بی بی عطار
طرز تهیه کوفته کرمانشاهی با-دستور اصلی
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه کوفته کرمانشاهی با-دستور اصلی

وقتی حرف از کوفته به میان می‌آید ذهن‌ها بی شک به سمت کوفته تبریزی می‌رود؛ اما چه کسی گفته که مقصود از کوفته فقط کوفته تبریزی است؟ کوفته ریزه، کوفته برنجی و حتی کوفته کرمانشاهی هرکدام به اندازه کوفته تبریزی خوشمزه هستند و دستور خاص خودشان را هم دارند. در این مقاله از بی بی عطار به سراغ طرز تهیه کوفته کرمانشاهی رفته‌ایم. اگر از امتحان کردن دستورهای جدید غذایی لذت می‌برید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

اما اجازه دهید پیش از اینکه به سراغ طرز تهیه این کوفته برویم قدری درباره تاریخچه آن صحبت کنیم. کوفته کرمانشاهی یکی از غذاهای محلی و اصیل این منطقه است که از روزگار قدیم به عنوان یک غذای اعیانی برای مهمان تدارک دیده می‌شد. اهالی استان کرمانشاه این غذای سنتی را با یک دستور مشترک به عنوان یک وعده ثابت غذایی در طول هفته آماده می‌کنند. طرز تهیه کوفته کرمانشاهی اصلاً سخت نیست، طعم خوبی دارد و با ذائقه غذایی ما ایرانی‌ها جور درمی‌آید.

نکته‌ای که درباره این کوفته باید به آن توجه کرد دقت و حوصله در تهیه سس آن است. سس کوفته تأثیر بسیار زیادی در ایجاد طعم اصلی غذا دارد. اگر می‌خواهید یک کوفته بی‌عیب و نقص بپزید نکات بی بی عطار در تهیه سس این کوفته را از قلم نیندازید. در ادامه این مقاله دستور تهیه این کوفته در بی بی عطار را به همان شیوه اصیل و طعم ملس به شما آموزش داده‌ایم، با ما همراه باشید.

مواد لازم در طرز تهیه کوفته کرمانشاهی

نخود : ۳۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده :  ۵۰۰ گرم

پیاز درشت :  یک عدد

گردو: 1/2 پیمانه

کشمش : 1/4 پیمانه

نعنا خشک : یک قاشق غذاخوری

زردچوبه: یک  و نیم قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه : به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس مخصوص کوفته

پیازداغ : 3 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

رب انار: ۳ ق غذاخوری

برنج: 1/2 پیمانه

برگه زردآلو: ۱۰ عدد

نمک و شکر : به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوفته کرمانشاهی با رب انار


برای پخت کوفته کرمانشاهی اصل ابتدا نخود را از روز قبل شسته و با آب ولرم خیس کنید. در طول این مدت بهتر است سه یا چهار بار آب نخود را دور ریخته و عوض کنید تا به اصطلاح نفخ نخود گرفته شود.

روز بعد در اولین مرحله از طرز تهیه کوفته کرمانشاهی نخودها را داخل زودپز بریزید و حدود ۴۰ دقیقه تا یک ساعت روی حرارت بپزید. نخودها باید کاملاً پخته و نرم شوند. پس اگر بعد از یک ساعت احساس کردید نخودها هنوز خام هستند مدت زمان بیشتری برای پخت در نظر بگیرید.

در مرحله سوم برای آماده کردن مایه کوفته کرمانشاهی باید نخودها را با استفاده از چرخ گوشت یا غذا ساز له کنید. اگر از چرخ گوشت استفاده می‌کنید بهتر است نخودها را دو بار از آن رد کنید تا کاملاً له شوند.

در مرحله بعد از طرز تهیه کوفته کرمانشاهی نوبت به رنده کردن پیاز می‌رسد. پیاز را بشویید، پوست بگیرید و با ریزترین قسمت رنده، رنده کنید. حالا پیاز رنده شده و آب گرفته را به همراه گوشت چرخ کرده، نخود له شده، ادویه‌ها، نعنا خشک و کمی ترخون مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید. مایه کوفته باید حدود ده دقیقه تا یک ربع ورز داده شود.

برای فرم دادن به کوفته از مایه آماده شده به اندازه یک نارنگی بردارید، آن را کف دستتان پهن کنید و وسط آن گردو و کشمش قرار دهید. کوفته را گرد کنید و با دست فرم دهید به شکلی که محتویات داخل کوفته پیدا نباشد. حالا کوفته‌های فرم داده‌شده را داخل یخچال قرار دهید تا منسجم شوند.

یک تابه با اندازه مناسب برای تمامی کوفته‌ها انتخاب کنید، داخل آن روغن بریزید. روغن باید به اندازه‌ای باشد که دورتادور کوفته‌ها در روغن سرخ شود. اگر این کار را نکنید کوفته‌ها در زمان پخت داخل سس وا می‌روند.

تا زمانی که کوفته‌ها سرخ می‌شوند، سس آن را آماده کنید. برای تهیه سس این کوفته پیاز داغ از پیش آماده شده را داخل تابه بریزید، کمی تفت دهید، سپس رب گوجه را به پیاز داغ اضافه کنید بعد از کمی تفت دادن، رب انار را هم اضافه کنید.

وقتی رب انار و رب گوجه به ‌صورت یکدست مخلوط شدند، برنج، نمک و برگه زردآلو را اضافه کنید. یک لیوان آب بریزید و اجازه دهید سس به مدت ۴۰ دقیقه بجوشد و غلیظ شود.

وقتی سس غلیظ شد کوفته‌های سرخ شده را داخل سس قرار دهید. در ۱۵ دقیقه اول در قابلمه را نبندید وگرنه کوفته‌ها شفته می‌شوند. بعد از یک ربع درب قابلمه را ببندید، نیم ساعت دیگر زمان در نظر بگیرید و بعد به همراه نان و سبزی خوردن میل کنید.

فوت و فن‌های تهیه کوفته کرمانشاهی

  • حواستان باشد که مایه کوفته را خوب ورز دهید تا کاملاً منسجم شود. این راز موفقیت شما در وا نرفتن کوفته است.

  • اگر می‌خواهید سس کوفته ملس باشد اما رب انار شما خیلی ترش است، پیشنهاد می‌کنیم کمی شکر به سس اضافه کنید.

  • می‌توانید به جای کشمش از ترکیب قیسی و گردو در لایه میانی کوفته استفاده کنید.

  • می‌توانید رب گوجه فرنگی را از دستور طرز تهیه کوفته کرمانشاهی حذف کرده و رب انار را به تنهایی استفاده کنید. شما در پخت این کوفته چه تجربه‌ای دارید؟

 

منبع : https://digifood.ir

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت