بی بی عطار
معرفی روش های طرز تهیه پاکورا
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

معرفی روش های طرز تهیه پاکورا

طرز تهیه پاکورا به نوع پاکورا بستگی دارد. یکی از غذاهای فوری مردم هند، پاکورا و یا پاکوره میباشد. این غذا در دسته غذاهای تند قرار می گیرد و به صورت گلوله‌هایی خمیری شکل هستند که برای تهیه خمیر مورد نظر از مواد مختلف و منحصر به فردی استفاده می‌شود. از این غذا در بسیاری از کشورها و استان‌ها مانند کشور هند، پاکستان، ایران، افغانستان، چین، مالزی و .... به عنوان غذای ساده و البته بسیار محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب از بی بی عطار، فروشگاه آنلاین خرید ادویه قصد داریم به طرز تهیه پاکورا، معرفی پاکورا هندی، پاکورا خوزستانی و .... بپردازیم و همچنین نکات مهم در پخت آن‌ها را بیان کنیم.

انواع پاکوره

پاکوره و یا پاکورا انواع مختلف و متنوعی دارد که می توان به پاکوره هندسی، پاکوره خوزستانی، پاکوره آبادانی و .... اشاره کرد. شکل ظاهری پاکوره‌های  نامبرده شبیه به هم می‌باشد، تنها تفاوت آن‌ها در میزان تند بودن آن‌ها و در نتیجه مواد مصرفی در تهیه خمیر مورد نظر می‌باشد. استفاده از پاکوره‌های نامبرده به ذائقه افراد، سلیقه آن‌ها و موارد استفاده از آن بستگی دارد. به عنوان مثال از پاکوره‌هایی که مزه تند دارند بهتر است در ماه رمضان به عنوان سحری استفاده نشود. لازم به ذکر است که این نوع غذا را اغلب به عنوان افطاری مورد استفاده قرار می‌دهند.

طرز تهیه پاکورا خوزستانی

یکی از انواع پاکورا، پاکورا خوزستانی می‌باشد. در این روش از طرز تهیه پاکورا خوزستانی و یا پاکوره خوزستانی به مواد مختلفی چون آرد نخود، زعفران، تخم مرغ، تره و .... می‌باشد. توجه کنید که مقدار مواد مصرفی در تهیه این غذای محبوب بسیار مهم است. از میزان و یا مقدار مواد مصرفی می توان به 200 گرم آرد نخود، یک فنجان تره خرد کرده، یک و نیم فنجان آب ولرم، 2 عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری زعفران ساییده شده، فلفل قرمز به اندازه یک قاشق چای خوری و نمک و فلفل سیاه به میزان لازم اشاره کرد. طرز تهیه پاکورا خوزستانی به قرار زیر است :

  1. در مرحله اول، آرد نخود را با آب ولرم ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را به خوبی با هم ترکیب کنید نا آرد نخود گلوله گلوله نشود. برای جلوگیری از این کار می توانید از چنگال و یا همزن استفاده کنید.
  2. زعفران آسیاب شده را در مقداری آب دم کنید.
  3. تره‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را خرد کنید، توجه کنید که تره‌ها بسیار ریز خرد شوند.
  4. تخم مرغ‌‌ها را در ظرف جداگانه به خوبی به هم بزنید تا پف کنند و تغییر رنگ بدهند.
  5. حال به خمیر به دست آمده که از ترکیب آرد نخود و آب به دست آمدند، تره‌‌های خرد شده و زعفران دم کرده را اضافه کنید و مجدد خمیر به دست آمده را به خوبی ورز دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
  6. در مرحله بعد تخم مرغ‌ها را به محتویات داخل ظرف اضافه کنید و مجدد ورز دهید.
  7. در نهایت باید نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز را به آن اضافه کنید. محتویات داخل ظرف را به خوبی ورز دهید.
  8. سپس روی ظرف را بپوشانید. برای پوشاندن آن، اگر ظرف استفاده شده درب دار است از درب خود ظرف استفاده کنید در غیر این صورت می توانید از نایلون و یا سلفون جهت پوشاندن ظرف استفاده کنید. ظرف پوشانده شده را برای چند ساعت داخل یخچال قرار دهید.
  9. بعد از گذشت چند ساعت ظرف را از یخچال خارج کنید و آن را مجدد ورز دهید.
  10. ظرفی نچسب را از روغن پر کنید و روی حرارت قرار دهید. برای انتخاب ظرف بهتر است سراغ ظرفی بروید که عمق زیادی نداشته باشد و مواد به آن نچسبد.
  11. بعد از این که روغن به خوبی داغ شد، می‌توانید ترکیب تهیه شده را با قاشق داخل روغن بریزید و اجازه دهید تا به خوبی سرخ شود. لازم به ذکر است که خمیر این نوع پاکوره نباید خیلی سفت باشد، در نتیجه برای رسیدن به غلظت مورد نظر می‌توانید آب ولرم به محتویات یا خمیر به دست آمده اضافه کنید.

نکات مهم در مورد طرز تهیه پاکورا خوزستانی

یکی از نکاتی که در تهیه پاکورا خوزستانی به آن اشاره کرد غلظت مواد می‌باشد. همان طور که گفته شد، خمیر این نوع پاکورا سفت نیست که برای رقیق شد آن و یا روانتر شدن آن می‌توانید از آب ولرم استفاده کنید. از دیگر نکات مهم می‌توان به استفاده از بکینگ پودر اشاره کرد. در حقیقت برای ترد شدن و یا به اصطلاح پوک شدن پاکورا می‌توانید مقداری بکینگ پودر به خمیر مورد نظر اضافه کنید. تهیه این نوع پاکوره به صورت یک دست نیز انجام می‌شود. به عبارت دیگر می‌توانید خمیر را به یک باره داخل ظرف پهن کنید و آن را سرخ کنید و در نهایت داخل ظرف قرار دهید و آن را تزئین کنید.

طرز تهیه پاکورا هندی

برای تهیه پاکورا هندی به مواد مختلفی چون آرد سفید، آرد نخود، پیاز، فلفل قرمز، گشنیز، شوید، تره فرنگی، بیکینگ پودر، زردچوبه، نمک و ادویه مورد نظر احتیاج می‌باشد. البته توجه کنید که میزان مواد مصرفی اهمیت ویژه ای دارد. طرز تهیه پاکورا هندی به قرار زیر است :

  1. در ابتدا دو عدد پیاز بزرگ را بشویید و آن‌ها را خرد کنید. توجه کنید که پیازها را بسیار ریز خرد کنید.
  2. دو عدد فلفل سبز تند را بسیار ریز خرد کنید، شوید و گشنیز و همچنین تره فرنگی را خرد کنید. یک چهارم لیوان گشنیز و یک چهارم لیوان شوید خرد شده
  3. بعد از تهیه مواد ذکر شده باید برای ترکیب آرد نخود و آرد سفید اقدام کنید. یک چهارم لیوان آرد سفید و سه چهارم لیوان آرد نخود را با هم ترکیب کنید.
  4. سپس به محتویات داخل ظرف یک دوم لیوان آب ولرم اضافه کنید. محتویات داخل ظرف را به خوبی با هم ترکیب کنید تا آرد سفید و یا آرد نخود گلوله گلوله نشوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید از همزن و یا چنگال استفاده کنید.
  5. به محتویات داخل ظرف یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر، یک قاشق غذاخوری زردچوبه و نمک به مقدار لازم اضافه کنید و سپس عملیات ورز دادن را ادامه دهید.
  6. روی ظرف را با استفاده از نایلون و یا سلفون بپوشانید و برای چند ساعت داخل یخچال قرار دهید. بعد از گذشت دو الی سه ساعت می‌توانید مواد را مورد استفاده قرار دهید.
  7. مواد را بعد از ورز دادن به شکل مختلف درآورید و در روغن داغ سرخ کنید.

نکات مهم در هنگام تهیه پاکوره هندی

در طرز تهیه پاکورا هندی باید نکات مختلفی را مد نظر قرار داد، تا پاکورا از کیفیت بالایی برخوردار باشد. یکی از نکات مهم در طرز تهیه پاکورا هندی، تند بودن آن می‌باشد. در حقیقت پاکورا هندی باید تند باشد، در نتیجه استفاده از ادویه و فلفل یکی از نکات بسیار در طرز تهیه پاکورا هندی می‌باشد. از سرخ کردن زیاد آن خودداری کنید، سرخ کردن زیاد پاکورا باعث خشک شدن آن و بد مزه شدن آن می‌شود. بیکینگ پودر جهت ترد شدن پاکوره استفاده می شود. از دیگر نکات مهم در هنگام پخت پاکوره، داغ بودن روغن می‌باشد. قبل از این که مواد را داخل روغن بریزید از داغ بودن آن مطمئن شوید.

دستور پخت دیگر برای تهیه پاکوره هندی

در این روش از طرز تهیه پاکوره هندی به موادی چون یک لیوان آرد نخود، نصف لیوان آرد سفید، یک عدد سیب زمینی، یک عدد هویج، یک عدد کدو و یک عدد پیاز، پیازچه 2 عدد، سیر 2 حبه، گشنیز و جعفری هر کدام به اندازه یک چهارم لیوان، نمک و فلفل به اندازه لازم  احتیاج می‌باشد. در این روش از طرز تهیه پاکوره هندی ابتدا سیب زمینی، هویج، کدو و پیاز را رنده کنید و از رنده ریز استفاده کنید. گشنیز، جعفری و پیازچه را ساطوری خرد کنید. ابتدا آرد نخود و آرد سفید را با هم ترکیب کنید و سپس نصف لیوان آب ولرم را به آن‌ها اضافه کنید و به خوبی محتویات داخل ظرف را به هم بزنید. ترکیب را به خوبی مخلوط کنید تا آردها گلوله گلوله نشوند. کدو، هویج، پیاز و سیب زمینی رنده شده را به آن‌ها اضافه کنید و مجدد به هم بزنید. بقیه مواد مانند گشنیز و جعفری و نمک فلفل را به آن اضافه کنید. این نوع پاکوره مزه ای تقریبا شیرین دارد که انتخاب آن به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد.

سس مخصوص پاکوره

برای تهیه سس مخصوص پاکورا به گشنیز، مقداری سس مایونز و یا سس کچاب، گشنیز، سیر، اسفناج، روغن زیتون و نمک احتیاج است. در مرحله اول یک حبه سیر، یک لیوان گشنیز خرد شده، یک لیوان اسفناج، یک و نیم لیوان سس مایونز و نصف لیوان آب را داخل مخلوط کن بریزید و آن‌ها را به خوبی با هم میکس کنید. سپس روغن زیتون را به مواد به دست آمده اضافه کنید. مواد را به خوبی به هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت