بی بی عطار
طرز پخت جوجه کباب در فر
  • آشپزخانه ایرانی

طرز پخت جوجه کباب در فر

استفاده از فر برای پخت جوجه کباب یک انتخاب بی‌نظیر می‌باشد. با قاطعیت می‌توان بیان کرد از این روش به جای پخت پر دردسر منقل و ذغال می‌توان استفاده نمود. در کل این روش برای ورزشکاران و افرادی که به دنبال غذای سالم هستند یک انتخاب بی نظیر است. چرا که برای پخت جوجه کباب در فر می‌توان از هیچ روغنی استفاده نکرد و یک غذای کاملاً رژیمی طبخ نمود.
 در این روش نیز می‌توانید همانند روشی که در آن جوجه‌ها را بر روی ذغال طبخ می‌کنید مزه دار کنید. البته می‌توان گفت طعم دار کردن جوجه همیشه یک مسئله سلیقه‌ای بوده است و افراد با توجه به ذائقه خود و اعضای خانواده‌شان اقدام به مزه دار کردن جوجه می‌کنند. معمولاً زمانی که حرف از جوجه کباب به میان می‌آید، شاید به یاد جوجه‌های رستورانی بیفتید. نکته مهم در مزه دار کردن جوجه کباب ادویه و چاشنی‌های مورد استفاده در این غذاست. شما می‌توانید با خرید ادویه متناسب با این غذا، طعم یک غذای عالی را بر سر سفره خود بیاورید. در ادامه این مقاله یک راه کلی برای طبخ جوجه کباب در فر را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


 
جوجه کباب در فر


روش پخت جوجه کباب در فر

در ابتدا لازم است تا با مواد مورد نیاز برای پخت جوجه کباب در فر آشنا شوید. این مواد به شرح ذیل می‌باشند:
توجه داشته باشید موادی که در زیر نام برده می‌شود تنها برای 4 نفر مناسب می‌باشد. در صورت تمایل به افزایش تعداد نفرات می‌توانید این مواد را کم یا زیاد کنید.
مرغ  :  یک عدد
آب لیمو ترش تازه :  نصف لیوان
زعفران دم کرده :   نصف فنجان
پیاز :   2 عدد متوسط
هویج  :  2 عدد
فلفل دلمه ای :  یک عدد
سیب زمینی :   2 عدد
روغن مایع  :  3 قاشق غذاخوری
ادویه جوجه کباب : یک قاشق غذاخوری
نمک: به میزان لازم

مراحل پخت
در مرحله اول لازم است تا مرغ را در اندازه‌های جوجه کباب برش بزنید. بعد از تکه تکه کردن مرغ در ابعاد دلخواه، لازم است تا تکه‌های مرغ را بشویید و اجازه دهید آب مرغ به صورت کامل تخلیه شود. بعد از این که آب مرغ به صورت کامل خارج شد لازم است تا به مرغ روغن اضافه نمایید. بعد از اضافه کردن روغن، تکه‌های مرغ را به صورت کامل با روغن مخلوط نمایید. به گونه‌ای که تمام تکه‌های مرغ به روغن آغشته شود. توجه داشته باشید اگر به دنبال عطر و طعم جوجه‌های رستورانی هستید بهتر است تا اجازه دهید مرغ به صورت کامل با روغن کاور شود. این کار باعث می‌شود کیفیت مرغ به خوبی حفظ شود.

در مرحله بعدی و بعد از این که مرغ‌ها به صورت کامل با روغن کاور شد لازم است تا پیازها را به صورت خلالی خرد نمایید و به مرغ اضافه کنید. 
در مرحله بعدی لازم است تا آب لیمو ترش را به مرغ اضافه کنید. توجه داشته باشید بهتر است تا از آب لیمو ترش تازه استفاده نمایید. آب لیمو ترش به صورت صنعتی باعث تلخ شدن مزه جوجه می‌شود. توجه داشته باشید حتما هسته‌های لیمو ترش را به صورت کامل بگیرید و بعد به مواد اضافه کنید، چرا که وجود هسته در آب لیمو ترش نیز باعث تلخ شدن مرغ می‌شود.

زعفران طعم دهنده فوق العاده
در مرحله بعدی لازم است تا زعفران دم کرده را به مرغ اضافه کنید. اگر به دنبال رنگ و عطر بهتر در زعفران هستید می‌توانید زعفران را به وسیله یخ و یا مقداری آب جوش دم نمایید. این کار باعث عطر و طعم بهتر زعفران می‌شود. اجازه دهید تا زعفران دم کرده 5 الی 10 دقیقه درون ظرف قرار بگیرد تا رنگ زعفران به خوبی باز شود. 


 
جوجه کباب در فر

حالا نوبت اضافه کردن ادویه به جوجه کباب است، زعفران را به همراه نمک و ادویه جوجه کباب به مرغ اضافه کنید. بهتر است تا مواد را به وسیله دست هم بزنید تا تمامی مواد به خوبی با یک دیگر مخلوط شوند. 
در این مرحله بهتر است تا بر روی ظرفی که مرغ و مواد وجود دارد سلفون بکشید و اجازه دهید این مواد 2 الی 3 ساعت درون یخچال باقی بماند. اگر زمان کافی دارید می‌توانید زمان بیشتری را برای استراحت این مواد در نظر بگیرید. 
حتماً این مواد را در تایم استراحت درون یخچال قرار دهید.

دمای فر برای پخت جوجه کباب
بعد از این که مواد به خوبی طعم دار شد لازم است تا فر را از قبل گرم نمایید. فر را بر روی دمای 180 درجه سانتیگراد بگذارید و اجازه دهید گرم شود. 
در ادامه و برای این که مرغ به سینی فر نچسبد لازم است تا سینی فر را به وسیله روغن چرب نمایید. بعد از این کار لازم است تا مرغ را از داخل ظرفی که مخلوط مرغ و پیاز وجود دارد، خارج نمایید و بر روی سینی فر بچینید. 
در ادامه لازم است تا سیب زمینی، هویج و فلفل دلمه ای را در اندازه‌های بزرگ قطعه قطعه نمایید و به سینی فر اضافه کنید.
می‌توانید سیب زمینی، هویج و فلفل دلمه ای درون ظرفی بریزید و روغن زیتون را به ظرف اضافه نمایید. این مواد را به همراه روغن زیتون به خوبی هم بزنید تا به خوبی با یک دیگر مخلوط شوند. 
توجه داشته باشید برای طعم دهی بهتر به مواد می‌توانید از رزماری و یا ادویه‌های دیگر نیز استفاده نمایید. ولی استفاده از ادویه جوجه کباب، کار را برای شما آسان می‌کند، چون ادویه جوجه کباب یکی از ادویه‌های ترکیبی است که پکیج کاملی از ادویه‌های لازم برای تهیه یک جوجه کباب خوشمزه است. شما می‌توانید برای خرید ادویه جوجه کباب به فروشگاه اینترنتی بی بی عطار مراجعه کنید و یک خرید آسان را تجربه کنید.
در صورت تمایل می‌توانید تکه‌های مرغ را درون سیخ چوبی بکشید و بعد درون فر قرار دهید. در ادامه روی سینی فر را به وسیله فویل بپوشانید و درون فری که از قبل گرم کرده‌اید قرار دهید. توجه داشته باشید بهتر است بر روی این فویل چند سوراخ ایجاد نمایید. این کار باعث می‌شود مواد به خوبی پخته شوند. برای پخت این مواد یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز است. البته توجه داشته باشید بهتر است بعد از یک ساعت به این مواد سر بزنید و در صورتی که پخته باشند سینی را از درون فر خارج نمایید. 
اگر به دنبال طلایی شدن جوجه‌ها و سیب زمینی‌ها هستید می‌توانید گریل فر را روشن کنید و اجازه دهید این مواد به مدت 10 دقیقه با گریل فر پخته شوند.

 
 
جوجه کباب

لازم به ذکر است معمولاً این مدل از پخت جوجه باعث سفت شدن جوجه می‌شود. اگر می‌خواهید جوجه نرم تر و لذیذ تر باشد می‌توانید کره آب شده را قبل از پخت به این مواد اضافه نمایید و بعد مواد را درون فر قرار دهید. این کار باعث می‌شود جوجه لذیذتر و خوشمزه تر شود. 


پخت سبزیجات
در دستور پختی که بالاتر ذکر کردیم از سبزیجاتی نظیر سیب زمینی، هویج و فلفل دلمه‌ای استفاده کردیم اگر به دنبال آب دار تر کردن جوجه‌ها هستید می‌توانید در کنار این ترکیب از گوجه‌فرنگی نیز استفاده نمایید. برای انتخاب این سبزیجات کاملاً آزاد هستید و می‌توانید از هر سبزیجاتی که به آن علاقه دارید استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید بهتر است از سبزیجاتی استفاده کنید که دارای مقدار کمی آب باشند. مثل قارچ، گوجه فرنگی، هویج و یا غیره. انجام این کار باعث می‌شود سبزیجات در دمای فر نسوزند و بعد از پخت، قابل استفاده باشند. 
توجه داشته باشید همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم برای پخت جوجه کباب در فر می‌توانید از هر نوع ادویه ای که به طعم آن علاقمند هستید، استفاده نمایید. همچنین بعضی از افراد برای ترد شدن جوجه‌ها، به مواد جوجه، ماست و یا سس مایونز اضافه می‌کنند. این کار باعث می‌شود طعم جوجه کباب لذیذتر شود. 
 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت