بی بی عطار
پخت فلافل با سیب زمینی، دستور پخت برنده
  • آشپزخانه ایرانی

پخت فلافل با سیب زمینی، دستور پخت برنده

پخت فلافل با سیب زمینی یک دستور پخت برنده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید پخت فلافل با سیب زمینی دارای کالری کمتری می‌باشد. یکی از مزیت‌های پخت فلافل با سیب زمینی در دسترس بودن همیشگی سیب زمینی می‌باشد. فلافل جزو غذاهایی است که از جنوب کشور به بقیه شهرهای ایران منتقل شده است. این غذا در بین تمامی شهرها طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. طرز پخت فلافل با سیب زمینی بسیار راحت است. با یک بار امتحان و پخت این غذا، به طعم و مزه آن علاقمند خواهید شد. تنها کافی است پخت این غذای خوشمزه و لذیذ را یکبار امتحان کنید. در ادامه به طرز پخت فلافل با سیب زمینی اشاره خواهیم کرد. تنها کافی است با ما همراه باشید. 


 
پخت فلافل با سیب زمینی

طرز پخت فلافل با سیب زمینی به صورت کامل


نخود  :  500 گرم
سیر  :  2 حبه
پیاز  :  یک عدد
سیب زمینی به صورت آبپز  :  یک عدد
فلفل قرمز  :  به میزان لازم
زیره سبز یا زیره سیاه  :  یک قاشق چایخوری
بکینگ پودر  :  نصف قاشق چایخوری
نمک و زردچوبه  :  به مقدار لازم

طرز پخت فلافل با سیب زمینی دارای دو روش کلی می‌باشد که در ادامه این مقاله به این دو روش اشاره خواهیم کرد:


روش اول در پخت فلافل با سیب زمینی به شرح ذیل می‌باشد.
در ابتدا برای داشتن یک فلافل لذیذ و خوشمزه کافی است نخودها را از یک شب قبل در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود فلافل نرم شود و در هنگام پخت زودتر پخته شود. همچنین با این کار نفخ نخود به صورت کامل گرفته می‌شود. سعی کنید در طول زمان خیس کردن نخودها، چندین بار آب نخودها را به صورت کامل خالی و مجدد پر کنید. به طور کلی بهتر است بدانید نخود هر چقدر بیشتر در آب خیس بخورد در پخت نتیجه بهتری را بر جای می‌گذارد. در نتیجه اگر زمان کافی برای آماده سازی و پخت فلافل دارید، توصیه ما به شما خیس کردن نخود در ساعت‌های طولانی می‌باشد. 


بعد از این مرحله و خیس خوردن کامل نخودها، آن را آبکش نمایید و با استفاده از میکسر اقدام به میکس کردن نخودها نمایید. توجه داشته باشید میکس کردن نخودها به چند روش امکان پذیر است.
می‌توانید به وسیله چرخ گوشت این کار را انجام دهید یا می‌توانید به وسیله گوشت کوب برقی و یا میکسر عمل میکس کردن را انجام دهید. 
توجه داشته باشید میکس کردن مواد را تا جایی ادامه دهید که مواد فلافل به صورت کامل نرم و یک دست شوند. یعنی هر چند بار که احتیاج است نخودها را چرخ کنید تا موادی یک دست و نرم را تحویل بگیرید. بعد از چرخ کردن نخودها، زمان آماده سازی پیاز و سیر می‌رسد.
در این مرحله لازم است تا پیاز و سیر را با رنده ریز، ریز کنید و آب آن را به صورت کامل بگیرید. سپس پیاز و سیر رنده شده را به نخودها اضافه نمایید. در این مرحله سیب زمینی پخته شده را له کنید و به مواد فلافل اضافه نمایید. توجه داشته باشید اگر مواد فلافل خیلی سفت شد، به آن اندکی آب اضافه نمایید.


 در این مرحله ادویه‌های مورد نیاز را به مواد فلافل اضافه کنید و به صورتی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا ادویه‌ها به صورت کامل به خرد مواد رفته باشد. توصیه ما به شما چرخ کردن مجدد مواد بعد از اضافه کردن ادویه به مواد فلافل می‌باشد؛ چرا که با این کار ادویه‌ها به صورت کامل به خرد تمامی مواد فلافل می‌رود. لازم به ذکر است اگر به دنبال پف فلافل‌ها در زمان پخت هستید از بکینگ پودر استفاده کنید؛ چرا که بکینگ پودر باعث پف فلافل‌ها در زمان پخت می‌شود.

در این مرحله نوبت به شکل‌دهی فلافل‌ها می رسد. این کار را می‌توانید به وسیله دست، دو قاشق و قالب مخصوص انجام دهید. قبل از شکل‌دهی به فلافل لازم است تا در یک ظرف که حالت گود دارد روغن بریزید و اجازه دهید روغن به صورت کامل داغ شود. سپس فلافل را شکل دهید و درون روغن بیاندازید. حواستان به زمان پخت فلافل باشد؛ چرا که فلافل‌ها معمولاً بسیار زود سرخ می‌شوند و به محض طلایی شدن لازم است تا فلافل‌ها را برعکس کنید و اجازه دهید طرف دیگر نیز طلایی شود. بعد از سرخ شدن فلافل‌ها می‌توانید آن‌ها را بر روی دستمال‌های مخصوص روغن گیر و یا یک توری قرار دهید تا روغن باقی مانده در فلافل به صورت کامل خارج شود. 
 

روش دوم پخت فلافل همراه با سیب زمینی به شرح ذیل می‌باشد.

پخت فلافل با سیب زمینی

نخود  :  500 گرم
پیاز  :  یک عدد
نان باگت :   یک عدد
تخم مرغ  :  یک عدد
سیب زمینی  :  یک عدد
نمک، فلفل قرمز و زردچوبه  :  به مقدار لازم
روغن کنجد  :  به مقدار لازم
شیر  :  1/4 پیمانه
زیره سبز یا زیره سیاه  :  یک قاشق چایخوری

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم لازم است تا نخودها را از یک شب قبل درون آب بخیسانید تا نرم شوند و بعد از خوردن فلافل دچار نفخ و یا دلپیچه نشوید. این کار در مزه فلافل‌ها نیز تاثیرگذار می‌باشد. بعد از خیس خوردن نخودها آب آن را گرفته و درون میکسر بریزید و نخودها را به صورت کامل میکس نمایید. در این مرحله خمیر درون نان باگت را به صورت کامل خارج نمایید. مواد داخلی نان باگت را درون شیر خیس کنید. اجازه دهید این مواد درون شیر خیس بخورند.
در این مرحله پیاز و سیب زمینی را میکس کنید آب آن را به صورت کامل بگیرید و به مواد فلافل اضافه نمایید. در این مرحله نانی که از قبل درون شیر خیس کرده اید را به مواد فلافل اضافه نمایید. همچنین در این مرحله ادویه‌های مورد نیاز فلافل را نیز اضافه کنید. بعد از اضافه کردن ادویه جات، مواد را به خوبی هم بزنید، به صورتی که مواد به صورت یکدست با یکدیگر مخلوط شوند.


 
فلافل با سیب زمینی
روغن کنجد از قبل آماده شده را درون ظرف گودی بریزید و بر روی شعله اجاق قرار دهید. بعد از داغ شدن کامل روغن، فلافل‌ها را با دست و یا به وسیله دو قاشق شکل دهید و به روغن اضافه نمایید. در این زمان به سرخ شدن فلافل‌ها توجه کنید؛ چرا که فلافل‌ها به سرعت سرخ می‌شوند و بعد از طلایی شدن لازم است تا آن‌ها را بچرخانید. در نهایت و بعد از پخته شدن فلافل، آن‌ها را از روغن خارج کنید و بر روی یک توری قرار دهید تا روغن اضافی به صورت کامل خارج شود.


مواد لازم برای آماده سازی سس انبه
سرکه سفید :   2/3 پیمانه
پودر انبه  :  یک قاشق غذاخوری
نمک  :  به میزان لازم
آب   : 1/2 پیمانه
فلفل قرمز   : 1/4 قاشق غذاخوری

شما می توانید پودر انبه را از فروشگاه اینترنتی بی بی عطار تهیه کنید. این پودر دارای ادویه‌های عربی می‌باشد و با خرید آن دیگر نیازی به اضافه کردن ادویه‌های دیگر به آن نیست.
آب و سرکه سفید را بر روی شعله گاز قرار دهید و کم کم پودر انبه را به مواد اضافه کنید. این کار را بسیار آرام انجام دهید تا پودر انبه به صورت کامل در آب حل شود. 
سپس در این مرحله نمک و فلفل را به سس اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا به قوام برسند. هنگامی که سس غلیظ شد، آماده مصرف می‌باشد. 
بعد از گذشت ده دقیقه و خنک شدن سس، می‌توانید آن را مصرف نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت