بی بی عطار
طرز تهیه خورشت به شیرازی با سه دستورالعمل
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه خورشت به شیرازی با سه دستورالعمل

خورشت به شیرازی یکی از غذاهای سنتی شیراز است. گوشت گوسفندی و میوه به مهمترین مواد غذایی هستند که در تهیه این خورشت اصیل ایرانی به کار می‌‌روند. خورشت به شیرازی یا به قورمه شیرازی در دسته خورشت‌هایی با طعم شیرین جای دارد. بنابراین اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید احتمالاً طعم این خورشت را دوست خواهید داشت. در ادامه این مقاله از بی بی عطار می‎‌توانید با طرز تهیه خورشت به شیرازی با سه روش آشنا شوید:

طرز تهیه خورشت به شیرازی با سه روش

خورشت به شیرازی را با سه روش متفاوت می‌توانید تهیه کنید. روش مورد استفاده در پخت این غذا به ذائقه شما بستگی دارد. در ادامه با طرز تهیه خورشت به شیرازی با گوشت گوسفند، بدون لپه و با گوشت مرغ آشنا می‌شویم.

طرز تهیه خورشت به قورمه شیرازی با گوشت

برای پخت خورشت به قورمه شیرازی به این مواد احتیاج دارید:

به (۱ عدد)
گوشت گوسفند (۳۰۰ گرم)
لپه (نصف لیوان)
پیاز (۱ عدد)
روغن (به مقدار لازم)
شکر (۲ قاشق غذاخوری)
آبلیمو (۱ قاشق غذاخوری)
زعفران دم کرده (۲ قاشق غذاخوری)
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه (به مقدار لازم)

در طرز تهیه خورشت به شیرازی ابتدا باید لپه ها را آماده کنید. برای این کار لازم است که لپه ها حداقل به مدت ۴ ساعت در آب خیس بخورند. در این مدت چند بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ لپه‌ها گرفته شود. در مرحله بعد پیاز را نگینی خرد کرده و تفت دهید تا جایی که پیازها سبک شوند. گوشت گوسفندی خرد شده را به پیازها اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید. وقتی رنگ گوشت عوض شد به آن ادویه بزنید و روی آن آب بریزید تا خوب بپزد.

 

در مرحله بعد باید لپه ها را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن لپه اجازه بدهید که خورشت به قورمه شیرازی به مدت نیم ساعت بپزد. سپس شکر، زعفران و به خرد شده را به آن اضافه کنید. بعد از این کار درب قابلمه را بگذارید تا خورشت به خوبی بپزد. در زمان پخت خورشت به قورمه شیرازی به آن سر بزنید و اگر لازم بود آب اضافه کنید. چند دقیقه مانده به پایان پخت خورشت، آبلیمو و نمک را اضافه کنید. زمانی که خورشت به غلظت مورد نظر رسید و خوب جا افتاد، زیر آن را خاموش کنید.

 

طرز تهیه خورشت قورمه به با مرغ

در طرز تهیه خورشت به با مرغ از این مواد استفاده می شود:

به (۲ عدد)
سینه مرغ (۱ عدد)

پیاز (۱ عدد)
هویج (۱ عدد)
آلو خورشتی (۱۰ عدد)
رب انار (۱ قاشق غذاخوری)
پودر دارچین (نصف قاشق چایخوری)
زعفران دم کرده (۲ قاشق غذاخوری)
روغن (به مقدار لازم)
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه (به مقدار لازم)

در طرز تهیه خورشت به شیرازی با مرغ باید ابتدا سینه مرغ را طعم دار کنید. برای این کار ابتدا مرغ را به چند تکه تقسیم کرده و به مدت ۲ ساعت در مخلوطی از نمک، زعفران و فلفل سیاه قرار دهید. پس از مزه دار شدن مرغ، آن را کمی تفت دهید. سپس پیاز را رنده کرده و سرخ کنید. وقتی پیاز سرخ شد مرغ را به همراه ادویه ها و دو لیوان آب به آن اضافه کرده و اجازه بدهید تا مرغ بپزد. پس از گذشت ۱۵ دقیقه، میوه به را خرد کرده، تفت دهید و به خورشت به قورمه شیرازی اضافه کنید. سپس رب انار، آلو و هویج را اضافه کرده و صبر کنید تا خورشت خوب جا بیفتد.
 

طرز تهیه خورشت به شیرازی بدون لپه

مواد لازم در طرز تهیه خورشت به بدون لپه عبارتند از:

گوشت (۳۰۰ گرم)
به (۱ یا ۲ عدد)
پیاز (۱ عدد)
رب گوجه فرنگی (۲ قاشق غذاخوری)
آب لیمو (به مقدار لازم)
زعفران دم کرده (۲ قاشق غذاخوری)
شکر (۲ قاشق غذاخوری)
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه (به مقدار لازم)

طرز تهیه خورشت به شیرازی بدون لپه شباهت زیادی به طرز تهیه خورشت به قورمه شیرازی دارد. در ابتدا گوشت را خرد کرده و با پیاز تفت دهید. سپس به مقدار کافی آب در ظرف ریخته و اجازه بدهید تا گوشت بپزد. در مرحله بعد به را خرد کنید و در روغن تفت دهید. سپس آن را به خورشت به قورمه اضافه کنید. پس از اضافه کردن به، رب گوجه فرنگی، نمک، آبلیمو، زعفران و شکر را نیز اضافه کنید و صبر کنید تا خورش جا بیفتد.

 

خورشت به قورمه شیرازی را بدون گوشت نیز می‎‌توانید تهیه کنید. کافی است به جای گوشت از موادی چون سویا و قارچ استفاده کنید. به این صورت که ابتدا پیازها را خرد کرده و تفت دهید. سپس سویا و قارچ را به پیاز اضافه کنید و تا زمانی که آب قارچ کشیده شده و سویا سرخ شود به تفت دادن ادامه دهید. در ادامه به را خرد کنید و به همراه رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه و آبلیمو به خورشت قورمه به اضافه کنید. صبر کنید تا خورشت مدتی (حدود نیم ساعت) به آرامی بپزد و به غلظت مورد نظر برسد.

 

ترفندهای تهیه خورشت به شیرازی

با طرز تهیه خورشت به شیرازی با سه دستورالعمل آشنا شدید. اما گذشته از دستورالعمل پخت خورشت به قورمه شیرازی، توجه به چند نکته و ترفند می‎‌تواند کمک کند تا رنگ و طعم خورشت شما بهتر شود. در این بخش این نکات را مرور می کنیم.

  • در تهیه خورشت به قورمه شیرازی می‎‌توانید از میوه به با پوست استفاده کنید. ولی در صورتی که به را بدون پوست ترجیح می دهید آن را پوست بگیرید. شما می‎‌توانید میوه به را به صورت‌ حبه ای یا خلالی خرد کنید.
  • بهتر است پیش از اضافه کردن تکه‌های به به خورشت آنها را کمی تفت دهید. مراقب باشید پس از اضافه کردن به، زمان پخت خورشت طولانی نشود تا قطعات به له نشوند.
  • در طرز تهیه خورشت به شیرازی معمولاً از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود. ولی در صورت تمایل می‎‌توانید از رب هم استفاده کنید.‌ به یاد داشته باشید که برای خوشرنگ شدن خورشت، باید آبلیمو را در دقایق پایانی پخت اضافه کنید.
  • خورشت به شیرازی از جمله خورشت‌هایی است که نباید آب زیادی داشته باشد. بنابراین در هنگام پخت به مقدار آب خورشت توجه کنید.
  • زردچوبه، فلفل سیاه و زعفران از جمله ادویه‌جاتی هستند که در طبخ خورشت به قورمه شیرازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‎‌توانید بسته به ذائقه خودتان از ادویه جات دیگر همچون دارچین هم استفاده کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت