بی بی عطار
آشنایی با ادویه قیمه و طرز تهیه آن
  • آشپزخانه ایرانی
  • چگونگی طرز تهیه قیمه

آشنایی با ادویه قیمه و طرز تهیه آن

ادویه قیمه موضوع مورد بررسی در این سری از مطالب بی بی عطار است. شاید این مبحث مورد علاقه بسیاری از شما دوستان و همراهان همیشگی نیز باشد. افرادی که دوست دارند آشپزی‌های خود را با جزئیات کامل انجام داده و از بهترین و مناسب ترین ادویه‌ها در پخت آن استفاده کنند.

قیمه نیز از آن غذاهای اصیل ایرانی است که بسیار لذیذ بوده و علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده است. از این غذا در مهمانی‌ها و همچنین نذرها استفاده می‌شود. به گونه ای که زمانی که اسم غذای نذری آورده می‌شود، ناخودآگاه همه به یاد قیمه می‌افتند. در ادامه به بررسی خرید ادویه قیمه و جزئیات مربوط به آن پرداخته شده است. اگر شما نیز یکی از علاقمندان به این موضوع هستید تا پایان با ما همراه باشید.

آیا قیمه انواع مختلفی دارد؟

برای آشنایی با دستور پخت هر غذا و ادویه‌های ویژه آن، لازم است تا ابتدا با کلیات غذا و انواع مختلف آن آشنا شوید. این که بدانید هر غذایی چه انواعی دارد انتخاب ادویه را نیز برای شما ساده تر خواهد کرد.

همانطور که گفته شد، قیمه یکی از غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی است. این غذا در شهرهای مختلف ایران در انواع مختلفی مانند قیمه نثار، قیمه نخود، پیچاق قیمه، قیمه آذری، قیمه یزدی و … طبخ می‌شود. اما آنچه مهم است این است که قیمه یک دستور پخت داشته و قیمه اصیل همان خورشتی است که با با لپه، گوشت، لیمو عمانی و خلال سیب زمینی پخته می‌شود.

حال اینکه ادویه قیمه چیست و چه نکات ریزی برای پخت آن وجود دارد تا بسیار لذیذ و خوش طعم شود، در ادامه بررسی می‌شود:

پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که پخت یک قیمه لذیذ و خوشمزه بستگی به تجربه آشپز و فوت و فن های پخت آن دارد. همه افراد قیمه را تحت عنوان قیمه نذری می شناسند و آن را لذیذ ترین قیمه می‌دانند. اما لازم است بدانید خوردن یکبار قیمه با سیب زمینی خلال و برنج دودی چنان لذتی دارد که طعمش برای همیشه در یادتان می‌ ماند.

با تمام این تفاسیر نباید از تاثیر زیاد ادویه‌ها در طعم و عطر غذاها غافل شد. چنانچه از ادویه درست و مناسب هر غذا و به میزان کافی استفاده شود، نتیجه بسیار لذیذ و خوش عطر و بویی به دست خواهد آمد.

آشنایی با ادویه قیمه

به طور کلی قیمه دستور پخت ساده‌ای دارد. شما می‌توانید با رعایت نکات مهم غذایی لذیذ را داشته باشید. اما توجه داشته باشید که استفاده از ادویه قیمه مناسب می‌توان طعم و عطر این غذا را دو چندان کند.

به طور کلی ادویه قیمه را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • زعفران
  •  فلفل سیاه
  •  دارچین
  •  زردچوبه
  • هل
  • پودر جوزهندی
  •  پودر گل محمدی
  •  و نمک می باشد

در ادامه توضیحات مربوط به هر یک از این ادویه‌ها به تفکیک بیان شده است.

زعفران

زعفران را می‌توان ادویه ای گرم و خشک دانست که در اغلب غذاها به صورت پودری استفاده می‌شود. علاوه بر خواص بسیاری که در زعفران وجود دارد می‌توان آن را یکی از خوش عطر و طعم‌ترین ادویه‌های غذا دانست. زعفران با تاثیر مفیدی که در هضم غذا دارد، باعث تقویت معده نیز می‌شود.

فلفل سیاه

این ادویه تند مزه دارای خواص بسیار زیاد و مفیدی است. از جمله این خواص می‌توان به ضد سرطانی بودن آن اشاره کرد. از جمله ویتامین‌های موجود در این ادویه می‌توان به K، C، آهن و فیبر نیز اشاره کرد. با توجه به خاصیت ضد باکتریایی موجود در فلفل سیاه، به تقویت سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش کمک می‌کند.

دارچین

دارچین علاوه بر خواص بسیار زیاد و مفیدی که برای بدن دارد، دارای عطر و بوی فوق العاده ای نیز می‌باشد. این ادویه به خوش عطر و طعم شدن غذاها خصوصاً قیمه کمک زیادی می‌کند. وجود دارچین در غذاها به کنترل قند خون افراد دیابتی کمک کرده و با کاهش سطح تری گلیسیرید موجود در بدن، مانع بروز بیماریهایی از جمله آلزایمر و مشکلات قلبی می‌شود. استفاده از این ادویه به تقویت عملکرد بدن کمک کرده و باعث بهبود گردش خون و همچنین کاهش وزن و جلوگیری از سرطان می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه از جمله ادویه های قدیمی و مربوط به هزاران سال پیش است. از این ادویه در منطقه آسیا برای پزشکی و پخت غذا استفاده می شده است. ماده ای به نام کورکومینویید در زردچوبه وجود دارد که برای درمان سرطان، ورم مفاصل، سلامت قلبی و عروقی، التهابات، دیابت، استرس، افسردگی، ایمنی بدن، سم زدایی کبد و اختلالات گوارشی بسیار مفید می باشد. همچنین جالب است بدانید که زردچوبه باعث جلوگیری از پیری زودرس و مانع به وجود آمدن چین و چروک در پوست می‌شود. پس اگر می‌خواهید همراه با خوردن قیمه ای لذیذ جوان تر نیز شوید، در آن زردچوبه بریزید.

هل

این گیاه متعلق به ناحیه جنوب شرقی آسیا است که از آن در طب سنتی نیز استفاده می‌کنند. هل را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین ادویه‌ها دانست. از جمله خواص این ادویه می‌توان به سلامت گوارش، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از سرطان، تقویت سلامت قلب، درمان افسردگی و فشار خون اشاره کرد. در کنار تمامی خواصی که برای هل ذکر شد، عطر و طعم بی‌نظیری نیز به قیمه می‌بخشد.

جوز هندی

جوز هندی دارای عطر و بوی شیرین و معطر است. با توجه به عطر و بوی فوق العاده این ادویه، از آن به صورت پودری یا خشک شده در قیمه استفاده می کنند. جوز هندی دارای مقادیر زیادی فیبر از این ادویه می‌توان برای تسکین و درمان دردها، حفظ سلامت دستگاه ایمنی، کاهش علائم آلرژی، خاصیت ضد سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوز هندی همچنین به دلیل داشتن مس و منگنز باعث تقویت ساختار اسکلتی بدن نیز می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که این ادویه علاوه بر ایجاد طعم لذیذ در قیمه، برای سلامت بدن نیز بسیار مفید است.

پودر گل سرخ

گل سرخ در واقع همان گل محمدی یا گل گلاب است. از این گل خوش عطر به شکل خشک شده و یا پودر در قیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر خواص بسیار زیادی که برای پودر گل سرخ برشمرده شده است، می‌توان به بوی فوق العاده آن که باعث خوشبو شدن غذا می‌شود نیز اشاره کرد.

نمک

از نمک در تمامی نقاط جهان برای پخت غذا استفاده می‌شود. باید توجه داشت که استفاده بی‌رویه از نمک می‌تواند منجر به شور شدن غذا و بروز مشکلاتی مانند بالا رفتن فشار خون نیز شود. بدن به مقادیری نمک برای حفظ سلامتی نیاز دارد. اما باید دانست که مصرف نادرست آن نیز می‌تواند باعث افزایش فشار خون، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی شود.

نکته ای مهم در خصوص استفاده از ادویه قیمه 

تمامی مواردی که ذکر شد، جز مهمترین موارد ادویه قیمه بودند. اما باید توجه داشته باشید استفاده از هر یک از این ادویه‌ها باید در اندازه مشخص و استاندارد باشد. چرا که زیاد شدن هر یک از این مقادیر باعث تغییر طعم قیمه و یا تلخ شدن آن می‌شود. همچنین چنانچه مقادیر هر یک از آن‌ها کمتر نیز شود، قیمه شما آن طعم اصلی و اصیل را نخواهد داشت.

آشنایی با طرز تهیه قیمه نذری

حال که با مواد تشکیل دهنده ادویه قیمه نذری آشنا شدید، خوب است تا با مراحل پخت آن نیز آشنا شوید. چرا که دانستن اصولی پخت هر غذا نقش بسیار بسیار مهمی در عطر و طعم آن دارد. در غیر این صورت چنانچه از بهترین ادویه ها نیز استفاده کنید اما باز هم به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. اینکه هر غذایی را طبق مراحل و دستور پخت اصلی خود انجام دهید کلید طلایی داشتن غذایی لذیذ و خوش عطر و بو است. چرا که هر غذایی و خصوصا غذاهایی مانند قیمه تنها با رعایت نکات ریز و فوت و فن‌های مربوط به پخت لذیذ و خوش طعم می شوند. لذا در ادامه به بیان مراحل پخت قیمه نذری برای شما پرداخته ایم تا از این طریق بتوانید قیمه نذری را به بهترین صورت بپزید.

مرحله یک

پیازهای خود را خُرد کرده و گوشت ‌ها را به صورت تکه ای برش دهید. پیاز را در قابلمه مورد نظر با کمی روغن تفت داده تا طلایی رنگ شوند.

مرحله دوم

گوشت های خورشتی را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید. چربی اضافی گوشت را برای خوش‌طعم شدن غذا لازم است پس آن را از گوشت جدا نکنید. زمانی که گوشت ها تغییر رنگ دادند وقت اضافه کردن زردچوبه، فلفل سیاه و نمک فرا رسیده است.

مرحله سوم

در این مرحله باید لپه را اضافه کرده و تفت دهید. سپس رب گوجه ‌فرنگی را اضافه کنید.

نکته طلایی1: همواره توجه داشته باشید که برای خورشت قیمه نذری مناسب ۱۰۰ نفر، باید به اندازه یک وجب دست کاملاً باز روی مواد آب جوش اضافه کنید. در پایان پخت نیز باید میزان آب روی مواد به اندازه ۵ سانتی‌متر باشد.

نکته طلایی2: چنانچه خورشت قیمه به‌ خوبی جا نیفتاده باشد، کفی که روی آن ایجاد شده به رنگ زرد است.

مرحله چهارم

همانطور که گفته شد زعفران یکی از مهمترین و اصلی ترین چاشنی‌های قیمه است. برای تاثیر بیشتر این چاشنی در قیمه مقداری از آن را هنگام پخت و بقیه آن را در انتهای پخت به همراه گلاب به قیمه نذری خود اضافه کنید. لیمو عمانی را نیز در پایان کار به خورشت قیمه بیفزایید. در نهایت سیب‌زمینی را پوست کنده، به صورت خلالی خرد کنید و بعد از سرخ کردن و در کنار خورشت قیمه لذیذ خود نوش جان کنید.

مواد لازم برای پخت قیمه نذری برای 100 نفر

قیمه از جمله غذاهای لذیذ و اصیل ایرانی است که علاقمندان زیادی دارد. از این غذا علاوه بر استفاده در وعده‌های روزانه غذایی، در مناسب‌های مختلف و به عنوان نذری نیز استفاده می‌شود. به گونه ای که تمامی افراد قیمه نذری را لذیذترین نوع می‌دانند و همیشه دوست دارند که قیمه‌هایشان طعم قیمه نذری داشته باشد. با توجه به این موارد لازم است تا موارد و جزئیات مختلف مربوط به ادویه قیمه و فوت‌و‌فن‌های ریز و درشت پخت آن آشنا شوید تا بتوانید قیمه ای لذیذ و خوش عطر و طعم داشته باشید. همچنین پخت قیمه نذری مهارت‌ها و رعایت نکات مهمی را می طلبد تا بهترین و لذیذ ترین قیمه نذری را داشته باشید. در ادامه دستور پخت قیمه نذری برای 100 نفر آموزش داده شده است. می‌توانید با استفاده از آن قیمه نذری لذیذی را برای 100 نفر بپزید.

پیش از هر چیز باید دانست که مهمترین مواد تشکیل دهنده قیمه نذری موارد زیر هستند:

  • رب گوجه‌فرنگی
  • پیاز
  •  لپه
  • گوشت قرمز

مواد لازم برای تهیه قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر ( برای تعداد کمتر یا بیشتر می‌توانید به همان نسبت مواد را کم یا زیاد کنید.)

  • گوشت ۷ کیلوگرم
  • لپه ۴ کیلو گرم
  • رب گوجه فرنگی ۳ کیلوگرم
  • مغز لیمو عمانی  ۲۰۰ گرم
  • سیب زمینی خام ۱۰ کیلوگرم
  • برنج برای ظرف بزرگ      ۲۰ کیلوگرم
  • برنج برای ظرف کوچک   ۱۵-۱۸ کیلوگرم
  • روغن     ۱۰ کیلو گرم
  • زعفران  ۲ مثقال
  • گلاب    ۲۰۰ میلی‌لیتر
  • ادویه مخصوص   ۱۵۰ گرم
  • نمک     ۱۵۰ گرم
  • فلفل     ۲۵ گرم
  • زردچوبه
  • ۵۰ گرم

در پایان این مطلب امیدواریم با توجه به تمامی نکاتی که پیرامون طرز تهیه ادویه قیمه و دیگر موارد مربوط به قیمه نذری و پخت آن بیان شد بتوانید بهترین نتیجه را در پایان پخت این غذای لذیذ به دست آورید. همواره توجه داشته باشید که پیروی از دستور اصلی پخت هر غذا بهترین روش برای طبخ آن است. بدین ترتیب خواهید توانست بدون کم و زیاد شدن هر یک از مواد و چاشنی‌ها و رعایت زمان مناسب پخت بهترین و لذیذترین غذا را داشته باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت