بی بی عطار
طرز تهیه مربای توت فرنگی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه مربای توت فرنگی

مربای توت فرنگی از آن دست مرباهایی است که تنها در فصل بهار و تابستان می‌توان آن را تهیه کرد. این مربا را می‌توان هنگام صبحانه با کره یا خامه میل نمود. حتی می‌توان از آن برای تزیین کیک نیز استفاده کرد. مارمالاد آن نیز بسیار پرطرفدار است. کمتر کسی است که طعم بی نظیر و عطر متفاوت این مربا را دوست نداشته باشد. شما می‌توانید در زمان مناسب خود، با خرید توت فرنگی‌های درشت و کاملا سالم و رسیده مربایی خوشمزه تهیه کنید. مربا یک راه مطمئن و زیرکانه برای ذخیره مواد غذایی برای طولانی مدت نیز به شمار می‌رود. ناگفته نماند، شما می‌توانید از توت فرنگی گلخانه‌ای نیز برای تهیه مربا استفاده کنید. اما مطمئنا طعم و عطر توت فرنگی‌های ارگانیک را نخواهد داشت. اگر به پخت این مربای خوشمزه علاقمند هستید، این متن را با دقت بخوانید. در این نوشتار نکاتی آمده است که طرز تهیه یک مربای خوشمزه و با کیفیت را به شما آموزش می‌دهد.

مربای توت فرنگی

 

مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی

توت فرنگی      نیم کیلو

شکر             نیم کیلو

آب لیمو        یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی

برای پخت مربای توت فرنگی، ابتدا برگ های آن را بچینید و آن ها را با آب سرد بشویید. سپس توت فرنگی ها را داخل آبکش بریزید. بعد از این که آب اضافه آن رفت، آن را با یک دستمال تمیز خشک نمایید. این کار برای این است که آب به بافت داخلی توت فرنگی، نفوذ نکند و مزه آن را تغییر ندهد. در مرحله بعد نیمی از میوه ها را درون قابلمه بریزید. سپس نیمی از شکر را روی میوه ها بپاشید . این کار خوب است به صورت لایه لایه صورت بگیرد. اول یک لایه توت فرنگی بریزید و بعد مقداری شکر. سپس قابلمه را به مدت دوازده ساعت درون یخچال بگذارید. در این مدت، میوه ها آب می اندازند. در این نوبت ، لازم است قابلمه توت فرنگی ها را روی حرارت ملایم گذاشته و منتظر ماند تا آب توت فرنگی ها به جوش آید.

 در این مرحله از پخت مربای توت فرنگی نیازی به گذاشتن درب قابلمه نیست. تقریبا پانزده الی بیست دقیقه زمان می برد تا آب توت فرنگی ها جوش آمده و به غلظت لازم برسد. وقتی آب توت فرنگی ها جوش آمد، یک کف روی میوه ها مشاهده خواهید کرد. این کف را باید بوسیله یک کفگیر بردارید. برای این که مطمئن شوید، مربا قوام آمده است یا خیر، نصف قاشق از شربت غلیظ شده را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. چنانچه شربت ته لیوان نشست کرد و حل نشد، به معنی این است که شربت مربا آماده است. در این نوبت می توان قابلمه را از روی حرارت برداشت. حالا نوبت اضافه کردن آبلیمو می رسد. مربا را آهسته هم بزنید تا آبلیمو کاملا به خورد میوه ها و شربت برود. این کار باعث می شود تا مربا هرگز شکرک نزند.

چند نکته تکمیلی درباره شکرک نزدن مربا

پخت مربای توت فرنگی باید به اندازه باشد. چنانچه مربا را زود از روی حرارت بردارید، احتمال شکرک زدن آن بسیار است. همچنین زیاد جوشیدن مربا نیز همین امر را در پی خواهد داشت. وقتی مربا به غلظت مناسب رسید، پس از خنک شدن باید آنها را درون شیشه های تمیز ریخت و سر آن را محکم بست.

پخت مربای توت فرنگی

نگهداری مربا

اگر می خواهید مربای توت فرنگی در مدت کمی نگه دارید، بهترین راه، قرار دادن آن داخل یخچال است. اما اگر مایل بودید مربا را بیشتر از شش ماه تا یک سال نگهداری کنید، لازم است ظرف مربا را داخل آب جوش قرار دهید. جوشاندن شیشه های مربا باعث می شود، مدت زمان نگهداری مربا افزایش پیدا کند. در محکم بودن درب شیشه ها نیز اطمینان حاصل نمایید. یک روش دیگر نگهداری طولانی مدت مربا، فریز کردن آن است. با این روش تا یک سال می توانید مربای سالم و خوشمزه ای در اختیار داشته باشید.

چه کنیم رنگ مربا کدر نشود؟

چنانچه می خواهید، مربای توت فرنگی شما خوش رنگ و براق باشد، حتما کف بدرنگ مربا را بردارید و دور بیندازید. پخت طولانی مدت نیز ضمن شکرک زدن مربا باعث تغییر رنگ آن نیز می شود. شستن میوه توت فرنگی با آب سرد در مراحل اولیه تهیه مربا نیز اثر مضاعفی روی خوشرنگی مربا دارد. سعی کنید از شکر بسته بندی استفاده کنید. شکر های کیلویی معمولا بر اثر مجاورت با محیط حاوی آلودگی هایی است که می تواند رنگ مربای شما را چند درجه کدر کند.  

برای پخت مربای توت فرنگی حتما از توت فرنگی هایی استفاده کنید که در مزرعه کشت شده باشند. توت های گلخانه ای بیشتر برای تزیین کیک و شیرینی و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرند. در انتخاب میوه توت فرنگی دقت داشته باشید خیلی سفت یا خیلی لهیده نباشند. اگر دوست داشته باشید می توانید از وانیل نیز استفاده کنید. اگر به عنوان مثال پنج کیلو میوه توت فرنگی دارید، همه آنها را یک جا نپزید. بهتر است یک کیلو- یک کیلو اقدام به تهیه مربا نمایید. این روش بسیار نتیجه کارتان را مطلوب خواهد ساخت. چنانچه در حجم زیاد بخواهید مربا تهیه کنید، میوه توت فرنگی له خواهد شد. همچنین اگر شربت مربا اضافه آمد، نگران نباشید! می توانید اضافه شربت را داخل شیشه یا تنگ ریخته و برای تهیه شربت خنک تابستانی از آن استفاده کنید.

پخت مربای توت فرنگی

چنانچه مربای توت فرنگی پس از خنک شدن شل و آبکی به نظر رسید، می توانید، شربت را جداگانه روی حرارت بگذارید. در این روش باید به آرامی میوه های توت فرنگی را از ظرف حاوی شربت خارج کنید. سپس با اطمینان خاطر شربت را تا حدی بجوشانید که به غلظت مورد نظر برسد. سپس وقتی شربت خنک شد، میوه ها را داخل شربت غلیظ و سرد شده،  برگردانید. بهترین ظرف برای تهیه این نوع مربا ظرف لعابی است. اما اگر این ظرف را در اختیار نداشتید، می توانید در قابلمه معمولی نیز مربا را تهیه کنید. درباره اندازه قابلمه نیز باید بگوییم، حتما گنجایش ظرف شما باید دو یا حتی سه برابر موادتان باشد. قابلمه کوچک نمی تواند از سر رفتن کف حاصل از جوشیدن شربت جلوگیری کند. یکی از دلایل کپک زدن مربا نیز به قوام نرسیدن شربت است. همین طور اگر ظروف شیشه ای مربا نم داشته باشد، مربا کپک خواهد زد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت