بی بی عطار
طرز تهیه ادویه ماهی به همراه نکات لازم برای پخت یک غذای دریایی عالی
  • ادویه های ترکیبی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه ادویه ماهی به همراه نکات لازم برای پخت یک غذای دریایی عالی

استفاده از غذاهای دریایی، به عنوان یکی از منابع غذایی سالم و پرخاصیت، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هر وعده غذایی محسوب می‌شود. انواع ماهی  و میگو که با روش‌های سرخ کردن کبابی و یا گریل کردن تهیه می‌شوند و منبع پروتئین خوبی برای کودکان و البته بزرگسالان است.

دو دلیل عمده برای کم مصرف شدن این وعده غذایی عالی و مفید از طرفی وجود بوی زهم ماهی و از طرف دیگر طبع سرد ماهی است که هر دو این موارد با اضافه شدن ادویه ماهی رفع می‌شود و علاوه بر عطر خوشی که به ماهی می‌دهد باعث تعادل در طبع ماهی شده و طبع سرد آن را از بین می‌برد.

برای تهیه غذاهای دریایی روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توان ماهی یا میگو را سرخ یا کبابی نمود و یا به شکل خوراک تهیه کرد. برای سرخ کردن و کباب کردن ماهی می‌توان آن را با لایه‌ای از ادویه مخصوص ماهی آن را طعم دار کنید و بعد از کمی استراحت دادن برای مزه دار شدن، آن را کباب یا سرخ کنید.

البته با توجه به اینکه بیشترین سبک طبخ ماهی، روش سرخ کردن است، ادویه ترکیبی ماهی می‌تواند پیشنهاد خوبی برای مزه دار کردن ماهی باشد که علاوه بر طعم و عطر خوشی ، طبع گرم و خواص خوبی که دارد، مزه ماهی رو بسیار دلنشین‌تر می‌کند.

در این پست سعی داریم شما را ادویه ماهی، ترکیبات آن و نحوه استفاده از ادویه ماهی برای طبخ ماهی آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با بی بی عطار همراه باشید:


مواد و ترکیبات ادویه ماهی سرخ کرده

ادویه‌های ترکیبی معمولاً با توجه به طعمی که باید به غذا بخشیده شود، ترکیبی از ادویه‌های مختلف است که رنگ، طعم و طبع غذا را دوست داشتنی‌تر می‌کند. در ادویه ماهی از ادویه‌هایی با طبع گرم استفاده شده تا سردی طبع ماهی را متعادل کند. در ادامه به معرفی ترکیبات ادویه ماهی می‌‌پردازیم :

پودر کاری : قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل : یک قاشق مرباخوری

تخم گشنیز : یک قاشق غذاخوری

پودر سیر: یک قاشق غذاخوری

پودر پیاز : یک قاشق غذاخوری

زردچوبه: یک قاشق غذاخوری

فلفل سیاه: یک قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: یک قاشق غذاخوری

پودر شوید : یک قاشق غذاخوری

رزماری، ریحان و ترخون خشک: به میزان لازم

نمک : یک قاشق مرباخوری

ادویه کاری: ادویه کاری یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزی که یکی از ادویه‌های ترکیبی محسوب می شود و طعم بسیار خوبی دارد.

ادویه زنجبیل: این ریشه دوست‌ داشتنی از پرکاربردترین ادویه‌های مورد استفاده در آشپزی سبک هندی و چینی است. طعم تند و طبع گرم آن به غذای دریایی شما جان تازه‌ای م‌یدهد.

ادویه سیر و پیاز: این دو یار دوست داشتنی، درواقع جزء لاینفک بیشتر غذاها هستند. هر دو از نظر طب سنتی گرم و خشک هستند که علاوه بر از بین بردن بوی زهم غذا باعث خوش عطر شدن غذاها می‌شوند.

تخم گشنیز : این ادویه معطر یکی از ادویه هایی که در ادویه ترکیبی ماهی استفاده می شود و در خوش طعم کردن نهایی غذایتان بسیار موثر است. از سبزی گشنیز هم به عنوان یکی از خوش عطرترین سبزی‌ها در غذاهای دریایی مثلقلیه ماهی یا ماهی شکم پر و حشو هم استفاده می‌شود.
فلفل سیاه و فلفل قرمز : این دو ادویه برای افزودن طعم تند به ادویه ماهی اضافه می شود و هر دو دارای خواص زیادی هستند و طبع گرمی دارند.

شوید : یکی از سبزی‌هایی که به صورت تازه، خشک و حتی ترکیب با برنج در کنار ماهی استفاده می‌شود، شوید است.

رزماری: این سبزی خوشبوی برای از بین بردن بوی ماهی، میگو و حتی مرغ بهترین انتخاب است که می‌توانید به صورت تازه یا خشک در کنار غذاهای ذکر شده از آن استفاده کنید.

 

نکات لازم برای استفاده از ادویه ماهی

1. ماهی را شسته و تمیز کنید. بهترین طعم ماهی مربوط به ماهی‌های تازه است. پس حتی الامکان از ماهی تازه استفاده کنید.
2. برش‌های ماهی رو در ظرفی چیده و از دویه ماهی به میزان لازم روی قطعات شسته و تمیز شده ماهی بریزید و آنها را در ظرف دربسته و برای مدت نیم تا یک ساعت در یخچال گذاشته تا مزه‌دار شود. در مرحله مزه دار کردن ماهی می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.
3. بعد از زمان استراحت، ماهی را با حرارتی که خیلی هم کم نباشد، در روغن سرخ کنید.
4. در نهایت می‌توانید از مقداری زعفران و آب نارنج یا لیموترش برا بهتر شدن طعم و رنگ غذای دریایی خود استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد پخت ماهی با ادویه ماهی

1. آیا خیس کردن ماهی در شیر یا سرکه به رفع بوی زهم آن کمک می کند ؟

یکی از راه‌های مورد استفاده برای رفع بوی زهم ماهی استفاده از شیر یا ترکیب سرکه و آب به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت قبل از طبخ ماهی است. که گزینه اختیاری است و در صورتی که با بوی ماهی مشکلی ندارید، می‌توانید این مرحله را حذف کنید، زیرا ادویه ماهی بوی خوشی به غذای شما می‌دهد.

2. چه گیاهان یا ادویه‌هایی با ماهی همراه هستند؟

شوید تازه، جعفری و گشنیز، لیموترش، سیر و پیاز یا پیازچه کوهی بدوستان خوبی در پخت غذاهای دریایی محسوب می‌شوند.

3. بهترین زمان برای استفاده از ادویه ماهی چه زمانی است ؟

ماهی را حدود نیم ساعت تا یکساعت قبل از پخت به ادویه‌ها آغشته کنید و اجازه دهید طعم ادویه‌ها را به خوبی به خود بگیرد و بعد از آن، ماهی را سرخ یا کباب کنید.

4. چه سبزیجاتی در کنار ماهی توصیه می‌شود؟

استفاده از سبزیجات بخارپز یا بلانچ شده شده در کنار ماهی، سینی غذایی شما را خوش رنک و لعاب و ارزش سبد غذایی شما را کامل می‌کند. بهترین سبزیجات مورد استفاده در کنار ماهی شامل : نخود فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج و لوبیا سبزهای جوان است.

5. کدام طرف ماهی را ابتدا می‌پزید؟

گوشت ماهی را به سمت پایین و بدون پوست در ظرف قرار دهید. البته بسیاری از فیله‌ها در بازار امروز بدون پوسته هستند که در این صورت فرقی نمی‌کند که ابتدا کدام طرف را بپزید.

 

شرایط نگهداری از ادویه ماهی

ادویه ماهی ترکیب خوش عطری از ادویه‌های مختلف است که برای حفظ شدن عطر و کیفیت آن بهتر است از آن در ظرف دربسته شیشه‌ای و در جای خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت