بی بی عطار
نحوه پخت برنج کته
  • آشپزخانه ایرانی

نحوه پخت برنج کته

برنج کته یکی از خوشمزه‌ترین غذا های ایرانی است که به واسطه پخت مناسبش ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت ‌به برنج آبکش شده دارد. برنج کته با انواع گوناگون و متفاوتی از خورشت‌ها میل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی روند پخت برنج کته روند سخت و پیچیده‌ای نیست. شما برای پخت برنج کته با کیفیت و خوش‌ طعم، تنها باید به فوت‌ و فن‌های ساده توجه داشته باشید تا بتوانید در انتها یک برنج دان و مغز پخت داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر را در رابطه با نحوه پخت برنج به ‌صورت کته، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای محتوا همراه کنید. ما در ادامه به ‌طور کامل برای شما در رابطه با نحوه پخت این نوع برنج و همچنین فوت ‌و فن‌های آن صحبت کرده‌ایم. این مقاله از بی‌ بی عطار مقاله‌ای بسیار کاربردی خواهد بود.

 

نحوه پخت برنج کته

 

مواد اولیه لازم برای پخت برنج کته 

برنج خیس خورده: حدود 4 پیمانه
نمک: 1 قاشق غذاخوری 
روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری

 

به این ‌موضوع توجه داشته باشید که اگر قرار است برنج را برای تعداد نفرات بیشتری تهیه نمایید، می‌توانید با توجه به مواد اولیه موجود یک نسبت ساده بگیرید و در کنار پیمانه‌های برنج از نمک و روغن به‌ اندازه استفاده کنید. به این موضوع توجه نمایید که نسبت اندازه‌ها باید به ‌صورت کاملاً دقیق محاسبه‌ شده باشد تا مشکلی برای طعم برنج شما پیش نیاید. 

  

طرز پخت برنج کته 

 بعد از صحبت در رابطه با مواد اولیه مورد نیاز برای پخت برنج کته، حال بیایید به‌ صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم نحوه پخت این نوع برنج خوشمزه را بررسی کنیم. برنج کته چون آبش را از دست نمی‌دهد، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. به ‌همین دلیل به‌ عنوان یک غذای خوشمزه می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن ما داشته باشد. 

 

مرحله اول 

 در قدم اول برای پخت برنج کته شما باید اندازه برنج را به‌ صورت دقیق تعیین کنید. پیمانه هایی که برای اندازه گیری برنج مورد استفاده قرار می‌گیرند، تقریباً در هر فروشگاهی موجود می‌باشند. شما می‌توانید با تهیه این پیمانه ‌ها به ‌صورت کاملاً دقیق به پخت برنج برای تعداد مشخصی از افراد بپردازید. در قدم اول شما باید برنج مورد نظر خودتان را به ‌طور کامل پاک کنید. برخی از برنج‌ ها به‌ صورت کارخانه‌ای تمیز هستند، اما برخی از آن‌ ها نیاز به کمی پاک کردن دارند. بعد از پاک کردن برنج ‌ها، آن ها را به‌ خوبی 3 الی 4 مرتبه بشویید تا به‌ طور کامل آب برنج شفاف شود.

بهتر است که حدوداً از 2 ساعت تا یک شبانه‌ روز برنج را بخیسانید تا برای پخت بهتر آماده شود‌. به‌ طور معمول 4 الی 5 ساعت زمان برای خیس کردن برنج کافی ا‌ست. اما با توجه به نوع و ویژگی ‌های محصول، ممکن است که زمان متغیری برای خیس خوردن برنج نیاز باشد. خود شما بعد از چند بار پخت متوجه می‌شوید که برای تهیه هر نوع برنج به چقدر زمان نیاز دارید.

 

طرز پخت برنج کته

مرحله دوم 

 بعد از این ‌که برنج شما به ‌طور کامل با نمک خیس خورد، آن را درون قابلمه مورد نظر خود بریزید. تحت هر شرایطی، سطح آبی که روی برنج قرار می‌گیرد، باید حدوداً یک ‌بند انگشت ارتفاع داشته باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر مقدار آب از یک ‌بند انگشت کمتر باشد، برنج شما مغزپخت نخواهند شد. اگر مقدار آب از یک بند انگشت بیشتر باشد، برنج شما خمیر خواهد شد. پس برای پخت برنج کته در حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن، حتما این نکته را مورد توجه قرار دهید.

 مرحله سوم

 بعد از تنظیم میزان آب برای پخت برنج کته، حال روغن را نیز به ترکیب اضافه کنید. قابلمه را روی شعله حرارت زیاد قرار دهید و درب آن را بردارید. اجازه دهید تا برنج بجوشد. بعد از این‌ که برنج به جوش آمد، آرام‌آرام آن را هم بزنید تا تمام نقاط آن بپزد. توجه داشته باشید که اگر روند هم‌ زدن برنج را با خشونت و سرعت طی کنید، دانه‌ های برنج خرد می‌شوند و در انتها نیز ممکن است برنج خمیر شود. این روند را آن ‌قدر ادامه دهید تا ته قابلمه مقدار بسیار کمی آب باقی بماند.

برای این که به مغز پخت شدن برنج کمک کنید، می‌توانید با ته قاشق یا ملاقه سوراخ‌ هایی را روی برنج ایجاد کنید. بهتر است که برای پختن بهتر و جلوگیری از هدر رفت برنج و چسبیدن آن به دور قابلمه، برنج را به حالت کوه در بیاورید و آن را از بدنه قابلمه فاصله دهید. در انتها نیز درب قابلمه را با یک دمکنی بپوشانید و آن را روی قابلمه بگذارید و شعله حرارت را در کمترین حالت ممکن قرار دهید و اجازه دهید تا برنج شما بپزد. 

 مرحله چهارم 

 در مرحله چهارم از پخت برنج کته شما باید حدود نیم ‌ساعت به برنج زمان دهید تا به ‌طور کامل بپزد. در این شرایط نیز باز بسته به نوع برنج شما، ممکن است که زمان متغیری برای دم کشیدن نیاز باشد. هنگام سرو کردن برنج نیز به‌ آرامی کفگیر را به برنج بزنید تا ظاهر برنج شما حفظ شود و دانه‌های برنج خرد نشوند. در انتها نیز می‌توانید برنج را با زعفران تزیین کنید و از میل کردن این غذای خوشمزه لذت ببرید.

 

پخت برنج کته

 

نکاتی که می‌توانند به کمک کنند هنگام پخت برنج کته، موفق‌تر عمل کنید

 راه‌‌های گوناگون و متفاوتی وجود دارند که می‌توانند در زمینه پخت برنج کته راهنمای ما باشند. هنگام پختن برنج برای اضافه کردن نمک به غذا دقت کنید. چون برنج کته آبکش نمی‌شود، اضافه کردن مقدار نامناسبی نمک می‌تواند باعث بی‌نمک شدن یا شور شدن غذای شما شود. اگر برنج خود را برای مدت ‌زمان طولانی برای مثال یک شبانه ‌روز خیس کرده‌اید، بهتر است که هنگام پخت آب کمتری بریزید. این ‌موضوع شانس خمیر شدن برنج شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. حدوداً پنج دقیقه قبل ‌از پایان زمان پخت، به قابلمه سر بزنید. اگر حس می‌کنید برنج خمیر شده، می‌توانید در پنج دقیقه آخر درب برنج را به ‌صورت نیمه ‌باز قرار دهید تا رطوبت موجود به ‌طور کامل کشیده شود و برنج شما شفته نشود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت