بی بی عطار
طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی: همراه با فوت و فن های نگهداری
  • آشپزخانه ایرانی
  • تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی: همراه با فوت و فن های نگهداری

یکی از عادت‌های سفره‌های ایرانی، وجود انواع ترشی به عنوان دورچین غذا است. در میان این دورچین‌ها ترشی مخلوط یکی از چاشنی‌های پرطرفدار و بسیار خوش‌رنگ و لعاب است. همانطور که از اسمش هم پیداست سبزیجات زیادی در آن استفاده می‌شود که بسته به سلیقه و ذائقه‌تان می‌توانید مقدار آن‌ها را کم یا زیاد و به کل حذف کنید. در ادامه با مجله آشپزی بی بی عطار همراه باشید تا تمام نکات لازم در طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی ترد و خوشمزه را به شما آموزش دهیم :

مواد لازم در طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی 

خیارنیم :کیلوگرم

گل کلم: یک‌ونیم کیلوگرم

برگ کلم: نیم کیلوگرم

سبزی معطر (پاک کرده): نیم کیلوگرم

فلفل دلمه‌ای متوسط: سه عدد

کرفس (خرد شده): نیم کیلوگرم

لوبیا سبز (خرد شده): 250 گرم

هویج (خرد شده): نیم کیلوگرم

سیر : دو عدد

فلفل سبز تند: سه تا چهار عدد

بادمجان قلمی: یک کیلوگرم

پیاز ریز: نیم کیلوگرم

موسیر خشک: 100 گرم

سیب زمینی ترشی: نیم کیلوگرم

نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری

پونه: یک قاشق غذاخوری

نمک: به مقدار لازم

فلفل قرمز : به مقدار لازم

زردچوبه: یک قاشق غذاخوری

ادویه ترشی: دو قاشق غذاخوری

سرکه سفید: دو لیتر

آب: دو لیتر

مراحل آماده‌سازی ترشی مخلوط خانگی

مرحله اول

برای شروع تهیه ترشی مخلوط خانگی ابتدا تمام لیست مواد اولیه را با دقت بخوانید. استفاده از سبزیجات و صیفی‌جات تازه در کنار سبزی خشک معطر و ادویه ترشی ترکیب عالی و همه پسندی می‌سازد. ادویه ترشی یکی از ادویه‌های ترکیبی است که کار شما را در تهیه ترشی خانگی بسیار آسان می‌کند. شما می‌توانید این ادویه معطر را به صورت اینترنتی از فروشگاه بی بی عطار سفارش دهید.

مرحله دوم

در ادامه، تمام سبزیجات را با دقت بشویید و داخل آبکش بریزید تا کاملاً خشک شوند. پیاز ریز را هم داخل یک کاسه پر از آب بریزید تا پوست آن راحت‌تر گرفته شود.

مرحله سوم

تمام مواد را به صورت ریز خرد کنید. البته مقدار خرد شدن مواد هم سلیقه‌ای است (نیازی نیست پوست خیار و بادمجان را بگیرید). مواد خرد شده را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا حسابی آبشان گرفته شود.

مرحله چهارم

برای این که تلخی بادمجان‌ها گرفته شود، آن‌ها را داخل یک قابلمه با مقداری سرکه کمی بجوشانید. یکی دو جوش کافی است وگرنه بادمجان‌ها له شده و تغییر شکل می‌دهند. بعد از جوشاندن سرکه را دور بریزید. بادمجان‌ها را داخل یک آبکش بریزید و یک ظرف سنگین روی آن‌ها قرار دهید تا آبشان گرفته شود.

مرحله پنجم

استفاده از سیر در ترشی سلیقه‌ای است اما موسیر را به خطر عطرش حتما توصیه می‌کنیم. موسیر خشک را حدود یک روز داخل آب خیس کنید و چندبار آب آن را عوض کنید. سپس داخل یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند.

مرحله ششم

یک ظرف بزرگ آماده کنید و تمام مواد را داخل ظرف با هم مخلوط کنید.

مرحله هفتم

آب و سرکه را داخل یک قابلمه روی حرارت قرار دهید تا به جوش آیند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شوند. ادویه‌ ترشی را به همراه نعنا خشک، پونه خشک، زردچوبه و فلفل قرمز داخل آب و سرکه ریخته و با هم مخلوط کنید.

مرحله هشتم

مواد ترشی را داخل ظرف مناسب و تمیز بریزید. فلفل‌ها را هم به صورت درسته لابه لای مواد بچینید. آب و سرکه و ادویه را روی مواد بریزید. روی ظرف را یک روکش پلاستیکی قرار دهید و درب را محکم ببندید تا هوا به داخل ظرف نفوذ نکند. بعد از دو هفته ترشی مخلوط آماده است.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی مخلوط

  • مهم‌ترین نکته در ترشی انداختن این است که مواد کاملاٌ خشک باشند تا ترشی کپک نزند.
  • در شستن سبزیجات به خصوص گل کلم دقت کافی را به خرج دهید. چون ممکن است لابه لای ساقه‌ها کرم وجود داشته باشد.
  • تمام سبزیجاتی که برای تهیه ترشی مخلوط استفاده می‌شود در مواد اولیه نوشته شده است. شما بسته به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید مقدار سبزیجات و ادویه‌ها را کم و زیاد کنید.
  • استفاده از پیاز ریز، ترشی شما را شکیل‌تر می‌کند. اما اگر نتوانستید پیاز ریز پیدا کنید، پیاز معمولی را در اندازه ریز خرد کنید.
  • بهتر است از سبزی خشک استفاده کنید. اما اگر سبزی تازه مصرف می‌کنید، دقت کنید که کاملاً خشک و تمیز باشد.
  • بهتر است از ظرف شیشه‌ای برای ترشی انداختن استفاده کنید. طعم ترشی به مرور در ظرف پلاستیکی عوض می‌شود. حتی بهتر است از ظرف شیشه ای تیره رنگ برای ترشی انداختن استفاده کنید.
  • ظرف ترشی را در جایی به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
  • اگر مایل هستید می‌توانید این ترشی خوشمزه را با سرکه سیب خانگی خود تهیه کنید.

 

منبع : www.kalleh.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت