بی بی عطار
طرز تهیه دیپ حمص (هوموس) خوشمزه لبنانی
  • آشپزی با ادویه ها
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه دیپ حمص (هوموس) خوشمزه لبنانی

حمص (هوموس) یکی از خوراکی‌های مدیترانه‌ای است در کشورهای عربی و مدیترانه ای بسیار محبوب است.حمص در سینی‌های پیش غذا به عنوان مزه سرو می‌شود. این پیش غذا به خاطر داشتن ارده و نخود بسیار پرخاصیت و مغذی است. این پیش غذا امروزه در سیاری از کشورها طرفدار دارد و به خاطر نزدیکی به ذائقه ایرانی در ایران هم بسیار پرطرفدار است.

راز تهیه یک حمص خوشمزه استفاده از نخودهایی است که خیلی خیلی خوب پخته شده اند تا زمانی که کاملاً نرم شوند. شما می‌توانید نخود را با مقداری جوش شیرین هم یپزید تا کاملاً پخته و نرم شود. جوش شیرین به تجزیه پوست نخود کمک می‌کند که باعث می‌شود از نظر بافت نهایی، حمص به طور قابل توجهی نرم و خامه‌ای تر شود. سپس نخودها را با آب سرد کاملاٌ بشویید تا طعم جوش شیرین آن از بین برود.

دستوری که امروز در این آموزش ارائه شده یک دستور عالی، آسان و با نتیجه فوق العاده است که در آن تمامی نکات تهیه و سرو حمص هم ذکر شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا این پیش غذای خوشمزه را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه حمص

نخود پخته شده : یک و ½ فنجان و یا یک کنسرو نخود
جوش شیرین : ½ قاشق چایخوری (اگر از نخود کنسرو شده استفاده می‌کنید)
آب لیمو (از 1 ½ تا 2 لیمو): ¼ فنجان
سیر متوسط ​​تا درشت : یک حبه 
نمک دریایی : ½ قاشق چایخوری
ارده : ½ فنجان
آب یخ : 2 تا 4 قاشق غذاخوری
زیره آسیاب شده: ½ قاشق چایخوری
روغن زیتون فوق بکر: یک قاشق غذاخوری
برای تزیین: هر یک از چاشنی‌های زیر: کمی روغن زیتون، سماق یا پاپریکا آسیاب شده، جعفری تازه خرد شده

 

طرز تهیه حمص لبنانی

نخودها را در یک قابلمه متوسط ​​بریزید و جوش شیرین را اضافه کنید. روی نخودها را با چند اینچ آب بپوشانید، سپس مخلوط را روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد. به جوشاندن ادامه دهید، در صورت لزوم حرارت را کاهش دهید تا از سرریز شدن آن جلوگیری شود، حدود 20 دقیقه، یا تا زمانی که نخود پف کرده به نظر برسد، پوست آنها بیفتد و کاملاً نرم شوند. در یک صافی ریز، نخودها را آبکش کرده و حدود 30 ثانیه روی آنها آب خنک بریزید. کنار بگذارید (برای این دستور نیازی به پوست کندن نخود نیست)
در همین حال، در غذاساز یا مخلوط کن پرقدرت، آب لیمو، سیر و نمک دریا را با هم مخلوط کنید تا زمانی که سیر خیلی ریز خرد شود، سپس برای حدود ده دقیقه یا بیشتر صبر کنید تا طعم سیر ملایم شود.

حالا زمان اضافه کردن ارده است، ارده را به غذاساز اضافه کنید و مخلوط کنید تا غلیظ و خامه ای شود، در صورت لزوم، ارده‌هایی را که به کناره‌ها وغذاساز چسبیده است، را به درون مخلوط کن برگردانید.

در حین کار کردن غذاساز، 2 قاشق غذاخوری آب یخ بریزید و دوباره مخلوط کنید تا مخلوط فوق العاده صاف، یکدست و خامه‌ای شود. (اگر ارده شما برای شروع خیلی غلیظ بود، ممکن است لازم باشد یک تا 2 قاشق غذاخوری آب یخ بیشتری اضافه کنید)
سپس پودر زیره و نخود آبکش شده را که بیش از حد پخته شده را به غذاساز اضافه کنید. در حین مخلوط کردن، روغن زیتون را بریزید. مخلوط کنید تا مخلوط فوق العاده یکدست شود، در صورت لزوم آب یخ بیشتری را با قاشق غذاخوری اضافه کنید تا بافتی فوق العاده خامه ای به دست آورید. حالا مخلوط به دست آمده را بچشید و در صورت لزوم طعم آن را با تندی یا ترشی بیشتر تنظیم کنید می توانید حدود ¼ قاشق چایخوری نمک دیگر برای طعم کلی بیشتر و یک قاشق غذاخوری دیگر آب لیمو برای طعم بیشتر اضافه کنید.
حمص را در کاسه یا بشقاب سرو بریزید و برای تزیین آن با یک چنگال از تزیینات دلخواهتان روی آن را تزیین کنید. این تزیینات می‌تواند شامل پودر سماق یا پودر پاپریکا باشد.

نحوه پختن نخود خشک با عجله برای این دستور: در یک قابلمه بزرگ،¾ فنجان نخود خشک و ½ قاشق چایخوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید و قابلمه را با آب پر کنید. مخلوط را روی حرارت زیاد به جوش آورید و در صورت نیاز کف سطح را جدا کنید. در صورت نیاز، آب بیشتری اضافه کنید، تا زمانی که نخودها خیلی نرم شده و از هم جدا شوند، حدود یک ساعت سپس آن را در یک آبکش با توری ریز بریزید، زیر آب خنک بشویید و قبل از استفاده خوب آبکش کنید.

چگونه بهترین حمص را درست کنیم؟

  • از لیموترش یا آبلیموی تازه استفاده کنید و در موقع له کردن سیر در غذاساز یا مخلوط کن حتماً آب لیمو را به آن اضافه کنید تا تندی و خامی سیر گرفته شود.

  •  یک قاشق غذاخوری روغن زیتون طعم حمص را لوکس‌تر و خامه‌ای تر می‌کند.

  • استفاده از کمی زیره طعم حمص را کمی خاص تر می‌کند.

  • حمص به دست آمده را می‌توانید برای مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.


انواع حمص

این دستور حمص ساده و بسیار خوشمزه است، اما می‌توانید هر یک از موارد زیر را با نخود مخلوط کنید تا تغییراتی ایجاد کنید : 

حمص الهه سبز: 3/4 فنجان سبزیجات تازه و برگدار بسته بندی شده آزاد

حمص زیتون: 3/4 فنجان زیتون بدون هسته

حمص سیر تفت داده شده: از 1 تا 2 سر سیر برشته شده حبه کنید.

حمص فلفل قرمز تفت داده شده: 3/4 فنجان فلفل قرمزبه صورت نوار خرد شده

حمص گوجه فرنگی خشک شده: 3/4 فنجان گوجه فرنگی خشک غوطه ور در روغن زیتون

حمص کنجد برشته شده: 1/2 قاشق چایخوری در حمص، به اضافه یک قاشق چایخوری روی آن ریخته شده است.

 

منبع : https://cookieandkate.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت