بی بی عطار
طرز تهیه کوفته سیب زمینی ترکیه‌ای
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه کوفته سیب زمینی ترکیه‌ای

کوفته سیب زمینی یک غذای خوشمزه و سالم و مقوی است که با کمترین مواد در دسترس و خیلی سریع درست می‌شود، این غذای ساده در بین افراد مختلف بسیار پرطرفدار است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته سیب زمینی در ادامه با بی بی عطار همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوفته سیب زمینی

سیب زمینی متوسط :  ۴ عدد
آرد سوخاری  :  یک لیوان
تخم مرغ  :  یک عدد
پیاز  :  یک عدد
رب فلفل  : یک قاشق مربا خوری
ادویه مخصوص :  یک قاشق چایخوری
زیره   : نصف قاشق مرباخوری
سیر  :  ۲ حبه
جعفری ریز خرد شده  :  دو قاشق غذاخوری
نمک  :   به مقدار لازم
آویشن  :  به مقدار دلخواه
روغن مایع   : به مقدار لازم

 

طرز تهیه کوفته سیب زمینی

مرحله اول

برای تهیه کوفته سیب زمینی خوشمزه ابتدا سیب زمینی‌ها را در یک ظرف با مقداری آب روی حرارت متوسط به مدت تقریبا ۴۰ دقیقه قرار دهید تا آب‌پز شوند و بعد پوست آن‌ها را بگیرید و بگذارید تا در دمای محیط کمی سرد شوند. بعد از آن سیب زمینی‌ها را که به دمای محیط رسیده‌اند با رنده ریز رنده کنید و یا با گوشتکوب دستی یا برقی بکوبید تا کاملا له شوند و بافت آن‌ها یکدست و صاف شود.

مرحله دوم
بعد از آن یک پیاز را با رنده ریز رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و سپس پیاز را به سیب زمینی‌‌ها اضافه کنید و با هم کمی ورز دهید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم
سپس یک تخم مرغ را در یک ظرف بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و بعد به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا بافت ترکیب یکدست و صاف شود.
بعد با سلیقه و ذائقه خودتان به مقدار دلخواه مقداری جعفری را تمیز بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن برود، بعد ریز خرد کنید و به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید.
مرحله چهارم
سپس سیرها را با رنده ریز رنده کنید و به مواد اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید تا عطر و طعم سیر با همه مواد ترکیب شود، بعد رب فلفل قرمز را بریزید و هم بزنید. بعد از آن به مقدار لازم نمک، ادویه مخصوص، زیره، فلفل قرمز، آویشن را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر ادویه‌ها کاملاً در مواد پخش شود و به خورد مخلوط رود.

مرحله پنجم
سپس پودر سوخاری را به مواد اضافه کنید، دقت کنید که پودر سوخاری شور نباشد یا اگر شور است مقدار کمتری بریزید تا طعم غذا شور نشود، بعد خوب با همه مواد ترکیب کنید. در این مرحله مخلوط مواد را با دست خوب با هم ورز دهید تا کاملاً به خورد هم روند و عطر و طعم همه مواد کاملاً با هم ترکیب شود و بگذارید تا چند دقیقه بماند و استراحت کند.

مرحله ششم
در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود، مقدار روغن لازم نیست به قدری زیاد باشد که مواد کوفته در آن غوطه‌ور شوند. بعد مقداری از مخلوط مواد را بردارید و با دست فرم دهید، در پودر سوخاری بغلطانید و سپس روغن سرخ کنید، وقتی یک طرف طلایی شد، کوفته را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله آخر
وقتی کوفته‌ سیب زمینی خوب پخته و سرخ شد از روی حرارت بردارید و در یک ظرف مناسب قرار دهید و با چند برگ نعناء و شوید و جعفری تزئین کنید. در آخر کوفته سیب زمینی را همراه با نان تازه یا پلو زعفرانی و ماست و انواع دورچین سرو کنید.
 

نکات پخت کوفته سیب زمینی ترکیه ای

  • می‌توانید درون کوفته‌های از پنیر پیتزا، گوشت چرخ کرده و یا گوشت مرغ تفت داده شده استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید که مواد کوفته به دستتان نچسبد، قبل از فرم دادن دستتان را با روغن مایع چرب کنید.
  • ادویه مخصوص یکی از ادویه‌های پرطرفدار بی بی عطار است که در بسیاری از غذاها می‌توانید از آن استفاده کنید و رنگ و عطر خوبی به غذاهایتان می‌دهد. 
  •  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت