بی بی عطار
طرز تهیه زاتزیکی یونانی؛ یک دیپ تابستانی خوشمزه
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه زاتزیکی یونانی؛ یک دیپ تابستانی خوشمزه

ماست و خیاری که ما به عنوان پیش غذا یا کنار غذا با انواع غذاهای ایرانی سرو می‌کنیم، یک نوع سس دیپ است و در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی مثل غذاهای مدیترانیه‌ای به عنوان مزه سرو می‌شود. زاتزیکی Tzatziki یا همان ماست و خیار یونانی به عنوان دیپ در کنار غذاهای گوشتی و استیک و یا مرغ گریل شده همراه نان پیتای تازه خورده می‌شود.

هرچند زاتزیکی در یونان با ماست یونانی تهیه می‌شود، اما شما می‌توانید آن را با هر نوع ماست از جمله ماست بز یا ماست گوسفندی درست کنید.

اگر شما هم وجیترین هستید، می‌توانید از زاتزیکی برای شام و در کنار سایر سبزیجات خام یا بخارپز به عنوان یک شام تابستانی و سالم سرو کنید.

 

مواد لازم زاتزیکی یونانی
ماست یونانی یا ماست گوسفندی: یک فنجان
سیر : دو حبه
خیار : یک عدد
آب لیموی تازه : یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون : یک قاشق غذاخوری
چاشنی ماست و خیار : یک قاشق غذاخوری
شوید تازه : یک قاشق غذاخوری
فلفل سیاه : یک قاشق غذاخوری
نمک : نصف قاشق چایخوری
روغن زیتون: به مقدار لازم


طرز تهیه زاتزیکی (ماست و خیار یونانی)

برای شروع خیار را نصف کنید. دانه‌های آن را با قاشق خارج کنید و سپس خیار را رنده کنید. در صورتی که خیار بافت تازه و پوست نازکی دارد می توانید خیار را با پوست رنده کنید در غیر این صورت پوست آن را بکنید و سپس آن را رنده کنید. خیارهای رنده شده را با پشت قاشق فشار دهید تا آب آن خارج شود و خیار رنده شده بدون آب باشد.

سپس سیر را پوست بکنید و به صورت ریز رنده یا خرد کنید و به ظرف خیار اضافه کنید.

حالا زمان اضافه کردن ماست است. اگر ماست شما آب دار است حتما آن را از قبل در کیسه نخی بریزید تا آب گرفته شود و اگر از ماست یونانی یا ماست گوسفندی سفت استفاده می‌کنید که بسیار عالی است و بافت نهایی زاتزیکی بافت لطیف و خوبی خواهد بود.

چاشنی ماست و خیار، یک ادویه ترکیبی و شامل چندین نوع ادویه و سبزی خشک معطر است. این ترکیب عطر خوبی به دیپ شما می‌دهد. آن را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

آب لیموترش تازه، روغن زیتون، شوید تازه خرد شده و فلفل سیاه را به ظرف ماست اضافه کنید و خوب هم بزنید.


روی ظرف را با سلفون بپوشانید و حداقل برای دو ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید تا طعم‌ها خوب به خورد هم برود.

بعد از این مدت، زاتزیکی را بچشید و اگر لازم بود به آن نمک یا فلفل سیاه اضافه کنید.

روی زاتزیکی را با روغن زیتون و شوید تازه تزیین کنید و همراه با سبزیجات تازه مثل کرفس، زیتون، هویج خرد شده، یا کنار غذاهایی مثل جوجه کباب یا کباب سرو کنید. نوش جان

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت