بی بی عطار
طرز تهیه ادویه ترشی به همراه  دستور ترشی هفت بیجار اصیل
  • ادویه های ترکیبی
  • خانه و آشپزخانه
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه ادویه ترشی به همراه دستور ترشی هفت بیجار اصیل

ترشی یکی از چاشنی‌های پرطرفدار برای کنار غذاهای ایرانی است. چیدن انواع ترشی‌ها در کنار بقیه غذاها بر سر سفره، طعم و مزه متفاوتی به غذاها می‌دهند. حتماً شما هم دیده‌اید که بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها که با ترکیب با سرکه، تبدیل به یک ترشی خوشمزه می‌شوند. اما در این میان نکته اصلی و طعم دهنده اصلی واسط بین سبزیجات و سرکه، وجود ادویه ترشی است که طعم ترشی رو بسیار ویژه و خاص می‌کند. امروز در بی بی عطار قصد داریم شما را با طرز تهیه ترشی هفت بیحار آشنا کنم. پس با ما همراه باشید:

انواع ترشی‌های ایرانی

انواع ترشی‌ها که به صورت سنتی و خانگی در منزل یا به صورت صنعتی و کارخانه‌ای تولید می‌شوند، با ترکیب انواع صیفی‌جات و سبزیجات، سرکه و ادویه ترشی تهیه می‌شوند چند نوع از معروفترین و خوشمزه‌ترین ترشی‌ها عبارتند از:
ترشی‌مخلوط : ترکیبی از انواع سبزیجات و صیفی‌جات هستند.
ترشی‌ لیته: ترشی مخلوطی که معمولاً چرخ یا ساطوری شده است و بسیار هم پرطرفدار است.
ترشی میوه‌ها : مثل ترشی آلبالو، ترشی کیوی، ترشی آناناس، ترشی انبه و ...
ترشی سبزیجات: ترشی کلم، ترشی بادمجان، هفت بیجار و بادمجان شکم پر ترکیب و ...

 

ادویه‌های مورد نیاز برای ترشی

ادویه‌های زیادی وجود دارند که می شود برای ترشی‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد، اما انتخاب اینکه چه ادویه‌هایی برای هر ترشی مورد نیاز است، تا حدودی سلیقه‌ای است. مسلماً استفاده از سبزی ترشی در کنار سرکه و مواد دیگر، باعث خوش طعم شدن ترشی می‌شود و اشتهای اعضای خانواده را برای هر غذایی بالا می برد. خرید ادویه و چاشنی‌ها علاوه بر اینکه طعم دهنده بسیار خوبی برای ترشی‌ها هستند، خواص بسیار زیادی نیز دارند.
از ادویه ترشی برای تهیه ترشی هفت بیجار، مخلوط، لیته و بسیاری از انواع ترشی می‌توانید استفاده کنید. ادویه‌هایی که معمولاً در ادویه ترشی استفاده می‌شود، عبارتند از :
پودر گلپر : ده قاشق چایخوری 
پودر تخم گشنیز : پنج قاشق چایخوری
فلفل سیاه : یک قاشق چایخوری
فلفل قرمز : یک قاشق چایخوری
پودر زیره سبز : دو قاشق چایخوری
جوزهندی: یک قاشق چایخوری
پودر رازیانه : یک قاشق چایخوری

همچنین با اضافه کردن سبزی‌ها به ترشی هم می‌توانید طعم و عطر خوبی به ترشی خود بدهید. سبزی‌های ترشی عبارتند از : مرزه، ترخان، گشنیز و نعنا خشک

طرز تهیه ادویه ترشی هفت بیجار

برای تهیه ترشی هفت بیجار معمولاً از انواع صیفی‌جات و سبزیجات استفاده می‌شود و به همین دلیل از ترشی‌های خوش رنگ و آب و بسیار خوشمزه است که با تنوع بالایی می‌توانید آن را تهیه کنید. مواد مورد نیاز برای برای تهیه ترشی هفت بیجار که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است، عبارتند از :


صیفی‌جات : بادمجان، سیب زمینی ترشی، هویج، گل کلم، گوجه‌فرنگی، کرفس، موسیر تازه یا خشک، کلم قرمز، سیر، فلفل سبز، پیاز ریز
سبزیجات : مرزه، ترخون، گشنیز و نعناء
چاشنی‌ها: ادویه ترشی، نمک، سرکه

مراحل آماده سازی ترشی هفت بیجار

مرحله اول : آماده سازی مواد ترشی

همه سبزیجات و صیفی‌جات را شسته و در صورت لزوم ضدعفونی کنید و سپس تک تک آنها را به میزان دلخواه خورد کنید:

بادمجان‌ها را پوست بگيريد و خورد كنيد، داخل قابلمه بريزيد و با سركه بجوشانيد.

گل‌های گل کلم را جدا کنید و آن را به اندازه تقریباً کوچک خورد کنید

هویج را شسته و پوست بگیرید و به قطعات یکسان و کوچک خورد کنید.

ساقه‌های کرفس را خورد کنید، برگ‌ها به صورت جداگانه خورد کنید.

سیب ترشی را با قطعات ریز و منظم خورد کنید.

سبزیجات ترشی و برگ‌های کرفس را خورد کنید.

 سیر را پوست بگیرید و به قطعات کوچک خورد کنید.


مرحله دوم : مخلوط کردن مواد ترشی هفت بیجار

تمام مواد خورد شده را به همراه سیر و سبزی و فلفل سبز تند در یک ظرف بزرگ ریخته و روی آنها دانه‌های تخم گشنیز، سیاه دانه و نمک بپاشید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.


مرحله سوم : تهیه ترشی هفت بیجار

ظرف‌هایی را که قرار است ترشی در آن بریزید، را باید از قبل خوب شسته و خشک کنید. به نوعی که هیچگونه رطوبتی نداشته باشد. سپس با کمک یک ملاقه از مواد ترشی داخل شیشه‌ها ریخته تا پر شوند با دست خوب فشار دهید تا هوا بین آنها نباشد سپس روی ترشی‌ها سرکه ریخته و درب آن را خوب محکم کنید و از ابتدا داخل یخچال بگذارید بعد از گذشت یک هفته ترشی هفت بیجار شما حاضر است. نوش جان

نکات مهم برای تهیه یک ترشی خانگی عالی 

  •  برای داشتن یک ترشی خوشمزه باید از مواد کاملاً تازه استفاده کنید.

  • مواد ترشی همیشه باید بعد از شسته شدن کاملاً خشک شوند و بعد از آن که از نداشتن رطوبت در همه مواد مطمئن شدید آن را به ظرف اصلی منتقل کنید وگرنه ترشی شما کپک خواهد زد.

  • برای تهیه یک ترشی خانگی عالی باید از ادویه‌های مناسب برای آن استفاده کنید. ادویه ترشی گزینه خوبی برای تهیه ترشی‌های خانگی است، زیرا ترکیب فکر شده و مناسبی از ادویه‌های لازم برای تهیه ترشی خانگی است.
  • اضافه کردن سیاه دانه، تخم گشنیز و گلپر هم به عنوان طعم دانه‌های بعدی به ترشی از پیشنهادهای عالی برای ترشی‌های خانگی است.
  •  بهتر است برای تهیه ترشی از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید، ظرف‌های پلاستیکی و حالت اسیدی سرکه می‌تواند به آن آسیب بزند.
  • میزان خورد شدن سبزیجات و صیفی‌جات مواد ترشی به نوع ترشی بستگی دارد.
  • بعد از پر کردن شیشه‌های اصلی و تا زمان رسیدن ترشی بهتر است ترشی را در جای خنک قرار دهید.
  • برای طعم بهتر سرکه، می‌توانید از ترکیب سرکه‌ها استفاده نمایید استفاده از سرکه خرما یا سرکه سیب می‌توانند طعم دهنده‌های خوبی برای ترشی‌ها باشند و در ترکیب با سرکه انگور استفاده شوند.
  • در صورتی که می‌خواهید میزان ترش بودن ترشی شما گزنده نباشد، می‌توانید نصف سرکه و نصف مخلوط آب جوشیده با نمک را بریزید.
  • زمان تهیه ترشی معمولاً پائیز و زمستان است، بیشتر مردم انواع ترشی مصرفی یک سال خود را برای فصل سرما در خانه و به روش خانگی درست می‌کنند. با تهیه ترشی می‌توان سبزیجات و صیفی‌جات خوشمزه و متنوع را در فصلی که تهیه آنها سخت است، استفاده کرد
  • در مورد اضافه کردن سرکه به خاطر داشته باشید، میزان سرکه باید بـه قدری باشد که روی مواد را کاملاً بپوشاند.
  • ابتدا سبزیجات را یک بار بشویید، سپس همه سبزیجات به جز بادمجان را در اندازه دلخواه خورد کنید مجدد آن‌ها را بشویید بعد روی پارچه تمیز پهن کنید تا آب آن کاملاً کشیده شود بهتر است سبزیجات را از روز قبل بشویید و اجازه دهید یک روز کامل بماند تا کاملاً خشک شود در غیر این صورت ترشی شما کپک خواهد زد.
  •  سبزی‌های معطر را بعد از پاک کردن و شستن روی پارچه نخی پهن کنید تا کاملاً رطوبت خود را ازدست بدهد و خشک خشک باشد، در غیر این صورت ترشی شما کپک می‌زند.
  • برای پاک کردن سیر می‌توانید سیر را نیم ساعتی در آب ولرم خیس کنید، تا پوستش به راحتی جدا شود سپس روی پارچه قرار دهید تا خشک شود. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت