بی بی عطار
7 روش آسان برای پخت جوجه کباب رستورانی در منزل
  • آشپزخانه ایرانی

7 روش آسان برای پخت جوجه کباب رستورانی در منزل

آیا جوجه کباب در لیست غذاهای مورد علاقه شما نیز قرار می گیرد؟ در این صورت در ادامه این محتوا با بی بی عطار، فروشگاه آنلاین خرید ادویه همراه باشید تا شما را با 7 روش پخت جوجه کباب رستورانی در منزل آشنا کنیم. جوجه کباب یکی از غذاهای بسیار محبوب در میان ایرانیان است که در کنار پلوی زعفرانی و یا به صورت خوراک سرو می‌شود. این غذا همراه همیشگی سفره خانواده ها در میهمانی، مسافرت، پیک نیک و ... است. علاوه بر این می‌توان جوجه کباب را به عنوان یک غذای سالم و رژیمی در نظر گرفت که در بسیاری از برنامه‌های غذایی گنجانده می‌شود و دارای میزان پروتئین زیادی است.

شاید شما نیز با شنیدن نام جوجه کباب به یاد منقل‌های زغالی و سیخ‌های فلزی بیفتید! اما امروزه روش‌های دیگری نیز برای پخت جوجه کباب وجود دارد. در واقع اگر دود حاصل از کباب شدن جوجه‌ها بر روی زغال شما را اذیت می‌کند و یا روشن کردن زغال برایتان سخت است می توانید یکی از روش‌های بیان شده در ادامه این مطلب را برای پخت یک غذای بی نظیر و عالی به کار بگیرید. استفاده از این شیوه‌ها علاوه بر آسان بودن، زحمت شما را کمتر خواهد کرد و غذایتان در مدت کوتاهی آماده خواهد شد.

نکات مهم در مزه دار کردن جوجه

بهتر است قبل از آشنایی با روش‌های پخت جوجه کباب، به نکات مهم مزه دار کردن مرغ توجه داشته باشید. زیرا این مرحله از آماده سازی جوجه‌ها دارای اهمیت زیادی است و طعم نهایی غذای شما را مشخص خواهد کرد. روش‌های بسیار گوناگونی برای مرینیت و طعم دار کردن جوجه کباب وجود دارد. برخی از افراد تنها به استفاده از ادویه‌هایی همچون نمک و فلفل برای پخت این غذا اکتفا می‌کنند. اما برخی دیگر سعی دارند این غذا را به شیوه رستورانی و با کیفیت بالا تهیه نمایند. بدین منظور می‌توانید از سینه، ران و یا کتف مرغ استفاده نمایید و آن‌ها را به اندازه مناسب برش بزنید. سعی کنید برش‌هایتان یکدست باشند تا در نهایت جوجه‌ها دارای اندازه یکسان باشند.

استفاده از پیاز باعث ترد و خوش طعم شدن گوشت مرغ خواهد شد. سعی کنید پیازها را به جای رنده کردن، به صورت خلالی خرد کرده و روی مرغ‌ها بریزید. زیرا در هنگام سیخ زدن قطعه‌های مرغ کارتان بسیار آسان تر خواهد بود. اضافه کردن فلفل دلمه خلالی شده نیز می‌تواند طعم بسیار مطلوبی به جوجه ها بدهد. ادویه این غذا بیشتر سلیقه ای است و شما دستتان برای انتخاب باز است. اضافه کردن آبلیمو، روغن، کره و زعفران را فراموش نکنید. همچنین برای طعم بهتر جوجه کباب می‌توانید مقداری ماست، سس مایونز و سس خردل نیز اضافه کنید. نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد، اضافه کردن روغن قبل از افزودن نمک و آبلیمو است. این کار باعث جلوگیری از خشک و سفت شدن جوجه‌ها می‌شود و بافت آن‌ها را در هنگام پخت نرم نگه می دارد. پس از مزه دار کردن تکه‌های مرغ، روی ظرف را با سلفون بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید.

پخت جوجه کباب در فر

یکی از آسان‌ترین روش‌های پخت جوجه کباب در منزل، تهیه این غذا در داخل فر است. در این روش بدون نیاز به استفاده از سیخ، تکه‌های جوجه با استفاده از حرارت فر به آسانی آماده سرو می شوند. بدین منظور کافی است تکه های مرغ مزه دار شده را در سینی فر و یا ظروف نشکن و پیرکس بچینید. فر را از قبل روشن کنید تا گرم شود. اگر از گوشت سینه مرغ استفاده کنید، 25 تا 30 دقیقه طول می‌کشد تا غذای شما در دمای 180 درجه سانتیگراد آماده سرو شود. ران مرغ نسبت به سینه آن نیاز به زمان بیشتری برای آماده شدن دارد.

در طول پخت جوجه کباب در فر سعی کنید چند بار به غذا سر بزنید و میزان پخت گوشت را چک کنید. زیرا ممکن است سلیقه شما در میزان پخت گوشت آبدارتر یا خشک‌تر باشد. پس از یک بار پخت این غذا با فر، مدت زمان مورد نیاز برای طبخ غذا دستتان خواهد آمد. در این روش می‌توانید موادی همچون انواع سبزیجات و سیب زمینی را نیز در کنار جوجه‌ها قرار دهید. همچنین با توجه به اینکه معمولاً در کنار جوجه کباب از گوجه نیز استفاده می‌شود، می‌توانید به آسانی گوجه‌ها را نیز با این روش آماده کنید.

پخت جوجه در توستر

شاید شما نیز درگیر زندگی پر سرعت امروزی شده باشید و زمان کافی برای کباب کردن جوجه بر روی منقل زغالی یا تهیه آن در فر را نداشته باشید. در این صورت پخت جوجه در توستر می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. در واقع اگر قصد دارید جوجه کباب را با عجله و در مدتی بسیار کوتاه آماده کنید، توستر این کار را به خوبی انجام می‌دهد. المنت‌های این دستگاه به سرعت گرم می‌شوند و دمای مناسب برای پخت جوجه‌های با استخوان یا سینه مرغ را فراهم می‌کنند. معمولاً این ایده وجود دارد که پخت جوجه کباب در توستر به خوبی پخت آن در فر نیست. اگر دمای توستر را در درجه مناسبی قرار دهید، پخت و نرمی جوجه کباب همانند پخت آن در فر خواهد بود. نکته بسیار مهم در این روش پخت این است که قطعات مرغ باید یکسان برش زده شوند تا به صورت همزمان پخته شوند.

همچنین شما باید به مدت زمان پخت جوجه در توستر توجه داشته باشید و به محض طلایی شدن تکه‌های جوجه آن‌ها را از توستر خارج کنید. قرار دادن بیش از حد گوشت مرغ در توستر منجر به خشک و سفت شدن آن خواهد شد. یکی از مزایای استفاده از توستر برای تهیه این غذا، پخت یکنواخت گوشت است. در واقع می‌توان گفت آماده سازی جوجه کباب در توستر یکی از راه‌های آسان برای تهیه کردن و لذت بردن از یک غذای سالم و خوش طعم است.

پخت جوجه در ماکروفر

پخت جوجه در هواپز

پخت جوجه در هواپز یکی از راه های آسان و بی دردسر طبخ این غذای خوشمزه است. استفاده از هواپز یکی از بهترین راه‌ها برای پخت یک جوجه کباب رژیمی و خوش طعم است. برای این کار باید تکه های مزه دار شده مرغ را به سیخ کشیده و سیخ‌ها را بر روی پایه هواپز بچینیم. البته در صورتی که قطعات به اندازه کافی بزرگ باشند، بدون نیاز به سیخ چوبی نیز می‌توان آن‌ها را بر روی پایه و توری هواپز قرار داد. سپس دمای دستگاه را روی 180 درجه تنظیم نمایید. کافی است نیم ساعت صبر کنید تا جوجه کباب شما آماده سرو شود. یکی از مزیت‌های پخت جوجه در هواپز، بافت آبدار و نرم آن است.

پخت جوجه کباب در ماهیتابه

پخت جوجه کباب در ماهیتابه روشی است که با هر امکاناتی و در هر خانه ای به آسانی امکان پذیر است. شاید فکر کنید برای این کار حتما نیاز است از ماهیتابه‌های مخصوص رژیمی استفاده کنید. اما این فکر اشتباه است. هر چند که استفاده از یک ماهیتابه چدنی دارای برجستگی و فرورفتگی می‌تواند کار شما را آسان تر کند. اما اگر ماهیتابه شما دارای برآمدگی مخصوص ماهیتابه‌های گریل نیست نگران نباشید. زیرا با استفاده از ماهیتابه‌های ساده ای که در هر منزلی یافت می شود نیز می توان جوجه کبابی لذیذ و خوش طعم را آماده کرد. برای این کار کافی است کف ماهیتابه را مقداری چرب کنید تا قطعه‌های مرغ به آن نچسبند. سپس آن را بر روی حرارت مناسب قرار دهید تا روغن به میزان کافی داغ شود. سپس تکه‌های مرغ را در ماهیتابه قرار دهید تا یک طرف آن‌ها طلایی شود. در این هنگام آن ها را برگردانید تا طرف دیگرشان نیز بپزد.

در پخت جوجه کباب در ماهیتابه توجه به حرارت از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا حرارت کم باعث آب انداختن مرغ می‌شود که می‌تواند طعم جوجه کباب شما را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی حرارت زیاد نیز منجر به خوب پخته نشدن غذا خواهد شد. بنابراین سعی کنید شعله گاز را در حرارت میانه قرار دهید. در این صورت پس از حدود 10 دقیقه جوجه کباب لذیذ شما آماده است. می‌توانید پس از آماده شدن غذا، مخلوطی از کره و زعفران را بر روی جوجه‌ها بریزید که طعم آن را بی نظیر می‌کند.

پخت جوجه در فر

پخت جوجه کباب در ماکروفر

ماکروفرها یکی از لوازم پرکاربرد در آشپزخانه هستند که تهیه بسیاری از غذاها را بسیار آسان کرده اند. پخت جوجه کباب در ماکروفر نیز یکی از کاربردهای این وسیله است. با استفاده از ماکروفر می‌توانید در انرژی و زمانی که معمولا برای پخت جوجه کباب اختصاص می‌دهید صرفه جویی کنید. در این روش بهتر است مرغ را در مدت کوتاه و با دمای بالا بپزید. زیرا دمای داخلی گوشت باید به 74 درجه سانتیگراد برسد تا تمامی باکتری‌های موجود در آن از بین بروند. برای جلوگیری از خشک شدن مرغ می‌توانید روی ظرف را با فویل بپوشانید. بنابراین برای پخت جوجه کباب در ماکروفر تنها کافی است جوجه‌ها را در ظرف مخصوص بچینید و پس از پوشاندن آن با فویل، دما را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. بدین صورت حدود 20 دقیقه بعد غذای شما آماده است. سعی کنید در حین پخت، سینی ماکروفر را بچرخانید تا دما به صورت یکسان به همه قسمت‌های ظرف برسد.

پخت جوجه با سیخ چوبی

یکی از جذاب ترین روش‌های پخت جوجه کباب، استفاده از سیخ‌های چوبی است. برای به سیخ کشیدن قطعات جوجه کباب باید ابتدا سیخ چوبی را مرطوب کنید. می‌توانید در بین قطعه‌های جوجه کباب، تکه هایی از سبزیجات مانند فلفل و یا قارچ نیز قرار دهید. روش پرطرفدار دیگری که برای به سیخ کشیدن جوجه کباب وجود دارد، مدل حلزونی است. برای تهیه این نوع از جوجه کباب باید در هنگام برش زدن سینه مرغ آن را از سمت طول به قطعات بلند اما نسبتا نازک تقسیم کنید. سپس در هنگام به سیخ کشیدن تنها کافی است این قطعات را به حالت دایره ای بپیچید.

برای پخت جوجه با سیخ چوبی می‌توانید از ماهیتابه‌های رژیمی استفاده کنید. در این روش از ریختن روغن بر روی ماهیتابه خودداری نمایید و سعی کنید مقداری روغن بر روی جوجه‌ها اسپری کنید. در صورتی که قصد پخت جوجه کباب بر روی آتش مستقیم را دارید، از سیخ چوبی استفاده نکنید یا اینکه آن‌ها را به طور کامل خیس نمایید. زیرا این سیخ‌ها قابلیت اشتعال دارند و ممکن است آتش بگیرند. بنابراین قبل از استفاده به مدت 30 دقیقه آن ها را در ظرف آب گرم قرار دهید. سیخ‌های چوبی مرطوب داغ می‌شوند اما آتش نمی گیرند.

پخت جوجه در ماهیتابه

پخت جوجه کباب رستورانی

رمز و راز خوش طعم بودن جوجه کباب‌های رستورانی چیست؟ پخت جوجه کباب رستورانی دارای ترفندهای خاصی است. این نوع جوجه کباب‌ها علاوه بر داشتن طعم دلچسب و خوشمزه، دارای ظاهری یکدست نیز می باشند. علاوه بر مرینیت کردن، نحوه پخت این جوجه کباب‌ها نیز دارای اهمیت است. برخی از رستوران‌ها کباب‌های خود را بر روی منقل‌های بزرگ زغالی می‌پزند. اما امروزه اکثر آن‌ها منقل های گازی را ترجیح می‌دهند. برای پخت یک جوجه کباب خوش طعم رستورانی می‌توانید با توجه به نکات گفته شده در رابطه با مزه دار کردن مرغ، مرینیت جوجه‌ها را انجام دهید. سپس آن‌ها را بر روی منقل های گازی بپزید و از طعم دلپذیر این غذا لذت ببرید.

پخت جوجه با سیخ چوبی

بهترین روش پخت جوجه کدام است؟

بهترین روش پخت جوجه کباب کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. اگر بوی دود و مدل زغالی جوجه کباب را می‌پسندید، استفاده از یک منقل زغالی بهترین راه طبخ این غذا برای شما است. اما اگر به هر دلیلی به دنبال روشی آسان‌تر برای آماده سازی جوجه کباب هستید، می‌توانید از منقل‌های گازی استفاده کنید. در این روش نیازی به روشن کردن زغال ندارید و می‌توانید میزان حرارت را به آسانی تنظیم کنید. همچنین با توجه به راه‌های بیان شده در قسمت‌های بالا می‌توانید از توستر، ماکروفر و فر استفاده کنید.

پخت جوجه چینی

برخلاف جوجه کباب که جزو غذاهای سنتی به حساب می آید، جوجه چینی در دسته پیش غذاهای فست فودی قرار می گیرد. این غذا در میان ایرانیان بسیار پر طرفدار است. برای پخت جوجه چینی دستورالعمل های گوناگونی وجود دارد. برای تهیه این غذا باید گوشت مرغ در ابعاد باریک و بلند برش داده شده و مزه دار شود. برای طعم دار کردن مرغ می‌توانید از آبلیمو، فلفل و نمک استفاده کنید. سپس این قطعات در خمیر مخصوصی که بنیه نام دارد غلتانده شده و در روغن داغ سرخ می شوند.

برای تهیه خمیر بنیه باید تخم مرغ، ادویه، بکینگ پودر، ماءالشعیر و آرد را در یک ظرف مخلوط کنید تا خمیری یکدست با غلظت ماست به دست آید. دقت کنید که برای سرخ کردن جوجه چینی باید روغن کاملا داغ شده باشد. جوجه ها به مدت چند دقیقه در این روغن سرخ شده و حالت پفکی پیدا می‌کنند. شما می‌توانید این غذای خوش طعم را در کنار انواع و اقسام سس‌ها نوش جان کنید. معمولاً این غذا با سس کچاپ و یا سس تار تار سرو می شود.

 

سوالات متداول در پخت جوجه

جوجه ها را برای چه مدتی در مواد بخوابانیم؟

بهتر است برای پخت جوجه کباب عجله نکنید و حداقل 3 ساعت برای مزه دار شدن قطعه های مرغ در نظر بگیرید. اگر خیلی عجله دارید می‌توانید از جوجه کباب‌هایی که در مواد خوابانده شده اند و به صورت آماده به فروش می‌رسند استفاده نمایید.

چه کنیم تا جوجه کباب ها نرم و آبدار شوند؟

یکی از مهمترین نکاتی که لازم است برای آبدار و نرم شدن جوجه کباب‌ها در نظر بگیرید، تازه و غیر منجمد بودن گوشت استفاده شده در تهیه آن‌ها است.

چرا برای مزه دار کردن جوجه کباب استفاده از پیاز خلالی بهتر از پیاز رنده شده است؟

توصیه ما این است که برای مزه دار کردن مرغ از پیاز خلالی به جای پیاز رنده شده استفاده کنید. زیرا در هنگام پخت جوجه‌ها بر روی حرارت، تکه‌های رنده شده پیاز که بر روی قطعه‌های جوجه کباب باقی مانده اند خیلی سریع می‌سوزند و در طعم و عطر غذا تاثیر منفی خواهند گذاشت.

چه ادویه هایی برای مزه دار کردن مرغ به کار ببریم تا بوی ناپسند آن را از بین ببرد؟

ترفندهای زیادی برای از بین بردن بوی زهم مرغ وجود دارد. اما دو ماده اصلی که می‌توان بدین منظور از آن‌ها استفاده کرد، پیاز و زعفران هستند. البته استفاده از انواع ادویه از جمله پودر پیاز و پودر سیر نیز می‌توانند کمک کننده باشند.

بهترین ترتیب برای اضافه کردن مواد طعم دهنده به جوجه کباب چیست؟

بهتر است ابتدا زعفران را به قطعات خرد شده مرغ اضافه نموده و اجازه دهید کمی به خورد آن برود. سپس نوبت به افزودن روغن می‌رسد. در مرحله بعدی باید ادویه‌ها، آبلیمو و سس مخصوص و سپس پیاز و فلفل دلمه ای را اضافه کنید. پس از آن جوجه‌ها را به خوبی با مواد مخلوط نمایید و آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا به خوبی طعم دار شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت