بی بی عطار
لیست ادویه جات لازم در خانه
  • ادویه های اصلی
  • ادویه ها
  • ادویه های ترکیبی

لیست ادویه جات لازم در خانه

وقتی صحبت از آشپزی و آشپزخانه می‌شود، یکی از اقلام ضروری و اولیه برای آشپزی ادویه‌هاست. این ادویه‌ها هستند که به غذا طعم و عطر می‌دهند. بدون ادویه، هیچ وقت این طعم‌های شگفت انگیز در سراسر دنیا ساخته نمی‌شد. ادویه‌های مورد استفاده در هر غذا با هم متفاوت است و بسته به مواد اولیه مصرفی در پخت غذاها، طبع آن و رنگ و آب و عطری که می‌خواهیم به خوراکمان بدهیم از ادویه‌های متفاوتی استفاده می‌کنیم.

ما در این پست سعی داریم با معرفی و ارایه لیست ادویه جات لازم در خانه، شما را با این اقلام بیشتر آشنا کنیم. ضمن اینکه با توجه به اینکه این روزها ادویه‌های ترکیبی هم در آشپزخانه‌ها جای خود را پیدا کرده اند، در این پست به معرفی ادویه‌های ترکیبی که آشپزی را آسان تر و دلچسب‌تر می‌کند هم می‌پردازیم. با ما در بی بی عطار همراه باشید تا لیست ادویه‌های پرکاربرد در آشپزخانه را با هم مرور کنیم :

 

ادویه جات ضروری در خانه: زردچوبه

برای شروع به معرفی این لیست، ادویه‌ای که به عنوان معروفترین و پرکاربردترین ادویه در آشپزخانه هر ایرانی است، شروع می‌کنیم. زردچوبه ادویه خوشرنگی است که علاوه بر رنگ دادن به غذا، خواص فراوانی هم برای سلامتی دارد. از زردچوبه تقریباً در تمام غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. 

 

ادویه جات لازم در خانه: زعفران

هر مهمانی اصیل ایرانی و در هر سفره ای که پهن می‌شود، حتماً روی دیس‌های برنج و در بسیاری از خورش‌های اصیل ایرانی با زعفران عطر ورنگ ایرانی گرفته است. گیاه زعفران یکی از گل‌های زیبایی است که در دل کویر می‌روید و از پرچم‌های خوش رنگ این گل، زعفران اصیل ایرانی برداشت می‌شود.

 

ادویه جات لازم در خانه: زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه جات ضروری در خانه است که به گونه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل ساقه متورم شده زیرزمینی گیاه است که دارای مزه و عطر تند و مطبوعی است. از پودر زنجبیل برای طبع گرم آن در غذاهای گوشتی، مرغ، انواع خورش‌ها و طعم دار کردن گوشت استفاده میشود. 

زنجبیل پای ثابت بسیاری از ادویه‌های ترکیبی است. از این پودر معطر و تند برای تهیه آبنبات و شیرینی و حتی در کنار چای نبات استفاده می‌شود.

 

ادویه جات لازم در خانه: دارچین

دارچین و عطر آن یکی از خاطرات هر خانه در هنگام پخت شله زردهای نذری است. این ادویه خوشبو از پوست درختچه‌ای تهیه می شود و از آن به صورت دارچین لوله ای (دارچین سیگاریچوب دارچین و پودر دارچین به عنوان ادویه، استفاده در دمنوش، غذاها، تزیینات و کیک و شیرینی بکار می‌رود.

 

ادویه لازم در هر آشپزخانه: پودر سیر

شاید شما هم به سیر برای خوش عطر کردن بسیاری از غذاها ایمان دارید ولی از بوی سیر بعد از استفاده از آن بیزارید، پودر سیر عطر خوش سیر را به غذاهایتان هدیه می‌دهد و بعد از مصرف بوی بدی از خود به جا نمی‌گذارد. از پودر سیر در بسیاری از غذاها، کوکوها، خورش‌ها و مزه دار کردن انواع گوشت و مرغ و ماهی می‌توانید استفاده کنید.

 

ادویه مورد نیاز در هر آشپزخانه : پودر پیاز

حتما شما هم می‌دانید استفاده از پیاز در تمام غذاهای گوشتی یا غذاهایی که از مرغ استفاده شده، ضروری است. پودر پیاز یکی از ادویه‌هایی است که علاوه بر عطر خوشی که به غذا می‌دهد، برای از بین بردن بوی زهم گوشت و مرغ بسیار پرکاربرد است.

از پودر پیاز در بسیاری از خورش‌ها، سالاد، مزه دار کردن جوجه کباب یا مزه دارکردن مرغ قبل از سوخاری کردن استفاده کنید.

 

ادویه پرکاربرد در منزل: فلفل بهار

فلفل بهار شاید ادویه‌ای باشد که کمتر برایتان آشنا باشد، ولی با یک بار استفاده از آن به عنوان یکی از ادویه جات پرکاربرد در خانه از آن استفاده خواهید کرد. نام بهار برای این فلفل به این دلیل است که در سرزمین بهارات یا هندوستان می‌روید. فلفل بهار از لحاظ ظاهری دانه‌ای است به اندازه نخود و رنگ قرمز مایل به قهوه ای دارد و از لحاظ طعم، باید بدانید این نوع فلفل اصلاً تند نیست و عطر آن شباهت زیادی به میخک و جوز بویا و دارچین دارد. نکته جالب اینکه در زبان انگلیسی فلفل بهار را All spice یعنی همه ادویه می نامند. هرچند، هیچگاه مخلوط کردن سه ادویه نام برده شده، نمی‌تواند جانشین عطر واقعی فلفل بهار شود.


ادویه‌های لازم برای خانه: فلفل سفید

فلفل سفید در واقع همان دانه فلفل سیاه است که با یکسری فرآیندها به رنگ و عطر متفاوتی می‌رسد.

پس از رسیدن کامل میوه فلفل، آن‌ها به رنگ کبود مایل به قرمز تیره در می‌آیند و باید چیده شوند. وقتی این میوه‌ها چیده شدند، آن‌ها را در آب می‌گذارند تا خیس خورده و پوسته بیرونی فلفل جدا شود. بعد از جدا شدن پوست دانه باقی مانده را خشک کرده و به نام فلفل سفید مصرف می‌شود.

 

ادویه‌های لازم در خانه: فلفل پول بیبر

پول بیبر که به ترکیه ای، Pul Biber و به انگلیسی، Aleppo Pepper نامیده می‌شود، نام نوعی فلفل است که در ترکیه و سوریه کاشت می‌شود و به نام فلفل حلب هم شناخته می‌شود.
رنگ این ادویه پول بیبر، قرمز خوش رنگ است و معمولاً حالت ساطوری خرد شده و خشک می‌شود. طعم تندی ملایمی دارد و از آن در تهیه مرغ و بال کبابی، مرغ سوخاری، روی نیمرو، سوپ و سالاد استفاده می‌شود.


ادویه‌های لازم در خانه: فلفل سیاه

شاید با اطمینان بتوان گفت بعد از زردچوبه، پرکاربردترین ادویه در هر آشپزخانه ایرانی، فلفل سیاه است. فلفل سیاه تازه معطر و تند است و تقریباً در تمامی غذاها از نیمرو و املت تا انواع خورش‌ها از آن می‌توان استفاده کرد.

حتی اگر به غذاهای تند علاقه‌ای ندارید، باز هم اضافه کردن مقدار کمی از فلفل تند به غذاها برای طعم‌دار کردن آن‌ها و استفاده از عطر خوب فلفل سیاه، خالی از لطف نیست.

 

ادویه‌های مهم خانه: فلفل قرمز 

فلفل قرمز تند هم یکی دیگر از انواع فلفل است که در کنار نمک و فلفل و زردچوبه در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. مخصوصا اگر به غذاهای تند علاقه داشته باشید که از آن را در هر غذایی استفاده می‌کنید.

 

ادویه جات لازم در خانه: پاپریکا

پاپریکا یکی از ادویه‌هایی است که این روزا بیشتر شناخته شده، ولی استفاده از آن در آشپزی برای عطر خوب و رنگ خوشی که به غذا می‌دهد در تقریباً تمام غذاها تبدیل به یک عادت در آشپزی شده است.

در حقیقت پاپریکا ادویه ای است که از فلفل خشک و پودر شده تهیه شده و بدون اضافه کردن تندی به غذا، آن را معطر می‌کند.

جالب است بدانید که پاپریکا در هر کشوری طعم متفاوتی دارد و طیف این طعم از ملایم تا تند می‌باشد. ولی ادویه پاپریکایی که در ایران استفاده می‌شود، با استفاده از فلفل شیرین تهیه شده و طعم تندی خاصی ندارد.

 

ادویه جات لازم در خانه: آویشن

آویشن یکی از سبزیجات معطر و خوشبویی است که معمولاً به صورت پودر خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آویشن علاوه بر استفاده در غذاها، برای ادویه های ترکیبی مثل ادویه لازانیا و پیتزا و ادویه ایتالیایی هم استفاده می‌شود.

آویشن دارای خواص دارویی بسیاری هم هست که از آن به عنوان دمنوش برای درمان گلودرد و سرفه هم استفاده می‌شود.

 

ادویه جات لازم در خانه: تخم گشنیز

تخم گشنیز یکی از دانه‌های به شدت خوش‌عطر است، که به صورت دانه نیم‌کوب و پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تخم گشنیز علاوه بر آشپزی در تهیه ترشی و شوری هم استفاده می‌شود.

 

ادویه جات لازم در خانه: زیره سبز

یکی دیگر از ادویه‌های ضروری در هر آشپزخانه، زیره سبز است که بسیاری از ما آن را به عنوان طعم‌دهنده در انواع غذاها و دمنوش‌ها استفاده می‌شود.

پودر زیره سبز یکی از اجزا مهم ادویه پلویی است که عطر بسیار خوبی به پلوهای مخلوط ایرانی می‌دهد.


ادویه جات مهم آشپزخانه: زیره سیاه

همان طور که می‌دانید زیره به دو نوع زیره سبز و زیره سیاه تقسیم می‌شود. به زیره سیاه زیره ایرانی نیز گفته می‌شود . زیره سیاه دانه‌ای خوش عطر و ضدنفخ است و خواص دارویی بسیاری نیز دارد.

 

ادویه جات ضروری در خانه: برگ بو

یکی دیگر از ادویه‌های لازم در خانه برگ بو است.این گیاه خوشبو، برگ درختی همیشه سبز است که از آن برای پخت غذاهای گوشتی و مرغ و ماهی و برای از بین بردن بوی زهم آن‌ها و معطر کردن غذا استفاده می‌شود. از برگ بو به عنوان داروی گیاهی هم استفاده می‌شود.


ادویه جات ضروری در خانه: جوز هندی

جوز هندی یکی از ادویه‌جات پرکاربرد در آشپزی است. دانه جوز هندی شبیه گردوی کوچکی است که پوسته ای به رنگ قهوه ای دارد و داخل آن به رنگ خاکستری است. از جوز هندی بعد از رنده شدن و به صورت پودر شده در غذا استفاده می‌شود. جوز هندی عطر تند، مطبوع و خاصی دارد. نام دیگر جوز هندی جوز بویا است و طعم بسیار گرمی دارد. از جوز هندی علاوه بر استفاده از غذاها و سس‌ها، در ادویه‌های ترکیبی هم استفاده می‌شود.

 

ادویه جات ضروری در خانه: گل محمدی یا گل سرخ 

عطر گل محمدی از عطرهای خوش و آشنایی است که در آشپزخانه استفاده می‌شود. گل محمدی به صورت غنچه یا گل برای استفاده در خورش‌هایی مثل خورش قیمه، یا کنار دمنوش و چای استفاده می‌شود. از غنچه‌های زیبای گل محمدی می‌توانید برا تزیین غذا، کیک، شیرینی و حلوا می‌توانید استفاده کنید.

 

ادویه معطر آشپزی: هل سبز

هل به عنوان ملکه ادویه‌ها یکی از معطرترین ادویه‌ها در آشپزخانه است. از پودر هل در آشپزی و شیرینی‌پزی و بسیاری از ادویه‌های ترکیبی استفاده می‌شود. و از دانه هل در غذاهای هندی مثل بریانی هندی استفاده می‌شود.

 

مهم‌ترین ادویه آشپزی: نمک خوراکی

نمک پرمصرف‌ترین ادویه‌ در آشپزخانه محسوب می‌شود. اگر نمک نباشد، هیچ غذایی طعمی ندارد و آشپزی معنایی ندارد. استفاده از نمک به خاطر ترکیبات سدیم و کلر برای بدن انسان لازم و ضروری است.

نمک انواع مختلفی دارد که علاوه بر نمک‌های تصفیه شده، سنگ نمک، نمک صورتی هیمالیا، نمک کوشر (نمک حلال) که بسته به نوع نمک دارای میزان املاح متفاوتی است.

 

ادویه جات لازم در خانه: پودر خردل

گیاه خردل گونه‌های مختلفی دارد. ادویه خردل پس از آسیاب کردن دانه‌های خردل، به دست می‌آید. رنگ ادویه خردل بسته به رنگ دانه‌های خردل یعنی رنگ سفید متمایل به زرد تا سیاه متفاوت است. از  پودر خردل در بسیاری از غذاها و سس‌ها استفاده می‌شود.

 

ادویه‌های معطر لازم در خانه: سماق

سماق یکی از ادویه‌هایی است برای طعم ترش آن روی کباب و غذاهای گوشتی و معمولاً در مرحله سرو غذا استفاده می‌شود. میوه سماق به صورت خوشه ای است. دانه‌های سماق را از خوشه جدا کرده، خشک می کنند  و سپس به صورت پودر و به عنوان چاشنی غذاهایی مثل کباب استفاده می‌شود.

 

ادویه‌های ترکیبی لازم در آشپزخانه

اگر برای هر غذایی از ادویه خاص آن غذا استفاده کنید، می‌توانید مانند آشپزهای ماهر و با خیال راحت از عطر و طعم غذاها، غذاهای خوشمزه بپزید. در ادامه شما را با لیست ادویه‌های ترکیبی لازم در هر آشپزخانه آشنا می‌کنیم.

ادویه جات ضروری خانه: ادویه کاری

یکی دیگر از شناخته‌ترین ادویه‌های ترکیبی که در بسیاری از غذاها می‌توانید از آن استفاده کنید، ادویه کاری است. این ادویه از ترکیب چند ادویه است که معمولاً در آشپزی هندی استفاده می‌شود. در هند ادویه کاری معمولاً با ترکیبات متفاوتی تهیه می‌شود، که بسته به نوع غذایی که در آن از کاری استفاده می‌شود، به همان نام نامیده می‌شود.


ادویه جات ضروری خانه: ادویه گرام ماسالا (گرم مصالح )

ادویه گرام ماسالا که با نام گرم مصالح هم شناخته می‌شود، به عنوان ادویه‌ای هندی - پاکستانی استفاده می‌شود که در آشپزی بلوچی به عنوان فرهنگ غذایی مشابه با دو کشور ذکر شده هم بسیار پرکاربرد است.

دانه‌های متفاوتی برای تهیه این ادویه ترکیبی استفاده می‌شود که بعد از تفت دادن ادویه‌های مورد استفاده آن‌ها را ترکیب و آسیاب می‌کنند. این ادویه نسبتاً تند و بوی خوبی دارد که بسته به ترکیب آن می‌تواند میزان تندی و عطر آن متفاوت باشد.


ادویه مخصوص ماکارونی

ماکارونی از غذاهای خوشمزه ای است که حداقل یک بار در هفته در لیست غذاهای هر آشپزخانه‌ای پخته می‌شود. ادویه‌های لازم برای پخت یک ماکارونی خوشمزه و دلچسب را در ادویه ماکارونی می‌توانید داشته باشید.

ترکیباتی که برای تهیه این ادویه خوش عطر استفاده شده، بسیار عالی است و بوی خوشی به ماکارونی شما می‌دهد.

تعدادی از ادویه‌های مورد استفاده در ادویه ماکارونی عبارتند از : زیره، آویشن شیرازی، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، ریحان خشک، رزماری، فلفل بهار و ...


ادویه لازم در خانه : ادویه ترشی

ترشی و شوری از جمله مواد خوراکی است که معمولاً در کنار غذاهای ایرانی سرو می‌شود و مزه های خوبی برای کنار غذا محسوب می‌شوند. 

ادویه ترشی ترکیبی از معطرترین ادویه‌هاست. تعدادی از ادویه های مورد استفاده در ادویه ترشی عبارتند از : پودر گلپر، پودر تخم گشنیز، پودر زیره، پودر جوز هندی، پودر فلفل سیاه، پودر رازیانه و سبزهای معطر نظیر نعنا خشک، مرزه خشک، ترخون خشک و ...

ادویه لازم در خانه : ادویه فلافل

فلافل یکی از غذاهای فست فودی خوشمزه ای است که در صورت داشتن ادویه و چاشنی خوب برای تهیه آن در منزل می‌توانید فلافلی با کیفیت و خوشمزه داشته باشید. ادویه فلافل شامل ادویه‌های زیر است:

پودر انبه، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر جوز هندی، پودر زیره سیاه، پودر تخم گشنیز، پودر زنجبیل، فلفل قرمز و چندین و چند ادویه معطر دیگر

 

ادویه قورمه سبزی

قورمه سبزی و عطر خوش آن یکی از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای اصیل ایرانی است، یک قورمه سبزی خوشمزه با سبزی سرخ شده، گوشت گوسفندی و ادویه مخصوص قورمه سبزی، طعمی به یاد ماندنی برای شما خواهد شد.

ادویه قورمه سبزی ترکیبی از ادویه‌هایی مثل : پودر غوره، زردچوبه، فلفل سیاه، شنبلیله خشک، پودر رازیانه و چندین ادویه دیگر است.

 

ادویه پلویی

پلوهای ایرانی در ترکیب با سبزیجاتی مثل لوبیا سبز برای پخت لوبیا پلو یا کلم برای کلم پلو، و بسیاری پلوهای دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است.

برای خوش عطر کردن این غذاهای خوشمزه می‌توانید از ادویه پلویی استفاده کنید. ادویه پلویی معمولاً ترکیبی از پودر دارچین، پودر گل سرخ، پودر زیره سیاه، پودر زنجبیل، پودر هل، پودر میخک، پودر جوز هندی و .... است.پ

 

ادویه آبگوشت

آبگوشت به عنوان سمبل غذاهای اصیل ایرانی به همراه ادویه آبگوشت تجربه بی‌نظیری از طعم بهترین دیزی‌هایی که خورده اید به یادتان می آورد. ادویه آبگوشت شامل : پودر لیموعمانی، زردچوبه، پودر فلفل سیاه، زیره سبز، پودر تخم گشنیز و ... است

 

ادویه ماهی

پخت ماهی به شیوه کبابی یا سرخ یکی از هنرهای آشپزی است. طوری که ماهی بدون بوی زهم طبخ شود و همینطور طعم خوب تازگی خود را حفظ کند. شما می‌توانید ماهی‌ها را یکی دو ساعت قبل از پخت با ادویه ماهی مزه دار کنید و سپس آن را سرخ کنید و یا کباب کنید و از یک غذای دریایی عالی لذت ببرید.

ادویه ماهی ترکیبی است از ادویه‌های : پاپریکا، پودر خردل، فلفل سیاه، فلفل سفید، پودر برگ بو، پودر میخک، زنجبیل، هل و ....

ادویه قیمه

وقتی نام خورش قیمه می‌آید و می‌خواهیم از خورش‌های خیلی خوشمزه ای که خورده ایم، یاد کنیم یاد قیمه‌های نذری برایمان زنده می‌شود. استفاده از ادویه‌های متناسب با این غذا رمز خوشمزگی آن است. ادویه قیمه شامل ادویه‌هایی مثل : زردچوبه، فلفل سیاه، گرد لیمو عمانی، نمک، زعفران، ادویه گوشت و ....

ادویه مرغ

حتماً شما هم روش‌های خوبی برای پخت یک خورش مرغ عالی می‌دانید. در صورتی که از چندین ادویه متفاوت برای طعم دار کردن مرغ و خوشمزه کردن آن استفاده می‌کنید، ما ادویه ترکیبی مرغ را برای این کار به شما پیشنهاد می‌کنیم. ادویه مرغ ترکیبی از ادویه‌هایی است که کار مزه دار کردن مرغ را برای شما آسان می‌کند.

ادویه مرغ شامل این ادویه‌هاست : پودر تخم گشنیز، پودر پیاز، پودر هل، پودر زردچوبه، پودر زنجبیل، پودر سیر، پودر زیره سبز، پودر دارچین، پودر فلفل قرمز و سیاه، نمک دریا و ...

 

ادویه همبرگر

تهیه ساندویچ در خانه یکی از کارهایی است که با همراهی اعضای خانواده می‌تواند یک خاطره خوب برای شما بسازد. قسمت مهم پخت همبرگر، تهیه گوشت مناسب و مزه دار کردن آن است. استفاده از ادویه همبرگر، شما را برای تهیه یک ساندویچ همبرگر خوشمزه یاری می‌کند. 

ادویه‌هایی که در ادویه همبرگر با هم ترکیب شده اند عبارتند از : فلفل قرمز، نمک، فلفل سیاه، فلفل سفید، پودر سیر و پودر خردل و چند ادویه دیگر

 

ادویه لازانیا و پیتزا

اگر شما هم عاشق پخت لازانیا و پیتزا هستید، حتماً می‌دانید پخت پیتزا با هر نوع تاپیکی به همراه پنیر پیتزا چه ترکیبات جادویی و خوشمزه‌ای می‌سازد. استفاده از ادویه لازانیا و پیتزا برای پخت پیتزا، برای ساختن یک پیتزای خوشمزه و عالی راه را آسان می‌کند.

ادویه لازانیا و پیتزا ترکیبی از چندین ادویه معطر و سبزیجات خشک معطر است:  پونه خشک، ریحان خشک ، پودر پیاز، پودر سیر،پودر  آویشن، رازیانه، پاپریکا و ...

 

ادویه ماست و خیار

هرچند ماست و خیار در تابستان یک وعده شام دلچسب محسوب می‌شود، ولی در کنار تمامی وعده‌های غذایی ناهار و شام می‌تواند یک مزه خوب برای کنار غذاها استفاده شود.

برای خوشمزه شدن ماست و خیار و برای تعدیل طعم سرد ماست و خیار می‌توانید از ادویه ترکیبی ماست و خیار استفاده کنید.

ادویه ماست و خیار شامل ترکیبی از چندین ادویه و سبزی خشک معطر است : فلفل سیاه، نعناء خشک، ریحان خشک، مرزه خشک، ترخون خشک، پودر گل محمدی و ....

ادویه املت 

املت در فرهنگ‌های غذایی بسیاری از کشورها با دستورات متفاوتی وجود دارد. املت ایرانی ترکیبی از رب و تخم مرغ، سبزیجات، سوسیس یا گوجه فرنگی و تخم مرغ است. استفاده از یک ادویه مناسب به رنگ بهتر و طعم بهتر این غذا کمک می‌کند.

ادویه املت ترکیبی خوش رنگ از ادویه‌هایی است که شما می‌توانید در املت‌های صبحانه تان از آن استفاده کنید.

ادویه املت شامل ادویه‌هایی مثل: پاپریکا، فلفل سیاه، زیره سبز، فلفل قرمز، پودر سیر و چند سبزی معطر است.

 

ادویه سیب زمینی 

سیب زمینی سرخ کرده از خوراک هایی است که مورد علاقه کوچک و بزرگ است. برای وعده عصرانه یا شام یا میان وعده یا در کنار بسیاری از غذاهای فست فودی، سیب زمینی سرخ را می توانید استفاده کنید.

برای خوش عطر و طعم شدن سیب زمینی سرخ شده می‌توانید از ادویه ترکیبی سیب زمینی استفاده کنید.

ادویه سیب زمینی شامل ادویه‌های خوش عطر و بویی برای خوشمزه‌تر شدن سیب زمینی است: پودر سیر، پودر موسیر، آویشن، جعفری، گلپر، فلفل سیاه، پاپریکا و ...

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت