بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

دلمه برگ مو یکی از پرطرف‌دارترین و معروف‌ترین غذا های سنتی ایرانی است که در سراسر ایران با دستور پخت های متفاوتی آماده می‌شود. یکی از معروف‌ترین و خوش‌طعم ترین دستور های پخت این غذا مربوط به شهر شیراز است. ما در این محتوا قصد داریم به سبک بی بی عطار برای شما به ‌طور کامل در رابطه با طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید با این دستور پخت عالی، یک دلمه خوشمزه داشته باشید. اگر به ‌دنبال خوش‌طعم ترین و جذاب‌ترین دستور پخت این غذا، هستید با بی بی عطار همراه باشید. 

دلمه برگ مو شیرازی

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو شیرازی

مواد اولیه که شما برای تهیه دلمه برگ موی شیرازی به آن‌ها نیاز دارید، در دو دسته‌ بندی قرار می‌گیرند. دسته‌ بندی اول مواد مورد نیاز برای خود دلمه‌ها و دسته ‌بندی دوم مواد مورد نیاز برای تهیه سس یا چاشنی است.

مواد اولیه ترکیب اصلی

برای ترکیب اصلی این غذا شما به مواد زیر نیاز دارید.

  • برگ مو یا به ‌عبارت ‌دیگر برگ درخت انگور تازه: 50عدد
  • برنج: نصف پیمانه
  • چرخ‌ کرده‌ی مرغ یا گوشت 300 گرم
  • سبزی دلمه‌ایی ‌که شامل : گشنیز، نعناع، جعفری، ترخون، و در برخی موارد پیازچه می‌شود: 5 قاشق غذا خوری
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • لپه: کمتر از نصف پیمانه
  • ادویه‌های گوناگون: به اندازه نیاز

مواد مورد نیاز برای تهیه سس یا چاشنی 

برای تهیه سس یا چاشنی دلمه برگ موی شیرازی شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید: 

  • آب گوشت: نصف لیوان
  • سرکه یا آبغوره: نصف لیوان
  • کره: 25 گرم
  • شکر: یک یا 2 قاشق غذا خوری 
  • نمک: به میزان لازم

ترکیب سرکه و شکر با یکدیگر در این سس باعث می‌شود تا دلمه‌‌های شما طعمی بسیار دل‌انگیز و بی نظیر داشته باشند. پس اگر می‌خواهید دلمه برگ مو شیرازی خوش‌طعمی داشته باشید، حتماً از سس مخصوص این دلمه بهره ببرید.

مواد لازم جهت دلمه برگ مو

 

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی 

بعد از صحبت در رابطه با مواد اولیه‌ای که شما برای درست کردن این غذای خوشمزه به آن‌ نیاز دارید، بهتر است که برای شما در رابطه با طرز تهیه این غذا نیز صحبت کنیم.

مرحله اول، برنج و لپه را آماده کنید

در مرحله اول از روند درست کردن دلمه برگ مو شیرازی، شما باید برنج و لپه را بشویید و آن‌ها را برای حدود یک یا چند ساعت بخیسانید تا به‌ طور کامل نفخ آن‌ها گرفته شود. در قدم بعد برنج و لپه را با هم یا به‌ صورت جداگانه درون قابلمه بریزید و آن‌ها را بپزید. اگر می‌دانید که برنج و لپه شما چقدر زمان برای پخت نیاز دارند، میتوانید که آن‌ها را با هم در یک قابلمه بریزید. در این شرایط برای مثال اگر لپه‌های شما دیر پز است، اجازه دهید که آن‌ها شما نیم ‌پز شوند و بعد برنج را به ترکیب اضافه کنید تا بپزد. 
 

مرحله دوم پیاز، گوشت، و سایر چاشنی‌ های دلمه را با یکدیگر ترکیب کنید

در مرحله بعدی پیاز را نگینی خرد کنید و آن را با مقداری روغن در تابه تفت دهید‌. و برای داشتن دلمه برگ مو شیرازی خوشمزه، می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، کنجد، روغن‌های گیاهی و ... بهره ببرید. ادویه‌های دلخواه خودتان را به پیاز اضافه کنید و بعد چرخ‌ کرده مرغ یا گوشت قرمز را نیز به ترکیب خود اضافه کنید و اجازه دهید که گوشت به ‌آرامی بپزد. بعد از این ‌که حس کردید گوشت شما پخت و سرخ شد، می‌توانید ترکیبات دیگر مانند سبزی خرد شده و ادویه ‌ها را نیز به مواد اضافه کنید. اگر می‌خواهید غذای شما رنگ و لعاب بیشتری بگیرد، می‌توانید در این مرحله کمی نیز رب گوجه به ترکیب خود اضافه کنید. در قدم بعدی برنج و لپه پخته‌شده را با این ترکیبات به‌ طور کامل مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید. 

مرحله سوم، برگ مو ها را برای پیچاندن دلمه برگ مو شیرازی آماده کنید 

بعد از آماده کردن ترکیبات قبلی، بهتر است که شما برگ مو ها را نیز آماده کنید.  برگ مو ها را از قبل بشویید و آن‌ها را در آب در حال جوش بیاندازید. دو الی سه دقیقه زمان دهید تا برگ مو ها به‌ طور کامل در آب جوش قل بخورند. این کار به شما کمک می‌کند تا در هنگام پیچاندن دلمه برگ مو شیرازی، با مشکلی مواجه نشوید.

مرحله چهارم، دلمه‌ های برگ مو خود را بپیچید 

قدم نهایی از بخش اول آماده کردن دلمه برگ مو شیرازی، پیچیدن دلمه‌ ها است. معمولاً این نوع دلمه‌ها را به ‌صورت رولی می‌پیچند. شما می‌توانید از قالب ‌های شیرینی‌پزی کوچک نیز برای پیچیدن این دلمه ‌ها بهره ببرید.

مرحله پنجم، چاشنی یا سس را آماده کنید 

بعد از این ‌که دلمه‌های برگ مو شما آماده شدند، تمام موادی به عنوان چاشنی نامبردیم را با یکدیگر ترکیب کنید. ‌دلمه‌ها را به‌ صورت مرتب در قابلمه بچینید و چاشنی را روی دلمه‌ها بریزید‌. حرارت زیر قابلمه را روی شعله کم تنظیم کنید و اجازه دهید که دلمه‌های شما برای حدود یک ساعت به‌ طور کامل بپزند. 

طرز تهیه دلمه برگ مو شیرازی

نکاتی که به ما کمک می‌کنند دلمه برگ موی شیرازی خوشمزه‌تری داشته باشیم

برای این‌ که دلمه برگ مو شیرازی شما خوشمزه‌تر و خوش‌رنگ و لعاب‌تر شود، توجه به نکات گوناگون می‌تواند به شما کمک کند. بیایید این نکات را با یکدیگر بررسی کنیم.

  1. بهتر است که در هنگام پخت یک پیش‌دستی را به‌ صورت برعکس روی دلمه‌ها قرار دهید تا از وا رفتن آن‌ها جلوگیری شود. 
  2. هنگام سرو کردن دلمه‌ها، آن‌ها را به‌ آرامی و با انبر از قابلمه خارج کنید. زیرا دلمه‌ها بسیار نرم هستند و ممکن است که پاره شوند.
  3. اگر آب گوشت در دسترس ندارید، می‌توانید عصاره گوشت را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را به جای آب گوشت استفاده کنید‌.
  4. سعی کنید که دلمه‌ها را با دقت زیاد و به ‌صورت کاملاً محکم بپیچید تا از رفتن آن‌ها جلوگیری نمایید. 
  5. اگر می‌خواهید غذای شما جذاب‌تر شود، می‌توانید لپه‌ها را بعد از پخت به‌ صورت کامل له کنید. 
  6. اگر حس می‌کنید برگ مو های شما کوچک یا نازک هستند، می‌توانید از دو برگ مو روی یکدیگر استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت