بی بی عطار
طرز تهیه پیتزا پپرونی، چطور یک پیتزای خانگی بی‌نقص بپزیم؟
  • آشپزی با ادویه ها
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه پیتزا پپرونی، چطور یک پیتزای خانگی بی‌نقص بپزیم؟

پیش از اینکه به سراغ طرز تهیه پیتزا پپرونی برویم بد نیست کمی در مورد اصالت پیتزا باهم گفتگو کنیم. به نظر شما اولین پیتزا در چه سالی و توسط چه کسی پخته شد؟ ازآنجایی‌که ایرانی‌ها بدشان نمی‌آید ریشه‌ هر چیزی را به خودشان ربط دهند، در مورد پیتزا هم‌چنین داستان‌هایی وجود دارد. چه داستانی؟ اینکه برای اولین بار سربازان ساسانی پشت سپرهایشان خمیر پهن کردند، سپرهایشان را روی آتش گذاشتند و روی این خمیر پخته‌شده را با خرما و پنیر پوشاندند. ازاین‌جهت است که می‌توانیم ادعا کنیم ما خالق اولین پیتزا در جهان بوده‌ایم. از شوخی گذشته اگر بخواهیم در مورد اصالت این غذای لذیذ صحبت کنیم بی شک به ایتالیا می‌رسیم؛ و در این میان پیتزا پپرونی جز ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین انواع پیتزا در طول تاریخ است. این پیتزا تمام چیزهایی که شما می‌خواهید، از خمیر نرم و لطیف گرفته تا پنیر کش‌دار و عطر و طعم متفاوت و عالی را در خود دارد. در این مطالب از بی بی عطار قرار است طرز تهیه پیتزا پپرونی را به عنوان ساده‌ترین و البته محبوب‌ترین پیتزا در جهان هستی که به نوعی محصول مشترک ایتالیا و آمریکاست به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه یک پیتزا پپرونی لذیذ

سوسیس پپرونی : ۲۵۰ گرم
گوجه‌فرنگی : ۱ عدد
پنیر پیتزا:  به مقدار دلخواه
فلفل دلمه‌ای قرمز : یک عدد
سس کچاپ : ۲ قاشق غذاخوری
آویشن : به میزان دلخواه

 

مواد لازم برای درست کردن خمیر پیتزا

آرد گندم:  ۳ لیوان
آب ولرم : یک لیوان
نمک : نصف قاشق چای‌خوری
پودر خمیرمایه فوری: یک قاشق غذاخوری
شکر : یک قاشق چای‌خوری
روغن مایع : یک قاشق غذاخوری (بهتر است از روغن ‌زیتون استفاده کنید)

این مقدار خمیر و مواد در طرز تهیه پیتزا پپرونی برای ۴ پیتزای تک‌نفره و یا دو پیتزای دونفره کافی است. اگر تعدادتان کمتر و یا بیشتر است، می‌توانید مواد را نصف و یا دوبرابر کنید.

دستور سریع پیتزا پپرونی


در طرز تهیه پیتزا پپرونی باید ابتدا به سراغ تهیه خمیر پیتزا بروید، که احتمالاً جذاب‌ترین مرحله در درست کردن پیتزای خانگی همین آماده کردن خمیر پیتزا به دست خودتان است. البته که می‌توانید از خمیر پیتزای آماده هم استفاده کنید، اما مطمئناً کیفیت و طعم یک پیتزا با خمیر تازه را نخواهد داشت. بعد از پخت اولیه خمیر پیتزا روی آن را با مواد پیتزا و پنیر فراوان بپوشانید و برای پخت نهایی به مدت ۱۵ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه قرار دهید.

 

طرز تهیه خمیر پیتزا برای ساختن ۴ پپرونی یک‌نفره

ابتدا خمیرمایه را به همراه شکر و آب ولرم مخلوط می‌کنیم و کنار می‌گذاریم تا اصطلاحاً به عمل بیاید. نشانه‌ی عمل آمدن خمیرمایه پف کردن و بالا آمدن است که حدوداً بعد از ده دقیقه کاملاً خود را نشان می‌دهد. در غیر این صورت خمیرمایه شما کهنه و برای استفاده مناسب نیست.


آرد را دو بار الک کنید. حالا زمان اضافه کردن باقی مواد برای ساختن یک خمیر نرم و لطیف است. بهترین شکل برای خمیر کردن آرد این است که وسط آرد را بازکنید و همه مواد را به ترتیب وسط آن بریزید. خمیرمایه عمل‌آمده، روغن و نمک را اضافه کنید و به‌آرامی از کناره‌ها شروع کنید به مخلوط کردن این ترکیب.


این کار را با انگشتانتان انجام دهید نه با قاشق یا همزن، لطف خمیر ساختن برای هر نانی ورز دادن آن با دست خودمان است. از خمیری شدن دستانتان هم نترسید، کافی است با کمی آرد زدن به دستانتان مانع چسبیدن خمیر به انگشت‌ها شوید؛ اما به هیچ عنوان دستانتان را با روغن چرب نکنید. این کار باعث اضافه شدن روغن زیادی به خمیرتان می‌شود.


خمیر را حدود ۸ دقیقه ورز دهید و هر جا احساس کردید چسبناک است کمی به آن آرد اضافه کنید؛ اما در این کار اصلاً زیاده‌روی نکنید. خمیر برای نرم شدن و درآمدن از حالت چسبندگی بیشتر از آرد به ورز دادن نیاز دارد. خمیر را گرد کنید، کف ظرف را با قلمو کمی چرب کنید و خمیر را به مدت یک تا دو ساعت در جایی گرم مانند کابینت استراحت دهید. در این مدت روی خمیر را با پارچه بپوشانید. این خمیر نه تنها در طرز تهیه پیتزا پپرونی بلکه در طرز تهیه پیتزا مخصوص و انواع دیگر پیتزا هم کاربرد دارد.


بعد از دو ساعت که حجم خمیر دو برابر شد، پف خمیر را گرفته و به چهار قسمت مساوی تقسیمش کنید. یک قسمت را برداشته و ورز دهید، حواستان باشد روی سه قسمت دیگر پارچه بکشید تا خشک نشوند. سه چهار دقیقه ورز دادن کافی است. حالا خمیر را داخل ظرف‌های یک‌نفره پیتزا پهن کنید. می‌توانید کف ظرف را با کاغذ روغنی بپوشانید و یا با کمی روغن چرب کنید. در پهن کردن خمیر دقت کنید که لبه‌ها کمی کلفت‌تر از باقی سطح خمیرتان باشد. این کار را برای سه قسمت دیگر هم انجام دهید.


تمام خمیرها را به مدت یک رب کنار بگذارید تا برای بار دوم استراحت کنند. در این فاصله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. داخل فر یک کاسه کوچک آب هم قرار دهید. این کار مانع از خشک شدن خمیرها در طول پخت می‌شود.


خمیرها را بعد از استراحت نهایی برای ده دقیقه داخل فر قرار دهید تا پخت اولیه آن‌ها انجام شود. در این فاصله باید مواد پیتزا را آماده کنید.

 

آماده‌سازی مواد در طرز تهیه پیتزا پپرونی

مرحله اول: فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد کنید. داخل گوجه‌ها را خالی کنید و قسمت گوشتی را نگینی خرد کنید. سوسیس پپرونی را ورقه‌ای برش بزنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: خمیرها را بعد از ده دقیقه از فر خارج کنید. حواستان باشد فر را خاموش نکنید فقط روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیمش کنید. روی خمیرها را با سس کچاپ یا سس مارینارا که قبلاً در طرز تهیه لازانیا توضیح دادیم بپوشانید و روی آن پنیر بریزید. پنیر باید تمام سطح خمیر را بپوشاند.

حالا نوبت اضافه کردن پپرونی و مواد دیگر است. ورقه‌های پپرونی را روی لای پنیر بچینید، فلفل دلمه‌ای را روی آن‌ها بریزید و در آخر گوجه را اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید به دلخواه از ادویه‌های موردعلاقه‌تان استفاده کنید. ما در اینجا از آویشن و فلفل سیاه استفاده می‌کنیم.

حالا تمام سطح پیتزا را با پنیر بپوشانید. بهتر است این‌طور بگویم، راز یک پیتزا پپرونی خوشمزه را در میزان پنیر استفاده‌شده بدانید. پس برای استفاده از پنیر در طرز تهیه پیتزا پپرونی دست و دل‌باز باشید.

مرحله سوم: پیتزاهای آماده را به مدت یک ربع درون فر ۱۸۰ درجه قرار دهید تا پنیر پیتزا آب شود و خمیر پخت نهایی خود را انجام دهد. در آخر برای پنج دقیقه گریل را روشن کنید تا روی پیتزا طلایی شود.

 


سؤالاتی که ممکن است در طرز تهیه پیتزا پپرونی با آن‌ها روبرو شوید:


چرا خمیر پیتزا آماده پس از پخته شدن خشک می‌شود؟
یکی از دلایلی که باعث خشک شدن خمیر پیتزا می‌شود مدت‌زمان پخت طولانی است. خمیرهای آماده نیازی به پخت طولانی‌مدت ندارند و حدود ده دقیقه برای پختشان کافی است. اگر می‌خواهید خمیر پیتزا آماده شما پس از پخته شدن نرم باشد، می‌توانید به همراه آن یک کاسه آب در فر قرار دهید.

چرا خمیر خانگی من در پخت خشک می‌شود؟
اگر در طرز تهیه پیتزا پپرونی خود از خمیر خانگی استفاده کردید اما نتیجه راضی‌کننده نبوده و حالا می‌خواهید بدانید چه چیزی باعث خشک شدن خمیر پیتزا می‌شود؟ به نکات زیر دقت کنید. 

  • خمیر را بیش‌ازحد ورز داده‌اید.
  • به خمیر پیتزا خود بیش‌ازحد آرد و یا روغن اضافه کرده‌اید.
  • خمیر را بیش‌ازحد نازک پهن کردید.
  • درجه حرارت فر را روی دمای بیشتری تنظیم کرده‌اید.
  • زمان پخت اولیه خمیر را طولانی کرده‌اید.

چرا خمیر پیتزای من به سینی فر می‌چسبد؟
پیشنهاد می‌کنیم همیشه برای قرار دادن خمیر روی سینی فر از کاغذ روغنی استفاده کنید تا با این مشکل روبرو نشوید؛ اما چنین اتفاقی چند دلیل دارد.

خمیر شما بیش‌ازحد شل و چسبناک بوده است.

  • به اشتباه زیر خمیرتان سس ریخته‌اید.
  • سینی فر را چرب نکرده‌اید.
  • اگر می‌خواهید هیچ‌وقت با این مشکل روبرو نشوید و کف خمیر پیتزا شما همیشه ترد و عالی باشد. کف سینی و یا ظرف پیتزا خود را با آرد ذرت آرد پاشی کنید.

برای سرو پیتزا چه کنیم؟
پس از اتمام مراحل پخت پیتزا آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید پنیر پیتزا کمی از حرارت بیفتد. پیتزا با چند ضربه آرام به راحتی از ظرفتان جدا می‌شود. حالا پیتزا پپرونی خود را به ظرف سرو منتقل کنید و برش بزنید. برای خوردن پیتزا پپرونی می‌توانید از سس کچاپ و یا سس چیلی استفاده کنید.

 

منبع : https://digifood.ir

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت