تا آن‌ ها راحت‌تر بپزند. شما  می‌توانید آن‌ها را با هم یا جدا جدا درون قابلمه بپزید یا از پلوپز ها در این زمینه بهره ببرید. روش نیم‌پز کردن این سه ماده غذایی، کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. 

مرحله دوم 

در همین هنگام که برنج، بلغور و لپه در حال نیم‌پز شدن است، شما می‌توانید برگ مو ها را نیز برای تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت آماده کنید. روش پرطرف‌داری که برای آماده کردن برگ مو ها مورد استفاده قرار می‌گیرد جوشاندن آن ‌هاست. در این روش شما باید یک قابلمه پر از آب جوش آماده کنید و بعد برگ مو ها را حین جوشیدن آب درون قابلمه بیندازید. دو الی سه دقیقه صبر کنید و بعد برگ مو ها در بیاورید. می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن برگ مو ها، کمی در آب جوش نمک بریزید. به این ‌موضوع توجه کنید که شما نباید اجازه دهید برگ مو ها، بیش ‌از اندازه بپزند یا خام باقی بمانند. برای جلوگیری از چسبیدن آن‌‌ها به یکدیگر نیز، بهتر است که آن‌ ها روی یک سبد پهن کنید تا به ‌طور کامل آبشان گرفته شود.

مرحله سوم

بعد از این‌ که شما پنجاه درصد مسیر را برای آماده کردن دلمه برگ مو بدون گوشت طی کردید، حال نوبت به آماده کردن کامل مواد میانی می‌رسد. درست مانند هر غذای دیگری، شما باید پیازها را در این مرحله خرد کنید. در ادامه لپه، بلغور و برنج نیم‌پز شده را به این ترکیب اضافه کنید و به‌ طور کامل هم بزنید. در ادامه سبزی را نیز به ترکیب اضافه کنید تا غذای شما عطر خوبی بگیرد. برای خوش‌رنگ‌تر شدن غذا، می‌توانید رب را در یک ظرف جداگانه کمی تفت دهید و بعد آن را به ترکیب اضافه نمایید. شما آزاد هستید به ‌دلخواه از رب انار ملس نیز در این غذا بهره ببرید. فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

مرحله چهارم 

در این مرحله شما باید چاشنی دلمه برگ مو بدون گوشت آماده کنید. این چاشنی شامل ترکیب سرکه، شکر و یک لیوان آب می‌شود. این سه ماده را به‌ طور کامل با یکدیگر ترکیب کنید و اجازه دهید که دانه ‌های شکر کاملاً آب شوند. در مرحله بعدی به ‌صورت کاملاً منظم و محکم دلمه‌ ها را درون قابلمه بچینید و بعد به‌ آرامی چاشنی را روی دلمه‌ ها بریزید. در ادامه می‌توانید برای جلوگیری از وارفتن دلمه‌‌ها یک بشقاب را روی دلمه‌ها قرار دهید. زیر قابلمه را زیاد کنید تا چاشنی دلمه بجوش بیاید. بعد از جوشیدن چاشنی دلمه، زیر غذا را کم کنید و اجازه دهید که برای حدود یک ساعت دلمه‌ ها بپزند.

برای لعاب انداختن بیشتر این غذا، شما می‌توانید در انتها درب قابلمه را بردارید و زیر گاز رو زیاد کنید تا دلمه‌‌ها با دمای زیاد بجوشند. البته به این ‌موضوع توجه داشته باشید که اگر شما دلمه ‌ها را سفت نپیچیده باشید، در این مرحله ممکن است که برگ مو ها باز شوند. پس تنها زمانی در انتها زیر گاز را زیاد کنید که مطمئن هستید دلمه‌ های شما استحکام کافی را دارند. در انتها نیز می‌توانید این دلمه‌ها را در ظرف سرو مورد نظر بچینید و آن را با زرشک، مغز گردو، پیاز داغ، کشمش و ... تزیین کنید و میل نمایید.

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت

دلمه برگ مو بدون گوشت و رژیم گیاه خواری

رژیم گیاه‌خواری در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین رژیم‌ های موجود می‌باشد. بسیاری از ما ممکن است که به بدون هیچ ‌گونه دلیل خاصی به این رژیم علاقه ‌مند شویم و تلاش کنیم تا گوشت را از غذا های خودمان حذف کنیم. برخی دیگر از ما نیز ممکن است که به دلیل وجود بیماری‌های گوناگون و متنوع و برای بهتر کردن شرایط جسمی خودمان رژیم گیاه‌خواری را برگزیده باشیم. به ‌هر حال نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که حتی با وجود رژیم گیاه‌ خواری نیز، شما می‌توانید غذاهای خوش‌طعم و پرطرف‌داری مثل دلمه را درست کنید و آن ‌ها را میل کنید.

ما در این محتوا به ‌طور کامل برای شما در رابطه و دلمه برگ مو بدون گوشت صحبت کردیم و برای شما گفتیم که چطور می‌توانید بدون نیاز به حتی یک گرم گوشت، این غذای خوشمزه را درست کنید و از میل کردن آن لذت ببرید. اگر شما در رژیم غذایی خودتان مجاز به استفاده از سویا هستید، می‌توانید به‌ جای گوشت در این غذای خوشمزه از سویا استفاده کنید. مطمئن باشید که بعد از پخت، طعم گوشت و سویا در دلمه از یکدیگر تفکیک نخواهند شد و شما همچنان می‌توانید از خوردن یک غذای خوشمزه لذت ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت