بی بی عطار
طرز تهیه ماکارونی با طعمی فوق العاده در روش‌های مختلف
  • ادویه های ترکیبی
  • آشپزخانه ایرانی
  • طرز تهیه ماکارونی

طرز تهیه ماکارونی با طعمی فوق العاده در روش‌های مختلف

طرز تهیه ماکارونی با طعمی فوق العاده در روش‌های مختلف

کمتر کسی پیدا می‌شود که طعم بی‌نظیر ماکارونی را امتحان نکرده باشد. ماکارونی گونه‌ای از پاستا است که به کشور ایتالیا تعلق دارد اما در ایران بسیار پرطرفدار است. نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا این غذا بسیار محبوب بوده و یکی از پرمصرف‌ترین غذاهاست. درباره طرز تهیه ماکارونی ساده و خوش طعم چه می‌دانید؟ شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این غذا به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. ناگفته پیداست شما میتوانید با خرید ادویه پاستا یا خرید ادویه ماکارونی رنگ و بویی خاص به غذای خود بدهید. می‌تواند شما را در پختی بی نظیر همراهی کند، در واقع ماکارونی با گوشت، مرغ، پنیر پیتزا و حتی سویا نیز قابل تهیه می‌باشد. آیا شما هم قصد تهیه یک ماکارونی خوش رنگ و خوشمزه را دارید؟ اگر چنین است باید بدانید که امروزه بسیاری از افراد از ترفندهای پخت ماکارونی بی‌اطلاع هستند. تهیه ماکارونی ترفندهای خاصی دارد که با اطلاع از آن‌ها می‌توانید خوش طعم‌ترین ماکارونی را تهیه کنید. ما در ادامه این مطلب طرز تهیه ماکارونی به روش‌های مختلف را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. پس اگر قصد تهیه ماکارونی خوشمزه و مجلسی را دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه ماکارونی خوش طعم

ترفندهای تهیه ماکارونی خوش طعم و خوش رنگ

پیش از آشنایی با طرز تهیه ماکارونی به روش‌های مختلف، بایستی با چند ترفند ساده آشنا شوید. شاید باورتان نشود اما هنوز هم کسانی هستند که طرز تهیه ماکارونی را به خوبی بلد نیستند. در واقع با رعایت چند ترفند ساده می‌توانید ماکارونی بی‌نظیری را تهیه کنید. این ترفندها عبارتند از:

1. خوب است بدانید که در درست کردن ماکارونی، اگر نشاسته ماکارونی به خوبی خارج شود، ماکارونی خوش طعم‌تر شده و سس ماکارونی به خوبی به خورد آن می‌رود. برای خارج کردن نشاسته ماکارونی بایستی آن را توسط آب سرد آبکش کرده و شست و شو دهید. علاوه بر این بایستی از به هم چسبیدن ماکارونی جلوگیری کنید و در صورت چسبیدن، آن را با دست باز کنید.

2. در هنگام درست کردن ماکارونی حتما به آب آن کمی روغن، زردچوبه و نمک اضافه کنید. لازم به ذکر است که این مواد را حتماً در هنگام جوشیدن آب به آن اضافه کنید.

3. اضافه کردن مقداری آبلیمو به آب ماکارونی کاملا اختیاری است. از مزایای اضافه کردن آبلیمو این است که ماکارونی را خوش طعم می‌کند و مزه بهتری به آن می‌دهد.

4. برای جوشاندن ماکارونی، بهتر است به سراغ قابلمه‌های بزرگ بروید. در قابلمه‌های کوچک اغلب نشاسته ماکارونی به خوبی خارج نشده و همچنین ماکارونی‌ها به یکدیگر می‌چسبد. اما در قابلمه‌های بزرگتر فضای کافی برای ماکارونی و خارج شدن نشاسته وجود دارد.

5. برای درست کردن ماکارونی خوش رنگ‌تر می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به مایه آن اضافه کنید.

6. هم زدن بیش از حد ماکارونی ممنوع! هم زدن ماکارونی نه تنها سبب له شدن آن، بلکه سبب چسبیدن ماکارونی به یکدیگر می‌شود.

7. خوب است بدانید که در طرز تهیه ماکارونی، تهیه مایه آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع بخش زیادی از طعم و رنگ ماکارونی به مایه آن بستگی دارد. برای درست کردن مایه ماکارونی می‌توانید از ادویه‌های متعدد و مخصوص استفاده کنید. علاوه بر این میزان رب و روغن ماکارونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بایستی به آن توجه کرد.

8. برای درست کردن ماکارونی با ته دیگی خوش رنگ و خوش طعم بهتر است کف ظرف را با روغن کنجد یا روغن زیتون به خوبی چرب کنید و روی سیب زمینی‌ها کمی نمک بریزید.

طرز تهیه ماکارونی با سویا

درست کردن ماکارونی با سویا بهترین گزینه برای کسانی است که به طعم گوشت چرخ کرده علاقه‌ای ندارند. این افراد می‌توانند از سویا استفاده کنند و از خواص بی‌شمار آن نیز بهره‌مند شوند. علاوه بر این می‌توان از ترکیب گوشت و سویا نیز استفاده کرد.

 الف) مواد لازم

ماکارونی 250 گرم

سویا 1 پیمانه

پیاز 1 عدد

سیب زمینی 2 عدد

قارچ 250 گرم

رب 2 قاشق غذا خوری

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن، پودر سیر، ادویه کاری به مقدار لازم

تهیه ماکارونی با سویا

طرز تهیه ماکارونی با سویا برای 4 نفر

1. پیش از شروع کار بایستی سویا را داخل آب ولرم خیس کنید و پس از گذشت 30 دقیقه، آن را با آب سرد آبکشی کنید. این کار سبب از بین رفتن نفخ سویا می‌شود. همچنین شما می‌توانید سویا را در شیر نیز خیس کنید. خیس کردن سویا در شیر سبب از بین رفتن طعم نامطلوب سویا و بهتر شدن مزه آن می‌شود.

2. در این مرحله از طرز تهیه ماکارونی، سیب زمینی را نگینی خورد کرده، سرخ کرده و کنار بگذارید. سپس پیاز را تفت داده و پس از سرخ شدن آن، سویا را اضافه کنید. سویا را کمی تفت داده و سپس ادویه‌ها را به این ترکیب بیفزایید.

3. قارچ‌ها را نگینی خورد کرده و به ترکیب اضافه کنید. لازم است بدانید که افزودن قارچ کاملا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توان آن را حذف کرد. پس از اضافه کردن قارچ حتما حرارت را بالا ببرید تا آب قارچ کمی خشک شود. در ادامه سیب زمینی سرخ شده و رب را اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن رب، مخلوط را از روی حرارت بردارید.

4. قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید. بهتر است از قابلمه‌هایی با سایز بزرگتر استفاده کنید تا رشته‌های ماکارونی به یکدیگر نچسبند. پس از جوشیدن آب به آن کمی زردچوبه، نمک و روغن اضافه کرده و سپس ماکارونی را به آن اضافه کنید. در ضمن انتخاب سایز و نوع ماکارونی کاملا سلیقه‌ای است. پس از نرم شدن ماکارونی آن را آبکش کرده و با آب سرد شست و شو دهید.

5. کف قابلمه را چرب کرده و ته دیگ را کف ظرف قرار دهید. در ادامه ماکارونی و مایه آن را به صورت لایه لایه در داخل ظرف ریخته و به مدت 45 دقیقه دم بگذارید. پس از دم کشیدن، ماکارونی خوشمزه شما آماده است.

 تهیه ماکارونی مجلسی با مرغ

خوب است بدانید که طرز تهیه ماکارونی با مرغ بسیار ساده و در عین حال پرطرفدار است. ماکارونی با مرغ طعم بی‌نظیری داشته و بسیار مجلسی است. اگر قصد آشنایی با طرز تهیه ماکارونی مجلسی با مرغ را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با مرغ

سینه مرغ : 250 گرم

ماکارونی : 300 گرم

پیاز : یک عدد

فلفل دلمه‌ای : یک عدد

سیر : 2 حبه

رب گوجه : 2 قاشق غذا خوری

نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه‌های مورد نظر به میزان لازم

ماکارونی مجلسی

طرز تهیه ماکارونی مجلسی با مرغ

1. برای درست کردن ماکارونی با مرغ، در ابتدا باید مایه ماکارونی را آماده کنید. برای انجام این کار ابتدا سینه مرغ را به صورت نگینی خورد کرده و با مقداری روغن تفت می‌دهیم. سپس درب ظرف را گذاشته، حرارت را کم می‌کنیم تا مرغ به خوبی پخته شود.

2. در ظرفی دیگر پیازها را خلالی کرده و تفت می‌دهیم. پس از سرخ شدن پیازها، فلفل دلمه خورد شده، سینه مرغ و سیر رنده شده را اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. در ادامه ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی را افزوده و مخلوط می‌کنیم. سپس مایه ماکارونی را از روی حرارت برمی‌داریم.

3. در این مرحله بایستی به آب در حال جوش کمی نمک، زردچوبه و روغن اضافه کرده و ماکارونی را در داخل آن بریزیم. در طرز تهیه ماکارونی با سویا این مرحله با جزئیات توضیح داده شده است. پس از نرم شدن ماکارونی آن را آبکش کرده و شست و شو می‌دهیم. در ادامه ماکارونی و مایه را به صورت لایه لایه داخل قابلمه ریخته و دم می‌گذاریم. ماکارونی مجلسی با مرغ آماده است. نوش جان.

طرز تهیه ماکارونی با گوشت

درست کردن ماکارونی با گوشت یکی از بهترین روش‌های طبخ ماکارونی برای افراد علاقه مند به گوشت است. طرز تهیه ماکارونی با این روش بسیار ساده بوده و طرفداران خاص خود را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این ماکارونی خوش طعم آشنا شوید.

مواد لازم ماکارونی با گوشت

ماکارونی : 300 گرم

گوشت چرخ کرده :  200 گرم

رب گوجه فرنگی : 3 قاشق غذا خوری

پیاز : یک عدد

سیب زمینی : یک عدد

فلفل دلمه‌ای : یک عدد (اختیاری)
 

طرز تهیه ماکارونی خوشمزه با گوشت

1. در مرحله اول از درست کردن ماکارونی، بایستی سیب زمینی‌ را به صورت نگینی خورد کرده و سرخ کنید. سیب زمینی سرخ شده را کنار گذاشته و همین کار را برای پیاز هم انجام دهید.

2.  پس از سرخ شدن پیاز، گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه خورد شده را به آن اضافه کرده و تفت دهید. در ادامه ادویه‌های مورد نظر را اضافه کرده و خوب تفت دهید.

3. در آخر رب گوجه فرنگی را به مخلوط افزوده و تفت دهید. حال مایه ماکارونی با گوشت آماده است. آن را از روی حرارت برداشته و به سراغ ماکارونی بروید.

4. در این مرحله از طرز تهیه ماکارونی، مانند روش‌های فوق باید قابلمه را از آب پر کرده و اجازه دهید تا جوش بیاید. پس از جوشیدن آب مقداری نمک، زردچوبه و روغن مایع به آن اضافه کنید. ماکارونی رشته‌ای را به دو قسمت تقسیم کرده و داخل آب جوش بریزید. پس از نرم شدن ماکارونی، آن را آبکش کرده و با آب سرد شست و شو می‌دهیم.

5. در این مرحله به سراغ ته دیگ ماکارونی می‌رویم. همانطور که گفته شد برای ته دیگ می‌توان از نان لواش یا سیب زمینی حلقه‌ای شده استفاده کرد. برای داشتن ته دیگی ترد و طلایی بایستی ته ظرف را به خوبی چرب کرده و روی ته دیگ کمی نمک بریزید. در ادامه ماکارونی و مایه آن را لایه لایه در ظرف مورد نظر ریخته و دم می‌گذاریم. پس از گذشت 45 دقیقه این ماکارونی شیک و مجلسی آماده خواهد بود.

همانطور که گفته شد در طرز تهیه ماکارونی، افزودن فلفل دلمه به این دستور کاملا اختیاری است اما وجود آن ماکارونی را خوش طعم‌تر می‌کند. علاوه بر این شما می‌توانید موادی مثل قارچ، ذرت و یا حتی نخود فرنگی را با توجه به ذائقه خود به این ترکیب اضافه کنید. برای تزئین ماکارونی می‌توانید از سس قرمز و مقداری جعفری استفاده کنید.

ماکارونی خوش طعم و خوش رنگ

طرز تهیه ماکارونی با پنیر پیتزا

آیا شما هم به پنیر پیتزا و استفاده از آن در غذاهای مختلف علاقه دارید؟ اگر چنین است باید بدانید که ترکیب ماکارونی با پنیر پیتزا طعم بی‌نظیری دارد. لازم است بدانید که امکان افزودن پنیر به تمامی روش‌های فوق وجود دارد. در واقع شما می‌توانید ماکارونی با مرغ، ماکارونی با گوشت و یا حتی ماکارونی با سویا را به همراه پنیر پیتزا تهیه کنید.

طرز تهیه ماکارونی با پنیر پیتزا بسیار ساده است. برای شروع ابتدا مایه ماکارونی را با توجه به یکی از روش‌های فوق آماده کنید. در ادامه یک ظرف پیرکس یا نشکن را انتخاب کرده و آن را به خوبی چرب کنید. مواد را به صورت لایه لایه داخل ظرف ریخته و مابین لایه‌ها کمی پنیر پیتزا بریزید. روی لایه آخر نیز مقداری پنیر پیتزا ریخته و ظرف را به مدت 10 دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید. پس از آب شدن پنیر، ماکارونی آماده سرو است. این روش از پخت ماکارونی بسیار خوشمزه و پرطرفدار بوده و پخت آن به شدت پیشنهاد می‌شود.

ماکارونی با پنیر پیتزا

طرز تهیه ماکارونی آشیانه‌ای (روش اول)

ماکارونی آشیانه‌ای نسل جدیدی از ماکارونی است که به دلیل ظاهری زیبا و فرمی جذاب طرفداران بسیار زیادی دارد. طرز تهیه ماکارونی به این روش، به روش‌های دیگر بسیار شبیه بوده اما در مقایسه با آن‌ها بسیار محبوب است. برای درست کردن این نوع از ماکارونی روش‌های متعددی وجود دارد که انتخاب هر یک از آن‌ها به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. فرم این ماکارونی کاملا شبیه به آشیانه است و در روش اول مایه ماکارونی در داخل آن قرار می‌گیرد. در روش دیگر نیز می‌توان فرم آشیانه‌ای آن را از بین برده و آن را مانند ماکارونی رشته‌ای طبخ کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این ماکارونی پرطرفدار را بیاموزید.

1. طرز تهیه سس ماکارونی در این روش کاملاً اختیاری است. در واقع برای درست کردن مایه ماکارونی می‌توانید از سویا یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید که هر دو روش در ابتدای مطلب ذکر شده‌اند. مایه ماکارونی را به یکی از روش‌های ذکر شده درست کرده و کنار بگذارید.

2. در این مرحله از طرز تهیه ماکارونی آشیانه‌ای، در داخل ظرفی مناسب آب بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید. در ادامه نمک و کمی روغن به آب اضافه کرده و آشیانه‌ها را به آرامی داخل آب قرار دهید. پس از گذشت 5 الی 10 دقیقه که آشیانه‌ها نرم شدند، آن‌ها را با کفگیری مخصوص از آب جوش خارج کرده و داخل سبد بگذارید. توصیه می‌شود که در این مرحله حتما به آرامی و با دقت عمل کنید تا آشیانه‌ها باز نشوند. برای جلوگیری از باز شدن آشیانه‌ها، می‌توان آن را در داخل فویل آلومینیومی نازک قرار داده و سپس در آب جوش انداخت.

3. یک ظرف پیرکس را انتخاب کرده، کف آن را چرب کرده و آشیانه‌ها را در داخل آن قرار دهید. در مرکز هر آشیانه مقدار کافی از مایه را ریخته و روی آن را با پنیر پیتزا بپوشانید. این عمل را برای تمامی آشیانه‌ها انجام داده و سپس به مدت 30 دقیقه در فر با دمای 180 درجه قرار دهید. پس از آب شدن پنیر، ماکارونی شما آماده سرو خواهد بود.

ماکارونی آشیانه‌ای

ماکارونی آشیانه‌ای  (روش دوم)

در این روش از درست کردن ماکارونی آشیانه‌ای از سینه مرغ برای سس ماکارونی استفاده می‌کنیم. در این روش می‌توان فرم آشیانه‌ای ماکارونی را از بین برده و آن را مانند ماکارونی رشته‌ای طبخ کرد. در ادامه مواد لازم و روش پخت شرح داده شده است.

الف) مواد لازم

سینه مرغ 300 گرم

قارچ به مقدار دلخواه

ماکارونی آشیانه‌ای یک بسته

پیاز 2 عدد

هویچ 2 عدد

رب گوجه‌ فرنگی 2 قاشق

نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن و ادویههای دلخواه

ب) طرز تهیه

1. در ابتدا سینه مرغ را به صورت نگینی خورد کرده و در تابه بریزید. مقداری روغن به آن اضافه کرده و خوب تفت دهید. در آخر حرارت را کم کرده و درب تابه را قرار داده تا مرغ به خوبی بپزد.

2. در این مرحله از طرز تهیه ماکارونی، در تابه‌ای دیگر پیازها را خلالی کرده و تفت دهید. هویج را به صورت خلالی رنده کرده و به پیاز سرخ شده اضافه کنید. در ادامه ادویه‌های ذکر شده، رب و مرغ پخته شده را به ترکیب اضافه کرده و تفت دهید. سس ماکارونی در این مرحله کاملا آماده است.

3. در این مرحله به آب در حال جوش مقداری نمک و روغن اضافه کرده و سپس آشیانه‌ها را به آب اضافه می‌کنیم. آشیانه‌ها را هم زده تا کاملا از یکدیگر جدا شوند. پس از نرم شدن آشیانه می‌توان آن را آبکش کرده و با آب سرد شست و شو داد. در ادامه در داخل قابلمه‌ای مناسب ته دیگ مورد نظر را قرار داده و ماکارونی و سس را به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌دهیم. در ضمن اگر به طعم پنیر پیتزا علاقه دارید، می‌توانید مابین لایه‌ها از پنیر پیتزا استفاده کنید. پس از اتمام کار ماکارونی را به مدت 45 دقیقه دم بگذارید.

نتیجه گیری

برای درست کردن ماکارونی روش‌های متعددی وجود دارد که انتخاب هر یک از این روش‌ها به ذائقه و سلیقه فردی شما بستگی دارد. تمامی دستورالعمل‌های ذکر شده برای پخت ماکارونی، پرطرفدار و خوش طعم می‌باشند و امیدواریم که مورد توجه دوست داران ماکارونی قرار گرفته باشد. در پایان شما می‌توانید سوالات و نظرات ارزشمند خود درباره این مطلب را در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت