بی بی عطار
طرز تهیه حلوا مجلسی با طعم و کیفیت عالی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه حلوا مجلسی با طعم و کیفیت عالی

حلوا مجلسی پای ثابت بسیاری از مراسم‌ها و مجالس در کشور ماست. در مناسبت‌های مذهبی چون ایام محرم، ماه رمضان و یا در مجالس ختم و عزاداری معمولاً از حلوای مجلسی برای پذیرایی استفاده می‌شود. اما این دسر شیرین، اصیل و قدیمی را می‌توان به شکل‌های گوناگون تهیه کرد. در نقاط مختلف ایران حلوا مجلسی با توجه به ذائقه مردمان همان نواحی طبخ می‌شود، از این رو تنوع دستور پخت‌های حلوای مجلسی بسیار زیاد است. در اینجا با طرز تهیه حلوا مجلسی با چند روش متداول آشنا می‌شویم.

مواد لازم برای تهیه حلوا مجلسی

در طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی به این مواد نیاز دارید:

آرد (۱ لیوان)

روغن مایع (نصف لیوان)

کره (۲۵ گرم)

شکر (۱ لیوان)

آب (۱ لیوان)

گلاب (یک چهارم لیوان)

پودر هل (یک چهارم قاشق چایخوری)

زعفران دم کرده (۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی

طرز تهیه حلوا مجلسی دو مرحله اصلی درست کردن شربت و تفت دادن آرد را شامل می‌شود. برای درست کردن شربت ابتدا آب و شکر را مخلوط کرده و روی اجاق بگذارید. شعله اجاق را با دمای کم روشن کرده و ترکیب آب و شکر را هم بزنید. وقتی شکر در آب حل شد، گلاب را به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی اجاق بردارید.

در مرحله دوم از طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی باید آرد را به خوبی تفت بدهید. پیش از این کار آرد را الک کنید. سپس آن را در داخل تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. همچنان که آرد حرارت می‌بیند آن را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. هم زدن آرد را باید تا جایی ادامه بدهید که رنگ آرد تغییر کرده و بوی خامی آن از بین برود. ممکن است این مرحله یک تا دو ساعت طول بکشد. مدت زمان پخت آرد به حجم آن بستگی دارد. پس از اینکه از پختن آرد مطمئن شدید یک بار دیگر آن را الک کنید و دوباره بر روی حرارت ملایم تفت بدهید. مراقب باشید آرد نسوزد و همچنان به طور مرتب آن را هم بزنید.

در ادامه روغن را به تدریج به آرد اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. در حدود نیم ساعت آرد و روغن را تفت بدهید تا بوی روغن از بین برود. سپس ظرف را از روی حرارت بردارید و پودر هل و شربت را به آن اضافه کنید. شربت را کم کم و به تدریج اضافه کنید و حلوا را به طور مداوم هم بزنید تا شربت خوب به خورد حلوا برود. بهتر است همزمان با اضافه کردن شربت، کره و زعفران را نیز اضافه کنید. وقتی حلوا خوب خودش را گرفت و بافت نرم و لطیفی پیدا کرد، آماده است.

طرز تهیه حلوا مجلسی قالبی

طرز تهیه حلوا مجلسی قالبی به نوع حلوا قالبی بستگی دارد. انواع حلوا قالبی را می‌توان با مواد مختلف و به روش های گوناگون تهیه کرد. برای مثال برخی از انواع حلوا قالبی بدون شربت و تنها با پودر قند تهیه می‌شوند. طبیعتا دستور پخت این حلواها با دیگر حلواهای مجلسی متفاوت است.

اما طرز تهیه حلوا مجلسی قالبی که به روش مرسوم درست می‌شود بسیار ساده است. کافی است پس از آماده شدن حلوا مجلسی آن را در قالب‌های مخصوص بریزید. توجه داشته باشید که باید این کار را زمانی که حلوا هنوز داغ است انجام بدهید. با ریختن حلوای داغ در داخل قالب‌های حلوا و فشرده کردن آن می‌توانید حلوا را به شکل‌های دلخواه خود درآورید. سپس و زمانی که حلوا سرد شد و به شکل مورد نظر درآمد، آن را از قالب جدا کرده و با پودر نارگیل، کنجد، پودر پسته یا پودر بادام تزیین کنید.

 

طرز تهیه حلوا مجلسی با شیر

در طرز تهیه حلوا مجلسی از شیر هم می‌توانید استفاده کنید. حلوا مجلسی با شیر میان وعده‌ای مقوی و خوشمزه است، ضمن اینکه گزینه ای مناسب برای پذیرایی در مجالس و مراسم‌ها به شمار می‌رود.

برای تهیه حلوا مجلسی با شیر به این مواد احتیاج خواهید داشت:

آرد (۱ لیوان)

شکر (۱ لیوان)

شیر (۲ لیوان)

روغن ( نصف لیوان)

گلاب (یک سوم لیوان)

کره (۵۰ گرم)

پودر هل (نصف قاشق چایخوری)

زعفران دم کرده (۳ قاشق غذاخوری)

در ابتدا باید شربت حلوا را آماده کنید. برای این کار شیر و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. وقتی شکر در شیر حل شد زعفران، پودر هل و گلاب را به آن اضافه کرده و صبر کنید چند قل بزند. سپس آن را از روی اجاق بردارید و اجازه بدهید که سرد شود.

در مرحله بعد آرد را الک کرده و تفت بدهید. با حرارت ملایم و در حدود نیم ساعت آرد را تفت بدهید تا بوی خامی آن گرفته شود. در نظر داشته باشید که نباید رنگ آرد زیاد تغییر کند. همین که بوی خامی آرد از بین برود کافی است.

در مرحله بعد از طرز تهیه حلوا مجلسی با شیر، بعد از تفت دادن آرد یک بار دیگر آن را الک کرده و بر روی حرارت قرار دهید. سپس روغن و کره را به آرد اضافه کنید و مدتی کوتاه به تفت دادن ادامه دهید. در نهایت شربتی را که از شیر تهیه کرده اید به حلوا اضافه کنید و همچنان حلوا را بر روی حرارت هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که حلوا به غلظت دلخواه برسد و خودش را جمع کند، طوری که از دیواره های ظرف فاصله گرفته و جدا شود. در این حالت حلوای شما آماده سرو کردن است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت