بی بی عطار
طرز تهیه استانبولی پلو خانگی با تمام نکات خوشمزه تر شدن آن
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه استانبولی پلو خانگی با تمام نکات خوشمزه تر شدن آن

ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ بارها این جمله را گفتیم یا شنیدیم. سریع‌ترین جواب استانبولی پلو غذای راحت و سریع است! طرز تهیه استانبولی پلو در خانه‌ها متفاوت است. گاهی استانبولی پلو با گوشت یا استانبولی با سبزیجات معطر تهیه می‌شود؛ گاهی هم فقط با گوجه و سیب زمینی است. در بسیاری از موارد نیز استانبولی پلو با لوبیا سبز می‌شوند که به آن لوبیا پلو می‌گویند. اگر دلیل نامگذاری استانبولی پلو را باید بگوییم شاید این دستور پخت از یکی از شهرهای کشور ترکیه می‌آید. این دستور پخت استامبولی پلو در لیست غذاهای دیگر مانند هند و اسپانیا نیز می‌شود که آن را به عنوان پلو گوجه می‌شناسند.

استانبولی پلو یک غذای بسیار راحت و خوشمزه است که احتمالاً همین حالا تمام مواد لازم برای پخت آن را در خانه دارید. مواردی که در لیست زیر به صورت اختیاری نوشته شده‌اند را اگر دوست داشتید به غذای خود بپردازید، غذای پر و پیمان‌تری را برای ناهار یا شامتان داشته باشید. در ادامه با طرز تهیه استانبولی پلو همراه مجله بی بی عطار باشید.

 

مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو

برنج :سه پیمانه

گوجه پوره شده: دو پیمانه یا چهار عدد

سیب زمینی : سه عدد متوسط

​​رب گوجه فرنگی: یک تا دو قاشق غذاخوری

نخود فرنگی (اختیاری): یک سوم پیمانه

نمک / فلفل / زردچوبه  : به مقدار لازم

زعفران دمکرده: یک قاشق چایخوری

گوشت چرخ کرده : 350 گرم


 

طرز تهیه استانبولی پلو یا کته گوجه خوشمزه با تمام نکات


مرحله اول
تهیه برنج کته باید داشته باشد و نباید آن‌ها را بداند که به شما کمک کند بهتر باشد. حالا برای تهیه این استانبولی پلوی یا همان گوجه خوشمزه خودمان بهتر است در قدم اول گوجه ها را خرد کنید و درون غذاساز بریزید تا به شکل پوره شوند. پوره گوجه باید به اندازه دو پیمانه باشد.می‌توان قبل از اینکه این گوجه‌ها را در مخلوط کن بریزید پوست‌ها کاملاً جدا کرد.

مرحله دوم
در کاسه‌های متوسط ​​سه پیمانه برنج بریزید و بشویید. پس از آن روی برنج آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج‌ شما به مدت 30 دقیقه خیس بخورد. در همین حین که برنج در حال خیس خوردن است یکمه بردارید، دو قاشق غداخوری روغن زیتون یا روغن سرخ‌کردنی داخل آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و درونمه بریزید تا تفت بخورد و طلایی رنگ شوند.

مرحله سوم
سپس اگر دوست داشتید می‌توانید در این مرحله گوشتی چرخ کنید را به پیازها اضافه کنید. زردچوبه، فلفل و نمک را نیز در همین مرحله به قابل اضافه کنید. بعد از اینکه گوشت چرخ کرده تفت خود را پوره گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید حدود سه دقیقه بپزد. اگر طرز تهیه استانبولی پلو را با گوشت دوست دارید می‌توانید فقط پوره گوجه را با پیازها تفت دهید.

مرحله چهارم
حالا وقت اضافه کردن سیب زمینی است. سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی می‌خورید و یک ماهی‌تابه دیگر بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا طلایی رنگ شوند. سپس رب گوجه فرنگی را به سیب زمینی‌های سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید. اگر بخواهید در طرز تهیه پلو گوجه خود نخود فرنگی نیز داشته باشید، باید در این مرحله نخود سبزها را به سیب زمینی‌ها اضافه کنید و یک سوم پیمانه آب بریزید تا پخته شود. اگر نه ادامه مراحل را انجام دهید.

مرحله پنجم
در این مرحله از تهیه استانبولی پلو برنج شسته شده را به مواد داخل قابل اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را نیز اضافه کنید. حواستان باشد آب زیادی داخل قابلمه نباشد چرا که خمیر شدن غذا خواهد شد. زمانی که آب داخل قابلمه جوش آمد و حدودا تمام شد به مرحله می‌رسیم. در مرحله آخر یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و یک دو قاشق چایخوری کره پاستوریزه برای عطر و طعم بهتر به کته گوجه اضافه کنید. سپس درقابلمه را ببندید و اجازه دهید حدود 40 دقیقه روی حرارت کم پخته شود. استانبولی پلوی شما پس از 40 دقیقه آماده است.

نکاتی برای بهتر شدن تهیه استانبولی پلو

 

  • اگر از پخش‌شده استفاده کنید، بهتر است بهتر باشد.
  • می‌توانید از ادویه دارچین برای بهتر شدن طعم و عطر غذا استفاده کنید.
  • می‌توانید گوجه‌ها را قبل از پوره کردن، کباب کنید. طعم گوجه کبابی استانبولی پلو شما را به فرد خواهد کرد.
  • بسیاری از افراد در مراحل آخر تهیه استانبولی پلو، چند تخم مرغ روی برنج می‌شکانند تا وقتی برنج دم بکشد تخم مرغ‌ها نیز پخته شود و میل کنند.

برای خرید ادویه‌های تازه و ارگانیک می‌توانید به وبسایت بی بی عطار مراجعه کنید.


منابع: https://kalleh.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت