بی بی عطار
چگونگی پخت فلافل با نخود پخته
  • آشپزخانه ایرانی

چگونگی پخت فلافل با نخود پخته

فلافل جزو غذاهای دوست داشتنی در ایران به حساب می‌آید. معمولاً افراد برای خوردن این غذای بی‌نظیر به اغذیه فروشی‌ها می‌روند، اما خبر خوب این است که در این مقاله قصد داریم شیوه پخت فلافل با نخود پخته را به صورت کامل آموزش دهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، تا توانایی پخت این ساندویچ خوشمزه را در خانه کسب کنید. 
سعی کنید فرزندان خود را به خوردن مواد غذایی مغذی عادت دهید چرا که این غذا سرشار از مواد مغذی می‌باشد. در ادامه این مقاله بی بی عطار  به دستور تهیه این خوراک خوشمزه، تهیه ادویه فلافل و دستور تهیه سس فلافل اشاره خواهیم کرد تا با این ماده غنی آشنایی پیدا کنید:



پخت فلافل با نخود پخته

مواد لازم جهت پخت فلافل با نخود پخته

نخود پخته شده  :  300 گرم
پیاز  :   یک عدد
سیر  :  3 حبه
نمک، فلفل قرمز و زردچوبه :  به مقدار لازم
پودر تخم گشنیز  :  یک قاشق چایخوری
پودر میخک  :  یک قاشق چایخوری
پودر سیر  :  یک قاشق چایخوری
پودر پیاز  :  یک قاشق چایخوری
پودر جوز هندی  : یک قاشق چایخوری
سبزی معطر گشنیز و جعفری :   2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر  :  یک قاشق مرباخوری

سعی کنید برای پخت فلافل با نخود پخته نیز، نخودها را حداقل تا 24 ساعت قبل از سرخ کردن خیس کنید. خیس کردن نخود باعث کاهش نفخ می‌شود. همچنین خیس کردن نخود باعث می‌شود تا نخودها سریع‌تر پخته شوند. سعی کنید اگر زمان لازم برای خیس کردن نخودها را دارید حتماً دو روز قبل از اقدام به پخت فلافل، آن‌ها را خیس کنید. در زمانی که نخودها را خیس کرده‌اید مجدد آب آن‌ها را عوض کنید.

بعد از گذشت مدت زمان لازم اقدام به آماده سازی مواد فلافل می‌کنیم.


پخت فلافل

مراحل آماده سازی فلافل

فلافل‌های خیس خورده را آبکش کنید. درون آب جوش قرار دهید و اجازه دهید تا نخودها به صورت کامل پخته شوند. بعد از پخته شدن نخود‌ها، آن‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید آب باقی مانده در نخودها به صورت کامل خارج شود. بعد از این مرحله لازم است تا نخودها له شوند. این کار را می‌توانید به وسیله میکسر و یا چرخ گوشت انجام دهید. البته توجه داشته باشید که در این مرحله نخودها بسیار نرم هستند و خرد کردن آن‌ها به هیچ عنوان کار سختی نیست. 
مرحله میکس کردن نخودها را تا جایی ادامه دهید که مواد فلافل کاملاً نرم و یک دست شوند. البته توجه داشته باشید که موادی که آماده می‌کنید، نباید نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشند. در صورتی که مواد فلافل شل شدند، از مقدار پودر سوخاری و یا نان در مواد استفاده نمایید. (نان را به وسیله میکسر و یا چرخ گوشت چرخ نمایید.) این کار باعث می‌شود آب اضافی مواد به صورت کامل تخلیه شود.

 
فلافل با نخود پخته
اگر مواد خیلی سفت شدند می‌توانید به مواد آب اضافه کنید. در این مرحله و بعد از مطمئن شدن از قوام نخودها، باید ادویه‌های لازم را به مواد اضافه کنید. لازم به ذکر است هر کدام از ادویه‌هایی که در بالا نام بردیم بسته به سلیقه شما قابل تغییر می‌باشد. حتی می‌توانید اقدام به خرید ادویه مخصوص فلافل نمایید. معمولاً ادویه‌هایی که تحت نام ادویه مخصوص ترکیبی در فلافل فروشی‌ها ارائه می‌شود، کار شما را برای ساخت ادویه فلافل آسان کرده، شما می‌توانید با تهیه ادویه فلافل از فروشگاه اینترنتی بی بی عطار خیالتان از ترکیب ادویه‌هایی که در این غذا استفاده می‌کنید راحت باشد. همچنین شما می‌توانید ادویه مخصوص فلافل خود را با ترکیب ادویه‌های گفته شده ترکیب نمایید. در این مرحله پیاز و سیر را با رنده ریز رنده نمایید. آب پیاز و سیر را به صورت کامل بگیرید و بعد به مواد فلافل اضافه نمایید. 
اگر زمان کافی برای پخت را دارید بهتر است مواد فلافل را درون یخچال بگذارید تا مواد اصطلاحاً بیات شوند. در صورت بیات شدن مواد فلافل، مزه فلافل خیلی بهتر از حالت اولیه خود می‌شود.

در ادامه لازم است تا در یک ظرف گود مانند شیر جوش روغن ریخته و اجازه دهید تا روغن داغ شود. در این مرحله لازم است تا به فلافل‌ها حالت دهید. می‌توانید هم به وسیله دست و هم به وسیله قاشق این کار را انجام دهید.

بعد از سرخ شدن فلافل‌ها آن‌ها را از روغن خارج نمایید و درون یک ظرف توری و یا کاغذهای مخصوص روغن گیری قرار دهید تا روغن اضافه مواد خارج شود. 
لازم به ذکر است اگر تمایل داشته باشید قبل از سرخ کردن مواد می‌توانید فلافل‌ها را درون کنجد بغلطانید و بعد از آن درون روغن بیاندازید. البته توجه داشته باشید کنجد به سرعت می‌سوزد. در نتیجه حواستان به حرارت گاز باشد.
در انتها بعد از خنک شدن فلافل‌ها، می‌توانید آن را میل کنید و از مزه و طعم فوق العاده آن لذت ببرید. 

چاشنی‌های مورد استفاده در کنار پخت فلافل با نخود پخته

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم در کنار فلافل معمولاً چاشنی‌های مخصوصی مصرف می‌شود. چاشنی‌هایی مانند سس انبه و سس فلفل. در ادامه به طرز تهیه سس انبه اشاره خواهیم کرد.


طرز تهیه سس انبه

مواد مورد نیاز برای سس انبه به شرح ذیل می‌باشد:

پودر انبه :  2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی  :  یک قاشق غذاخوری
سرکه  :  1/4 پیمانه
نمک و فلفل قرمز  :  به مقدار لازم
آب  :  2 پیمانه

برای آماده سازی سس انبه در ابتدا آب را درون قابلمه بریزید، سرکه را به آب درون قابلمه اضافه کنید. قابلمه را بر روی اجاق گاز، شعله ملایم قرار دهید. در این مرحله پودر انبه را کم کم به مواد درون قابلمه اضافه کنید به طوری که مواد درون قابلمه به خوبی مخلوط شوند. در این مرحله رب گوجه فرنگی را درون آب حل کنید و به مواد اضافه نمایید. در دقیقه‌های پایانی نیز اقدام به اضافه کردن ادویه‌های لازم به مواد درون قابلمه نمایید. فلفل قرمز و نمک را اضافه کنید. توجه داشته باشید سس را به صورت مداوم هم بزنید تا جایی که به قوام برسد. بعد از این که سس به قوام لازم رسید آن را از روی حرارت بردارید اجازه دهید تا سس خنک شود. بعد از خنک شدن سس می‌توانید سس را مصرف نمایید.


خواص باورنکردنی مصرف نخود

نخود سرشار از مواد مغذی است. نخود پادشاه حبوبات، سرشار از مواد مغذی و غنی می‌باشد. شاید به بیانی دیگر بهتر باشد اینگونه بگوییم که 100 گرم فلافل معادل 6 عدد فلافل متوسط شامل مواد مغذی زیر می‌باشد:
کالری
کربوهیدرات
ویتامین B6
چربی
منگنز
مس
منیزیم
آهن
فسفر
روی
پتاسیم

 
پخت فلافل با نخود پخته

کمتر ماده غذایی را پیدا می‌کنید که در این میزان اندک ویتامین‌هایی همچون ویتامین‌های بالا را در خود جای داده باشد. معمولاً فلافل به طور سنتی در مقدار زیادی روغن سرخ می‌شود. در نتیجه این ماده غذایی دارای کالری نیز می‌باشد.


کمک به لاغری و کاهش وزن: فلافل سرشار از پروتئین گیاهی و فیبر می‌باشد. همانطور که شاید تا بحال شنیده باشید فیبر منبع خوبی برای لاغری می‌باشد. در نتیجه با مصرف این ماده غذایی در روز بیشتر احساس سیری می کنید. 


کنترل کننده قند خون: مطالعه محققین بر روی این ماده غذایی ارزشمند ثابت کرده است فیبر موجود در کربوهیدرات به کنترل بهتر سطح قند خون منجر می‌شود. همین مورد باعث افزایش قند خود به صورت آرام در بدن می‌شود. علاوه بر اینها فیبر موجود در نخود، کمک کننده عضلات روده می‌باشد. 

فلافل جزو معدود غذاهای خوشمزه اما مقوی می‌باشد. این غذای مقوی جایگزین بسیار خوبی برای فست فودها و غذاهای چرب مضر می‌باشد. در این مقاله در خصوص پخت فلافل با نخود پخته اطلاعاتی را در اختیارتان گذاشتیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت