بی بی عطار
آشنایی با پخت حلوا نذری
  • آشپزخانه ایرانی

آشنایی با پخت حلوا نذری

انواع مختلف حلوا

حلوا از آن دسته دسرهای خوشمزه ای است که انواع مختلفی دارد. این دسر بیشتر جنبه مناسبتی داشته و برای برخی از مراسم‌ها مانند عزاداری‌ها، نذری‌ها و ایام ماه رمضان تهیه و تدارک می‌شود. حتی در کشورهای همجوار ایران نیز این نوع دسر جایگاه بالایی دارد. این دسر همچنین در کشورهایی چون ترکیه، لبنان و ... نیز تهیه می شود. تقریبا در ایران هر قومیتی یک نوع مدل متفاوت از این دسر را ارائه می دهند. متاسفانه در این مقاله که حجم اندکی دارد، نمی توان دستور همه حلواهای ایرانی و غیر ایرانی را ذکر کرد. لذا تنها برای آشنایی مخاطب عزیز این صفحه، به ذکر نام آنها بسنده می کنیم:

  • حلوای شکلاتی، هویجی، پسته ای،
  •  بیسکویتی، شیری، سه آرد،
  • کفگیری، پسته ای، اماراتی،
  • رژیمی، نثار، هندی،
  •  رولتی، هلی، لبویی،
  •  ایرمیک، خرمایی، ساگو،
  •  بادامی، زنجبیلی، گردویی،
  •  حلوای قهوه، آرد نخودچی،  شیرخشکی،  نشاسته ای،
  •  اوماج و حلوای کاسه و ...

انواع حلوا نذری

برای پخت حلوا ، به سه ماده اصلی نیاز داریم . این سه ماده تقریبا در تمامی دستورهای این دسر ثابت است. این سه ماده عبارتند از آرد، روغن و شیرین کننده هایی مانند شکر یا شیره خرما یا انگور و هر شیرین کننده طبیعی دیگر. سایر موادی که برای پخت این دسر به کار گرفته می شود، می توانند حذف شوند یا جای خود را به مواد دیگری بدهند. مثلا می توان زعفران را حذف کرد و به جای آن از وانیل، هل ، زنجبیل و ... استفاده کرد. همچنین، می توان از حجم آرد کم کرد و به جای آن از آردهای متنوع دیگری مثل آرد برنج، آرد نخودچی و حتی پودر بادام و پسته استفاده کرد. برای تهیه این دسر می توان خلاقیت های زیادی به کار بست. هر کدام از انواع مختلف این دسر، با توجه به موادی که در آن بکار رفته است، طعمی متفاوت و ارزش غذایی جداگانه ای خواهد داشت. در ادامه طرز تهیه معروفترین حلوای ایرانی خدمت شما ارائه می شود.  

دستور تهیه حلوا نذری

  • آرد گندم                 یک پیمانه
  • شیر خشک قنادی      یک دوم پیمانه
  • گلاب                     یک دوم پیمانه
  • آب ولرم                 یک دوم پیمانه
  • زعفران حل شده       دو قاشق غذاخوری
  • پودر هل                 یک دوم قاشق چایخوری
  • شکر                     یک پیمانه
  • روغن جامد             یک پیمانه

مرحله اول تهیه حلوا نذری           

برای پخت حلوا نذری ابتدا آب ولرم را با یک پیمانه شکر، هل ساییده شده، یک دوم پیمانه گلاب و زعفران دم کرده مخلوط می کنیم. اگر شربت را به مدت چند ثانیه روی حرارت بجوشانیم، دانه های شکر کاملا حل شده و دسر شیرین تری خواهیم داشت.

مرحله دوم پخت حلوا نذری

برای پخت حلوا لازم است حتما آرد را داخل یک ظرف مناسب، بریزیم. سپس آن را روی حرارت ملایم می گذاریم و با کفگیر هم می زنیم. فرایند تفت دادن آرد باید به آرامی صورت گیرد. مراقب باشید، آرد فقط تفت بخورد اما تغییر رنگ زیادی ندهد. همین که خامی آن گرفته شود، کافی است. توجه داشته باشید، هر چه بیشتر آرد را تفت بدهید، رنگ دسر شما قهوه ای تر می شود.

مرحله سوم طرز پخت حلوا نذری

در سومین مرحله از پخت حلوا نذری، روغن را به آردی که خامی آن گرفته شده و عطر آن آزاد شده است، می افزاییم. در این مرحله هم زدن را ادامه می دهیم تا روغن به خوبی به خورد آرد برود و بوی عطر آرد و روغن بلند شود. سپس شیر خشک را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم درست کردن حلوا نذری

در این مرحله از پخت حلوا نذری باید به مدت پنج دقیقه مخلوط شیر خشک، روغن و آرد را هم بزنیم. وقتی هر سه ماده کاملا با هم ترکیب شدند و مخلوط یکدستی بدست آمد، نوبت اضافه کردن شربت می شود. در این قسمت، با کمک یک ملاقه کم کم شربت را به مواد اضافه می کنیم. هم زدن را باید ادامه بدهیم تا مواد کاملا یکنواخت شوند. وقتی تمام شربت به مواد دسر اضافه شد، خواهیم دید، همه مواد جمع شده و از کف و دیواره ظرف جدا می شود. حالا باید ظرف را مانند گهواره تکان تکان بدهیم تا مواد دسر کاملا با هم ترکیب شده و شکل منسجمی پیدا بکند. در این هنگام حلوای نذری ما آماده است. این دسر را همانطور که داغ است داخل سینی ریخته و مطابق طرحی که در نظر داریم، تزیین می کنیم.

پخت حلوا نذری

فوت و فن هایی که تهیه حلوا را بی نظیر می کند

برای تهیه حلوا نذری نکات فراوانی وجود دارد که اگر به درستی به کار گرفته شوند، نتیجه کار بسیار عالی خواهد شد. به عنوان مثال، چنانچه روغن نیمه جامد در اختیار نداشتید، می‌توانید به جای آن از روغن مایع استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود از دو نوع روغن جامد و مایع با هم استفاده کنید. اگر مشکلی با چرب شدن این دسر ندارید، می‌توانید در انتهای پخت دسر به آن پنجاه گرم کره نیز اضافه کنید. کره بافت و طعم دسر را عالی می‌کند.  اگر از سه نوع آرد سفید، نانوایی و سنگک استفاده کنید، طعم دسر دلنشین و بافت آن لطیف و خاصیت آن بیشتر می‌شود. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید حلوای دو رنگ نیز تهیه کنید. فقط کافی است، دسر را پس از پخت به دو قسمت تقسیم کرده و به یک قسمت آن پودر کاکائو اضافه کنید. این شیوه برای حلواهایی که رنگ روشن دارند بسیار مناسب است و جلوه بی نظیری به دسر شما می‌دهد.

توجه داشته باشید، اگر مقدار شربت کم باشد ممکن است روی انسجام و بافت حلوا تاثیر منفی بگذارد. برای همین پیشنهاد ما این است که شربت را حتما با دمای داغ به ترکیب آرد و روغن اضافه کنید. مخلوط کردن و همزدن دسر با شربتی که دمای پایینی داشته باشد، کار سختی خواهد بود. چنانچه شربت زیادی به ترکیب آرد و روغن اضافه کردید، نگران نباشید! کافی است، حرارت را زیاد کنید تا آب اضافی تبخیر شود. در اندازه روغنی که برای این دسر به کار می برید نیز مراقب باشید که بیش از حد مجاز نباشد. کم روغن بودن دسر نیز می تواند باعث ترک خوردن سطح دسر شود. نکته مهم دیگری که گفتن آن خالی از فایده نیست، این است که روغن جامد به خوبی آرد را سرخ کرده و باعث پوک شدن آن می شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت