بی بی عطار
دستور پخت اولین سوپ نوزاد
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

دستور پخت اولین سوپ نوزاد

دستور پخت اولین سوپ نوزاد

پیدا کردن دستور پخت اولین سوپ نوزاد یکی از نگرانی‌های والدینی است که به تازگی بچه دار شده اند. به صورت کلی در مورد اولین غذاهایی که به بچه خود می‌دهید باید بسیار مراقب باشید. سوپ یکی از بهترین غذاهایی است که توصیه می‌شود به بچه داده شود. در واقع بهترین غذا برای آشنا کردن بچه با دنیای طعم‌ها و مزه ها، سوپ است. دلایل مختلفی وجود دارد که توصیه می‌شود غذاهای اولیه که به بچه داده می‌شود به صورت سوپ باشد. در سوپ می‌توانید طعم‌های مختلفی را به صورت هم زمان داشته باشید. در واقع سوپ یک راه عالی برای افزودن گیاهان و ادویه‌ها به غذای کودک است.

 

اولین سوپ نوزاد

سوپ‌ها انواع مختلفی دارند. بدین ترتیب می‌توانید طعم مورد علاقه کودک خود را پیدا کنید. هر چه کودک در معرض طعم‌های مختلف قرار گیرد، باعث می‌شود تا از رفتارهای بد غذایی آن در آینده جلوگیری شود. بعضی از کودکان در مقابل خوردن سبزیجات، حبوبات و یا سایر مواد مغذی مقاومت می‌کنند. سوپ بهترین غذا برای این دست از کودکان است. سوپ‌ها را می‌توان به راحتی در فریزر قرار داد و مجددا آنها را گرم کرد. سوپ‌ها انواع مختلفی دارند که کم کم می‌توانید آن‌ها را برای نوزاد خود آماده کنید.

بنا به دلایل گفته شده، می‌توان گفت که سوپ‌ها یکی از بهترین انتخاب‌ها برای غذا دادن به کودکان به شمار می‌روند. در مقاله حاضر در بی بی عطار قصد داریم تا شما را با انواع دستور پخت اولین سوپ نوزاد آشنا کنیم.

چه نوع سوپی برای بچه مفید است؟

وقتی پای پخت اولین سوپ نوزاد به وسط می‌آید والدین به دنبال انتخاب بهترین سوپ هستند. هنگام غذا دادن به نوزادان باید مطمئن شوید که هر قاشق و لقمه غذا اهمیت زیادی دارد. در واقع باید غذای شما به گونه ای باشد که حداکثر مواد مغذی به بچه برسد. بسیاری از دستور العمل هایی که برای سوپ نوزاد آماده می‌شوند دارای سبزیجات، حبوبات و گوشت هستند. بدین ترتیب می‌توانید اطمینان داشته باشید که با خوردن این سوپ‌ها مواد مغذی کافی به نوزاد خواهد رسید.

پخت اولین سوپ نوزاد

در صورتی که نوزاد شما کمی بزرگ تر شده باشد سوپ را می‌توانید کمی غلیظ تر بپزید. بدین ترتیب نوزاد می‌تواند طعم‌ها و بافت‌های آن را کشف کند. این موضوع باعث می‌شود تا برخی از نوزادان این نوع سوپ‌ها را به سوپ‌های  آبکی ترجیح دهند.

مهمترین نکات در پخت اولین سوپ نوزاد

در پخت اولین سوپ نوزاد بهتر است برخی نکات را رعایت کنید. سبزیجات را حتماً کاملاً بپزید تا به اندازه کافی نرم شوند. معیار پخت سبزیجات این است که باید بین دو انگشت شما له شوند. در صورتی که در سوپ خود از قطعات مرغ یا گوشت استفاده می‌کنید، باید کاملاً ریز و خرد شوند. توجه کنید که برای پخت سوپ برای نوزاد باید نهایت دقت را به خرج دهید. بهتر است به نوزادان خود سوپ‌های آماده ندهید. معمولا در این سوپ‌ها مقدار زیادی نمک وجود دارد. در صورتی که می‌خواستید به نوزاد سوپ آماده بدهید بهتر است به مقدار کافی به آن آب اضافه کنید.

انواع سوپ نوزاد

نکته ی دیگری که در پخت اولین سوپ نوزاد باید رعایت کنید، نحوه دادن سوپ به نوزاد است. برخی از نوزادان نوپا نمی توانند نوع غذا را تشخیص دهند و ممکن است بدون جویدن غذا آن را قورت دهند. به همین دلیل لازم است تا به صورت کامل هنگام غذا دادن به نوزاد حواستان به این موضوع باشد. اگر وقت کافی برای پخت سوپ ندارید، می‌توانید مقدار بیشتری سوپ آماده کنید و اضافه آن را در فریزر قرار دهید. بدین ترتیب می‌توانید بعد از مدتی سوپ را گرم کرده و مجددا به کودک خود بدهید.

پخت اولین سوپ نوزاد

معمولاً زمان پخت اولین سوپ نوزاد بعد از چهار ماهگی است. در صورتی که قبل از این زمان شروع به غذا دادن به کودک خود بکنید تمایل کودک به خوردن شیر مادر کمتر می‌شود. توجه داشته باشید که نوزاد تا قبل از چهار ماهگی تمام نیاز های بدن خود را از طریق شیر مادر تامین می‌کند. در واقع زود غذا دادن باعث می‌شود که سیستم گوارشی بچه آسیب ببیند. در ابتدا زمانی که شروع به غذا دادن به بچه کردید تنها یک وعده غذایی کافی است. با رشد بچه می‌توانید تعداد وعده ها را به سه وعده برسانید.

در پخت اولین سوپ نوزاد دقت داشته باشید که تا حد امکان سوپ آبکی باشد. بعد از گذشت چند مدت کم کم می‌توانید سوپ‌ها را غلیظ تر کنید. در ادامه به معرفی چند دستور العمل برای پخت سوپ برای نوزاد می پردازیم.

طرز پخت اولین سوپ نوزاد

این سوپ یکی از بهترین سوپ‌ها برای پخت اولین سوپ نوزاد است. مواد لازم برای پخت این سوپ شامل گوشت گوسفند، یک قاشق غذا خوری برنج، یک سوم یک هویج متوسط و سیب زمینی می‌شود. برای پخت این سوپ، ابتدا گوشت را که بهتر است از ماهیچه گوسفند باشد با مقداری آب بپزید. اجازه دهید گوشت به صورت کامل پخته شود. پس از پخت کامل ماهیچه، هویج و سیب زمینی را که به صورت نگینی خرد شده به آن اضافه کنید. اگر از آرد برنج استفاده می‌کنید، آن را نیز بعد از پخت هویچ و سیب زمینی به سوپ اضافه کنید.

سوپ برای نوزاد

بعد از پخته شدن مواد درون قابلمه، شعله را خاموش کرده و بگذارید تا کامل سرد شود. سوپ را درون میکسر ریخته و اجازه دهید کاملاً مخلوط شود. در صورتی که گوشتکوب برقی دارید از آن نیز می‌توانید استفاده کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید به جای گوشت، از مرغ در پخت این سوپ استفاده کنید.

اگر کودک شما یبوست دارد از هویج در سوپ استفاده نکنید. در صورتی که روغن زیتون با کیفیت و مرغوب دارید می‌توانید به اندازه یک قاشق مربا خوری به سوپ اضافه کنید. به سوپی که برای نوزاد شش ماهه پخته می‌شود به هیچ عنوان نباید ادویه یا نمک و شکر اضافه کرد. اگر نوزاد شما طعم آن را دوست نداشت می‌توانید چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید.

در وعده های بعد می‌توانید به سوپ، سبزیجاتی مانند جعفری، کرفس و غیره نیز اضافه کنید. البته باید مراقب باشید که از سمت نوزاد واکنش خاصی بعد از اضافه شدن این سبزیجات نشان داده نشود. به نوزاد شش ماهه به هیچ وجه گوجه فرنگی یا اسفناج ندهید. اسفناج و گوجه فرنگی برای سنین کم تر از یک سال مجاز نمی باشد.

سایر سوپ‌های مناسب نوزاد

برای پخت اولین سوپ نوزاد باید دقت زیادی داشته باشید. بعد از مدتی می‌توانید از سایر سوپ‌های خوشمزه استفاده کنید که برای نوزادتان نیز دلچسب باشد. در ادامه به برخی از معروفترین سوپ‌هایی که می‌توانید به نوزاد خود بدهید اشاره می کنیم:

سوپ مینسترون یکی از خوشمزه ترین سوپ‌هایی است که می‌توانید به کودک خود بدهید. توجه داشته باشید این سوپ مناسب کودکانی است که مدتی است در حال غذا خوردن هستند. این سوپ که سرشار از سبزیجات سالم است، بسیار خوشمزه بوده و کودک شما از خوردن آن سیر نخواهد شد.

سوپ عدس یکی دیگر از سوپ‌های فوق العاده ای است که می‌توانید به کودک خود بدهید، عدس سرشار از آهن و یک منبع عالی پروتئین است. پخت این سوپ بسیار ساده است. علاوه بر این، سوپ عدس یک راه عالی برای افزایش سطح آهن بعد از رسیدن کودک به شش ماهگی است. سوپ بروکلی، سوپ هویج و گوجه، سوپ کدو حلوایی و سیب و بسیاری از سوپ‌های دیگر وجود دارد که می‌توانید به کودک خود دهید.

توجه داشته باشید که برای پخت اولین سوپ نوزاد بهتر است از دستورالعمل سوپی که در ابتدای مقاله آورده شده استفاده کنید. بعد از اینکه نوزاد شما برای مدتی شروع به غذا خوردن کرد می‌توانید کم کم سایر سوپ‌ها را نیز برای نوزاد خود آماده کنید.


سخن پایانی

پخت اولین سوپ نوزاد و به صورت کلی آغاز غذا خوردن نوزاد یکی از مهم ترین مراحل رشد نوزاد است. در این مرحله باید دقت کافی داشته باشید که بهترین سوپ را برای نوزاد خود مهیا کنید. همان طور که در مقاله نیز ذکر شد بهتر است در مورد غذاهای اولیه ای که به نوزاد خود می‌دهید از غذاها و سوپ‌های آماده و شرکتی استفاده نکنید. این سوپ‌ها مواد نگهدارنده و مضری دارند که برای سلامت نوزاد مفید نیست. اگر وقت کافی برای پخت غذا ندارید می‌توانید از سایر اعضای خانواده بخواهید که این سوپ را آماده کنند. همچنین می‌توانید سوپ را در مقدار بیشتری آماده کنید تا در وعده‌های بعدی نیز بتوانید از آن استفاده کنید.

بنابراین برای پخت اولین سوپ نوزاد بهتر است تلاش کنید که خودتان وقت کافی بگذارید و یک سوپ خوشمزه برای نوزاد خود آماده کنید. فراموش نکنید که این غذا اولین غذای نوزاد شما به شمار می‌رود. بنابراین به عنوان یک پدر و مادر خوب سعی کنید که برای فرزند خود سنگ تمام بگذارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت