بی بی عطار
طرز تهیه شاورما مرغ به همراه سس ارده
  • آشپزی با ادویه ها
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه شاورما مرغ به همراه سس ارده

شاورما یکی از انواع غذاهای محبوب کشور ترکیه و لبنان است که در ایران و سایر نقاط جهان هم طرفداران خودش را دارد. این غذا با مرغ یا گوشت قرمز تهیه می‌شود. شاورما مرغ، ترکیبی از طعم‌های مدیترانه‌ای به همراه سالاد کاهو، گوجه‌فرنگی و خیار و سس ارده که یک ساندویچ خوشمزه و پرطرفدار است. برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با بی بی عطار همراه باشید:

شاورما مرغ چیست؟

به طور سنتی "شاورما" از گوشت بره یا گاو تهیه می‌شود که در آن تکه‌های گوشت به شکل مخروطی روی هم چیده می‌شود و سپس روی یک میله عمودی برشته می‌شود. پس از پخته شدن، گوشت برش داده شده و سرو می‌شود. این دستور پخت شاورما مرغ، با همان طعم است، اما به جای مرینیت کردن، برش دادن و برشته شدن روی یک میله عمودی، مرغ در سرخ‌کن با هوای گرم پخته می‌شود و بسیار آسان و سریع است.

مرینیت برای شاورما مرغ

تمام طعم این دستور غذا از مرینیت به دست می‌آید که با استفاده از ادویه‌ جات، آب لیموترش و روغن زیتون انجام می‌شود. مرینیت کردن زمان بر است، اما اگر مطابق با این دستور غذا برنامه‌ریزی نکرده‌اید، منصرف نشوید. کمی زمان مرینیت کردن بهتر از هیچی است. اجازه دهید مرغ در حالی که سالاد گوجه فرنگی و خیار و سس ارده را درست می‌کنید، مرینیت شوند و اگرچه اگر مرینیت برای یک شب قبل باشد، نتیجه نهایی بسیار بهتر خواهد بود. مرغ را در یک کاسه با مواد اطراف کاسه - ادویه، لیمو، سیر و روغن مرینیت کنید.

طرز تهیه مواد میانی شاورما

یکی از اجزا مهم این ساندویج، سالاد گوجه فرنگی و خیار آن است که طعم ساندویچ را کامل می‌کند. این سالاد بسیار خوشمزه است و به راحتی درست می‌شود.

سس ارده
از ارده در غذاهای خاورمیانه بسیار استفاده می‌شود، مانند حمص و بابا قنوش. اگر غذاساز دارید، این سس در چند ثانیه تهیه می‌شود. اگر سس را با دست درست می‌کنید، جای نگرانی نیست. فقط سیر را تا جایی که می‌توانید ریز خرد کنید و سپس همه مواد را با همزن بزنید تا سس یکدست شود و در صورت نیاز به کمک کمی آب گرم به آن اضافه کنید. همانطور که در بالا ذکر کردم، این به عنوان سس سالاد همراه با سالاد گوجه فرنگی و خیار، مقداری کاهو و تکه‌های مرغ خوشمزه است. سس باقیمانده ای که ممکن است در یخچال داشته باشید تا به عنوان سس سالاد استفاده کنید.

 

نحوه سرو شاورما مرغ

بهترین نان برای سرو این ساندویچ، نان پیتای تازه است، اما در صورتی که دسترسی به نان پیتا ندارید، هر نانی را که انتخاب می‌کنید، چند دقیقه در تابه گرم کنید تا کمی ترد و برشته شود.

سپس مقداری از سس ارده را روی نان گرم بمالید و سالاد مرغ و گوجه فرنگی و خیار را روی آن قرار دهید و آن را بپیچید و در نهایت مقداری کاغذ روغنی برای پیچیدن دور ساندویچ برای گرم نگه داشتن آن استفاده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شاورمای مرغ

سینه مرغ بدون استخوان : حدود 3 سینه مرغ
سیر خرد شده: 2 حبه
لیموترش: یک عدد
پودر زیره : یک قاشق چایخوری
پاپریکا: یک قاشق چایخوری
فلفل قرمز : نصف قاشق چایخوری
زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری
پودر دارچین : ¼ قاشق چای خوری
نمک: یک قاشق چایخوری
فلفل سیاه تازه آسیاب شده: ½ قاشق چای خوری
روغن زیتون: 2 قاشق غذاخوری
نان یا نان پیتای تازه: 4 عدد

مواد لازم برای سس ارده

ارده : ½ فنجان
آب گرم: 1/3 فنجان
آب لیموترش : 2 قاشق غذاخوری
سیر خرد شده: یک حبه
زیره آسیاب شده: ¼ قاشق چایخوری
نمک: ¼ قاشق چایخوری
جعفری تازه خرد شده: 2 قاشق چایخوری


مواد لازم برای سالاد ساندویچ

گوجه فرنگی و خیار خرد شده: هرکدام یک فنجان
کاهورسمی: یک عدد
پیاز قرمز خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
آب لیموترش: دو قاشق چایخوری
سرکه : یک قاشق چایخوری
روغن زیتون: 2 قاشق چایخوری
جعفری تازه خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
نمک و پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده : به میزان لازم

طرز تهیه شاورمای مرغ

روغن زیتون، سیر، آب لیمو و پودر پاپریکا و پودر زیره و پودر دارچین را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید.

سینه مرغ را از طول نصف کنید. مرغ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و مواد مرینیت را اضافه کنید. مرغ را در کیسه ماساژ دهید تا همه طرف مرغ با مرینیت آغشته شود. مرغ را به مدت 6 ساعت یا به مدت یک شب در یخچال بگذارید.
سرخ کن را از قبل تا دمای 380 درجه فارنهایت گرم کنید.
سینه های مرغ مرینیت شده را به سبد سرخ کن منتقل کنید و در دمای 380 درجه فارنهایت به مدت 8 تا 10 دقیقه سرخ کنید و مرغ را تا نیمه پخت برگردانید. (یا می‌توانید فیله‌های مرغ را در یک تابه گریل با روغن کم سرخ کنید.)

برای تهیه سس ارده، در یک ظرف ارده، آب، آب لیموترش، سیر، پودر زیره سبز و نمک را را در ظرف مخلوط کن بریزید و انقدر بزنید تا صاف و یکدست شوند. اگر ترکیب نهایی خیلی غلیظ بود، آب گرم بیشتری اضافه کنید. در آخر جعفری خرد شده را هم اضافه کنید و سس شما آماده است.
برای تهیه سالاد این ساندویچ، کاهو رسمی، گوجه فرنگی، خیار، پیاز قرمز، آب لیمو، سرکه، روغن زیتون و جعفری را در یک کاسه با هم مخلوط کنید و با نمک و پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده مزه دار کنید. در یخچال قرار دهید تا زمانی که ساندویچ‌ها را می‌پیچید خوب مزه دار شوند.
برای مرحله آخر و بستن ساندویچ، دو طرف نان را با برس روغن بمالید و آنها را در تابه به مدت 2 دقیقه از هر طرف حرارت دهید.
سینه مرغ را به ورقه‌های نازک برش دهید. روی نان گرم، کمی از سس ارده بزنید و برش‌های مرغ را روی نان قرار دهید و مقداری از سالاد گوجه فرنگی را با قاشق روی مرغ بریزید. کمی بیشتر سس ارده بریزید و نان را رول کنید و بلافاصله سرو کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت