بی بی عطار
طرز تهیه عدسی ؛ صبحانه مقوی و خوشمزه
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه عدسی ؛ صبحانه مقوی و خوشمزه

طرز تهیه عدسی ساده برای خیلی از افراد خیلی مهمه، چرا؟ چون وقتی که به دنبال یه غذای سالم، فوق العاده مقوی پر انرژی و البته، کم هزینه می‌گردی قطعا عدسی یا آش عدسی تمام این خواص و مزایا رو با خودش به همراه داره.

عدسی یه آش اصیل ایرانیه که از کوچیک تا بزرگ باهاش آشنایی دارن. دلیلش اینه که موقع صبحانه، عدسی خوردن  بهت انرژی میده و سرحال نگه‌ت میداره، موقع ناهار می‌تونی کنار برنج عدسی بزاری و حتی موقع شام یه وعده خیلی سبک واسه اوناییه که دوس ندارن شبا معدشون رو با غذاهای سنگین پر کنن.

عدسی برای ورزشکارها که به دنبال پروتئین برای عضله سازی هستن حرف نداره. برای مادران عزیز که به دنبال یه صبحونه سالم واسه بچه‌هاشون میگردن سرشار از خاصیته و به بهبود خلق و خوی بچه‌ها کمک میکنه. در کل واسه هر سنی و هر موقعیتی می‌تونید از عدسی استفاده کنید و از خواصش بهره ببرید.

تفاوت فرهنگی و موقعیت‌های مکانی مختلف در ایران باعث شده درست کردن عدسی تنوع زیادی داشته باشه که در ادامه به چند روش اشاره میشه. با بی بی عطار همراه باشید که طرز تهیه عدسی ساده و خوشمزه رو واستون شرح بدم :

نکات کلی این مقاله

قبل از اینکه به سراغ طرز تهیه عدسی بریم، در ادامه این مقاله قراره که عدسی ساده و مجلسی و لعاب‌دار رو تهیه و در کنارش ارزش غذایی، خواص و برخی از جنبه‌های دیگه‌ این غذا یا آش رو با هم مرور کنیم.

طرز تهیه عدسی ساده و اصیل ایرانی

مواد اولیه لازم برای تهیه عدسی بدون رب

عدس :  2 پیمانه
پیاز  :  یک عدد
ادویه عدسی :  یک قاشق غذاخوری
آویشن : یک قاشق چایخوری
نمک  :  نصف قاشق چایخوری
آرد (در صورت تمایل) :  یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
1- عدسی از اون غذاهاییه که باید عدس رو بزارید خیس بخوره که نفخش گرفته بشه. اگه واسه صبح میخواید آمادش کنید، میتونید از شب قبل عدس‌ها رو بزارید خیس بخوره، اما در نهایت می‌تونید برای بهتر شدن کیفیت آش عدسی، یک الی 2 ساعت عدس رو بخیسونید. 2 الی 3 بار آب عدس رو عوض کنید و قبل از پختن اون رو آبکشی کنید.

نکته: برای درست کردن عدسی، دو راه متفاوت وجود داره، یکی اینکه اول عدس رو داخل قابلمه مناسب بریزید و جداگانه پیاز و ادویه عدسی رو تفت بدید و اواسط پخت عدس بهش اضافه کنید. یا اینکه می‌تونید از اول توی همون قابلمه‌ای که انتخاب کردید پیاز رو با روغن و ادویه تفت بدید، و بعد آب بریزید و عدس رو اضافه کنید.

2- در این مرحله، عدس رو داخل قابلمه بریزید، حدوداً 4 لیوان آب اضافه کرده و حرارت رو طوری تنظیم کنید که آب جوش بیاد، بعد از به جوش اومدن آب، حرارت رو ملایم کنید و اجازه بدید که عدس روند پخته شدن رو طی کنه.

نکته: زمان پختن بستگی به نوع و جنس عدس داره.

3- بعد از گذشت نیم ساعت از پختن عدس، پیاز‌ها رو به صورت نگینی یا ریز خورد کرده و با یه مقدار روغن و ادویه و نمک تفت بدید و به قابلمه عدس اضافه کنید. اجازه بدید که عدس‌ها 45 دقیقه تا یک ساعت دیگه پخته بشن تا هم غلیظ بشه و هم اینکه غذای عدسی جا بیوفته.

4- برای غلیظ کردن عدسی، اگه تمایل داشتید یک قاشق آرد رو با روغن تفت بدید و یک ربع آخر پخت، به قابلمه‌ حاوی عدسی اضافه کنید. این کار باعث میشه غلظت عدسی خیلی زیاد بشه و به قوام مناسب برسه. توی طعمش هم تاثیر داره و قطعاً اگه مهمون دارید، این کار به زیبایی‌ سر سفره کمک میکنه. در آخر پودر آویشن رو روی عدسی‌ها بریزید و میل کنید.

طرز تهیه عدسی مجلسی

عدسی غذایی هست که به روش‌های مختلفی می‌تونید برای پختنش اقدام کنید. چون جا داره که عدسی رو توی برنامه غذایی هفتگیتون باز کنید، به همین دلیل تنوع تو پختن عدسی، باعث میشه که همیشه یه طعم جدید و بسیار لذیذ رو تجربه کنید.

مواد لازم عدسی مجلسی
عدس  :  2 پیمانه
پیاز  : 2 عدد متوسط
سیب زمینی  :  یک عدد
رب گوجه فرنگی :   2 قاشق غذاخوری
سیر رنده شده :   یک الی 2 عدد
لیمو عمانی   :  یک عدد به صورت مغز
عصاره مرغ (در صورت تمایل)  :  یک عدد
زردچوبه :   یک قاشق چای خوری
ادویه عدسی : یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه  :   به مقدار لازم
آب جوش  :   به اندازه کافی

مراحل درست کردن عدسی مجلسی
نکته: برای طبخ عدسی، 2 الی 3 ساعت قبل عدس رو بزارید که خیس بخوره و چندبار آبش رو عوض کنید و در ادامه برای این کار از قبل سیب‌زمینی رو پوست بکنید و نگینی خورد کنید و کنار بزارید که موقعش برسه.

1- واسه پختن این عدسی فوق‌العاده خوشمزه، اولین کار اینه که پیاز‌ها رو خلالی یا نگینی خرد کنید، توی یه قابلمه مناسب روغن بریزید و پیاز خورد شده رو اضافه کنید و هم بزنید، یکم که رنگ پیاز عوض شد، ادویه عدسی، سیر و در صورت تمایل عصاره مرغ رو اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدید.

2- در ادامه‌ طرز تهیه عدسی، وقتی که مواد با هم به خوبی ترکیب شدن، سیب زمینی رو اضافه کنید، یکم با بقیه مواد تفت بدید و بعد نوبت به اضافه کردن عدس میرسه که اول اون رو آبکش کنید و به قابلمه اضافه‌اش کنید، باز هم به تفت دادن مواد با هم ادامه بدید.

3- رب گوجه رو برای خوش رنگ کردن غذای عدسی، داخل قابلمه ریخته و با بقیه مواد به خوبی مخلوط کنید که خامی رب گرفته بشه. در ادامه نمک و مغز لیمو عمانی رو اضافه کنید و در آخر آب‌جوش رو توی قابلمه بریزید به طوری که روی مواد رو بپوشونه.

نکته: همه‎‌ مراحل تفت دادن رو با حرارت ملایم انجام بدید. مقدار رب سلیقه‌ ای هست و می‌تونید کمتر بریزید.

4- بعد از پختن مواد، برای لعاب‌دار کردن عدسی، یه مقدار از مواد داخل قابلمه رو (مخصوصاً سیب زمینی) با ملاقه بیرون آورده و با گوشت کوب له کنید و باز برگردونید به قابلمه. اجازه بدید که با حرارت ملایم دوباره بپزه که عدسی جا بیوفته.

نوش جان.

طزر تهیه عدسی خوشمزه لعابدار

عدسی لعابدار یه روش پخت متفاوت داره که در ادامه می‌تونید اون رو ببینید.

مواد اولیه لازم برای 4 نفر
عدس :   2.5 لیوان
پیاز :   یک عدد خورد شده
گلپر  :  1.5 قاشق چایخوری
زردچوبه : یک قاشق چایخوری
کره   : 50 گرم
گوجه  :   3 الی 4 عدد خرد شده
نمک  :  یک قاشق چایخوری
ادویه عدسی  :  1.5 قاشق چایخوری
لیمو ترش  :  یک عدد


آموزش درست کردن عدسی لعاب‌دار برای 4 نفر
 ابتدا بزارید که عدس 2 ساعت خیس بخوره که نفخش گرفته بشه. در ادامه عدس‌ها رو آبکش کنید و داخل قابلمه بریزید که تا یک ساعت بپزه و در ادامه به سراغ آماده سازی بقیه مواد اولیه برید.

برای طرز تهیه عدسی و در همین حین که پختن یک ساعته‌ عدس داره تموم میشه، یه قابلمه دیگه آماده کنید، روی حرارت ملایم بزارید، گلپر و زردچوبه و ادویه عدسی رو داخل کره بریزید و هم بزنید (20 ثانیه)

در ادامه پیاز و گوجه خورد شده رو به قابلمه اضافه کنید، هم بزنید و آب لیمو‌ترش رو هم داخل تابه ریخته و 15 الی 20 دقیقه با حرارت ملایم بزارید که مواد به خوبی پخته بشن.

 یک الی 2 ملاقه از عدس‌های پخته شده به همراه آب‌عدسی رو به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و با گوشت‌کوب به خوبی پوره کرده و در ادامه دوباره به قابلمه‌ عدسی اضافه کنید و اجازه بدید که قابلمه با در بسته، 40 دقیقه بپزه.
اینم از نحوه پختن عدسی لعابدار که امیدوارم خوشتون بیاد.

 

 منبع : طرز تهیه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت