بی بی عطار
چگونگی پخت فلافل بندری
  • آشپزخانه ایرانی

چگونگی پخت فلافل بندری

فلافل جزو آن دسته از غذاهایی است که اگر تنها یک بار آن را امتحان کرده باشید، طرفدار آن می‌شوید. فلافل جزو غذاهای ساده و خوشمزه ای است که دارای قیمت مناسبی است. این غذای خوشمزه و لذیذ طرفدار بسیاری را به خود جذب کرده است. معمولاً فلافل در شهرهای جنوبی کشور نظیر اهواز، آبادان و بندرعباس به روش‌های متفاوتی طبخ و آماده می‌شوند. البته لازم به ذکر است که فلافل اولین بار در کشورهای عربی طبخ شد. کشورهایی نظیر لبنان و عراق.
 


پخت فلافل بندری


طرز تهیه این غذا، به ظاهر ساده به نظر می‌رسد. در صورتی که اینچنین نیست و پخت این غذا دارای ظرافت و نکات کلیدی مهمی می‌باشد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شیوه‌های پخت این غذای خوشمزه جنوبی را به شما آموزش دهیم.


طرز تهیه فلافل با اصالت بندری

فلافل مخلوطی از نخود و چند ادویه مختلف می‌باشد. فلافل بندری اصل بسیار تند و آتشی می‌باشد. معمولاً جنوبی‌ها غذای تند دوست دارند و کاملاً دست و دلبازانه در مصرف فلفل قدم برمی‌دارند. 
مواد لازم برای پخت فلافل بندری اصل به شرح ذیل می‌باشد:


نخود :   500 گرم
پیاز  :  یک عدد
سیر  :  4 حبه
پودر نخودچی :  2 قاشق غذاخوری
جعفری  :  نصف پیمانه
نمک  :  2 قاشق چایخوری
تخم گشنیز  :  یک قاشق چایخوری
زیره سبز  :  یک قاشق مرباخوری
فلفل سیاه  :  یک قاشق چایخوری
فلفل قرمز :   نصف قاشق چایخوری
پودر هل  :  نصف قاشق چایخوری
روغن مایع  :  به مقدار لازم

در این روش لازم است تا نخودها را یک شب قبل از پخت خیس نمایید. با این کار زمان پخت فلافل بسیار کم می‌شود. این کار برای آن انجام می‌شود که از دلپیچه و نفخ بعد از خوردن فلافل جلوگیری به عمل آید. حتی اگر به دنبال پخت بهتر فلافل‌ها هستید، می‌توانید نخود را از چند شب قبل از پخت خیس نمایید. فقط توجه داشته باشید آب نخودها هرشب عوض شوند تا نتیجه بهتری را کسب نمایید. 
شاید برایتان جالب باشد بدانید در هنگام پخت فلافل نیازی به پختن نخودها نیست. بعد از خیس خوردن نخود آن را چرخ کنید تا آماده مزه سازی شود. بعد از چرخ کردن نخودها از صاف بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورتی که درون نخودها متوجه زبری شدید دوباره عمل چرخ کردن را انجام دهید تا جایی که نخودها به صورت کامل یکدست شوند. در هنگام چرخ کردن پیاز را به مخلوط در حال چرخ اضافه کنید. 
بعد از چرخ شدن یک دست مواد، اکنون زمان ادویه سازی است. در فلافل بندری تمامی مواردی را که در بالا ذکر کردیم را در هنگام مزه سازی استفاده نمایید. و یا برای راحت‌تر شدن کار، از ادویه فلافل استفاده کنید که ترکیبی از ادویه‌های ذکر شده به همراه چندین ادویه دیگر است و مزه خیلی خوبی به فلافل شما می‌دهد. بعد از آماده سازی مواد، ماهیتابه را غرق روغن کنید و اجازه دهید روغن به صورت کامل داغ شود. سپس با دست و یا به وسیله قالب اقدام به حالت دادن مواد فلافل نمایید.


 
پخت فلافل بندری


فوت کوزه گری: اگر به دنبال پخت یک فلافل درجه یک و لذیذ هستید قبل از پخت فلافل، مواد تهیه شده را درون یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود مواد فلافل بیات شوند و بعد از پخت متوجه طبخ فوق العاده آن شوید. 
توجه داشته باشید بعد از پخت فلافل بهتر است فلافل‌ها را بر روی یک توری قرار دهید و اجازه دهید روغن داخلی آن به صورت کامل تخلیه شود. 
بهترین نوع روغن برای سرخ کردن فلافل، روغن سرخ کردنی می‌باشد.


طرز طبخ فلافل بندری با سوسیس

فلافل بندری با سوسیس یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه افراد در جنوب کشور می‌باشد. این روش کاملا خلاقانه می‌باشد. در این روش در فلافل از سوسیس نیز استفاده می‌شود و طعم بی نظیری را خلق می‌کند. لازم به ذکر است این روش نیز در جنوب کشور رایج است و بیشتر افراد در آن محدوده از این روش استفاده می‌کنند.


مواد لازم جهت پخت فلافل بندری با سوسیس به شرح ذیل می‌باشد:


نخود  :  500 گرم
سوسیس  :  200 گرم
پودر سوخاری :   3 قاشق غذاخوری
سیر  :  2 حبه
فلفل قرمز  :  نصف قاشق غذاخوری
تخم گشنیز  :  یک قاشق چای خوری
ادویه فلافل :  یک قاشق غذاخوری
نمک :   به مقدار لازم
روغن :   به مقدار لازم

برای پخت این مدل از فلافل نیز باید حتما حداقل یک شب قبل از پخت اقدام به خیس کردن نخود نمایید. در این روش می‌توانید پوست نخودها را به صورت کامل جدا کنید تا دچار نفخ و دلپیچه نشوید. در این روش پخت، حتماً از چرخ گوشت برای یکدست کردن مواد فلافل استفاده نمایید. دست کم سه بار نخودها را به همراه سوسیس چرخ کنید تا ظاهرشان صاف و یک دست شوند. توجه داشته باشید در صورتی که متوجه زبری مواد چرخ کرده شدید، مجدد مواد را چرخ نمایید تا یک دست و صاف شوند. 
 


فلافل بندری


سپس در این مرحله ادویه‌های لازم را به مواد چرخ شده اضافه نمایید و شروع به مزه سازی مواد نمایید. بعد از مزه سازی به وسیله ادویه درون یک قابلمه را پر از روغن کنید و بعد از داغ شدن روغن، مواد فلافل را با دست و یا به وسیله قاشق شکل دهید و درون قابلمه بریزید. 
توجه داشته باشید بعد از پخت، فلافل‌ها را بر روی دستمال مخصوص و یا توری‌های مخصوص بگذارید تا روغن اضافی به صورت کامل از فلافل‌ها خارج شود. 
توجه داشته باشید استفاده از پودر سوخاری در هنگام پخت باعث می شود. فلافل‌ها درون روغن باز نشوند. 


 

طرز پخت فلافل بندری تند

همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم فلافل‌های بندری معمولاً بسیار تند طبخ می‌شوند. چرا که هر غذا با توجه به ذائقه مردمان آن شهر تهیه می‌شود. اما این غذا به دلیل لذیذ بودن و مزه فوق العاده ای که دارد با همان عطر و طعم و با همان میزان تندی در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شود. معمولاً این غذا در بندرعباس بسیار تند تر از مناطق دیگر پخته می‌شود. در ادامه به روش پخت این مدل از فلافل اشاره خواهیم کرد.


مواد لازم جهت پخت فلافل بندری مخصوص بندرعباس

نخود :   400 گرم
سیب زمینی  :  یک عدد
تخم مرغ :   یک عدد 
نمک  :  به مقدار لازم
فلفل سیاه  :  دو قاشق چای خوری
فلفل قرمز  : یک قاشق چای خوری
فلفل سبز  :  2 عدد
روغن سرخ کردنی :   به مقدار لازم

پخت فلافل

در این روش پخت، از سیب زمینی استفاده می‌شود. استفاده از سیب زمینی باعث پوک شدن فلافل می‌شود. همچنین استفاده از سیب زمینی در هنگام پخت فلافل باعث می‌شود، تا روغن کمتری جذب مواد فلافل شود. 
در این روش هم نیاز است تا قبل از پخت فلافل، نخودها را از یک شب قبل خیس نمایید. بعد از خیس خوردن نخودها اقدام به چرخ آن‌ها نمایید. توجه داشته باشید در زمان چرخ کردن، حتماً سیب زمینی را هم چرخ نمایید تا به همراه مواد چرخ شده یک دست شوند. در مرحله بعد اقدام به مزه سازی مواد نمایید و سپس سرخ کنید. 
فلافل جزو غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه ای می‌باشد که افراد زیادی، از کوچک تا بزرگ به آن علاقمند می‌باشند. توصیه ما به شما طبخ فلافل با روش‌های بالا می‌باشد. چرا که این غذا علاقمندان مخصوص به خود را دارد.
 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت