بی بی عطار
طرز تهیه خورش کرفس مجلسی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه خورش کرفس مجلسی

خورشت کرفس یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. این خورشت از لحاظ ظاهری تا حدودی شبیه قورمه سبزی است، اما به خاطر استفاده از کرفس که سبزی بسیار معطری است طعم و عطر متفاوتی نسبت به قورمه سبزی دارد. خورشت کرفس با لوبیا یکی از خورشت‌های بسیار خوشمزه و راحت می‌باشد که شما می‌توانید از لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز استفاده کنید. این خورشت کرفس خوشمزه را می‌توانید برای مهمانی و مجالس خود تهیه کنید و می‌توانید با توجه به ذائقه تان این خورشت خوشمزه را با گوشت یا مرغ تهیه کنید. این خورشت به واسطه داشتن لوبیا لعاب بسیار خوبی دارد. امروز در بی بی عطار طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا را به شما آموزش خواهیم داد، همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش کرفس با لوبیا

کرفس: یک عدد متوسط
سبزی : ۳۰۰ گرم جعفری، ۲۰۰ گرم نعنا
گوشت یا مرغ : ۲۵۰ گرم
لوبیا چیتی یا قرمز : ۱/۲ پیمانه
رب : یک قاشق غذاخوری
لیمو عمانی : ۲ عدد
پیاز : یک عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه : به میزان لازم

زعفران آبکرده : به میزان لازم

 

طرز تهیه خورش کرفس با لوبیا و گوشت و مرغ

مرحله اول: آماده سازی سبزی

ترکیب سبزی این خورشت را به این صورت تهیه کنید (نعنا، جعفری، سبزی کرفس) را به میزان مساوی از هر کدام مخلوط کرده و مثل سبزی قورمه ریز خرد می کنیم (میزان نعنا را نسبت به باقی سبزی‌ها مقداری کمتر می‌گذاریم). ابتدا شاخه کرفس را خرد کنید و بشورید. برگ کرفس را نیز بشورید و ساطوری ریز خرد کنید و همچنین نعنا و جعفری را نیز ساطوری ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن سبزی‌ها را تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهد و در انتها کرفس را نیز اضافه کنید و به همراه سبزی کمی تفت دهید.


 

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت
این خورشت را با گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون هم می‌توانید درست کنید. در هر صورت گوشت مورد نظر را به صورت خورشتی خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی خرد کنید. سپس پیاز خرد شده را در مقدار مناسبی روغن کمی تفت دهید و گوشت خورشتی را به آن اضافه کنید و تا عوض شدن رنگ گوشت آن را تفت دهید. زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. در آخر پودر فلفل سیاه را به گوشت اضافه کنید و خوب تفت دهید.

 

مرحله سوم: اضافه کردن سبزی و لوبیا
 سپس لوبیا را که از شب از قبل خیس خورده و چندین بار آب آن عوض شده را به همراه سبزی و کرفس نیمه پز شده اضافه کنید و هم بزنید و روی مواد آب جوش بریزید و در ظرف را بگذارید تا گوشت و سبزیجات پخته شود.

 

مرحله چهارم: اضافه کردن چاشنی خورش
بعد از گذشت یک ساعت باید لیموعمانی را سوراخ کنید و داخل آب ولرم قرار دهید تا تلخی آن خارج شود. در فصل غوره می‌توانید دانه‌های غوره را جایگزین آبغوره کنید و یا از آبغوره برای ترشی خورش استفاده کنید.

مرحله پنجم: اضافه کردن رب و جا افتادن خورش

در آخر دو قاشق رب گوجه فرنگی را داخل روغن سرخ کرده و به خورشت اضافه می‌کنیم کمی تفت داده و اجازه دهید خورش کاملاً جا بیفتد و به روغن بیفتد. نمک خورشت را اندازه کرده، زعفران آبکرده را به ان اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید. خورشت شما آماده سرو است. این خورشت خوش آب و رنگ را در کنار چلوی ایرانی سرو می کنیم. نوش جان


نکات کلیدی در تهیه خورشت کرفس با لوبیا مجلسی و خوشمزه

  • حتماً لوبیا را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید.
  • می‌توانید به جای لیمو عمانی، از رب لیمو استفاده کنید.
  • افزودن رب باعث خوشرنگ‌تر شدن می‌شود.
  • راز خوشمزگی خورشت کرفس این است که در اصطلاح کاملاً جا بیفتد و به غلظت مناسب برسد و اینکه چاشنی و سبزی آن به درستی ترکیب شده باشند.
  • نکته قابل توجه در قوام خورش‌ها تفت دادن گوشت، پیاز و اضافه کردن آب جوش به خورشت است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت