بی بی عطار
طرز تهیه مرغ ترش؛ غذای شمالی اصیل و خوشمزه
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه مرغ ترش؛ غذای شمالی اصیل و خوشمزه

مرغ ترش از آن غذاهای سنتی و اصیل شمالی است که طرز تهیه پیچیده‌ای ندارد و شما می‌توانید با دنبال کردن این مطلب در بی بی عطار با تمام فوت و فن‌ها و پخت این خورشت محلی آشنا شوید. لذت چشیدن یک غذای شمالی خوشمزه را فقط با سفر کردن به این خطه نباید تجربه کرد. نقطه اشتراک غذاهای شمالی مثل کدوپلو، خورشت اناربیج و یا همین مرغ ترشی که امروز قصد آموزش آن به شما را داریم ترکیب طعم‌های بی‌نظیر و فراموش نشدنی‌ است که اشتهای هرکسی را تحریک می‌کند. برای تهیه یک وعده غذای اصیل شمالی آماده‌اید؟ کافی است همین الان دست به کار شوید و با آماده کردن سور و سات این غذای لذیذ و خوش‌عطر آن را در منزل‌تان تهیه کنید. با طرز تهیه مرغ ترش شمالی همراه ما در این مقاله از بی بی عطار باشید.

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش شمالی


مرغ : چهار تکه

سبزی معطر (گشنیز، جعفری، برگ سیر، و سبزی‌های معطر شمالی: زلنگ، اناریجه، اوجی): 300 گرم

پیاز کوچک: دو عدد

سیر رنده شده: سه حبه

گردو آسیاب شده: یک پیمانه

رب انار: سه تا چهار قاشق غذاخوری

فلفل سیاه : نصف قاشق چایخوری

زردچوبه : یک و نیم قاشق چایخوری

نمک: به مقدار لازم

 

طرز تهیه مرغ ترش شمالی

 

مرحله اول :
ابتدا قبل از هر کاری تکه‌های مرغ را بعد از شست و شو داخل یک آبکش بریزید تا کاملاً آب آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم :
شما می‌توانید برای این خورشت از قسمت ران یا سینه مرغ به دلخواه انتخاب کنید. پس از اینکه آب مرغ‌ها کاملاً گرفته شد سطح هر مرغ را به نمک و فلفل سیاه و زردچوبه آغشته کنید. سپس داخل یک قابلمه مقداری روغن بریزید و تکه‌های مرغ را داخل روغن با حرارت کم تفت دهید تا از خامی در آمده و طلایی شوند.

مرحله سوم
در این حین که مرغ داخل تابه در حال سرخ شدن است، سبزی‌های معطر خرد شده مثل گشنیز، جعفری، برگ سیر و سبزی‌های محلی مثل زلنگ، اوجی، اناریجه یا چوچاق، خالواش و ریحان را داخل یک تابه دیگر با مقداری روغن تفت دهید تا خوب سرخ شوند. ولی مراقب باشید تا سبزی را آنقدر تفت ندهید که تلخ شود.

مرحله چهارم
حالا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سیر را با رنده ریز رنده کنید. وقتی مرغ سرخ شد، آن را از تابه خارج کنید و پیاز‌های خرد شده را داخل همان روغن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شوند. سپس سیر را اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن رب انار را اضافه کنید.

مرحله پنجم
بعد از کمی تفت دادن مواد داخل قابلمه گردوی آسیاب شده را اضافه کنید و بعد از همزدن و دوباره تفت دادن سبزی را که سرخ کردید، اضافه کنید. معمولاً این مقدار رب انار برای این مقدار سبزی کافی است. اما می‌توانید بر حسب سلیقه‌تان رب انار بیشتری اضافه کنید.

مرحله ششم
حالا حدود سه پیمانه آب ترجیحاً داغ به مایه مرغ ترش اضافه کرده و مرغ‌ها را هم داخل مایه قرار دهید. مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و اجازه دهید تا برای نیم تا یک ساعت مرغ ترش حسابی روی حرارت بجوشد و جا افتاده و مزه‌دار شود. در این فاصله سراغ آماده کردن برنج کته بروید.

مرحله هفتم
بعد از این مدت خورش کاملاً جا افتاده و آماده سرو است. حالا شما می‌توانید خورش محلی و خوشمزه مرغ ترش را در ظرفی مناسب بریزید و در کنار یک کاسه ترشی نازخاتون، ماست،زیتون پرورده، سالاد شیرازی یا هر دورچین دیگری که دوست دارید سرو  کرده و نوش جان کنید.

منبع : کاله
 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت